[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_dB

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 11:43

Mee eens Nado. Ik ben ook meer gaan voeren omdat ik merkte dat mijn pony begon te schransen zodra er eten kwam. Nu eet hij veel rustiger en laat af en toe eens wat liggen om later op te eten. En dat lijkt me inderdaad beter voor de stofwisseling.

Dendie, ik heb het hooi een aantal keren gewogen, om een beetje gevoel te krijgen voor het gewicht. Nu kan ik het redelijk goed inschatten.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 13:32

Ik ben het hier ook mee eens. Indiana krijgt praktisch onbeperkt voordroog/hooi en is toch mooi slank.
Ergens bij Paardnatuurlijk staat een mooi stukje daarover. Net als bij mensen die steeds op dieet zijn, gaat het lichaam alles wat niet direct verbruikt wordt, opslaan als vet voor slechte tijden. (zoiets was het Haha! ).

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 13:54

Haha! Image en Janouk krijgen 4 plakken hooi per dag, geweekt.

Mochten ze willen dat ze onbeperkt hooi zouden krijgen: dan kan ik Janouk rollen Haha! zo rond wordt mijn blonde mafkeesje dan.
Ik heb onbeperkt wel eens geprobeerd, maar beide dames werden tonnetje rond. De VA en DA willen dat ik Image zo slank mogelijk houd en daar houd ik me dan ook aan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 14:49

Bij mij ook geen onbperkt hooi meer, terwijl ik daar altijd zo'n voorstander was.
Mijn pony heeft de hele winter onbeperkt kunnen eten en is daar echt heel dik door geworden, ze komt nu in een ponygroep als alles weer goed gaat, die beperkt hooi krijgt.
In deze groep staan veel koudbloedjes die aanleg hebben voor dik te worden en paardjes die snel hoefbevangen worden.
Dit is fijn want zo kunnen ze toch in een groep staan en ze mogen nu ook een paar uurtjes per dag op de wei.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:36

Ik geef mijn pony's ook bijna onbeperkt hooi, hoor. Haha!
Maar voor het afvallen vertelde een DA dat als vuistregel. Ik heb liever dat ze de hele dag wat te knabbelen hebben, idd om de kans op maagzweren e.d. te verkleinen, maar ook omdat dat veel natuurlijker is. Met echt onbeperkt hooi knoeien ze teveel en aangezien ik op het moment niet zo heel veel hooi meer heb moet ik het wat zuiniger aan doen. Ze krijgen nu zo'n beetje om de 4 à 5 uur ieder 1 à 2 plakken, verder kunnen ze altijd wat gras onder het schriklint vandaan knabbelen (moeten ze wel wat moeite voor doen, maar het is een leuke afleiding Clown ).
Toen Victor dus de eerste keer bevangen werd heb ik me wel aan het dieet van de DA gehouden en ik moet zeggen dat het best nog aardig wat hooi was, die 4 (à 5) kilo die hij mocht hebben.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:41

Het is niet heel veel natuurlijker om onbeperkt hooi te geven, paarden in het wild moeten ook soms langere tijd zonder echt voedsel doen, omdat het er dan simpelweg niet is.
Vaak moeten ze dan ook nog eerst een stuk lopen om weer nieuw te vinden.
Ik vind wel dat een paard niet te lang zonder hooi moet staan of iets anders voor te knabbelen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:05

Wat ik bedoel met natuurlijker is dat ze constant bezig (kunnen) zijn met wat knabbelen, net als in de natuur. In het wild hebben ze altijd wel iets te knabbelen, wat (dor) gras, plantjes, bomen, struiken enz. In het hooi wat ik voer zitten bijna geen voedingsstoffen meer, vandaar ook dat ik nu wat Safe and Sound moet bijvoeren voor de nodige vitamine/mineralen/sporenelementen.
Als je rijk hooi onbeperkt gaat bijvoeren...ja, dan krijg je zeker problemen. Maar het oude en grove hooi wat ik voer kan je rustig onbeperkt voeren, het liefst ook nog verdeeld over de paddock zodat ze moeten lopen. (Doe ik trouwens niet ivm constante wind hier zodat alles wegwaait.)

Wanneer een pony/paard langere tijd geen voedsel krijgt en dus geen speeksel aanmaakt krijgt het maagproblemen en kan z'n hele spijsvertering stil komen te liggen. Dit kan weer zware koliek als gevolg hebben met kans op de dood. Dit kàn al gebeuren als een pony/paard 6 uurtjes geen voedsel heeft gehad, aldus m'n (toenmalige en Duitse) DA. Het zal waarschijnlijk niet zo heel snel de dood als gevolg hebben, anders zouden heel veel verwaarloosde paarden al veel eerder doodgaan, maar goed is het iig niet. Vandaar dat ik liever wat aan de veilige kant ben met voeren...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:51

Dan staan heel veel paarden er in nederland heel slecht bij, want ga maar eens op de gemiddelde manege en pensionstal kijken.
Als ze daar twee keer per dag hooi krijgen heb je het al goed geregeld.
Ik zeg niet dat dat goed is, maar onbeperkt is niet voor ieder paard goed, ik heb het bewijs in de paddock staan.
En grote stallen komen niet zo makkelijk aan ouder hooi, dus zal je het hooi beter moeten verdelen.
Zodat ze niet de hele dag staan te kanen, maar ze mogen ook zeker niet te lang zonder staan dat ben ik met je eens.
En zo vind ik het een mooie oplossing dat ze meerdere malen per dag hooi krijgen.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:27

In de ochtend nog wat stijf, in de middag wat soepelder. Vanmiddag zelfs weer een drafje. Hou haar nu op hooi en een stukje wei (24 uur dat wel); verder even niets.

Ik voer kleine baaltjes hooi. Daarvan is een plak hooi ca. 2,5 kg (ooit eens gewogen). Ik voer echter "op afroep". Zodra ik bij Isa kom en ze gaat me "meelokken" naar de stal waar ze normaal hooi krijgt, dan krijgt ze ook wat. Als ze geen honger heeft, vraagt ze er ook niet om. Daarnaast krijgt ze 4x per dag een flinke pluk, met 's avonds nog wat stro voor de nacht (om te eten).
Op deze manier voer ik ca. 2 van die kleine balen (van ca. 15 kg) per week in de winter en 1,5 baal in de zomer (Isabella weegt 200 kg en er eten ook nog 3 minigeitjes van mee).

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:05

Isapaardje schreef:
In de ochtend nog wat stijf, in de middag wat soepelder. Vanmiddag zelfs weer een drafje. Hou haar nu op hooi en een stukje wei (24 uur dat wel); verder even niets.

Go jij! Go jij! Dat klinkt alweer een stuk positiever!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:09

We gaan hier heel hard duimen dat het herstel zich voortzet tijdens je vakantie.
Probeer alles thuis even te vergeten, ongetwijfeld heb je de oppas voor de beestjes goed geregeld en verder kun je niets doen.
Ik wens je een hele fijne vakantie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:12

tot over twee weekjes!!!(of neem je je laptop mee?)

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:59

jesito schreef:
Dan staan heel veel paarden er in nederland heel slecht bij, want ga maar eens op de gemiddelde manege en pensionstal kijken.
Als ze daar twee keer per dag hooi krijgen heb je het al goed geregeld.
Ik zeg niet dat dat goed is, maar onbeperkt is niet voor ieder paard goed, ik heb het bewijs in de paddock staan.
En grote stallen komen niet zo makkelijk aan ouder hooi, dus zal je het hooi beter moeten verdelen.
Zodat ze niet de hele dag staan te kanen, maar ze mogen ook zeker niet te lang zonder staan dat ben ik met je eens.
En zo vind ik het een mooie oplossing dat ze meerdere malen per dag hooi krijgen.

Helemaal waar, dat is ook slecht. Daarom heeft 60 % van de sportpaarden dan ook een maagzweer. Omdat iedereen het doet, betekent het niet dat het ook goed is!

Onbeperkt hooi lukt ook echt niet altijd. Mijn pony kan ook niet de gehele dag eten zonder te vet te worden. Maar door zijn hoeveelheid hooi over de dag te verdelen, en ook nog op verschillende plaatsen in zijn paddock te leggen, eet hij toch bijna de hele dag. Onbeperkt hooi betekent imo niet dat ze maar de hele dag staan te eten, maar dat ze er mee bezig zijn. Beetje zoeken, hapje eten, stukje lopen, weer hapje eten, en DAT is natuurlijk gedrag. En om dat te bereiken moet ik bij mijn pony niet te weinig gaan voeren, want dan eet ie in één keer alles op en staat dan te wachten op het volgende portie.

Een kale wei is trouwens ook prima. Het kleine beetje gras wat er per dag bij groeit houdt ze dan ook mooi bezig. En er groeit niet zoveel dat het kwaad kan bij bevangenheid (mits je wei niet te groot is, en het gras niet te gestresst). Maar die omstandigheden moet je maar net hebben!

@isapaardje, dat ziet er een stuk positiever uit! Super!! OK dan!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:14

dat is inderdaad een goed idee,het op verschillende plekken leggen,zo beweegt pablo ook een beetje.
alleen leg ik het nu onder het afdak vanwege de vliegen,pablo krijgt wel 6x per dag hooi,ik weet niet hoeveel dat is want ik heb z'on ronde baal van 200 kg,ik doe daar ongeveer 10 dagen
mee,maar mijn fries heeft dus altijd hooi tot z'n beschikking,hij eet nu wat minder omdat er gras staat.
Ik zal het van de winter eens proberen....een klein duimpje spoor van hoopjes hooi verspreid door het land!!
Bedankt voor de tip!!!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:13

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25440

Sinds Stan een hoefzweer had (14 mei) krijgt hij dit supplement.
Nadat de zweer doorgebroken was, mede dankzij de hoefsmid natuurlijk, was hij direct niet meer kreupel maar ik maakte me wel erge zorgen om zijn zolen. Want die zagen er zo rommelig uit en nogal 'korrelig'. Heb toen setje easyboots voor hem gekocht en even niet op de weg gewandeld. Maar na een paar dagen wel weer gewoon in de bak, en als ik naar de bak loop moet hij over een parkeerplaats. Daarop loopt hij totaal niet gevoelig. Nu 4 dagen geleden weer wat verder op de weg gewandeld, ging ook goed. En vandaag lekker stuk gestapt over goede fietspaden (van die lekkere brede, waar je met je paard kunt wandelen zonder dat je iedereen in de weg loopt, en van die mooie waar geen losse steentjes liggen). Voor en na afloop de hoeven goed gecontroleerd en het lijkt erop of de hoefzool steviger aan het worden is. Het is minder 'brokkelig' en ik heb ook het idee dat de witte lijn wat minder rommelig wordt.

Ik hoop dat het zo is en misschien komt het wel door het supplement? Heeft iemand hier er ook ervaring mee?

Ingredienten: biotine, chondrotine, glucosamine, vitamine C, magnesium, silicea en zwavel.
De eerste dagen dat ik het hem gaf liep hij wat kort, maar dat kan ook heel goed zijn gekomen van de flinke bekapbeurt en het gat dat in zijn hoef gemaakt was voor de hoefzweer.
Ik heb de easyboots dus verder tot nu toe nog niet gebruikt...

Ik hoop echt dat het nu echt de goede kant opgaat met hem en dat die witte lijn weer wat normaler gaat worden....

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:23

WesseLady schreef:
Helemaal waar, dat is ook slecht. Daarom heeft 60 % van de sportpaarden dan ook een maagzweer. Omdat iedereen het doet, betekent het niet dat het ook goed is!

Onbeperkt hooi lukt ook echt niet altijd. Mijn pony kan ook niet de gehele dag eten zonder te vet te worden. Maar door zijn hoeveelheid hooi over de dag te verdelen, en ook nog op verschillende plaatsen in zijn paddock te leggen, eet hij toch bijna de hele dag. Onbeperkt hooi betekent imo niet dat ze maar de hele dag staan te eten, maar dat ze er mee bezig zijn. Beetje zoeken, hapje eten, stukje lopen, weer hapje eten, en DAT is natuurlijk gedrag. En om dat te bereiken moet ik bij mijn pony niet te weinig gaan voeren, want dan eet ie in één keer alles op en staat dan te wachten op het volgende portie.

Een kale wei is trouwens ook prima. Het kleine beetje gras wat er per dag bij groeit houdt ze dan ook mooi bezig. En er groeit niet zoveel dat het kwaad kan bij bevangenheid (mits je wei niet te groot is, en het gras niet te gestresst). Maar die omstandigheden moet je maar net hebben!

Inderdaad, ik had het niet beter kunnen zeggen. Haha!
Veel paarden op manege's en pensionstallen staan ook zo'n beetje 15 tot 22 uur op stal, ook niet echt mijn ding. Toegegeven...mijn pony's stonden vroeger in de winter ook al gauw 15 uur op stal (alleen van 08.00 à 09.00 tot 17.00 à 18.00 buiten) en daar stond ik ook niet zo bij stil, ondanks de duidelijke protesten van Victor. Nu staan ze gelukkig dag en nacht buiten en kunnen ze zelf kiezen of ze in de schuilstal willen of niet. Nu vind ik in de winter wat langer op stal staan niet eens zo erg (niet iedereen heeft nu eenmaal de mogelijkheid om z'n paarden thuis te houden met paddock/weides en schuilstal), maar ik kan de mensen die hun paard(en) 22 uur per dag op stal laten staan echt niet begrijpen. En helemaal niet het hele jaar rond....En dan ook nog maar 2x per dag een plukje hooi, omdat ze anders een dikke buik krijgen...

@Isapaardje: Klinkt al een stuk positiever! Hier nog eentje die voor je duimt. Prettige vakantie!!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:28

@MaaikeUshi: Dat klinkt ook al weer heel goed! Mooi dat het de goede kant op gaat. Ja
Ik heb geen ervaring met dat supplement, Victor heeft gelukkig nog nooit een hoefzweer gehad. Ik heb wel de Luchtweg Compositum van datzelfde merk gebruikt en daar was ik erg tevreden mee. Helaas heeft het dit jaar nog niet veel geholpen bij Mouse, maar dat ligt waarschijnlijk niet aan dat spul.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:43

Met Luchtwegcompositum heb ik (dwz onze paardjes) ook uitstekende ervaringen Ja
Trouwens zowiezo ook met de service van de paardendrogist, maar dat terzijde Knipoog

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:46

@ Geerke, graag gedaan! Lachen Het enige waar je mee in het begin even mee moet leren is het doseren. Overal kleine beetjes lijkt al snel weinig. Maar als je teveel geeft verknoeien ze heel veel. Ze knoeien er sowieso wel wat meer mee, dat is wel een nadeel...

@ Victory-Boy, ik kan dat ook echt niet begrijpen Maar helaas is het nog heel normaal om paarden op die manier te huisvesten en voeren.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:47

Iemand van ons forum heeft een fantastische hooibak geknutseld. Een grote kunststof bak, met daar een rooster overheen van een soort gegalvaniseerd betongaas, en dan iets met touwtjes en musketonhaken zodat het rooster meezakt met het hooi naar beneden. Dan kunnen de paarden de hele dag plukjes trekken en ze knoeien ook niet. Wil het zelf ook maken, maar moet eerst nog even navragen hoe precies ook al weer.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:04

Victory-Boy schreef:
WesseLady schreef:

Inderdaad, ik had het niet beter kunnen zeggen. Haha!
Veel paarden op manege's en pensionstallen staan ook zo'n beetje 15 tot 22 uur op stal, ook niet echt mijn ding. Toegegeven...mijn pony's stonden vroeger in de winter ook al gauw 15 uur op stal (alleen van 08.00 à 09.00 tot 17.00 à 18.00 buiten) en daar stond ik ook niet zo bij stil, ondanks de duidelijke protesten van Victor. Nu staan ze gelukkig dag en nacht buiten en kunnen ze zelf kiezen of ze in de schuilstal willen of niet. Nu vind ik in de winter wat langer op stal staan niet eens zo erg (niet iedereen heeft nu eenmaal de mogelijkheid om z'n paarden thuis te houden met paddock/weides en schuilstal), maar ik kan de mensen die hun paard(en) 22 uur per dag op stal laten staan echt niet begrijpen. En helemaal niet het hele jaar rond....En dan ook nog maar 2x per dag een plukje hooi, omdat ze anders een dikke buik krijgen...

@Isapaardje: Klinkt al een stuk positiever! Hier nog eentje die voor je duimt. Prettige vakantie!!

Het is wel allemaal heel erg zwart-wit, grijs bestaat volgens mij niet meer.
Als jullie goed lezen is dat ik erbij zeg dat het niet goed is maar tussen twee keer perdag en onbeperkt zit nog wat in.
En naar mijn idee is dit een prima oplossing.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:55

mysa schreef:
Iemand van ons forum heeft een fantastische hooibak geknutseld. Een grote kunststof bak, met daar een rooster overheen van een soort gegalvaniseerd betongaas, en dan iets met touwtjes en musketonhaken zodat het rooster meezakt met het hooi naar beneden. Dan kunnen de paarden de hele dag plukjes trekken en ze knoeien ook niet. Wil het zelf ook maken, maar moet eerst nog even navragen hoe precies ook al weer.

ja,nou je het zegt...ik heb dat ook ergens gezien...maar waar...?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:29

Haflingerbestendig Knipoog Clown ? Stan duwt alles omver wat in zijn buurt komt (inclusief deuren, hekken, ....).

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:43

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 09:54

Hoi allemaal,

Ik wil hier graag een vraag stellen en ik denk dat jullie aardig weten van wat wel en niet bij hoefbevangen paarden mag Knipoog
Gelukkig heb ik zelf geen hoefbevangenheid bij mijn paarden.

Een kennis van mij heeft ook een kruising Fjord die vorig jaar heel moddervet was. Zelden gezien zo dik.
Het paard liep dag en nacht in de wei en werkte niet bijster veel.
Ik heb haar toen al regelmatig gewaarschuwd om hem drastisch in het overvloedige gras te beperken maar dat gebeurde niet.

Helaas vorige week was het raak.
Flink hoefbevangen aan de voorbenen en achter was het ook niet helemaal oke volgens de dierenarts.

Wat schetst mijn verbazing toen ik haar later sprak.
Het paard staat nog gewoon in het gras.
Volgens de dierenarts mocht hij gewoon in het gras staan zei de eigenaresse.

Ik weet niet beter of dat bij hoefbevangenheid het paard gelijk uit het gras moet en even een paar weken of zelfs langer op oud of schraal hooi moet staan qua voeding.

Is er iets veranderd in de mening over hoefbevangenheid of is deze dierenarts merkwaardig bezig ???
Het paard heeft een injectie gehad en voor 5 dagen pijnstillers.