[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:38

enniee schreef:
PBA_ schreef:
O enne, wat het overkruisen betreft. Dat heeft er vaak meer mee te maken dat hij van achter niet sterk genoeg is en zijn makkelijke kant kiest. Splash was door haar ataxtie erg slecht als voorbeeld te nemen maar door haar sterker te maken komt dit niet meer voor. Nu ook niet. Als ze overspringt doet ze dat ook van voor.

oke bedankt, maar heb het onder het zadel nooit gemerkt, alleen in de bak enzo.. maar we zijn bezig inderdaad met achterhand sterker maken op les !

Dat kan heel goed, als je aan het rijden bent ondersteun je hem, als hij vrij loopt moet hij het zelf regelen.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:39

Maggie gelukkig dat de wond beter gaat, bij mij 2 jarige had ik ook echt een goede diepe wond.
Zou binnenkort eens foto's plaatsen van begin en eind in stappen als jullie er met je maag tegen kunnen :P

Tiger dat moet inderdaad op de kliniek gebeuren, voor alle veiligheid omdat alles bijdehand is en ook omdat het sterieler is.
En zo kunnen ze haar beter in de gaten houden.

Nou ik ga jullie een week verlaten, want wij gaan morgen met de paardjes naar de woody ranch toe.
Even heerlijk ontspannen :D

enniee

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:19

PBA_ ; Oke, had ik zelf nog nooit aan gedacht eigenlijk, maar is het dan een teken dat hij vast zit in z'n rug o.i.d?

zal mijn instructrice ook eens vragen.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:20

Zamero schreef:
Maggie gelukkig dat de wond beter gaat, bij mij 2 jarige had ik ook echt een goede diepe wond.
Zou binnenkort eens foto's plaatsen van begin en eind in stappen als jullie er met je maag tegen kunnen :P

Tiger dat moet inderdaad op de kliniek gebeuren, voor alle veiligheid omdat alles bijdehand is en ook omdat het sterieler is.
En zo kunnen ze haar beter in de gaten houden.

Nou ik ga jullie een week verlaten, want wij gaan morgen met de paardjes naar de woody ranch toe.
Even heerlijk ontspannen :D

ik ben vast te laat , maar heel veel plezier :D

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:46

Als nog bedankt hoor.

Ben weer terug en we hebben heerlijk genoten :D

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:52

Mooi! :D

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:31

enniee schreef:
PBA_ ; Oke, had ik zelf nog nooit aan gedacht eigenlijk, maar is het dan een teken dat hij vast zit in z'n rug o.i.d?

zal mijn instructrice ook eens vragen.

Zou een blokade kunnen hebben. Misschien kan een osteopaat je daar wel bij helpen. Heb daar zelf altijd veel baat bij gehad.

12 augustus om half elf gaat splash naar de kliniek voor de lang uitgestelde vervolg foto's, ben benieuwd al is het klinische beeld goed.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:31

heel veel succes met spash, we duimen voor je :)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:19

Succes PBA! laten we hopen dat het röntgenbeeld net zo goed is als het klinisch beeld!

nientje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:46

Haaai,,

ik heb ook een pony met spat ze moest eigenlijk naar de slacht maar toen hebben we haar gekocht en nu staat ze lekker de hele dag op het land en ze krijgt niet echt bijzonder voer en ze staat ook niet op speciaal beslag en ze loopt gewoon helemaal goed vroeger liep ze heel slecht omdat ze maar een uurtje buiten kwam ...

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:48

Nientje5, hoe oud is jullie pony.
Fijn dat ze bij jullie nog zo'n goed leven heeft :j

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:31

Gister ging ik op Brenda rijden, en mn zusje zou wel even rijden op Maris. We hadden afgesproken dat ze alleen zou stappen, en misschien draven, maar dat lag aan hoe Mariska zou lopen.
Ik had al opgezadelt en zat er al op, en mn zusje stapt op Maris. We rijden samen naar achter (reden in het weiland) en Maris keert om en gaat keihard racen! Mijn paard natuurlijk mee, maar die had ik gelukkig snel weer terug. Mn zusje gillen:Jolijn!!! Ik wil er af!!!
Zij durfde niet meer, dus ik ging zelf nog even. (zij hield mijn paard even vast)
Heb toen nog een half uurtje gereden op haar, ging wel redelijk. In het begin telkens crossen, maar bij mij doet ze dat geukkig niet meer zo erg.

Maarja, nu durft mn zusje niet meer op Maris, terwijl ze normaal zoiets nooit doet.
Meestal doet ze zoiets alleen bij mij, en nooit bij "beginnende ruitertjes".
(Even voor de duidelijkheid, mijn zusje rijd 2 jaar (ik 8,5) waarvan ze 1,5 jaar op een shet heeft gehobbeld, wel les, maar ze is zoiets niet gewend ;))

Ze liep niet kreupel, wel stijfjes maar dat komt ook door haar leeftijd.
Ook 's avonds niet kreupel, gelukkig :)
(Het komt nog wel eens door de adrenaline dat ze gaat crossen en dan 's avonds niet lekker loopt omdat ze het dan eigenlijk overbelast heeft)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:20

hallo,
Ik heb al eens eerder in dit topic gereageerd, maar wilde nog iets weten
en graag geen antwoorden van nee niet doen, zielig blabla.
Ik wil hier echt wat aan hebben.

Ik ken een merrie die is nu 9 jaar oud.
in haar jonge jaren is er een zeer lichte vorm van spat geconstateerd, en wordt er gezegd dat als ze daar voor hun 7e jaar geen last van hebben, de spat weinig schade zal aanrichten.
Wellicht dat ik de merrie in de toekomst wil kopen, ze is nu 9 jaar oud, en als ik haar koop is ze 11 jaar. tot op de dag van vandaag heeft ze nog NOOIT last gehad van haar spat.
wie o wie, kan mij zeggen, of de schade in de toekomst nog erger gaat worden, of dat het blijft bij hoe het nu is.
(en ik snap dat jullie geen dierenartsen zijn ;) )

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:22

Dat hangt van het paard af volgens mij, bij het ene paard is het vastgegroeid en blijft dat zo (verbeter me als het fout is :+) en bij het andere paard kan het heel lang actief blijven.. Toen spat bij verina geconstateerd was, was ze 7 (nu 8) en ze had er toen toch wel een beetje last van, anders had de DA haar onregelmatigheden niet gezien denk ik!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:25

ze is nu 9 jaar, en nog geen dag kreupel gelopen.
het is ook op hele jonge leeftijd geconstateerd.
het duurt gelukkig nog even, want ze moet nog 2x een veulen krijgen, en dan is de kans dat ik haar kan kopen

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:21

Ik heb toevallig gisteren met iemand gesproken over een eigenlijk vergelijkbaar geval. Ook een 4 jarige waar spat bij werdd geconstateerd, niet kreupel buigproeven 200 %! Vanaf dat moment ieder jaar een controle foto, en je zag het proces steeds slechter worden. Maaaar níet kreupel. Gewoon gaan trainen. Paard is nu meen ik 7, loopt Z dresuur, nog steeds niet kreupel en zoals t proces er nu uit ziet, is t volgend jaar vast gegroeid. Ook deze DA zei, dat dit dier, met zn nooit kreupel zijn, er heel wss ook geen last van gaat krijgen.
Natuurlijk zal het per paard wel verschillen, maar zo kan het dus ook! ;)

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:34

Tja moeilijk, het is wel heel positief dat ze nooit kreupel heeft gelopen, en dat ze het op jonge leeftijd heeft gekregen. Maar anderszijds kan het ook in eens weer opspelen. Maar zolang jij haar goede beweging geef, dan zal de kans daarop wel minder zijn. Wat wil je met haar gaan doen voor discipline?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:46

Bedankt voor de antwoorden,
Ik ben met haar M1 start gerechtigd, en wil zo ver komen, als mogelijk. daarnaast zou ik ook graag eens een wp in het springen willen halen,
verder gewoon buitenritten etc, eigenlijk heel alround,
Ik denk dat ik tegen die tijd (als het er uberhaud ooit van komt) een foto laat maken om te kijken hoe ver het al is.
ze heeft nog geen pas kreupel gelopen, en ze is al 9 jaar oud.
toen ze het kreeg was het ook minimaal, dus wellicht is dit een geval, die minder leed heeft als een ander paard die het op latere leeftijd krijgt.
mocht het na die foto duidelijk zijn dat het onverstandig is, dan laat ik het varen,

iemand ook nog ervaring met primeval gelatinaat? Ik las op de website dat paarden met spat, hier zichtbaar resultaat mee boeken (schijnt zelfs op een rontgenfoto te zien te zijn)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 17:40

ik geef geen poeders, DA gevraagt(d? :+) en die vind het onzin .. En het gaat goed, dus zolang dat blijft, begin ik er niet aan

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 17:59

ivy_power89 schreef:
Bedankt voor de antwoorden,
Ik ben met haar M1 start gerechtigd, en wil zo ver komen, als mogelijk. daarnaast zou ik ook graag eens een wp in het springen willen halen,
verder gewoon buitenritten etc, eigenlijk heel alround,
Ik denk dat ik tegen die tijd (als het er uberhaud ooit van komt) een foto laat maken om te kijken hoe ver het al is.
ze heeft nog geen pas kreupel gelopen, en ze is al 9 jaar oud.
toen ze het kreeg was het ook minimaal, dus wellicht is dit een geval, die minder leed heeft als een ander paard die het op latere leeftijd krijgt.
mocht het na die foto duidelijk zijn dat het onverstandig is, dan laat ik het varen,

iemand ook nog ervaring met primeval gelatinaat? Ik las op de website dat paarden met spat, hier zichtbaar resultaat mee boeken (schijnt zelfs op een rontgenfoto te zien te zijn)

Wat jij inderdaad aan geeft zou ik doen.
De mijne was 12 toen het geconstateerd was, en ik heb haar sinds haar 9de en ook zij heeft nooit kreupel gelopen ;)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:07

dat heb ik ook gehoord, als ze het op oudere leeftijd krijgen dan is het vaak ernstiger als dat ze het op jongere leeftijd krijgen, dan kan het namelijk vastgroeien

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:11

Wij geven hem verder geen supplementen. De DA zei dat ie nog jong is (nu 9, werd geconstateerd toen hij ruim 6 was) en dat het dus (nog) niet nodig is.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:13

Toen het op haar 12de was geconstateerd was het nog niet helemaal vastgegroeid.
Maar nu zal het ondertussen wel vast gegroeid zijn ;)
Ik geef die van mij glucohorse :)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:12

Zamero, zie je veel verbetering door de Glucohorse?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:03

gelatinaat of glucosamine hebben bij spat geen effect. artrose is een bot woekering en spat een bot afbrekende vorm. mijn paard kreeg al gelatinaat en kreeg het toch. blijkbaar niet te voorkomen. dat je paard pijn vrij is komt door het feit dat het proces stil staat. zolang dat zo blijft grote kans dat het goed blijft gaan. het heeft niets mett leeftijden te maken. er is altijd een kans dat de spat actief wordt en vanaf dat punt pijnlijk.

vandaag weer foto's laten maken en de buigproef voor controle na het infuus en het zag er super uit (had ook eigenlijk niet anders verwacht) ze mag alles weer doen en het infuus zorgt er nog steeds voor dat het verder weer aangemaakt wordt. dus super nieuws.