Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:03

Sansje schreef:
_Mellanie schreef:
en net de rekening gekregen := blij dat ik de verzekering dit jaar niet van af heb gegooid :=

Laat ik dat nou per januari dit jaar wel gedaan hebben :(

pfff jij zal vast balen.
Mijn rekening was 500 euro -O- dat had ik echt niet zo even uit me mouw geschut.
en over 2 weken weer in waarschijnlijk voor een scan

San

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:03

Ach ja... het moet maar... :7

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:05

Sansje schreef:
Ach ja... het moet maar... :7

maar bleef bij jouw trouwens de pees ook dik en warm gedurende rust periode ?
mijn pony heeft inprincipe precies het zelfde maar laatste dagen is er niks meer te voelen aan de pees
in stap heeft ze ook nooit een stap kreupel gezet alleen in draf, maar daar is ook niet meer aan te zien

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:13

Sansje schreef:
Er zitten bij mijn merrie helemaal geen scheurtjes in... de peesvezels zijn nog gewoon heel... alleen opgerekt met veel zwelling. Er valt dus niks dicht te groeien en littekenweefsel zal er vermoedelijk ook niet of nauwelijks komen. Ik hoop dat de constante lichte beweging op de wei hetzelfde resultaat gaat geven dan :)

Ohja sorry :), maar inderdaad. Lichte beweging helpt veel beter dan continu op rust en die 20minuutjes stappen per dag.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:45

Ik heb vandaag mijn paard weer naar "huis" gehaald. Hij heeft 4 maanden kunnen verwilderen. Hij was zoals vanouds super makkelijk op de trailer en ook op stal was hij weer zijn oude vertrouwde zelf. Wat een heerlijk paard is het toch.
Morgen staat er een was/toiletteerdag op het programma. Dan even met zadel op aan de longeerlijn. Dan maandag er weer eens op. Spannend na 4 maanden echt alleen maar poetsen. Ik hou jullie op de hoogte!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:56

Spannend!! Die van mij staat twee weken nu en is al verwilderd. Ze laat zich niet vangen en doet alsof ze nog nooit mensen gezien heeft. Raar beest is het ;).

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:12

Haha, ik wist dat het bij mijne wel mee zou vallen. Doe stond sowieso 's nachts op stal en is heel erg mensgericht. Hopen maar dat het goed gaat. Zo als hij soms door de wei stormt en als ik dan 's avonds zijn been zag, niks aan het handje. Koel en dun. Dus kwa beweging zal het wel goed blijven gaan, nu alleen nog belast bewegen uittesten. Hoewel zijn pees 3 maanden terug op de scan al goed was blijft het spannend.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 14:52

Hoi allemaal,.. lang niet in dit topic geweest, maar helaas is mijn paard nog steeds niet helemaal goed voor wat ik ermee wil,.. (wedstrijden)... Ben na 2 jaar ook bang dat het nooit meer goed komt.. tenminste niet zo goed om weer wedstrijden te rijden...

Wie weet of dit bij paarden net zo werkt (stukje over fascie-beschadigingen met verklevingen etc), dit gaat over de achillespees bij een mens en dat is eenzelfde blessure als die van mijn paard. Weet 1 van jullie misschien of paarden ook fasciebladen hebben/verklevingen kunnen hebben en of het bij hun ook zo kan zijn dat je juist wat moet gaan belasten op een gegeven moment om die verklevingen te voorkomen);

Fascie beschadigingen:
Een nieuw fenomeen, mede door echografie goed inzichtelijk gemaakt is dat de spiergroepen gescheiden worden door fasciebladen, waarin ook beschadigingen kunnen ontstaan (bijv. door teveel rekkrachten?). Dan zijn de spieren zelf niet beschadigd, maar de tussenliggende fasciebladen, waarbij de beschadigingen en haematoomvorming (bloeduitstortingen) kunnen leiden tot verklevingen, wat een steeds terugkerend proces van verkleving-verscheuring kan inleiden. Een chronische klacht ontstaat! Ook kan het bloed tussen deze fasciebladen ‘uitzakken’ naar bijvoorbeeld lager gelegen gebieden waardoor bijvoorbeeld vanuit de kuit ook Achillespeesklachten kunnen ontstaan. Door middel van echografisch onderzoek (‘echo’ of musculoskeletale echografie) is een zogenaamde ‘tenniskuit’ duidelijk te herkennen en te onderscheiden van de rupturen. Merk op dat bij deze klacht juist belasting van de structuren vereist is, omdat de verklevingen voorkomen moeten worden. Dus gedoseerde belasting is noodzakelijk voor goed herstel!

komt van de site:
http://www.peesklacht.nl/echografie/ (site voor o.a achillespeesklachten bij mensen!)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:55

Gister paardje even aan de longe gehad met zadel. Poe, het leek wel een 3 jarige die voor het eerst een zadel omhad. Wat een rodeobokken kwamen er vanaf. Na 5 minuten was dat ook over. 's avonds nog een rondje gestapt en niks te zien aan zijn been.
Vanmorgen voor het eerst er weer op. Eerst rondje leek het weer de 3 jarige van gister maar dan meer de manier van lopen. Echt zoekende naar hoe hij mijn gewicht goed op zich kon houden. Na 2 rondjes was dat goed en liep hij echt veel beter dan ik had verwacht. Hij zocht zelfs al kleine stukjes mijn hand op. Wat een heerlijk gevoel geeft dat weer! Kreeg zelfs al een compliment van de vrouw van de eigenaar. Ze kent Tor helemaal niet. Ben naar een andere stal verhuist zeg maar. Maar ze vond dat hij voor 4 maanden helemaal niks doen, eigenlijk echt heel braaf was en zijn manier onder het zadel nog niet verleerd!
Hihi hij ging ook nog even showen. Ze waren op het veld langs de bak waar ik reed aan het springen. Nou, strekken kan hij ook weer. Haha showknollie!
Ook na het "werken" was zijn been nog mooi dun en vanavond ook. Dus nu maar afwachten en hopen, duimen en bidden dat het goed blijft gaan. Ik ben in ieder geval super trots op mijn knollie en gewoon onwijs blij dat wij voorzichtig en weer rustig aan een klein beetje wat kunnen doen.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:59

Snappend, duim met je mee dat het goed blijft.

Ik ga morgen weer eens bij m'n monster op de wei kijken. Hopelijk laat ze zich eens vangen en kan ik weer eens even naar haar been kijken ;)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:06

Succes morgen! Eten mee, werkt bij die van mij altijd heel goed!
Of is die van jouw niet zo op het eten gericht. Bij die van mij was het altijd zo erg, hij ging dan om 7 uur naar binnen en dan had hij brok en hooi liggen. Dan bleef hij nog liever even buiten staan en gras eten. Die dacht volgens mij echt, dat hooi binnen loopt niet weg. Als ik nou gewoon lekker wat langer gras blijf eten, dan heb ik gewoon veel meer eten vandaag. Alles liep zelf naar binnen en stond ook al te wachten bij de deuren zeg maar. Dan stond mijn paard nog relaxt op zijn stukje land en als alles dan binnen stond, en de eigenaar naar hem toe liep, dan liep hij met een grote boog, gras etend, langzaam aan naar stal. Dat paard is echt slim! Gelukkig gebruikt hij het met mij en niet tegen mij. En ondanks dat hij het bijna wel jammer moet vinden niet meer 11 uur per dag op de wei, vind hij het geloof ik wel weer heerlijk dat ik iedere dag kom en lekker tut met hem en het zadel er weer op mag. Hij kijkt echt gewoon vrolijk als ik met het zadel aankom en het opleg enzo. Terwel hij voorheen met singelen enzo nog wel eens flink bozig kon doen. Maarja, zoveel kan ik er nog niet over zeggen. Het zadel heeft 2x erop gelegen.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:14

Heerlijk. Klinkt echt goed. Duim dat het zo positief blijft en je weer heerlijk kunt gaan en blijven rijden.

Snoepjes werken niet... En met voer dan wordt het lastiger ivm de andere 15 paarden die ik dan in m'n nek krijg hihi. Morgen maar weer eens even zien.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:25

haha, dan heb je ze straks allemaal behalve je eigen! Succes ermee. Hoe vaak ga je eigenlijk langs?
Ik ging zeg maar op vrijdag-, zaterdag- en zondagavond. Dan stond hij binnen en poetste ik hem altijd en gewoon lekker knuffelen. Toran is echt dol op aandacht van mensen en merkte echt dat dat iets was wat hij tekort kwam. Hij was al behoorlijk eenkennig en aanhankelijk voor hij naar het rusthuis ging. Maar sinds hij daar staat is het echt erg geworden. Echt onrustig draaien en doen als ik er wel ben, maar niet mijn aandacht bij hem heb.
Waar hij nu staat, is hij constant aan het kijken naar mij en als ik langs loop of zo, hinniken naar mij. Als ik binnenkom en de gang in loop en alleen al wat zeg ook. Terwel de andere mensen in de gang zeggen dat hij juist super relaxt is en echt geen brulaap. Nou als ik er ben wel hoor. Vooral heel erg mij in de gaten houden en boos worden als ik in de buurt ben maar hem geen aandacht geef. Wordt tijd dat hij mij weer een beetje loslaat. Na de vakantie heb ik wrss, geheel tegen mijn principe in, een bijrijder nodig. Moet dan 2 dagen in Deurne zijn, de rest in Den Haag. Dus sowieso voor 1 dag heb ik iemand nodig die hem uit stal haalt en afhankelijk van stage en werk misschien nog wel meer.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:28

Ik ga drie dagen in de week langs. Ze komt helemaal niet meer binnen nu... Dus ze mist me ook niet geloof ik. Haha

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:52

hoe gaat het hier met de peesjes ?

maandag terug na de kliniek, en hopen dat de pees goed is.

pony heeft al genoeg van zijn kleine wei stond vanmiddag middag in de groep inplaats van haar weitje was er stiekem uit ontsnapt

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:19

Hier er vandaag weer voor de derde keer erop gezeten. Hij had nu in het begin veel spanning en ging vanuit daar een beetje hinken. Ik in paniek natuurlijk. Al vanaf het begin dat ik hem heb gaat hij met spanning hinken met zijn rechter voorbeen. Laat dat nou net zijn slechte been zijn. Toen de spanning eenmaal weg was, liep hij gewoon weer zuiver. Merk wel dat hij aan alle kanten stijf is. Buigen naar rechts, no way, heerlijke scheve Harry dat het is. Verder met uitkrabben links achter buigen is lastig. Als hij dan een stukje door de gang heeft gelopen is het over.
Dus gaat eigenlijk heel goed, maar had niet verwacht dat hij zo stijf zou zijn. Eigenlijk dom, hij heeft sinds februari geen hol gedaan en daarvoor eigenlijk ook niks....

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:14

Met die van mij (weekgekoot en blessure aan de aanhechting van de tussenpees) gaat het helaas na 15 maanden nog niet goed en dit wordt het hoogstwaarschijnlijk ook niet meer. :(
Ze blijft lekker bij ons in de wei staan en ik wandel een paar keer per week met haar.
Misschien dat ik er af en toe nog eens op ga zitten tijdens het wandelen maar verder ga ik niks meer
van haar vragen.
Zolang ze niet slechter wordt en pijn gaat krijgen met het in de wei staan, mag ze lekker met haar
vriendinnetje in de wei blijven lopen!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:42

Wat een spijtig nieuws Lizaa01... Gelukkig kan ze nog bij jullie op de wei blijven. :+:

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:03

Lizaa heel erg balen, maar ik had het wel verwacht. Voor mijn paard geldt hetzelfde en die heeft dezelfde pees beschadigd (alleen dan in allebei de voorbenen) Hopelijk kunnen we op onze eigen manier toch nog heel lang van onze paarden genieten!

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:18

Ja, ik had vanaf het begin eerlijk gezegd ook al niet zo'n goed gevoel erover.
Ik wist niet dat jij in hetzelfde schuitje zat! Maar inderdaad zoals je zegt, kunnen we er hopelijk nog lang van genieten! Staat die van jou nu ook lekker op de wei?

Ik moet zeggen dat ik, nu ik weet dat het niet meer beter gaat worden, ook meer kan genieten van de kleine dingen,
ook al kan ik dan niet meer rijden. De verwachtingen en onzekerheid is nu weg.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:46

De mijne staat nog steeds hetzelfde gestald/geweid als eerst. Paarden staan zoveel mogelijk buiten en hij heeft zijn vaste kudde met 4 ruinen en een merrie. Ze hebben genoeg ruimte en mijn paard vermaakt zich daar prima. In de winter staan ze iets meer binnen, maar nog steeds zoveel mogelijk buiten als de ondergrond het toelaat.
Ik heb zelf het besluit genomen om niet meer voor onzekerheid en verdriet te gaan en de hoop gewoon op te geven. Ik heb maar een klein jaar blessurevrij kunnen rijden, niet eens zo gek gedaan en het was weer raak. Blijkbaar willen zijn pezen niet meer. Misschien dat als ik erg graag zou willen, ik er nog mee zou kunnen rijden, maar ik wil mezelf de pijn en het verdriet niet aandoen. De dierenarts staat helemaal achter mijn keus en vond het verstandig, dus ik denk dat ik er goed aan gedaan heb. Paard is vrolijker dan anders, vindt mij ontzettend gezellig en ik heb hetzelfde als jij: Ik kan meer genieten van de kleine dingen.
Ik stap bijna elke dag een 20 tot 30 minuten met hem. Ik wissel het buiten stappen af met binnen stappen, de ene keer zit ik erop, de andere keer loop ik ernaast en soms ook erachter (lange lijnen). Ook het erop wissel ik af met dressuurmatig rijden (rugspieren toch soepel houden) en met rijden zoals je in mijn profiel ziet. Dat bevalt allemaal prima :)

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:21

Klinkt echt super!
Geniet vooral zo door, hihi :)

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:27

Fijn dat jullie nog van die fijne plekjes kunnen bieden.
Ik durf nog maar niet na te denken wat ik moet als het niet goed gaat komen, want vooralsnog gaat al m'n energie naar hopen dat het wel goed komt.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:55

Fijn dat jullie de paarden nog een fijn plekje kunnen geven!

En Sansje, hoe was het bij je paard op de wei? Liet ze zich vangen?

Met mijn dikkie gaat het goed. Overgang van 11 uur per dag buiten naar weer vol op stal is super gegaan!
Zijn been gaat ook super. Heb nu een schema van 2 dagen erop, 1 dag erlangs, 2 dagen erop 1 dag erlangs. Dit gaat eigenlijk super fijn. Gister had hij nogal wat spanning en vanuit daar ging hij een beetje hinken. Toen die spanning weg was, liep hij weer helemaal zuiver. Vandaag weer super relaxt ritje gehad. Alleen hij is zo scheef!! Niet normaal. Ik keek in de spiegel tijdens het rijden. Rechtsom loopt hij in een soort traver zo scheef als hij is. Dat is nog een hoop werk.
De DA had geadviseerd hem zo lang mogelijk zonder ijzers te houden. Dit gaat hem niet worden. Hij is 6 weken terug bekapt en rechtsachter staat alweer zo scheef als wat. Buitenrand helemaal afgesleten en binnenkant hoog. Dus maandag komt de smid langs en gaan er weer ijzers onder.
Ik stap sowieso 10 minuten erlangs over het harde voor ik erop stap. Dan met uitstappen eerst 5 minuten onder het zadel en dan 5 minuten er langs nog ook weer over het harde.
Zijn voeten groeien super snel, maar slijten ook net zo hard, misschien nog wel harder, af. Beetje jammer.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:21

Ik kan ook eindelijk eens zeggen dat mijn paard sinds ik hm heb opgepakt niks meer mankeerd.
Soms nog wel eens een stap dat ik denk "oei", maar dan is ze zo gefocust op bakkabouters dat je benen er niet meer toe doen! :D

Ik ben in ieder geval erg blij met hoe het nu gaat!
Afbeelding