Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Isapaardje schreef:In de ochtend nog wat stijf, in de middag wat soepelder. Vanmiddag zelfs weer een drafje. Hou haar nu op hooi en een stukje wei (24 uur dat wel); verder even niets.
jesito schreef:Dan staan heel veel paarden er in nederland heel slecht bij, want ga maar eens op de gemiddelde manege en pensionstal kijken.
Als ze daar twee keer per dag hooi krijgen heb je het al goed geregeld.
Ik zeg niet dat dat goed is, maar onbeperkt is niet voor ieder paard goed, ik heb het bewijs in de paddock staan.
En grote stallen komen niet zo makkelijk aan ouder hooi, dus zal je het hooi beter moeten verdelen.
Zodat ze niet de hele dag staan te kanen, maar ze mogen ook zeker niet te lang zonder staan dat ben ik met je eens.
En zo vind ik het een mooie oplossing dat ze meerdere malen per dag hooi krijgen.
WesseLady schreef:Helemaal waar, dat is ook slecht. Daarom heeft 60 % van de sportpaarden dan ook een maagzweer. Omdat iedereen het doet, betekent het niet dat het ook goed is!
Onbeperkt hooi lukt ook echt niet altijd. Mijn pony kan ook niet de gehele dag eten zonder te vet te worden. Maar door zijn hoeveelheid hooi over de dag te verdelen, en ook nog op verschillende plaatsen in zijn paddock te leggen, eet hij toch bijna de hele dag. Onbeperkt hooi betekent imo niet dat ze maar de hele dag staan te eten, maar dat ze er mee bezig zijn. Beetje zoeken, hapje eten, stukje lopen, weer hapje eten, en DAT is natuurlijk gedrag. En om dat te bereiken moet ik bij mijn pony niet te weinig gaan voeren, want dan eet ie in één keer alles op en staat dan te wachten op het volgende portie.
Een kale wei is trouwens ook prima. Het kleine beetje gras wat er per dag bij groeit houdt ze dan ook mooi bezig. En er groeit niet zoveel dat het kwaad kan bij bevangenheid (mits je wei niet te groot is, en het gras niet te gestresst). Maar die omstandigheden moet je maar net hebben!
Victory-Boy schreef:WesseLady schreef:Helemaal waar, dat is ook slecht. Daarom heeft 60 % van de sportpaarden dan ook een maagzweer. Omdat iedereen het doet, betekent het niet dat het ook goed is!
Onbeperkt hooi lukt ook echt niet altijd. Mijn pony kan ook niet de gehele dag eten zonder te vet te worden. Maar door zijn hoeveelheid hooi over de dag te verdelen, en ook nog op verschillende plaatsen in zijn paddock te leggen, eet hij toch bijna de hele dag. Onbeperkt hooi betekent imo niet dat ze maar de hele dag staan te eten, maar dat ze er mee bezig zijn. Beetje zoeken, hapje eten, stukje lopen, weer hapje eten, en DAT is natuurlijk gedrag. En om dat te bereiken moet ik bij mijn pony niet te weinig gaan voeren, want dan eet ie in één keer alles op en staat dan te wachten op het volgende portie.
Een kale wei is trouwens ook prima. Het kleine beetje gras wat er per dag bij groeit houdt ze dan ook mooi bezig. En er groeit niet zoveel dat het kwaad kan bij bevangenheid (mits je wei niet te groot is, en het gras niet te gestresst). Maar die omstandigheden moet je maar net hebben!
Inderdaad, ik had het niet beter kunnen zeggen.![]()
Veel paarden op manege's en pensionstallen staan ook zo'n beetje 15 tot 22 uur op stal, ook niet echt mijn ding. Toegegeven...mijn pony's stonden vroeger in de winter ook al gauw 15 uur op stal (alleen van 08.00 à 09.00 tot 17.00 à 18.00 buiten) en daar stond ik ook niet zo bij stil, ondanks de duidelijke protesten van Victor. Nu staan ze gelukkig dag en nacht buiten en kunnen ze zelf kiezen of ze in de schuilstal willen of niet. Nu vind ik in de winter wat langer op stal staan niet eens zo erg (niet iedereen heeft nu eenmaal de mogelijkheid om z'n paarden thuis te houden met paddock/weides en schuilstal), maar ik kan de mensen die hun paard(en) 22 uur per dag op stal laten staan echt niet begrijpen. En helemaal niet het hele jaar rond....En dan ook nog maar 2x per dag een plukje hooi, omdat ze anders een dikke buik krijgen...![]()
@Isapaardje: Klinkt al een stuk positiever! Hier nog eentje die voor je duimt. Prettige vakantie!!
mysa schreef:Iemand van ons forum heeft een fantastische hooibak geknutseld. Een grote kunststof bak, met daar een rooster overheen van een soort gegalvaniseerd betongaas, en dan iets met touwtjes en musketonhaken zodat het rooster meezakt met het hooi naar beneden. Dan kunnen de paarden de hele dag plukjes trekken en ze knoeien ook niet. Wil het zelf ook maken, maar moet eerst nog even navragen hoe precies ook al weer.