[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:33

gelukkig dat jullie hem goed vinden...ik zie hem iedere dag en dan zie je niets meer lijkt wel :o

Het was hier vandaag een graad of 20...in de zon zelfs nog warmer gok ik :D
Dit is wel samen met het voorjaar de meest fijne periode van het jaar! <3
De zomer is vreselijk....
Vorige week was het koud....wind uit het noorden.Dan lopen ze dus zomaar met gevoerde dekens op :D

Jaaa...foto's!!!van hittie's voetjes <3

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:40

@lolclub, Vash krijgt nu in de ochtend 9 á 10 kg hooi in het net, dat deelt hij met zijn vriendinnetje. Daar zit 2 kg weidehooi in, aangevuld met graszaadhooi. Ze staan bij ons nu buiten tussen 9.00 - 16.30. Samen zijn ze tot een uurtje of 13.00 aan het knagen. Als hij in zijn box komt hangt er 10 kg klaar in zijn hooinet, dat mag hij helemaal alleen oppeuzelen, 4 kg weidehooi en 6 kg graszaad.
Hij blijft hiermee mooi op gewicht (is de verwachting). Na de vorige keer wegen, in maart (605 kg), ben ik begonnen met weidehooi toevoegen, want ik vond hem toen wel wat té schraal worden. Hij is sedertdien 32 kg aangekomen, maar we doen nu ook meer, dus langzaam aan komen er weer wat spieren op (en die wegen óók natuurlijk).
Hittie krijgt nu 11 kg, Vash zit totaal op 14-15 kg (werkelijk gewicht dus).
Hij stond onder een 100 grams deken, maar de laatste week bleek dat te warm en is de ongevoerde er weer opgegaan.

Die meetmethode die Janouk laat zien houdt in ieder geval rekening met langere of kortere paarden. Zal voor de gein morgen Vash 'ns op die manier "wegen", ik heb immers een echt gewicht ter controle. Het equimax meetlint gebruiken we op stal alleen als globale graadmeter voor: dikker geworden of afgevallen. Verders zit die er altijd behoorlijk naast.

Geerke, :+ wel grappig na mijn betoog over meten is weten, kom jij met een: geen idee wat 'ie weegt, maar is wel goed zo toch?? Kan de manenkam helemaal niet zien, afgaand op buik en kont denk ik: voor het begin van de winter prima (zie een beetje reserve bij de staartaanzet en een ruwvoerbuikje. Kan je de ribben makkelijk voelen? Ik zie ze niet doorschemeren?
Wat een prachtig uitzicht zeg daar....supermooi met de herfstkleuren....wow!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:46

Pitt25 schreef:
Zojuist de paardenweegschaal geraadpleegd of ze binnenkort nog een keer richting Utrecht komen. Want om ze nou voor één pony uit Emmen te laten komen, vind ik ook weer zo wat.

Het hoeft niet zo moeilijk ... woon je niet toevallig dicht bij een industriegebied(je)?
Veel bedrijven die met afvalverwerking bezig zijn, hebben een weegbrug. Ik heb Isabella destijds hier bij de oud ijzer handel laten wegen. Ik moest haar tussen de vrachtwagens 'parkeren' en zo onze beurt afwachten. Gelukkig kon het ding ook kleine gewichten wegen.
Ze vond het wel doodeng om op de bewegende brug te stappen, mede omdat er water zichtbaar was tussen de planken. De mensen daar vonden het op hun beurt weer keileuk om eens een pony te wegen. Was weer eens wat anders dan vrachtwagens en aanhangers vol ijzer. Het kostte dan ook niets

Bij de compostering hier, worden ook wel eens paarden gewogen.
Bij de papierhandel was ook al iemand geweest.
Dus het is niet ongebruikelijk (hoewel ik de eerste was bij deze ijzerhandelaar :D)

Pitt25

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:53

Haha, grappig is dat ja. Ik hoorde al dat een weegbrug een optie was. De 'paardenweegschaal-man' gaat kijken of hij deze weken nog in de buurt komt. Het fijne van die man is dat hij ook advies geeft en meerdere aspecten meet zoals schofthoogte en Body Condition Score. Mocht ie nou binnen twee weken niet in de buurt komen, ga ik toch op zoek naar een weegbrug in de buurt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:17

Isapaardje schreef:
Dus het is niet ongebruikelijk (hoewel ik de eerste was bij deze ijzerhandelaar :D)

:+ heb beeld van een ijzerhandelaar die jou ziet komen met je paard en dan denkt: krijg ik met de ijzers het paard erbij??!!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:45

Hoevenfoto's ;)

voor de gehele serie tot de laatste keer (22 september ) verwijs ik jullie naar : lolclub @ [BEH] Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2 (halverwege de pagina)

Nu de laatste van vanmiddag:

Links voor (niet veel bijzonders aan te zien, geen rare lijnen oid) en een vrijwel recht verlopende hoefwand, deze voet heeft wel een tikkie mee gehad maar had niet veel kanteling vh hoefbeen
Afbeelding

dus dan maar rechtsvoor, de voet met kanteling:

de donkere streep net boven de nagels is waar de kanteling is opgetreden, als je goed kijkt zie je een heel dun lijntje lopen vanuit de kroonrand schuin naar beneden die daar ook naar links afwijkt in een knikje, vanaf het knikje tot beneden is de witte lijn het ergst verbreed.
een kleine cm daarboven zie je aan de toon de "herstel ring" daarboven was op de röntgen geen afwijking meer te zien van de wand met het hoefbeen.

deze kant van de hoef is verder mooi glad naar boven toe.
Afbeelding

schuin van voren, hierop is aan de diepe ring te zien tot hoever de afgroei al gevorderd is
Afbeelding

en recht van opzij
Volgens de HS is de verdiepte ring van ongeveer 1 cm breed de periode dat Hittie veel op stal stond en alleen hooi te eten kreeg, daarboven lijkt het of er nog een ring zit maar deze is niet voelbaar en loopt gelijk aan de kroonrand, de hoef is daar dus verder glad maar wel dikker als in de "dieet" ring.
De eerste HB ring zit dus nu bij de nagelgaten en de herstelde voet is over de helft.
Die brede ring oogt raar maar ik hoefde me daar geen zorgen om te maken, volgens de HS gaat de afgroei voorspoedig, de witte lijn was rustig met alleen nog zwarte strepen van oude bloedingen

..................................................................................................en even ter vergelijking de foto van juli waar dezelfde ring net onder de kroonrand zit:
Afbeelding Afbeelding

Wat ik wel vreemd vind is dat de diepe brede ring alleen aan de buitenzijde zichtbaar is, mijn HS kon daar ook geen verklaring voor geven.
Misschien dat SpikeyBlue of Ronald mij daar wat over kunnen vertellen ?
Laatst bijgewerkt door lolclub op 02-11-10 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:55

paars schreef:
@lolclub, Vash krijgt nu in de ochtend 9 á 10 kg hooi in het net, dat deelt hij met zijn vriendinnetje. Daar zit 2 kg weidehooi in, aangevuld met graszaadhooi. Ze staan bij ons nu buiten tussen 9.00 - 16.30. Samen zijn ze tot een uurtje of 13.00 aan het knagen. Als hij in zijn box komt hangt er 10 kg klaar in zijn hooinet, dat mag hij helemaal alleen oppeuzelen, 4 kg weidehooi en 6 kg graszaad.
Hij blijft hiermee mooi op gewicht (is de verwachting). Na de vorige keer wegen, in maart (605 kg), ben ik begonnen met weidehooi toevoegen, want ik vond hem toen wel wat té schraal worden. Hij is sedertdien 32 kg aangekomen, maar we doen nu ook meer, dus langzaam aan komen er weer wat spieren op (en die wegen óók natuurlijk).
Hittie krijgt nu 11 kg, Vash zit totaal op 14-15 kg (werkelijk gewicht dus).
Hij stond onder een 100 grams deken, maar de laatste week bleek dat te warm en is de ongevoerde er weer opgegaan.

Dan klopt het wel ongeveer, Vash is natuurlijk groter dan Hittie.
toch heb ik het idee dat het afvallen hier nu niet meer zo snel moet gaan, je ziet en voelt haar nog met de week slanker worden.

Hoeveel (in gewicht droog gewogen) en hoevaak geef je Vash gekookte lijnzaad bij ?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:04

Lolclub, wat apart om het zo duidelijk te zien op de foto's. Vanaf juli is de ring dus al zo'n eind naar onderen gegroeid, dus nog een paar maanden en dan komt het aan de oppervlakte?

Hier even een update, mijn paard is sinds vorige week voor de 2e keer (vanwege terugval) opgenomen in de kliniek. De bevangen voet blijft onrustig, wat zich uit in af en toe flinke kreupelheid. De foto's (worden elke paar dagen gemaakt) blijven wel stabiel.

Hij heeft geen IR, Cushing is inmiddels ook uitgesloten. Dat is op zich goed nieuws, alleen de vraag blijft waar de HB vandaan gekomen is.
Wel is hij inmiddels enorm afgevallen en ook hij staat op de kliniek (open boxen) onder 2 dekens.

Het verlaagde eiwitgehalte was weer gestegen, wat ook kan komen omdat ik een paar dagen (op advies) metacam gegeven had. Hij krijgt nu via het bloed zijn bute (1,5 zakje per dag) en lijkt weer wat beter. Hij kan dus niet zonder pijnstillers of andere pijnstilling dan bute. Voorlopig in ieder geval niet.
Ik heb al op van alles gehoopt, dat ik hem deze week zou mogen stappen onder het zadel, maar alles wordt weer vooruit geschoven. Moeilijk hoor.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:07

Ik weeg 100 gram af (en dat krijgt hij te weinig...ik moest bijvoorbeeld nu eigenlijk alweer een dikke week geleden beginnen met een "kuurtje"....) geef dan meestal 5 dagen achter elkaar. Wil het eens per maand doen.

Je hebt nu het seizoen ook mee (of tegen). De aanmaak van wintervacht kost energie, Hittie staat onder een dek weliswaar, maar breit toch ook een jasje. En ze is aan het werk, dat vraagt ook energie natuurlijk. Wat voor verhouding voer je nu?

Qua dikke rand zijn mijn two cents: de kanteling was niet symmetrisch, maar wellicht wat schuin. Dus aan de buitenkant meer dan aan de binnenkant. Is het enige wat ik erbij kan bedenken. Wat is het snel afgegroeid zeg!! Daar geef ik toch de F4F de "schuld" van +:)+ .

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:14

@Setteke, wat vervelend!! Ik heb je update gelezen en gezocht naar het begin van je verhaal, maar dát kan ik niet vinden? Hoe is het begonnen? Linkje mag natuurlijk ook?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 00:21

Hoi Paars, op pagina 112 (wat gaat het hard hier) kwam ik binnenzeilen :o in het topic. Ik heb zo'n beetje hetzelfde verloop gehad als Lolclub, behalve dat die van mij uiteindelijk de bevangen stand aannam (gelukkig pas toen we hem aan het opladen waren om naar de kliniek te gaan).
Het begon dus met een andere blessure, waardoor ik moest stappen (en dat deden we al 3 weken) en ineens kwam hij kreupel uit zijn box.
Maar kijk maar of je het een beetje terug kan lezen ;) , anders hoor ik het wel.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 00:24

setteke schreef:
Lolclub, wat apart om het zo duidelijk te zien op de foto's. Vanaf juli is de ring dus al zo'n eind naar onderen gegroeid, dus nog een paar maanden en dan komt het aan de oppervlakte?

Ja, de afgroei gaat echt spectaculair snel, RV groeit ook harder als LV, wat de natuur al niet allemaal zelf regelt...
De HS had het erover dat nog twee of drie keer en dat we dan al onderaan waren, volgens hem moest vanaf nu de witte lijn ook smaller gaan worden.

paars schreef:
Qua dikke rand zijn mijn two cents: de kanteling was niet symmetrisch, maar wellicht wat schuin. Dus aan de buitenkant meer dan aan de binnenkant. Is het enige wat ik erbij kan bedenken. Wat is het snel afgegroeid zeg!! Daar geef ik toch de F4F de "schuld" van +:)+ .

Dit zou zomaar eens kunnen ;) , er zijn geen foto's gemaakt om dit te controleren (recht van achteren)
De F4F is wonderspul en niet alleen op hoevengebied ;) , mijn oude knar is weer als nieuw en gaat als een speer, zit er zelfs over te denken om weer te gaan starten met hem .

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 00:43

paars schreef:
Ik weeg 100 gram af (en dat krijgt hij te weinig...ik moest bijvoorbeeld nu eigenlijk alweer een dikke week geleden beginnen met een "kuurtje"....) geef dan meestal 5 dagen achter elkaar. Wil het eens per maand doen.

Je hebt nu het seizoen ook mee (of tegen). De aanmaak van wintervacht kost energie, Hittie staat onder een dek weliswaar, maar breit toch ook een jasje. En ze is aan het werk, dat vraagt ook energie natuurlijk. Wat voor verhouding voer je nu?

In hoeveel water kook je dit ongeveer ?

Wat Hittie betreft:
7:00 600 gram Safe&Sound + pietsie Yea-sacc
11:00 4 1/2 kilo ruwvoer ( 1 1/2 kilo zacht weidehooi, 2 kilo grof hooi vd rol en 1 kilo graszaad)
17:00 2 kilo hooi vd rol
18:00 600 gram Safe&Sound + pietsie Yea-sacc +2 pompjes appelazijn + 1 handje kwikbeet (bietenpulp)
22:30 4 1/2 kilo ruwvoer ( 1 1/2 kilo zacht weidehooi, 2 1/2 grof hooi vd rol en 1 kilo graszaad)
Over de dag verspreid zo'n 200 gram F4F

Verder krijgt ze na het werk (als dank :o ) nog 200 gram Safe&Sound.

het hooi vd rol is arm spul gebleken, alle dieren hier worden er slanker van, zodoende krijgen ze er nu allemaal kwikbeet bij.
Eerder had ik de verhouding graszaadhooi/hooi vd rol andersom maar de kilo's vlogen me om de oren en het scheelde zomaar een singelgat per week, dus dat ging echt te snel.
Ook nu blijft ze in tempo afvallen, het kan nog wel maar ze moet er eerdaags wel mee ophouden ;)

We moeten donderdag as naar de kliniek met een paard, nou wil ik gelijk even mest brengen van Hittie.
Kan iemand mij vertellen of dit verse mest (warm uit het gat) moet wezen of dat het uit de box geraapt mag worden ?
en hoeveel moet je inleveren ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 01:12

setteke schreef:
Hij kan dus niet zonder pijnstillers of andere pijnstilling dan bute. Voorlopig in ieder geval niet.
Ik heb al op van alles gehoopt, dat ik hem deze week zou mogen stappen onder het zadel, maar alles wordt weer vooruit geschoven. Moeilijk hoor.

Ben je nog bij hem geweest vanmiddag en zo ja, hoe was het met hem ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 01:13

Voor de wormentest?
Een verse én een wat oudere mestbal meenemen - meer kans op ontdekking van eitjes.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 01:15

Jannepauli schreef:
Voor de wormentest?
Een verse én een wat oudere mestbal meenemen - meer kans op ontdekking van eitjes.

Dank je wel voor de info, mogen ze wel bij elkaar in 1 zakje ?

Hoe is het met je dames ?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 01:32

lolclub schreef:
setteke schreef:
Hij kan dus niet zonder pijnstillers of andere pijnstilling dan bute. Voorlopig in ieder geval niet.

Ben je nog bij hem geweest vanmiddag en zo ja, hoe was het met hem ?

Ja, ben geweest vanmiddag, hij leek weer stukken beter. Hij krijgt nu dus eigenlijk minder bute, ipv 2 zakjes, 1,5 zakje in de bloedbaan. Als hem zo ziet (hij ziet er top uit), kan je je niet voorstellen, dat hij op minder bute zoveel slechter is. Ze gaan hem ook meer hooi geven, dan staat hij wat rustiger. Dat rondjes lopen in zijn stal als zijn hooi op is, is dus niet goed voor zijn voet. En hij is toch al ontzettend afgevallen, dus een hooinetje meer, zal niet zoveel verschil maken.

Volgens mij kan je idd gewoon wat mestballen uit haar stal halen (op de kliniek pakken ze ook wel eens wat uit de trailer). Ik zou de oude (zoals JP zegt voor het vergelijk) niet in hetzelfde zakje doen.
Waarom wil je mestcontrole doen? Voor de wormen?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 01:41

setteke schreef:
Ja, ben geweest vanmiddag, hij leek weer stukken beter. Hij krijgt nu dus eigenlijk minder bute, ipv 2 zakjes, 1,5 zakje in de bloedbaan. Als hem zo ziet (hij ziet er top uit), kan je je niet voorstellen, dat hij op minder bute zoveel slechter is. Ze gaan hem ook meer hooi geven, dan staat hij wat rustiger. Dat rondjes lopen in zijn stal als zijn hooi op is, is dus niet goed voor zijn voet. En hij is toch al ontzettend afgevallen, dus een hooinetje meer, zal niet zoveel verschil maken.

Volgens mij kan je idd gewoon wat mestballen uit haar stal halen (op de kliniek pakken ze ook wel eens wat uit de trailer). Ik zou de oude (zoals JP zegt voor het vergelijk) niet in hetzelfde zakje doen.
Waarom wil je mestcontrole doen? Voor de wormen?

Dat is in ieder geval al beter nieuws, zou hij misschien thuis ook te onrustig zijn geweest (met zijn gebok id stal ;) ) en dat hij daardoor iedere keer weer pijnlijk werd ?

Mestonderzoek is iid voor wormtelling, Hittie is niet meer ontwormd sinds eind Januari, toen ze volgens de kalender ontwormd moest worden had ze net HB.
Snaap moet nu ontwormd worden met Equest, die heeft een keer rode bloedworm infectie gehad dus die heeft een strak schema.
Voor Hittie (die op hetzelfde land loopt als Snaap) wil ik dus even laten kijken of er veel wormeitjes zijn, zo niet dan hoef ik haar niet perse te ontwomen met moxidectine

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 07:54

Ik heb net de uitslag van de wormentest binnen: beide dames onder de 50, dus uitslag negatief; ze hoeven niet ontwormd te worden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 08:19

lolclub schreef:
Jannepauli schreef:
Voor de wormentest?

Dank je wel voor de info, mogen ze wel bij elkaar in 1 zakje ?

Hoe is het met je dames ?

Lijkt mij wel hoor ;)
Voor echt goed mestonderzoek verzamel je mestballen van een hele 24-uurs cyclus, dan bestrijk je een groot deel van het darmgebied. Maar ja, dat wordt voor particulieren niet gedaan denk ik, of alleen in uitzonderlijke gevallen. En het is ook wat als je met een paar kilo's mest komt aanzetten.. :P

Wie is 'Snaap'?
De hoefjes van Hittie zien er goed uit alhoewel ik me afvroeg of de ijzers niet erg ver naar achter liggen ( of heb ik nu de verkeerde foto in gedachten?). Vroeg me trouwens af hoe jij dat doet, die foto's maken.. ga je zelf op de grond liggen?

Met mijn dames gaat het opperbest, maar wat wil je anders? Baasje staat constant in de troetelmodus, ze mogen grasmaaien, hebben hun winter-wollen jasjes aan en als er een spatje regen valt, staan ze lekker droog in de schuilstal.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:45

weegmethode : Image 523 kg weeglint 527 kg KWPN, 20 jaar, verplicht schraal
weegmethode ; Janouk 460 kg weeglint 470 kg Haflinger, 12 jaar, onmogelijk schraal te krijgen }>
Wat de dames echt wegen, weet ik niet.

Ook meteen gekeken of het bij de honden klopt :D Ligt ook redelijk in de buurt
labrador Ronaldo; weegmethode 29 kg ; op de weegschaal 32 kg
labrador Baloe; weegmethode 34 kg; op de weegschaal 32,5 kg

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:53

@lolclub, mooi dat je het zo goed kan verdelen allemaal! Als ze teveel gaat afvallen kan op enig moment beginnen met een kg weidehooi toe te voegen tegelijk met de Safe&Sound in de ochtend? Uit ervaring weet ik dat het er zó weer op zit. Zag bij Vash na een week al verbetering toen ik weidehooi bij ging voegen. Maar misschien kan je dan beter nu al beginnen en niet wachten tot ze eigenlijk té dun wordt? Ben benieuwd wat er uit het mestonderzoek komt. Hoe ziet haar mest eruit eigenlijk?

@setteke, hij krijgt 1 1/2 zakje bute per dag in zijn bloed? Dat begrijp ik niet helemaal. Is dat de bute uit een flesje? Ik neem toch niet aan dat ze dat zakje oplossen en dan inspuiten....?? En hoe vaak geven ze het dan? Shots, of continue via een infuus? En hoe kan het dat het eiwitgehalte stijgt onder invloed van metacam? Is er een endoscopie gedaan om naar die maag- en of darmzweren te kijken?
Als ik lees op pagina 112, dan is de bevangenheid dan op de trailer ontstaan? Toen je voor de controle van de collateraalbandjes heenging nadat hij al wat boxrust achter de rug had? Staat hij nu al die tijd al op de kliniek?

edit: typo
Laatst bijgewerkt door paars op 03-11-10 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Cupido88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:05

Mijn pony is voor het eerst hoefbevangen. Hij is 19 jaar en heeft het nooit gehad. Hij altijd al aan de dunne kant geweest. Gedurende de zomer periode is hij altij dwel mooi vol, maar zodar ze de padoock in gaan voor de winter valt hij toch altijd wat in. Hij heeft wel altijd onbeperkt hooi/kuilgras tot zijn beschikking. Hij krijgt altijd 1,5 kg Cavalor strucomix senior, maispulp (geweekt) en extra vitamine/mineralen per dag.

Nu er sinds een week HB bij hem is geconstateerd staat hij op een schraal weitje/paddock met shetlandertjes en heeft onbeperkt hooi tot zijn beschikking, maar hij is zooo erg vermagerd dat ik erg van hem schrok. De DA zei dat ik hem wel wat muesli en maispapje mag bijvoeren. Op stal zeiden ze echter weer dat ik dat juist niet mag doen en dan vooral geen mais, want daar zit veel te veel zetmeel in!!

Nu weet ik echt niet meer wat ik moet doen!! Ik wil dat hij gewoon weer wat dikker wordt, of op zijn minst niet nog magerder wordt!! Wat mag ik hem wel geven naast zijn hooi, zodat hij op gewicht blijft!!! Ik hoop dat jullie tips voor me hebben, want ik ben echt radeloos!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:11

janouk schreef:
weegmethode : Image 523 kg weeglint 527 kg KWPN, 20 jaar, verplicht schraal
weegmethode ; Janouk 460 kg weeglint 470 kg Haflinger, 12 jaar, onmogelijk schraal te krijgen }>
Wat de dames echt wegen, weet ik niet.

Als je het werkelijk gewicht niet weet, wat bedoel je dan met de de eerste waarde? Handig dat het voor de honden ook werkt!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:22

@cupido, wat vervelend. Geen idee hoe de HB is ontstaan? Door de pijn gaan ze vaak ook wat slechter eten. Helpt allemaal niet mee. Je zou ongemelasseerde bietenpulp kunnen voeren. Goed weken en spoelen! Over de hoeveelheden hoop ik dat iemand die er ervaring mee heeft je wat meer kan vertellen? Wat heeft de DA verder voor behandeling gestart? En is de smid al langs geweest?