[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:36

Meningen zijn daar wel verschillend over. De mijne is zodra ze weer kon lopen naar de paddock gegaan. Wel alleen om spelen te voorkomen.
Dat was alleen idd geen bevroren ondergrond.. En gewoon in de zomer, dus ook niet koud.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 23:43

Swift schreef:
Nee dat is nou juist het probleem, mijn DA (waar ik meteen na de eerste keer wild rennen al contact mee heb opgenomen) zegt dat het niks uitmaakt... Hij zegt alleen maar dat het fijn is dat de pijnstiller zo goed werkt. Volgens zowel DA als hoefsmid moet ik haar absoluut niet opstallen omdat beweging juist goed is voor de doorbloeding.
Ze liep daarna inderdaad weer al vanouds dus wijdbeens en stijf achter, dat was niet erger dan hoe ze voorheen liep maar door de pijnstillers was dit kreupele loopje wel weg en na het spelen was het dus weer terug.
Ik zal morgen wel weer even contact opnemen met de DA van de kliniek, die lijkt het wel serieus te nemen en er verstand van te hebben, zijn advies zal ik dan maar gaan volgen.

Beweging is inderdaad goed maar.. beweging die het paard zelf, ongedwongen, kiest. Rondrennen en spelen in deze fase is niet goed.
Ik heb mijn paarden ook nooit opgestald , maar zorgde er wel voor dat ze niet vrolijk door de pijnstiller ging lopen. Rustig rondscharrelen in de paddock, dat kan wel.

FahyaFemke

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:57

ja vanwege de bevroren paddock heb ik hem dus nu toch op moeten stallen..

kreeg net ook advies van brandnetel en kaneel geven. Iemand daar ervaring mee?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:27

He jongens, ik heb even een probleem.
Mijn shetlander is een tijdje hoefbevangen geweest maar er zijn na behandeling fotos gemaakt en hij heeft er geen schade aan over gehouden.
Alleen als ik de training nu op pak wordt hij hoefbevangen.
Dus bij bijvoorbeeld 2x per week trainen is hij niet hoefbevangen,
Maar bij bijvoorbeeld 5x per week wel.
Iemand enig idee hoe dit kan? X

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:34

overbelasting?

ik heb ook een paard opnieuw mogen trainen nadat ze 2 jaar HB gestaan had. Maar steeds ging ze kreupelen, uiteindelijk besloten dat rijden gewoon geen optie meer is voor dit paard. Soms moet je die keuze maken?

Mijn shetter staat sinds gister dus op stal. Vanmiddag heb ik hem er even uitgehaald, over de tegels, naar de paddock die ondertussen zachter geworden is. Hij liep eigenlijk wel aardig, nog wat voorzichtig maar ook mijn vriend zag verbetering. Toch is het dus nog niet geheel 'over' op de pijnstillers, hebben meer mensen dit? Want hij krijgt nu 2x per dag een half zakje Bute.
Hij is een kwartiertje buiten geweest, heeft zich helemaal suf gerold in dat lekkere natte zand, en daarna helaas weer op stal gezet omdat ik hem te veel vond rond scharrelen in zn paddockje. Daarna veel verdriet op stal natuurlijk omdat hij als enige op stal staat, een hoop gehinnek. Maar ik hoop dat het echt voor zijn eigen bestwil is en hij zo beter wordt.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:36

ik heb al een tijdje niet meer gepost, nog wel meegelezen aangezien het heel goed ging met mijn paardje.

helaas is vannacht de hele kudde ontsnapt en hebben ze waarschijnlijk zo'n 5 uur op de wei gestaan. wie weet hoe het zit met het fructaan onder de 5 graden met een bewolkte nacht?
Ik kan helaas niet naar mijn paardje nu, nu maar hopen dat het meevalt!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 11:19

Het zal wel meevallen hoor. Fructaan is van belang als de groei in het gras zit en er met mooi, zonnig/koud weer fotosynthese plaatsvindt. Het gras is momenteel nog in rust, er zit heus wel fructaan in, maar niet zodanig dat je meteen in paniek moet slaan. Afwachten en in de gaten houden.
Wat nl wel een probleem kan zijn is dat als een paard opeens ander spul binnenkrijgt ( zoals in dit geval opeens gras) dan dat hij/zij gewend is, er problemen kunnen ontstaan met de darmflora. Juist dát kan wél problemen opleveren mbt HB. Niet het fructaan.

Ik hoop voor je dat het goed afloopt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:50

Dat is schrikken dekoezegtboe. Die van mij zijn ook eens ontsnapt met vorstweer en voor de zekerheid heb ik ze de dagen erna alleen maar graszaadhooi gevoerd en het weidehooi en de brokken weggelaten. Ze hebben uiteindelijk niets overgehouden aan hun feestmaaltijd. Hopenlijk loopt het met een sisser af.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:28

snachts is er als het goed is GEEN fructaan aan maak. Daarom zette ik de mijne ook een poosje snachts wel op de wei en overdag niet.

hoop ook dat het goed afloopt. ergens denk ik: veel bewegen, zodat de afvalstoffen goed afgevoerd kunnen worden. niet ineens stilstaan, toch?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 19:05

FahyaFemke schreef:
snachts is er als het goed is GEEN fructaan aan maak. Daarom zette ik de mijne ook een poosje snachts wel op de wei en overdag niet.

hoop ook dat het goed afloopt. ergens denk ik: veel bewegen, zodat de afvalstoffen goed afgevoerd kunnen worden. niet ineens stilstaan, toch?

Dat is toch vrij raar?
De fructaan in het gras verdwijnt niet ineens.
Er wordt welliswaar geen nieuw fructaan meer aangemaakt, omdat er geen licht is en dat is nodig voor fotosynthese,
maar het fructaan wat is opgeslagen over de dag zit er nog steeds in ;) Dat verdwijnt niet zomaar.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:02

nee ik schrijf: frunctaan áánmaak. :)
het klopt dat het er nog in zit. maar het is dan al verdeeld. Op een moment dat je na een nachtvorst, en daarna zonnetje op je gras hebt een groeispurt hebt in het gras, dus een enorme hoog fructaangehalte (aanmaak wederom) dán is het gevaarlijk.
en snachts heb je daar dus sowieso geen risico op: daarom worden er paarden vaak snachts de wei op gedaan.

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:22

fayafemke, ik heb mn shetter afgelopen zomer op de paddock op een klein stukje gezet apart van de rest, die joegen haar nl. nogal op als/omdat ze slecht liep.
Ik heb toen met prikpaaltjes en lint een stuk van 2 bij 3 ongeveer afgezet, de waterbak en het hooinet naast elkaar zodat ze niet moest lopen, op lage dosis pijnstilling zodat ze nog wel voelde hoe ver ze kon gaan, alleen op stal zorgde nl. voor nog meer stress, wat je moet zien te vermijden,nu...klopt af..gaat het super met 'r, terwijl ik een paar maanden terug echt heb lopen twijfelen of ik dr in zou laten slapen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:43

Ik heb er weer eentje die wat stram is.... Ook warme voetjes, pulsatie kon ik niet vinden, maar er zit ook zo enorm veel haar op.
Hij heeft een uurtje op het land gelopen vanmiddag, mag hij wel vaker (1x in de week oid in de winter) en is ook heel flink uit z'n dak gegaan (hoe ouder hoe gekker....).
Hoop dat het alleen stramme spieren zijn, maar vrees van niet. Hij is wel meteen op de podo druppels, gluco balance en metacam gegaan en hou hem komende dagen heel scherp in de gaten.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:16

bedankt purkii voor je tips. dit heeft hij normaal gezien ook: maar omdat de ondergrond bevroren was, dus hij op ongelijke keiharde ondergrond liep MOEST hij wel naar binnen. Het kon echt niet meer met die vorst.
Vanmiddag is hij van 17:00 tot 20:30 mee naar buiten geweest. Dus smorgens bleef hij wel alleen achter, maar hij pakt dat best goed op.
Hij liep weer wat beter dan gister. Volgens mij moet ik dit toch even volhouden. Maar omdat nu de ondergrond wel weer goed is: gaat hij dan morgenochtend denk ik gelijk méé naar buiten op zijn paddockje, en dan snachts weer mee naar binnen met de rest. Hij kan ook niet alleen achter blijven als de rest op stal gaat. (ik had tot voor de vorst een leenpony, die speciaal bij mijn shetje bleef zodat hij geen stress zou hebben als hij alleen buiten achter bleef. gelukkig blijft hij op stal best rustig, hij hinnekt wel maar verder blijft hij cool).

Vanavond de tranqigel en bute+ascal gegeven. Ik vond hem daarna wel vreselijk duf in zijn stal staan (bleef nog even op stal hangen tutten, borstelen etc). ik denk dat dat door de medicijnen komt he?

Dennis oei. ik hoop dat het meevalt!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 09:52

FF, vast van de tranqigel ;) Is natuurlijk eigenlijk bedoeld om paarden iets te verdoven.

Dennis, ik duim dat het meevalt. Ik heb wel vaker gehad dat als je er heel vroeg bij bent - lees pony beetje stijf en net niet goed - en er dan metacam instopte (heb ik standaard staan), dat het dan niet doorzette en binnen 2-3 dagen weer ok was.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:09

Gister rond een uur of 2 was er nog niets aan de hand. Rond een uur of 5 liep hij niet lekker dus meteen een shotje metacam er in. Heb nog voor vanavond, dus morgen ochtend de VA maar bellen voor nieuwe.

Van morgen wou hij eerst het straatje niet op komen (heeft hij wel vaker), tot ik met hooi aan kwam, toen liep hij wel het harde op, en nog aardig goed ook. Net niet 100%, maar zeker niet slecht. Toen ik z'n voetjes uitgekrabt had liep hij nog wat beter (je zou zeggen dat volle voeten = tegendruk = fijner, maar bij hem niet, was eerder ook al zo, mijn andere pony's liepen liever met volle voeten).

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:29

Kliniek adviseerde om de metacam wel wat af te bouwen en haar nog met metacam op de foto te zetten zodat het voor haar prettiger is. We hebben haar vandaag voor 125 kilo (i.p.v. 150 kilo) metacam gegeven en bouwen zo langzaam af. We hebben voor vrijdag een afspraak voor foto's.

Fahyafemke en Dennis sterkte!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:38

Vanmorgen stapte Dennis helemaal rad en vlot over het harde :). Terwijl ik z'n voetjes nog niet uitgekrapt had.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:54

fijn Dennis!
En Swift fijn weer afbouwen, hopelijk blijft het goed!

En over dat uitkrabben, ik dacht ook ik doe het maar niet: want vol = tegendruk. Toch per dag eens bekijken dan bij de mijne ook.
Hij is nog steeds erg zielig, maar ik zet hem nu wel met de rest mee naar buiten, want hij probeert over de staldeur heen te stijgeren als de rest naar buiten gaat smorgens. Nu heb ik zijn schuilstalletje met draad afgezet, hij kan nog net naar buiten en dan weer zn hok in. Dus hij staat toch buiten, maar op klein stukje. Dus rust in zn hoofd, en in zn voeten..hoop ik.
Moet zeggen dat hij al beter loopt. Maar niet zoals het hoort: mijn shetje stapt nooit, maar dribbelt altijd, dit doet hij echt niet, hij stapt heel langzaam.
Hij loopt nu ook wat stijf met de achterhand, herkent iemand dit? Is dit omdat hij opgehokt staat misschien?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:59

Dat stijve met de achterbenen hoort erbij, ik vind het niet echt stijf maar meer in slow motion. Het diagonale achterbenen t.o.v. de slechtste voorvoet gaat het traagst.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:00

Hij liep gister echt kort met 1 achterbeen, vind het echt stijf omdat hij ze niet goed lijkt te buigen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:13

Onze shet loopt ook altijd heel stijf en wijdbeens met haar achterhand, net alsof ze houtenpootjes heeft.

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:29

fayafemke, mijn shet had dat ook, ik denk dat het komt doordat ze een andere houding aannemen om de voorkant te ontzien.
Doordat ze anders gaan staan-lopen en pijn hebben zullen wellicht spieren in rug en achterhand wat verstijven door de verkrampte houding.
Spierpijn dus...mijn dametje loopt inmiddels weer helemaal goed en ook van stijfheid oid is niets meer te merken.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:00

Ok ja dat klinkt wel logisch. hij liep 1 x alsof ie op zn tenen liep met de achterbenen, en met de voorbenen op zn hielen- typisch HB loopje.

Vandaag liep hij eigenlijk best rap, een vlotte stap tot halverwege het pad, daarna vertraagde hij wat en waren we gelukkig bij zn paddockje.
En vandaag overleg gehad met de dierenarts. Ik moest echt af en toe de brok in mijn keel wegslikken, vind het zo verschrikkelijk.. ik ben bang dat als het zo door gaat we de knoop moeten doorhakken, en dan wel de financiele knoop... en dat trek ik echt niet denk ik. Ik heb ook aan haar uitgelegd dat we straks geen geld meer er voor hebben maar dat ik toch alles voor hem zou willen doen :(

We hebben namelijk de afgelopen periode veel kosten gehad aan de andere paarden helaas, en daar staan veel rekeningen nog van open. Ze zei laten we het nu nog zo proberen, nog op de bute, tranqigel en ascal houden en kijken of het verbeterd. Vrijdag moet ik weer bellen. en dan toch testen op Cushing wat ook zo weer 90 euro kost. En eventueel foto's om te kijken hoe erg het is, of ze wellicht gekanteld zijn.

en ik krijg een soort van padjes? die ik onder zijn hielen moet plakken. Hij moet zo hóóg mogelijk op zijn hielen staan zegt ze. Dit gaat vreselijk tegen mijn gevoel in.

Ik heb in Barneveld geleerd, in de cursus hoefbekappen, juist laag zetten. en nu moet ik de mijne hoog zetten. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik er mee ga doen.
Dus weer hier een vraagje, heeft iemand dit gedaan, en goede resultaten mee geboekt?

Ik heb een klant van me geholpen, elke week kwam ik langs om de toon af te vijlen, en ik heb ze laag gehouden. Niet TE laag, maar zéker niet hoog... deze pony loopt nu weer, het heeft maanden geduurd maar ze loopt weer als vanouds!!

Ik weet gewoon niet wat ik moet doen. En nu die kou weer, de ondergrond buiten is weer hard :( Maar ik kan hem echt niet meer binnen houden dan breekt hij de boel af dus hij móét mee naar buiten met de rest. heb em heel klein gezet dus hij beweegt weinig, en dat stukje zand is ook het zachtste gelukkig daar in zn stalletje.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:05

Qua hoog en laag op de hielen, voor Nado werkt het een het fijnste als hij hoog op de hielen staat. De keer dat hij door een andere HS laag op de hielen is gezet werd hij prompt bevangen. Met die pads heb ik geen ervaring.