[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:49

Isa ook jij een dikke knuffel en hopelijk is het bij jou paardje ook niet iets ernstig.

Wat een k. ziekte is toch ook Boos! als maar dat rekening houden met

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:03

Ja, je blijft de rest van het leven van je paard doodsbang. Op gras gaat mijn merrie echt niet meer, dat durf ik nooit meer . En nu is ze van alleen maar hooi en heel weinig krachtvoer ook al weer dikker aan het worden... Bij elke stap die je paard zet, ben je kritisch aan het kijken.

Gelukkig heb ik de eerste 20 jaar van haar leven geen zorgen gehad, maar nu dagelijks Scheve mond

Dynamiek en Isa, ik duim voor jullie dat het niks is!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:04

@Isapaardje: hé bah...ik hoop zo voor je dat het iets anders is, iets wat niet zo erg is en snel overgaat.
Het blijft inderdaad altijd oppassen, daar wordt je weleens doodmoe van. Ik durf Victor ook echt niet langer dan 2 uurtjes op het gras te zetten en dan nog niet eens elke dag. Ik zal voor je duimen en geef Isabella maar een dikke knuffel van me! Ach gut

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:05

Dat is natuurlijk de volgende optie om de twee bevangen pony's samen te laten staan, maar die andere pony komt uit die ponygroep en het zou leuk zijn als ze samen daarin terug komen.
Ze kunnen dan zomers waarschijnlijk niet altijd mee op de wei maar kunnen dan samen op de paddock blijven.
Ze krijgen nu voornamelijk oud hooi om te knabbelen en soms wat lekker hooi, klein beetje.
Ze willen de paddock gaan maken naast de paddock van de ponygroep zodat ze de hele zomer aan elkaar kunnen wennen.
Haar manenkam was vanmorgen al lang niet meer zo hard als gisteravond.
Ik had voor de nacht ook niet veel meer gegeven.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:18

promptertje schreef:
Ja, je blijft de rest van het leven van je paard doodsbang. Op gras gaat mijn merrie echt niet meer, dat durf ik nooit meer . En nu is ze van alleen maar hooi en heel weinig krachtvoer ook al weer dikker aan het worden... Bij elke stap die je paard zet, ben je kritisch aan het kijken.

Gelukkig heb ik de eerste 20 jaar van haar leven geen zorgen gehad, maar nu dagelijks Scheve mond

Dynamiek en Isa, ik duim voor jullie dat het niks is!

Voor mij ook de eerste 20 jaar geen troubels gehad met paarden, maar nu heerst er een vloek op mij.

Ook dynamiek hoeft maar naar hooi te kijken en die wordt al dik

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:08

Dynamiek en Isapaardje: ik hoop dat het allemaal meevalt.
Iedereen op dit topic weet door wat voor hel je gaat als er zoiets gebeurd.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:12

Bekapper even ingelicht. Hij zegt dat het nu op het einde van de verharingsperiode, en daarmee weer veranderde stofwisseling, vaker voorkomt bij "chronisch" bevangen paarden. Hetzelfde geldt straks een periode rond september.

Wat de uitleg van de celzoutleverancier betreft komt het er op neer dat het juist een goed teken is dat dit gebeurd omdat dit duidelijk aangeeft dat ze inderdaad een tekort heeft van dit celzout (beginverergering van stofwisselingsprobleem).

Allemaal leuk en wel, maar ik of beter Isabella, zit er maar weer mee Ach gut

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:22

Tjonge Isapaardje, dat had ik nou niet verwacht.... Balen zeg. het eerste wat in me opkomt is eigenlijk toch die celzouten, vooral omdat je verder niets anders dan normaal hebt gedaan toch? Hoe zit dat eigenlijk met de samenstelling van die celzouten? Ik heb ze voor m'n hond maar geen idee wat er nou inzit en dan doel ik met name op suikers enzo....

@Dynamiek; volgens mij loopt het bij jou wel met een sisser af als ik dat zo lees. Hou Dynamiek even streng op dieet de komende week zodat dat lichaam weer een beetje op orde kan komen.

Beterschap en sterkte dames Ach gut

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:26

jesito schreef:
Dat is natuurlijk de volgende optie om de twee bevangen pony's samen te laten staan, maar die andere pony komt uit die ponygroep en het zou leuk zijn als ze samen daarin terug komen.

Ik snap die gedachtengang wel, ik had dat voor wat betreft de paarden in het gras. Toch moet je dat denk ik een beetje loslaten want er valt weinig te kiezen met bevangen gevoelige paarden en je moet dan je doelen bijstellen. Toen het met mijn paard gebeurde had ik maar 1 doel en dat was hem weer op de weide te krijgen. Maar nu ruim een jaar later is mijn doel alleen nog maar om hem pijnvrij en bevangenvrij te houden en dat met dat gras heb ik bijna zo goed als opgegeven. Hij staat nu in de zandpaddock met hooi. Hij rent, bokt en is blij.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:24

Ja, ik kan bovenstaande wel volgen. Ik dacht ook: nooit meer op de wei???? En later dacht ik, net als jij, als ze maar geen pijn meer heeft.
Maar ja, nu is Loa doodgegaan, en nu is Tyra zo alleen, dus nu gaat ze toch 's morgens een half uur/drie kwartier, en 's avonds hetzelfde. En tussendoor haal ik een ander paard op, om even een uurtje bij haar te staan in de paddock. Ik moet toch wat.
(Er staan nu dus vier paardjes van een vriendin in m'n wei, daar mag ze dan naast staan, plus dat we zo'n 500m door het bos lopen om er te komen, ook weer afleiding)

Wat bij mij wel een beetje meespeelt: smid en de eerste d.a. denken nog steeds aan mechanisch bevangen. Ten tweede wordt ze gewoon erg mager. Ze heeft ook verder geen kenmerken van harde manenkam of ergens vetbulten.

Dus ik waag het er maar op. Prikweitje is trouwens heel klein, miss. 15 bij 15 en er staat heel erg veel onkruid.

Maja, zo blijf ik wel lekker bezig!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:24

Ja maar die groep staat op een zandpaddock dus dan staan ze in ieder geval in een leuke groep.
Maar in de zomer staan de andere pony's op wei een paar uur maar dan kunnen mijn pony en die andere op de paddock blijven samen.
Morgen komt trouwens de dierenarts.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:28

Een vraagje ivm die manenkam..
Mijn pony gaat enorm de goeie kant op met haar hoefbevangenheid en mag waarschijnlij vanaf volgende week terug de wei op - wel opletten geblazen natuurlijk.

Maar ik had eigenlijk verwacht dat ze de periode op stal met enkel hooi, toch zou gaan afvallen. En dat is totaal niet zo. Haar manenkam staat nog vrij hard vind ik, en je ziet nog geen ribben. Ze heeft een gootje over haar rug lopen maar weet niet goed waarvoor dat staat.

Zou het kunnen dat ze teveel hooi binnenkrijgt?? Ik zou haar liever een beetje magerder de wei zien opgaan..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:32

Of oud hooi voeren van 1 a 2 jaar oud of minder hooi.
En dan meerder kleine porties over de dag verdelen.
Onbeperkt hooi werkt niet bij pony's die al snel te dik worden.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:49

Probleem is dat ik niet weet hoeveel ze krijgt van de boer - maar volgens mij wel teveel..

Hoeveel zou zo'n pony nodig hebben per dag? Ze werkt niet..

Oh, vroeg me ook nog af, hoe lang ik moet wachten om haar terug te berijden (lees: wandelen op de straat - heel af en toe klein drafje)??
Het is ook de eerste keer dat ze zonder ijzers staat. Aangezien ik maar zo weinig rijd en ze er telkens dezelfde ijzers terug opzetten, denk ik eraan om ze gewoon blootvoets door het leven te laten gaan.

Heb hier echter geen ervaring mee..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:50

Dat is voor een buitenstaander moeilijk te zeggen hoeveel hooi jouw pony moet krijgen maar 1 ding is zeker, minder.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:41

Ik heb er nog steeds moeite mee dat Stan niet 24/7 op de wei kan maar toen het vanacht zo regende dacht ik "ach zo gek is het nog niet". Hij komt ook gewoon echt niet meer op de wei, durf het niet aan. Nu heb ik gelukkig (nou ja, gelukkig) een stal waar geen wei bij is, dus ik heb gewoon ook geen keus. Anders was hij ingeschaard / in de zomermaanden dus ergens anders maar nu dus niet. Overigens heeft hij een mega paddock en loopt altijd met een ander paard Knipoog Haha!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:09

MaaikeUshi schreef:
Ik heb er nog steeds moeite mee dat Stan niet 24/7 op de wei kan maar toen het vanacht zo regende dacht ik "ach zo gek is het nog niet". Hij komt ook gewoon echt niet meer op de wei, durf het niet aan. Nu heb ik gelukkig (nou ja, gelukkig) een stal waar geen wei bij is, dus ik heb gewoon ook geen keus. Anders was hij ingeschaard / in de zomermaanden dus ergens anders maar nu dus niet. Overigens heeft hij een mega paddock en loopt altijd met een ander paard Knipoog Haha!

Ideaal is anders maar ik vind het een goede oplossing voor je paardje. Haha!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:19

Zijn die scheurtjes is de hoeven een teken van hoefbevangen heid?
Mijn pony loopt er nl. ook zo bij Boos!
Ik kan nat houden wat ik wil, maar het blijft zo! :'(

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:22

Lieke_M schreef:
Probleem is dat ik niet weet hoeveel ze krijgt van de boer - maar volgens mij wel teveel..

Een vuistregel is ongeveer 1 (à 1,5) kilo hooi per 100 kilogram lichaamsgewicht. En natuurlijk geen jong groen hooi, maar het liefst wat ouder stengelig hooi.

@Elma_: Nee hoor, ieder pony kan met deze droogte scheurtjes in de hoeven krijgen, dat hoeft niet te betekenen dat ze hoefbevangen zijn. Loopt ze verder wel normaal en heeft ze normale mest?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:26

Victory-Boy schreef:
Lieke_M schreef:

Een vuistregel is ongeveer 1 (à 1,5) kilo hooi per 100 kilogram lichaamsgewicht. En natuurlijk geen jong groen hooi, maar het liefst wat ouder stengelig hooi.

@Elma_: Nee hoor, ieder pony kan met deze droogte scheurtjes in de hoeven krijgen, dat hoeft niet te betekenen dat ze hoefbevangen zijn. Loopt ze verder wel normaal en heeft ze normale mest?

Dankje.. Ja ze loopt gewoon regelmatig, (iets stijf in de achterbenen dat wel) en heeft normale mest..

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:36

Isa, hoe gaat het vandaag met je merrie ?
En Dynamiek, heb je nog gevolgen gezien van de vreetpartij ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 08:54

Victory-Boy schreef:
Lieke_M schreef:

ja,dat heb ik ook eens gelezen ergens....mijn shet krijgt veeeel meer,nu is hij gezond dus dan geeft het niet zo.
ik denk dat pablo ook teveel krijgt...6 kilo hooi per dag is niet veel,als ik hem zo weinig zou geven ben ik bang dat hij een maagzweer oploopt....ook leuk
pablo gaat heel goed op het moment,staat sinds een week op houtkrullen omdat ik er achter kwam dat mijn stro slecht gedorst was...allemaal graan er nog in,ook leuk als je paard op dieet is.
het grappige is dat mijn fries het niet in de gaten heeft,dat er graanjes op de vloer liggen onder het stro,maar pablo wel dus.
hij begon vocht vast te houden bij z'n koker,verder was er niets aan hem te merken.
wat luistert het toch allemaal nauw,niet leuk gewoon.
het vocht is nu weg.
ik hoop dat nado weer goed gaat,en kleine isabella zich binnenkort ook weer wat beter voelt!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 11:11

Victory-Boy schreef:
Lieke_M schreef:

Ik neem altijd 2% per kg lichaamsgewicht. Dus bv voor een pony van 400 kg kom ik uit op 8 kg hooi. Merk wel dat dat voor die van mij goed werkt, mits hij in goede conditie is. Om af te vallen krijgt ie ietsje minder. Nu heb ik wel heel oud en stengelig hooi.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 11:25

WesseLady schreef:
Ik neem altijd 2% per kg lichaamsgewicht. Dus bv voor een pony van 400 kg kom ik uit op 8 kg hooi. Merk wel dat dat voor die van mij goed werkt, mits hij in goede conditie is. Om af te vallen krijgt ie ietsje minder. Nu heb ik wel heel oud en stengelig hooi.

En weeg je dan elke plak hooi, hoe moet je dat doen? Mijn pony (400 kg) moet van de da om af te vallen ivm bevangenheid op 3 plakken oud hooi per dag... Maar hoeveel kg is dat, hoeveel weegt de gemiddelde plak oud hooi?

En nog iets anders, ben nogal een nitwit op bevangenheid gebied Knipoog
Maar hoe ziet vocht rond de koker eruit? Het is mij altijd wel opgevallen dat mijn ruintje wat 'groter' geschapen was dan de rest van de ruinen op stal, maar ik dacht gewoon aan een andere manier van castreren oid (of genetisch Tong uitsteken) Daarnaast is hij ook nog een zomereczemer, dus dubbel last van dikke manenkam ed...

Mijn pony is inmiddels na 4 weken rust van de pijnstillers/ ontstekingsremmers af. Hij loopt weer goed (wel stijf en gauw moe) en mogen weer 10 min stappen p dag. Nu heeft hij sinds hij van de ontstekingsremmers af is weer warme voorhoefjes, die hij nu de laatste 3 weken van zijn rust niet meer gehad heeft (alleen 1e week van bevangenheid). Misschien is het toeval hoor, maar zijn jullie hier bekend mee? Hij blijft gelukkig wel goed lopen. Gelukkig komt de smid donderdag, en zal ook mijn da er over vragen Lachen Hij staat nog wel op bloedverdunners, zou het daardoor kunnen komen?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 11:35

Wesselady, zo doe ik het ook. Ik vind 1 kilo per honderd wel heel erg weinig. Darmvulling vind ik belangrijk. Natuurlijk moet je zorgen voor niet te rijk hooi, maar om mijn pony (280 kilo) nou op 2 plakjes (uitgaande van een baal van 14 kilo met 10 plakken) hooi per dag te laten leven, dat gaat er bij mij echt niet in. Ik merk zelfs dat bij vrijwel onbeperkt hooi, ze veel minder schransen. Ze eten wanneer ze zin/honger hebben en niet totdat het hooi op is. Ze blijven op die manier ook een stuk beter op gewicht, ik denk zelf dat het voor de stofwisseling (welke de oorzaak is van het hele hoefbevangenheidsprobleem bij die van mij) ook een stuk beter is.