Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:09

ik heb ook cavallo's zou ook maat 3 nodig gehad hebben maar vind maat 2 die ik nu heb nog wat ruim zitten..

voor de rest tot nu toe top!

Sharii_

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:58

Dus een maat kleiner zou zowieso beter zijn? Ja de Rx die ik zou willen zijn voor op de wei om zijn hoeven meer ondersteuning te geven..:)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:36

Heb je z'n hoeven al gemeten? Bij de mijne waren ze 13 cm in lengte dacht ik

Sharii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:29

Volgende week donderdag komt de hoefsmid, dan laat ik het door hem opmeten..:)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:58

Een vraagje voor de hoefschoen-gebruikers. ;)
Ik heb comfort pads gekocht voor in mijn epics en nu heb ik 't idee dat de bovenste rubberrand te laag zit, omdat de schoen wat opgevuld is.
Normaliter zit die rand iets onder de kroonrand, nu echt een flink stuk.
Gim heeft ook wat plekjes op de hoefwand na gebruik dus dat staat me behoorlijk tegen, had hij zonder de pads nooit.
Zouden de pads de schoen wat klein maken op deze manier?
Wellicht toch maar de dunnere proberen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:06

Ik kan mijvoorstellen dat een zooltje de schoenen iets kleiner maakt voor de hoeven. Iemand die ik ken had er van zulke zooltjes in gedaan omdat ze bij haar wat te ruim waren (gingen draaien) en met de zooltjes was dat over.
Waarvoor heb je de comfort pads eigenlijk?

Ik zit een beete te peinsen over alles en nog wat. Paard heeft wat spier problemen, scheef met rijden, moeilijk aan het been, vast in de lenden bladieblaa. Nu zat ik gisteren er een beetje over te praten en kwam ook haar gevoelige voorvoetjes naar voren. Dat is utieraard ook niet echt bevoordelijk voor spieren en dergelijke, want als ze zo krampachtig voorzichtig gaan lopen of ineen krimpen op steentjes, trekt dat ook verkeerd in de rug mogelijk, misschien dat die gevoeligheid het allemaal dus niet mee zit of zelfs tegenwerkt...

Hoe denken jullie daarover? Ga de komende keer hoefsmid het er even over hebben, of hij er nog een idee van heeft wat we kunnen proberen (dat mm randje laten staan bv) of anders weer op ijzers... maar bij de gedachte al wordt ik kriegel, want het enige wat ik dan voor mij zie is afgesleten (scherpe) ijzers, achterlijke sprongen en wonden, aftikken van ijzers, brokkelhoeven etc etc... Been there, done that, geen zin in. Maar ja, paard eeuwig gevoelig laten lopen is ook niet eerlijk. Ik zie niet dat ze gevoeliger loopt op asfalt, maar echt op steentjes, maar ik ben ook maar een leek.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:15

Ik zou zowieso eerst iets aan die lenden laten doen, want anders gaat het paard nooit ontspannen lopen.
Waarschijnlijk loopt ze nu ook heel erg op de voorhand, doordat haar lendenen vast zitten, en dat is ook niet bevordelijk voor haar voorbenen en hoeven.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:24

Daar zijn we zeker ook mee aan het werk :j Osteo is er 1,5 week geleden bij geweest, en gaan er ook qua training meer op richten haar losser te maken :j

Hmm, dat kan idd ook nog, meer op de voorhand omdat de achterhand vast zit en daardoor gevoeliger op dr voeten... Met de training focussen we vooral op rechtrichten en achterhand actiever/ losser maken en eronder plaatsen. Zijn er helaas vanwege studie 3 maanden tussenuit geweest en paard 3 maanden 24/7 vakantie op het land (met wandelen tussendoor). Dat heeft haar geestelijk goed gedaan, maar lichamelijk zit ze juist weer vaster :(

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:01

Tancreda4 schreef:
Ik kan mijvoorstellen dat een zooltje de schoenen iets kleiner maakt voor de hoeven. Iemand die ik ken had er van zulke zooltjes in gedaan omdat ze bij haar wat te ruim waren (gingen draaien) en met de zooltjes was dat over.

Paard is door de vorige smid flink verkeerd bekapt en de hoeven moeten nu dus van bovenaf mooi uit gaan groeien.
Door beweging wordt de boel natuurlijk gestimuleerd, vandaar beweging met hoefschoenen en zooltjes om het hem comfortabeler te maken.
Maar op deze manier is 't natuurlijk nog niks :+.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:48

Tancreda4 schreef:

Ik zit een beete te peinsen over alles en nog wat. Paard heeft wat spier problemen, scheef met rijden, moeilijk aan het been, vast in de lenden bladieblaa. Nu zat ik gisteren er een beetje over te praten en kwam ook haar gevoelige voorvoetjes naar voren. Dat is utieraard ook niet echt bevoordelijk voor spieren en dergelijke, want als ze zo krampachtig voorzichtig gaan lopen of ineen krimpen op steentjes, trekt dat ook verkeerd in de rug mogelijk, misschien dat die gevoeligheid het allemaal dus niet mee zit of zelfs tegenwerkt...

Hoe denken jullie daarover? Ga de komende keer hoefsmid het er even over hebben, of hij er nog een idee van heeft wat we kunnen proberen (dat mm randje laten staan bv) of anders weer op ijzers... maar bij de gedachte al wordt ik kriegel, want het enige wat ik dan voor mij zie is afgesleten (scherpe) ijzers, achterlijke sprongen en wonden, aftikken van ijzers, brokkelhoeven etc etc... Been there, done that, geen zin in. Maar ja, paard eeuwig gevoelig laten lopen is ook niet eerlijk. Ik zie niet dat ze gevoeliger loopt op asfalt, maar echt op steentjes, maar ik ben ook maar een leek.

Een van mijn paarden met HKO + atrose geeft bijna een soortgelijk beeld. Ikzelf heb de keuze gemaakt om dit dier niet meer te rijden. Ik zelf heb natuurlijk de luxe van 6 paarden in de wei dus is zo'n keuze snel/makkelijk gemaakt. Bij mij was het een gebed zonder einde, omdat de primaire oorzaak nml de rotte pootjes, niet opgelost werd. Paard bleef dus eigenijk altijd wel slecht onder het zadel en slecht ook in de wei.
Nu ja, slecht.... ik vind hem "slecht". Te slecht om hem te rijden, zat altijd vast in rug + lendenen, scheef etc etc. a.g.v. ontlasting van de voorhoefjes.
En dus staat het dier al 10 jaar met pensioen.

P.S. je zou kunststof kunnen proberen (geen scherpe randen, geen verwondingen) Maar dat is natuurlijk wel weer een dure oplossing... en zeker iedere 6 tot 8 weken nieuw beslag.
Bovenbeschreven paardje staat soms nog iets slechter met vochtig weer + opgevroren ondergrond, of soms bij veel regen (maar niet vaak want dan wordt de ondergrond juist weer zachter). Dan tik ik er wel eens voor een maand of wat een kunststofje onder zodat ie comfortabeler is.

Het andere paardje overigens met slechte hoeven heb ik het werk op aangepast. Geen zwaar werk meer. Zolang ze op haar blote voeten goed loopt in het zand en hooguit 2 km over asfalt (geen steentjes opzoeken), blijf ik werken met haar.
Zodra ze op haar blote voeten te slecht wordt in het aangeboden (lichte) werk, te weten pleasure/western/trail, gaat ze eveneens met pensioen. Ze is momenteel los in de rug, makkelijk nageeflijk, redelijk recht te rijden. Voor mij een teken dat haar pootjes op dit moment goed genoeg zijn.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 14-09-10 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:54

Tancreda, voor jou klinken die ijzers als een no go. Er zijn vast andere oplossingen! Heb je al eens een 2nd opinion gevraagd van een NBer? Wellicht zijn hoefschoenen de oplossing..

Scoxxx, artrose die meer pijn- en stijfheidsklachten geeft bij regenachtig weer is normaal. Dat zit dan in de gewrichten, niet per sé in de hoef. Geef je ook iets van Glucosamine - Chondroitine? Het duurt wel een paar weken voor dat supplement resultaat geeft.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:01

Chubby schreef:
Tancreda, voor jou klinken die ijzers als een no go. Er zijn vast andere oplossingen! Heb je al eens een 2nd opinion gevraagd van een NBer? Wellicht zijn hoefschoenen de oplossing..

Scoxxx, artrose die meer pijn- en stijfheidsklachten geeft bij regenachtig weer is normaal. Dat zit dan in de gewrichten, niet per sé in de hoef. Geef je ook iets van Glucosamine - Chondroitine? Het duurt wel een paar weken voor dat supplement resultaat geeft.

Heb nog een kleine aanvulling gemaakt op mijn vorige post. Ervaringen met een ander paardje nog vergeten bij te schrijven.

Glucosamine e.d. heb ik idd gebruikt. Helpt een beetje, homeopathische druppels krijgt ie ook. Kleine verbetering. Maar weinig echt spectaculaire verbeteringen. Snel onder de dekens, helpt ook... lekker warm houden. Hele bups uiteraard 24/7 buiten = daar verbeterde atrose-paardje 8 jaar geleden nog het meest op. Maar paard wordt niet zo goed dat hij berijdbaar wordt.
Soms denk ik wel eens: "konden we die slechte pootjes er maar afschroeven en er terug nieuwe pootjes opschroeven".

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:07

Chubby schreef:

Ligt eraan natuurlijk. Moeilijke keuzes.
Stel dat het dier verbetert op kunststofbeslag in een 24/7-situatie (daar zie ik zelf dit soort dieren nml het beste op verbeteren).... dan is wellicht een keuze sneller gemaakt.
Hoefschoenen zijn uiteraard heel fijn, maar je wilt een dier ook graag vrij in de wei lekker soepel hebben... niet enkel in het werk.

Anderzijds, waar ligt de grens? Wat is haalbaar? Kunststofbeslag helpt niet bij mijn atrosepaard om hem toch lekker in het werk te krijgen. Hij is gewoon "te rot" qua pootjes -he wat een vervelend woord dan toch weer-.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:56

@Ingrid
Persoonlijk denk ik dat je dit niet kan oplossen door te rijden.
Op het moment dat ze krampachtig blijft lopen zit ze zo weer vast.

Denk dat je nu serieus een keuze moet gaan maken, zoals je zelf al zegt is dit geen doen.

Nu vraag ik me af hoe die scherpe randjes van de ijzers dan bij jou komen?
Zack staat er nu 5 weken op en er staat geen scherp randje op hoor.
En die loopt toch wel wat af buiten (voor de wagen etc etc)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:32

@ Zack; voor ik naar het buitenland ging waren we redelijk goed op weg en was ze redelijk los. Kwamen er zelfs momentjes van ontspannenheid. In 3 maanden tijd op het land = rust is ze weer flink scheef geworden en zich vast gaan zetten. Van geen werk wordt ze juist stijver. Het is zeker niet zo dat ik perse moet rijden, want moet mij er juist toe zetten te gaan 'trainen' ipv gewoon zonder zadel stapritjes te doen. Puur om haar recht te krijgen, haar lichaam proberen goed te leren gebruiken etc. Ze is er iig al een stuk rustiger van geworden.

HKO heeft ze niet gelukkig, in 2008 fotos van laten maken.

Ik vind het heel moeilijk. Heb wel ondervonden dat we met de instructrice die we nu hebben een eindje vooruit zijn gegaan en mevrouw ook weer wat lol kreeg in bakwerk. Ze was aan het begin van de lessen vaak nog wat 'stijf' maar ze werd al snel ruim in de beweging naarmate ze losser en rechter werd in de les. Buiten is er niets aan de hand, paard vind het super leuk en gaat als een trein. Het is allene dat ik nu meer weet en meer voel en merk dat ze scheef is. Ik heb het er met mijn instructrice over gehad, en die denkt dat we met trainen wel een eind kunnen komen, maar eventueel met ondersteuning van fysio/ osteopaat.

Er gaat sowieso een nieuw zadel komen (even kijken hoe dat financieel gaat), want heb toch mijn twijfels ook over het zadel.

Scherpe randjes aan de ijzers vanwege het afslijten. Bij mij waren de ijzers toen we ze nog hadden snel flinterdun. En na 5 weken moesten ze dan weer vervangen worden, terwijl de hoeven eigenlijk niet echt lekker mee groeide. Dus nagels weer vlakbij de vorige nagels, die gingen inscheuren, brokkelen.... Nu heb ik wel een andere hoefsmid overigens, geen idee hoe het bij hem zou zijn. Mogelijk dat ze ze bij hem ze niet aftrapt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:44

Mijn hoefsmid komt binnenkort weer, ik ga met hem overleggen. Hoefschoenen vind ik idd niet een optie, dat is leuk voor buiten, maar dan houdt het verder ook op, al heb ik er gisteren wel mee in de bak gereden omdat we een combi maakte van even lekker buiten uitwaaien en even wat oefeningen in de bak.

Ik zat even in een dip van; 'komt dit wel goed' vandaar dat alles door mijn hoofd spookt. Inmiddels ben ik weer iets meer gerust gesteld, vandaag weer voor het eerst sinds maanden les gehad, en die ging bovenverwachting super. We waren na 30 minuutjes al klaar, want het ging zo lekker. Achterhand erbij, en stukjes nageeflijk en over de rug. Dat vind ze heel eng, maar het begin is er. Ik had dit echt neit verwacht met de eerste les met zo'n vast lijf. Ik was even vergeten hoe dat voelde, een ruim dravend paard dat gaat nageven en los gaat laten... Opluchting van mijn kant (en van paardlief wss ook).

Mijn instructrice denkt idd dat, als de achterhand weer beter mee gaat doen, voor miner wordt belast en mogelijk ook minder gevoelig gaat worden? We will see. ALS ik over ga op ijzers, vind ik kunstof idd het meest fijne voor ons klinken.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 23:41

Bijna twee jaar geleden heb ik in (deel 1 van) dit topic foto's laten zien van mijn ex-hoefbevangen pony: foto's Aurora okt 2008

Sindsdien gaat het goed met haar; wel af en toe gevoelig op steentjes en met nat weer, maar we mogen niet klagen.
Vandaag is de hoefsmid weer geweest en ik ben benieuwd wat jullie van haar hoefjes nu vinden.

Ze heeft nog steeds de neiging tot snavelpootjes, maar de witte lijn lijkt eindelijk wat dunner te worden. Voor de dikkere witte-lijn stukken aan haar voorhoefjes, zie ook de foto's in de link.

Rechtsvoor
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De grond is ongelijk - ze staat hier net op een ribbel in het beton.
Afbeelding

Linksvoor
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rechtsachter
Afbeelding

Linksachter
Afbeelding

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 00:14

Wat heeft de zool van haar hoeven een aparte kleur en structuur!
Sowieso zijn de hoeven natuurlijk bijzonder afwijkend dan wat 'men' graag ziet.
Is er een specifieke reden om je pony zo hoog op de hielen te laten staan?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 01:16

Hoog op de hielen? Ze is juist lager gezet vandaag. Misschien vertekenen de foto's nog wat, ik heb de foto's eruit gezocht waar het meest op te zien was, maar door de ongelijke bodem lijkt het soms anders dan het echt is.

Wat bedoel je precies met aparte kleur en structuur? De foto's zijn direct na het vijlen gemaakt. Er lijkt nu een soort waslaagje op te liggen maar dat is normaal niet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:33

Ik meld me ook even hier. Was met Gemske aan het mailen geraakt over de zoolkleur.
Isabella's zolen zijn ook verkleurd en ik heb het vermoeden dat haar (vrij ernstige) bevangenheid met fikse zool/hoefzweren in 2009 er wat mee te maken hebben.

Voorheen had ze mooie zwarte zolen:
Afbeelding

Nu zijn ook bij haar de zolen wit geworden en de structuur, vooral in de toon, is anders ... gummi achtig (de vijl maakt geen raspend geluid als ik er overheen ga):
Afbeelding

Sowieso is ook de witte lijn erg verbreed door hoefbeenkanteling, maar gelukkig is de zool niet meer bol, maar weer wat hol aan het trekken.

Buiten loopt ze op hoefschoenen.
Easyboot (normaal) of Cavallo (kleinste maat, met zelfgemaakte binnenvoering, anders waren ze net iets te groot).

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:07

@Gemske, hoe oud is de pony?

Ik kom nog even een foto'tje spammen waarop goed het garnituur te zien is.
Vergeet altijd foto's te maken. Ben er helaas ook niet zo goed in.
Afbeelding

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:51

@Spikeyblue, ze is nu 10. Hoezo?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:53

dat is idd een zeer mooi garnituurtje :)

Mijn merrie gaat er over een paar weken weer vanaf vanwegen stal en weinig buitenrijden :)

ik ben benieuwd hoe de hoeven zig houden, en of het kunststof een beetje heeft geholpen tegen de gevoeligeheid, of juist nogsteeds het zelfde, of erger. Ik weet het niet. Nu op kunststof gaat het iig erg goed.... ze is niet meer gevoellig en gaat met erg veel plezier op buitenrit en op de wei (wat oop een gevoelig punt werd op een gegeven moment).

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:29

Hier gaan de ijzers ook weer af dinsdag!

@Spike
Wauwie!
Petje af :j

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:30

Isapaardje schreef:
Ik meld me ook even hier. Was met Gemske aan het mailen geraakt over de zoolkleur.
Isabella's zolen zijn ook verkleurd en ik heb het vermoeden dat haar (vrij ernstige) bevangenheid met fikse zool/hoefzweren in 2009 er wat mee te maken hebben.

Voorheen had ze mooie zwarte zolen:
Afbeelding

Nu zijn ook bij haar de zolen wit geworden en de structuur, vooral in de toon, is anders ... gummi achtig (de vijl maakt geen raspend geluid als ik er overheen ga):
Afbeelding

Sowieso is ook de witte lijn erg verbreed door hoefbeenkanteling, maar gelukkig is de zool niet meer bol, maar weer wat hol aan het trekken.

Buiten loopt ze op hoefschoenen.
Easyboot (normaal) of Cavallo (kleinste maat, met zelfgemaakte binnenvoering, anders waren ze net iets te groot).

Grappig! hier ben ik ook wel benieuwd naar!

Kenners, kan de kleur van de zool er iets mee te maken hebben?