Wat een k. ziekte is toch ook

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
promptertje schreef:Ja, je blijft de rest van het leven van je paard doodsbang. Op gras gaat mijn merrie echt niet meer, dat durf ik nooit meer. En nu is ze van alleen maar hooi en heel weinig krachtvoer ook al weer dikker aan het worden... Bij elke stap die je paard zet, ben je kritisch aan het kijken.
Gelukkig heb ik de eerste 20 jaar van haar leven geen zorgen gehad, maar nu dagelijks
Dynamiek en Isa, ik duim voor jullie dat het niks is!
jesito schreef:Dat is natuurlijk de volgende optie om de twee bevangen pony's samen te laten staan, maar die andere pony komt uit die ponygroep en het zou leuk zijn als ze samen daarin terug komen.
MaaikeUshi schreef:Ik heb er nog steeds moeite mee dat Stan niet 24/7 op de wei kan maar toen het vanacht zo regende dacht ik "ach zo gek is het nog niet". Hij komt ook gewoon echt niet meer op de wei, durf het niet aan. Nu heb ik gelukkig (nou ja, gelukkig) een stal waar geen wei bij is, dus ik heb gewoon ook geen keus. Anders was hij ingeschaard / in de zomermaanden dus ergens anders maar nu dus niet. Overigens heeft hij een mega paddock en loopt altijd met een ander paard![]()
Lieke_M schreef:Probleem is dat ik niet weet hoeveel ze krijgt van de boer - maar volgens mij wel teveel..
Hoeveel zou zo'n pony nodig hebben per dag? Ze werkt niet..
Victory-Boy schreef:Lieke_M schreef:Probleem is dat ik niet weet hoeveel ze krijgt van de boer - maar volgens mij wel teveel..
Een vuistregel is ongeveer 1 (à 1,5) kilo hooi per 100 kilogram lichaamsgewicht. En natuurlijk geen jong groen hooi, maar het liefst wat ouder stengelig hooi.
@Elma_: Nee hoor, ieder pony kan met deze droogte scheurtjes in de hoeven krijgen, dat hoeft niet te betekenen dat ze hoefbevangen zijn. Loopt ze verder wel normaal en heeft ze normale mest?
Victory-Boy schreef:Lieke_M schreef:Probleem is dat ik niet weet hoeveel ze krijgt van de boer - maar volgens mij wel teveel..
Een vuistregel is ongeveer 1 (à 1,5) kilo hooi per 100 kilogram lichaamsgewicht. En natuurlijk geen jong groen hooi, maar het liefst wat ouder stengelig hooi.
@Elma_: Nee hoor, ieder pony kan met deze droogte scheurtjes in de hoeven krijgen, dat hoeft niet te betekenen dat ze hoefbevangen zijn. Loopt ze verder wel normaal en heeft ze normale mest?
WesseLady schreef:Een vuistregel is ongeveer 1 (à 1,5) kilo hooi per 100 kilogram lichaamsgewicht. En natuurlijk geen jong groen hooi, maar het liefst wat ouder stengelig hooi.
Ik neem altijd 2% per kg lichaamsgewicht. Dus bv voor een pony van 400 kg kom ik uit op 8 kg hooi. Merk wel dat dat voor die van mij goed werkt, mits hij in goede conditie is. Om af te vallen krijgt ie ietsje minder. Nu heb ik wel heel oud en stengelig hooi.