[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:09

Ok dankjewel voor je reactie. ik had namelijk nog nooit gehoord dat ze hier beter van zouden worden.
Maar ja als een dierenarts zoiets zegt probeer je het wel te geloven natuurlijk!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:10

FahyaFemke wat naar dat het financiële stukje ook meespeelt he? Wij zitten daar zelf ook mee, alles telt zo snel op... Wij zijn er ook al over aan het nadenken, het voelt zo naar en zo fout om een prijs op een leven te zetten maar we kunnen niet tot in het oneindige doorgaan. We hebben ook nog twee kinderen, twee andere pony's en nog een heel stel andere dieren waar we ook financieel verantwoordelijk voor zijn... Vreselijke afwegingen, wij hopen dat we vrijdag na de foto's meer duidelijkheid hebben.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:19

echt vreselijk. telkens als ik er over nadenk schieten de tranen in mn ogen. nu ook weer. bah.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:36

Ik kan er ook helemaal niks mee... Ben ook super emotioneel. Ik weet precies hoe je je voelt. Het is ook iets waar je helemaal niet over na wilt denken, je wilt gewoon kunnen zeggen 'we doen er alles aan om haar te redden' en dat doen we ook maar we moeten ook rekening houden met de kosten en dat voelt zo rot en fout...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:30

Dat is heel erg ja, als het financiële verhaal een beslissing forceert. Ik blijf zelf voorlopig alleen bute geven, dat is nog wel betaalbaar, ascal en tranqigel erbij adviseert mijn d.a. momenteel niet. Had bloed laten testen op cushing en i.r., beide heeft ze niet. Nog maar even zo doorkwakkelen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 17:04

Hey Mysa.. ik heb even al je posten geselecteerd maar kan er niet echt veel uithalen. Ik begrijp dat jouw paard geen krachtvoer krijgt? Maar wat geef je dan wel? Hooi neem ik aan ( heb je dat laten testen?) maar wat verder nog? In welk deel van het land zit jij eigenlijk, kun je je paard vervoeren?
Ik heb zelf bijna drie jaar gesukkeld met op-en-af HB aanvallen, maar nu gelukkig al een jaar goed te voet - het kan dus wel..
Laten we nog eens even brainstormen om te zien of we voor jou de situatie ook kunnen verbetern!

Heb je overigens de uitslagen van de IR en de Cushing? Wat zeggen de cijfers?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:12

Zit op foon dus ff kort en uit hoofd: acth 10, glucose 7, krijgt voordroog van verschillende percelen, dus niet getest, maar alle soorten hooi al geprobeerd, alle maaitijdstippen geprobeerd, krijgt verder nog vito, 500gr. Krijgt als ze gezond is veel beweging, is zeker niet dik.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:04

Ik breek even in hier. De pony die hier HB staat, die is door de smid ook hoog gezet. Dat luchtte voor haar zo ontzettend op! Helaas staat ze nu weer op 2 zakjes buut per dag :( Ik weet het ook even niet meer.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 18:06

Hoog of laag... het hang gewoon van de hoef, de inwendige toestand van hoefbeen en de evt kanteling, en de conformate van het paard af. Zonder het paard gezien te hebben kun je niet zeggen wat er gedaan moet worden.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 02:43

Nouja mijn dierenarts zegt: hielen hoog, nooit zo laag mogelijk want dan trekt de diepe buiger aan het hoefbeen? ik weet niet precies, snap het niet helemaal daarom kan ik er ook niet helemaal bij.

En ik kan gewoon niet slapen... want eigenlijk steek ik het wel op het financieel, maar ik vind het ook vreselijk voor hem om hem zo in pijn te laten leven.
mensen begrijpen dit niet van mij, als ik zeg dat ik hem uit zijn lijden wil verlossen willen ze allemaal dat ik het blijf proberen. maar hoe kan hij nu nog fijn leven.
hij staat de hele dag in een stalletje, mag niet bewegen, staat op allerlei medicijnen die ook niet goed voor hem zijn, en hem echt niet beter laten voelen: want hij loopt nog steeds niet zoals hij hoort te lopen: dus hij HEEFT nog pijn.... hij lijkt helemaal vd wereld vd medicatie, maar tegelijk wil hij niet lopen omdat hem dat pijn doet. dus ik kan niet zeggen: oh hij heeft nu toch geen pijn, en ondertussen kan het genezen.

een paard leeft in het NU, en hij heeft NU pijn. wij mensen kunnen vooruit denken, en hoop hebben. Een paard niet, en ik kan het hem niet uitleggen: ja de komende maanden heb je nog heel veel pijn, maar straks wordt het beter... Hij heeft gewoon dag in dag uit pijn, en dan kom ik hem nog 2x per dag een spuit in zn mik douwen, ik sluit hem op en laat hem eigenlijk verder aan zn lot over; want ik kan meer dan deze pijnstillers niet geven, kan het niet 'beter' voor hem maken.

Ik laat hem nog testen op cushing, en i.r. , en als dan verder ook niks meer uit komt, en hij verbeterd niet, dan vind ik eigenlijk dat ik de beslissing moet maken. Hoe moeilijk dat ook voor me is, ik wil hem bij me houden, maar ik mag niet egoïstisch denken, ik moet aan hem denken........
ik schrijf dit heel simpel op, maar het komt met pijn en moeite uit zn vingers getikt of uit mn mond als ik het aan mensen vertel hoe ik probéér te denken/beslissen. want ik wil dat niet, nooit!! zo'n beslissing moeten maken... maar ik heb al meerdere mensen gesteund in zulke beslissingen, dat ze sterk zijn. en dat het goed zo is, en dat ze gelúkkig niet egoïstisch zijn en het paard per se bij zich willen houden, maar kiezen voor het paard.
En ik zou in deze situatie bijna wel egoïstisch worden, en hem zo laten lopen.....terwijl ik diep van binnen weet wat ik moet doen, hem écht helpen...

Het is net alsof ik het probeer te steken op financieel, dat het te duur wordt. maar er is altijd een weg, ik heb vrienden genoeg die me hier in willen helpen. Maar mn gevoel probeert me wat anders duidelijk te maken denk ik, het gaat niet om het geld; het gaat niet om mij; het gaat om Mickey..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 08:52

Te zien aan het tijdstip van je post, heb je een slapeloze nacht gehad.. :(:)
Ik kan me dat goed voorstellen, het is vreselijk een paard te zien lijden en daardoor het zicht op mogelijke oplossingen te verliezen.
Zou je me willen zeggen, evt per pb, wie jouw DA en smid zijn?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:30

Ach, FF :(:)
Wat je ook besluit, het zal de juiste beslissing zijn.

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:14

FF heel herkenbaar wat je nu schrijft, zo stond ik er 2 maanden geleden ook voor.
Ik was al vanaf half augustus bezig, telkens terugvallen, ik wist al dat er bij beide hoefbeentjes een kanteling was opgetreden.(mijne is overigens laag gezet wat eerst tot spierpijn leidde maar nu super gaat')
Toen heb ik haar op een gegeven moment ook een stukje gegeven van 2 bij 3 mtr ongeveer, de waterbak naast het hooinet gezet, zodat ze geen pas teveel hoefde te lopen en dat deed ze de 1e week dan ook niet, ook ben ik toen podocomplex van de groene os bij gaan geven en na die week, heeel heeel langzaam zag je verandering, lag de mest ineens een half metertje verder, nog weer wat later begon ze weer de oude vertrouwde shettenpraatjes te krijgen...toen ben ik drainagecomlex bij gaan geven om afvalstoffen beter uit haar lijfje te krijgen en nu loopt ze sinds een maand helemaal rad, zelfs na verhuizing dus stress en ander ritme en nu zelfs na het bekappen, ik ben nu de podocomplex en drainagecompositum ook aan het afbouwen nadat ik de metacam echt kilootje voor kilootje geminderd heb...heeeel langzaam, telkens een klein streepje minder , drie dagen aankijken, als het goed ging weer streepje eraf, ging het minder weer ietsje erbij.
Dit keer heeft ze zich er dus met veel pijn en moeite door weten te slepen en is weer de gekke shetterbak al vroeger, maar ik denk niet dat ik haar ooit deze lijdensweg weer laat gaan, net wat jij zegt, ze leven in het nu en voelen zich vreselijk.
Ik wil je heel veel sterkte wensen, volg je eigen gevoel, kijk goed naar je paardje, wat geeft die aan, mijne had evengoed nog levenslust, genoot van een knuffeltje en de keren dat ik op het punt stond een DA te bellen voor een laatste reis, liet ze me merken dat ze dr nog niet klaar voor was, maar als jij denkt/voelt dat je paardje genoeg heeft geleden, voel je dan niet schuldig,trek je van andere mensen niets aan maar volg je gevoel, want jij kent je paardje en weet als geen ander hoever ze/je erin zit.
Heel veel sterkte en ik hoop op het beste voor jullie ...

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:08

Janne ik ben zijn hoefsmid, en de dierenarst is Dierenarts Praktijk Oude-Tonge (Casper Hoek, en behandeld arts is Manon Struijk en eventueel andere collega's).

en klopt, aardig slapeloze nacht gehad. Uiteindelijk wel geslapen, en vanmorgen was t ventje wild... en hij liep nog rapper dan gister naar zijn paddockje. Dus ik denk dat ik nog niet moet opgeven, want ik zie de afgelopen 3 dagen dus kleine verbeteringen.

De pads heb ik er niet onder gedaan, ze waren zo groot (zijn druppelvormige dingen) Dat de punt, precies in de zool eindigde waar het hoefbeen zou steken zegmaar, het omving zowat zijn hele hoef.
Ik heb hem weer korter gemaakt aan de toon en verder zo gelaten. achter heb ik hem wel helemaal gevijlt, om de voorkant te ondersteunen.

Nado en Purkii bedankt, en Purkii ook fijn jou verhaal te lezen. Dus ook met klein zetten, en niet lopen. Ik denk nu dus, dat ik dit nog even moet volhouden. Ik ga in overleg met DA ook Laminix geven ( http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 1502/25445 ) in de hoop dat hem dat zal ondersteunen.
Vandaag leek hij me te laten zien dat er verbetering in zit, of is dat mijn hoop? Wel moeilijk te beoordelen, al moet ik toegeven dat het gewoon een feit is dat hij beter liep dan gister. ik dacht bijna dat hij zou aandraven namelijk, en dat heb ik hem al lang niet meer zien doen!

:)

Ik heb zijn paddockje omgeharkt zodat het weer zacht is, want die rotvorst maakt het allemaal niet fijner voor hem.
Ik moet nog wel beslissen of ik nu al bloed laat prikken, voor cushing of insuline resistentie. Of dat ik deze behandeling alleen af wacht.
Magnesium werd ook toen aangeraden bij de shetjes van een klant die ik behandeld heb met het bekappen. Ik heb gisteravond dus ook even met haar gepraat over wat ze allemaal gaf; maar dit shetje is sowieso i.s.
Zij gaf dus die Laminix, en een speciale liksteen met magnesium van PaardNatuurlijk, en volgens mij ook magnesium apart in poedervorm?
en dan ook nog Equilife For Feet van PaardNatuurlijk. Allemaal in overleg met de dierenarts. Ik ben nu aan het wachten op een telefoontje van dierenarts, om te overleggen of ik dat ook mag/moet gaan geven. En misschien komt het dan allemaal weer goed?? :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 13:22

Mag ik je een goede raad geven?
Met alle respect voor jouw kunnen als hoefsmid, maar waarom ga je in hemelsnaam niet naar Rob van Nassau. Roosendaal is helemaal niet ver weg voor je en hij is voor HB paarden absoluut de beste.
Hij is iedere dinsdag en donderdag bij Dierenhospitaal Visdonk. Rob heeft al honderden (zo niet meer) paarden voor de dood weggesleept en terwijl jij zit te dubben over hoog of laag op de hielen zet hij je paard meteen goed. Daarbij kun je ook nog 's heel veel van hem leren.

Natuurlijk is het verstandig om ook de voedingskant van het dier onder de loep te nemen, maar je eerste prioriteit moet nu zijn dat het paard goed op de hoeven gezet wordt. Rob van Nassau kan dat als geen ander, zoals velen in dit topic kunnen bevestigen. Ook mijn paard was drie jaar geleden ten dode opgeschreven en die liep na één behandeling van Rob weer goed.
Je doet er beter aan dan een niet zo zinvolle IR/Cushing test - dat kan altijd later nog.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:23

In dit stadium zou ik inderdaad niet direct IR laten testen. Het is best kostbaar. En in mijn situatie heeft het niets opgeleverd..
Zelf heb ik in acute periode niets anders dan medicatie gegeven. Geen supplementen. Wel 5x per dag de benen afgespoten. En zand in de stal. Daar zijn voor en tegenstanders van.
Ze is opnieuw beslagen zodra dat ging. Eerste dagen was dat geen optie.. Maar toen ging het al snel veel beter met vrije beweging in de paddock.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:16

Natuurlijk mag je me die raad geven. daarvoor zit ik ook hier toch.
heb een fout gemaakt door te zeggen hoefsmid, dat doe ik normaal nooit! ik ben geen hoefsmid, maar bekap sowieso mijn eigen paarden en heb al meerdere hb ponies geholpen, hier door de dierenarts geadviseerd zelfs. Ik wil er nog wel iemand bij hebben, maar ik wil niet naar van nassau (al begrijp ik hieruit dat hij toch echt wel goed is voor hb paarden??). Heb er al meerdere gehad, maar nog geen fijne uit kunnen kiezen.
Zijn er hieruit nog adviezen die ook aan huis komen in mijn omgeving?

Ik heb het nog een andere smid besproken, en die vond ijzertjes bij zo'n kleine pony geen optie??
En de van nassaus willen alleen maar ijzers, dus ik hoop eerder op een smid die langs wilt komen en hem met bekappen kan helpen.
Ik zit te wachten op een telefoontje van Arend-Jan Hamminck, mijn cursusleider voor het bekappen. Hem vertrouw ik eigenlijk, enkel reageert hij nu niet...

Zelf heb ik meerdere ponies weer op de been gekregen, allemaal onder het toeziend oog van de dierenarts die daar dan ook vaak kwam, dezelfde als de mijne. maar wat ik al zei: dat was met lage hielen. Bij de mijne ligt dit nu anders.. en wat je al zei: het is per paard verschillend wat beter is.
Ik heb hem sowieso hoger dan gemiddeld staan normaliter, omdat hij op lage hielen kreupelt / eigenlijk ook 'bevangen' loopt. Dus ik houdt hem nog steeds zoals hij staat, en maak het afwikkelen zo fijn mogelijk voor hem.

Dyonne, is die van jou ook door van nassau beslagen?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:23

Nee, voor mij is van Nassau geen optie. Vervoer is hier normaal al niet eenvoudig (heb ik zelf helaas niet). Maar mijn pony was in die toestand echt niet te vervoeren zo'n eind. Ze stond al op ijzers toen ze naar mij kwam en dus toen ze bevangen was.
Zij is eenmaal door de smid van kliniek Bodegraven beslagen (aan huis). Maar daarna door mijn eigen smid, want die andere was geen succes in combi met mijn pony qua omgang.
Mijn smid heeft haar zes jaar goed op de been gehouden. Maar nu zijn er toch wat problemen al heb ik nog mijn twijfels of die volledig uit de voorhoeven komen.. Al heb ik nog alle vertrouwen in mijn hoefsmid.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 22:45

Tja... je kent Van Nassau dus alleen van horen zeggen. Je zou toch kunnen vragen of hij alleen wil bekappen? Maar goed, niemand kan je dwingen, vind het alleen wel sneu dat je het al bij voorbaat afwijst.
Zelfs al zou men een ijzertje aanbevelen, dat kan toch ook tijdelijk? Mijn paard loopt al weer zeker twee jaar op blote voeten, maar tijdens de HB en de herstelperiode hebben ijzers haar goed geholpen.

Op de site van Van Nassau staan overigens ook smeden die door Van Nassau zijn opgeleid.

Succes verder!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:03

Ja eigenlijk is dat niet goed he, zo oordelen. Maar zo gaat het wel, zeg nou zelf. als jij opgevoed wordt met dat die marielle er niks van bakt met rijden, zou je daar je paard dan laten inrijden?
Dus ik ben 'opgevoed' in het bekappen dat de van nassaus zo goed niet zijn. Tsjah, zo wordt je gevormd. Ik zit er wel over na te denken, maar zal dat dan toch eerst in overleg met de dierenarts doen.

grappig, zit op hun site te lezen:
"Het blijft als een paal boven water staan dat de dieren die hoefbevangen worden allemaal te veel dik en veel te vet zijn."
Helaas is dat bij die van mij niet het geval. Dit kun je in de winter de ribben nog steeds voelen, zoals ook nu.
Hij heeft wel een hangbuik, altijd gehad naar ik weet. Dat vond ik ook op sites over Cushing?

Helaas heeft de dierenarts niet terug gebeld, morgenochtend bel ik zelf maar weer.
Ik heb ondertussen wel Geert Kengen te pakken gekregen, deze komt morgen kijken en beoordelen wat hij er nu van vind. En dan kijken we verder. Hij komt er nog 1 bekappen dus kan altijd nog overleg plegen met van Nassau.
Het maakt mij niet uit of er nu een ijzer onder komt of niet, alleen die ene smid zei toen dat dat niet zou lukken in zo'n klein hoefje. Kengen die ik dus net aan de lijn gehad heb, die zei oh daar kijken we morgen wel naar, ik heb al genoeg kleintjes op ijzers gezet hiervoor.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 23:17

Ik denk dat ik er wel wat anders in sta dan jij. Ik word niet door de buitenwereld opgevoed, en ga niet van vaststaande concepten uit zonder daar verder over na te denken. Als ik dan toch op de een of andere manier 'opgevoed' ben, dan is het wel om zelf te leren denken, beoordelen en een plan te trekken.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:24

Nee in principe ben ik ook zo dat ik dingen eerst zelf wil ervaren en dan te beoordelen. Maar omdat ik dus nog niet de goede ervaringen had gehoord van de hb-behandelingen van hun, was ik daar nog niet opgekomen om daar heen te gaan.
Dat klinkt toch ergens ook wel logisch, of helemaal niet in jou oren?

Ik heb ook niet voor niks de cursus natuurlijk bekappen gedaan, EN het reguliere bekappen in Barneveld. Juist om zelf een oordeel te kunnen vormen, en niet op verhalen van anderen.

Ik hoop dat ik zo duidelijker ben. Want nu je zegt dat er meerdere juist goede ervaringen hebben bij hen, wil ik toch eens overleg plegen met / over van nassau. Ik wil ook het beste voor mn shetje, daarom ben ik ook zo op zoek.

Er is hier nog een smid op het eiland, maar ik weet uit ervaringen van anderen, en ook uit eigen ervaring ondertussen, dat deze niet goed is met speciale hoeven. Dus dan ga ik daar sowieso nu al niet heen. Logisch toch?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:27

Ik trek de deskundigheid van de van Nassau's absoluut niet in twijfel, mijn hoefsmeden zijn er ook over te spreken, maar Idd wat op hun site staat over te vet, en ook nog: het is absoluut NIET nodig dat,een paard herhaaldelijk bevangen wordt, dat is toch wel veel te kort door de bocht, en ook wel wat kwetsend.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:33

Ik denk dat de van Nassau's heel goed zijn, maar niet alles dat op de website staat is natuurlijk dan ook direct zo.
Mijn pony was overigens wel veel te vet toen ze hier kwam. Dus sja, achteraf niet zo gek die bevangenheid..
Overigens staat mijn merrie op beslag dat de van Nassau's verafschuwen. :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:38

mijn paard is ook nooit te dik geweest....maar wel ongeveer 10 keer in ernstige en minder ernstige mate bevangen.
Ik heb jammergenoeg geen van nassau op de hoek...maar mijn smid doet het goed.

Ik denk altijd dat het goed is om een paard of pony de eenmaal redelijk ernstig bevangen is geweest te behandelen als zijnde IR.
Goede deskundige hoefverzorging,met of zonder beslag..geen of beperkt weidegang,uitgebalanceerd 'voer'.
Beperkt hooi.