Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:14

Citaat:
Daar blijf je bang voor!

Ja vrees indd dat het zo blijft! Paard krijgt geen hallo meer voor ik het been bekeken heb...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:15

jipje_niekje schreef:
[naam], mag ik vragen waar/door wie je de thermografie hebt laten doen en wat je ervoor kwijt was???
Wel super dat zijn pezen helemaal goed zijn :) Hopelijk zijn de andere vage klachten na zijn bezoek aan de osteo ook verdwenen.

http://www.thermografischonderzoekpaard.nl/

Hier staat alle info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:15

ChocoBesnier schreef:
Citaat:
Daar blijf je bang voor!

Ja vrees indd dat het zo blijft! Paard krijgt geen hallo meer voor ik het been bekeken heb...

Ik bekijk ook eerst zijn benen hihi

Luz_ElenaE

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:24

Goed nieuws dus vandaag :)
Ik ook ik mag weer alles met Altaire doen :D heerlijk gereden vandaag zonder wekkers

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:24

Annetje schreef:
yeye schreef:
Ik heb even een vraagje.
Bij de vorige eigenaar van mijn paardje is een blessure van aanhechting van de interosseus vastgesteld.
Toen ik haar kocht kreeg ik het advies om haar gewoon te rijden.
Zo gingen we toen na 3 keer rijden door de bak:
http://www.youtube.com/watch?v=0UJVJn21l8s

Daarna heb ik besloten om haar toch stil te zetten in afwachting van inspuitingen.
Nu wonder boven wonder, na 6-8 maanden boxrust kwam de dierenarts voor een nieuwe echo van haar pees.
Zijn beoordeling (na buigproef en keuring en echo) was peesblessure vrij maar wel zwakke kogels.
Zijn advies was eerst hoefsmid om te corrigeren van haar platvoet en daarna 2 maanden rijden om de kogels op gang te krijgen.
Als dat niet helpt dan inspuiten van de kogels. Nu zijn we dus een dikke maand aan het werk (enkel stap en draf in zoveel mogelijk lange lijnen) en merk ik dat het steeds beter gaat. We hebben 1 keer een galop geprobeert om te kijken of ze dan misschien onregelmatig loopt maar ze liep gewoon zonder balans en leek best regelmatig te lopen.

Toch zit ik met een vreemde gevoel in mijn buik door haar vreemde stap. Ik heb haar al door 3 dierenartsen laten onderzoeken maar ze weten het niet meer. Nu komt de dierenarts over een maand op controle voor haar pees maar vroeg ik me toch af of jullie misschien een idee hebben wat dit kan zijn. Mijn dierenarts zegt dat het door stijfheid in de hals en schouder kan komen en dat ik dus nog een tijdje moet doorrijden om haar soepel te maken.

Zo gingen we na 2 weken:
http://www.youtube.com/watch?v=IxgwUmsxAxc

Zo gaan we dus nu na een dikke maand door de bak (2.38 kleine stukjes stap):
http://www.youtube.com/watch?v=bLl0Pe2h2w0

Zit de blessure in het achterbeen? In de stap lijkt hij op achter niet goed te lopen en in de draf op het rechtervoorbeen. Mijn paard heeft in allebei de voorbenen een blessure van de tussenpees (interossius) Mijn paard heeft nooit zo kreupel gelopen als jouw paard laat zien op het eerste filmpje.
Ik heb toen mijn paard voor de tweede keer (bij mij, maar waarschijnlijk al zijn derde keer) dezelfde blessure kreeg, veel onderzoek gedaan op internet. Een paard met een tussenpeesblessure blijft eigenlijk nooit goed, de kans is ontzettend groot dat de blessure terugkomt. Volgens mijn eigen DA is het alleen maar de vraag wanneer de blessure zich weer zal openbaren. Ik heb daarom besloten om mijn paard tot weidemaatje te bombarderen, ook al is er niets aan te zien en zijn de pezen nu waarschijnlijk 'goed.'
Overal op internet staat dat een paard met een tussenpeesblessure nooit meer in de sport kan komen, mij is dit nooit verteld in de kliniek en toch zijn ze het er op internet over eens.
Ik wil je hoop niet weghalen, maar ik wil je wel zeggen hoe het bij mij staat. Ik heb geen hoop meer op herstel of verbetering en ben alleen maar blij dat hij er nog is. Rijden gaat nooit meer gebeuren zoals ik het vroeger gedaan heb, ik kan enkel stappen en af en toe een klein stukje draf erbij pakken. Hoe loopt jouw paard los?

Ik was trouwens ook altijd bang dat het terug zou komen en helaas heb ik daar gelijk in gekregen...

Ik heb heel erg specifiek achter deze blessure gevraagd en naar menig van 3 dierenartsen zou de blessure absoluut kans maken om te genezen.
Het waren enkel wat haarscheurtjes volgens de eerste echo.
Op de laatste echo was ook niets te zien van een blessure. Het leek alsof er nooit iets aan de hand was.
Op het eerste filmpje waren haar hoeven veel te lang en had ze een hele harde platvoet rechtsvoor. Dit was ook het been van de blessure.
Haar achterbenen zijn volledig in orde dus het komt niet van haar achterbeen (denk ik) :) Mijn dierenarts ziet er in draf ook niets meer aan terwijl ze vroeger heel erg kreupel liep.
Als ze vrij loopt loopt ze ook helemaal niet kreupel en dus ook niet in stap. Enkel bij belasting begint ze te 'huppelen' in stap. En het rare is dat als we even goed doorrijden en haar dan lange teugel laten uitstappen dan zie je haar bijna niet kreupelen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:25

Mijn merrie brak toen ze 6 maanden oud was haar been. Hoek van kogel af en had eigenlijk geen kans. Ik kon haar gewoon niet opgeven en liet haar in het gips zetten. Half jaar later was ze toch wonder boven wonder weer klaar met lichte artrose bij de plek waar het gebroken was. Nu is ze pas 6 geworden en is ze onder het zadel en heeft 3 veulentjes gehad. Tis mijn kleine grote wonder en zal altijd voor haar blijven vechten.

Blijf altijd bang dat het morgen misschien wel eens de laatste dag zou kunnen zijn maar heb er toch maar mooi 6 jaar al bij me. Je kent jezelf je paard beter dan de dierenarts , ga ook op je eigen gevoel af. ( Natuurlijk ook wel naar de arts luisteren ).

Iedereen veel succes met hun paarden en hun blessures , hopelijk genezen ze allemaal.

Afbeelding
Afbeelding

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:35

yeye schreef:
Ik heb heel erg specifiek achter deze blessure gevraagd en naar menig van 3 dierenartsen zou de blessure absoluut kans maken om te genezen.
Het waren enkel wat haarscheurtjes volgens de eerste echo.
Op de laatste echo was ook niets te zien van een blessure. Het leek alsof er nooit iets aan de hand was.
Op het eerste filmpje waren haar hoeven veel te lang en had ze een hele harde platvoet rechtsvoor. Dit was ook het been van de blessure.
Haar achterbenen zijn volledig in orde dus het komt niet van haar achterbeen (denk ik) :) Mijn dierenarts ziet er in draf ook niets meer aan terwijl ze vroeger heel erg kreupel liep.
Als ze vrij loopt loopt ze ook helemaal niet kreupel en dus ook niet in stap. Enkel bij belasting begint ze te 'huppelen' in stap. En het rare is dat als we even goed doorrijden en haar dan lange teugel laten uitstappen dan zie je haar bijna niet kreupelen.

Naar mijn idee komt dit huppelen meer voort aan het feit dat ze niet lekker door haar lichaam loopt, misschien omdat ze hier nog niet sterk genoeg voor is. En omdat er veel spanning in haar lijf zit. Die van mij stapt ook zo of in telgang als het haar te moeilijk wordt, of ze veelste gespannen is. Als ik dan lange teugel geef en een klopje stapt ze weer normaal. Dit hoeft dus niks met zwakke benen/pezen te maken te hebben. Wel zie ik op het filmpje een paard wat ik af en toe nog heel licht onregelmatig vindt.

Vonneke: Super dat de scan goed was, hartstikke fijn!
Michelle, Gefeliciteerd, wat fijn hè om weer eens te galopperen. Kan ze eindelijk haar energie kwijt! Na mijn eerste rondje galop ben ik er gelijk af gesprongen en heb het been meteen gevoeld := Nu inderdaad ook, als ik in stal ben voel ik haar been, na het rijden voor het rijden. Ben geobsedeerd :') en als het mij niet bevalt stap ik veel op het harde en krijgt ze weer klei om haar pootjes :') Aansteller much haha.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:38

En kan deze lichte onregelmatigheid niet te maken hebben met onbalans of niet sterk genoeg te zijn? Ze heeft ook helemaal geen vast tempo van lopen en zwengelt soms enorm door de piste?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:52

Yeye op de laatste fimpjes geen kreupelheid te zien hoor.... Wel paardje die nog balans mist en zich daardoor niet loslaat voornamelijk in stap. Door alle blessureleed heeft ze ook geen balans kunnen ontwikkelen waarschijnlijk?
Laat haar zoveel mogelijk in haar eigen stapritme, zoals ze los stapt, stappen. Als ik mijn paard te kort oppak dan voor haar comfortabel uit dit zich dat ook in haar stap en stapt ze ook erg kort terwijl ze eigenlijk wel goed kan stappen, mooi in takt en 2 passen over. Als ik haar dan gewoon wat lager in de hals laat en wat langer is het over.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:00

yeye schreef:
En kan deze lichte onregelmatigheid niet te maken hebben met onbalans of niet sterk genoeg te zijn? Ze heeft ook helemaal geen vast tempo van lopen en zwengelt soms enorm door de piste?

Dat kan inderdaad ook een reden zijn. :)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:20

Super Vonneke!! Hopelijk is de osteo een uitkomst.

Ik heb de filmpjes niet bekeken, telefoon werkt niet mee. Zal ze van de week eens bekijken.

Zaterdag ga ik mijn dikkiedik weer van het land halen. Hij is 3 maanden geleden op de scan goedgekeurd. Omdat ik nogal druk ben met school besloten hem nog een paar maanden extra te laten staan. Het is wel tijd dat hij weer wat gaat doen. Hij is 's morgens zo gek als een deur met buiten zetten. Hij galopeerd eerst een paar rondjes en geeft een showtje weg. Dan gaat hij pas gras eten en met binnenkomen maakt hij ook altijd even een galopje. Zijn been blijft echt super mooi. Nu maar hopen dat hij onder de man ook goed blijft.
Ik ben alleen een beetje bang, hij krijgt nu helemaal geen krachtvoer. Hij gaat zaterdag over verhuist worden weer naar mijn stalling thuis. Hij gaat van 11 uur per dag buiten op een paddock met stuk wei erbij terug op stal. Nu krijgen ze allemaal 3x per dag krachtvoer. Mijn paard heeft behoorlijke voernijd dus kan hem ook niet echt "overslaan". Wat zullen jullie doen kwa hoeveelheid en wat. In principe krijgen ze daar sportbrok. Nou kan ik, als ik ze lief aankijk wel mijn eigen voer laten geven maar toch. Wat en hoeveel dan. Het paard ernaast krijgt namelijk 5 kilo verdeeld over 3 beurten en die van mij wordt al gek als hij het eerder opheeft als de rest. Dan breekt hij zijn stal al af. Nu heb ik wel een voerbal waar hij moet "spelen" om voer te krijgen. Maar volgens mij doen ze daar op stal niet aan.....
Dus advies gevraagt!!

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:40

Mijn pony krijgt nu enkel grasmix/lucerne. Daar zit niks in waar ze drukker van worden
en kan je dus wel aardig wat van voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 04:33

Liedjuh, zoals Linsey al aangeeft, luzerne voeren. Daar doet hij lang mee. Een emmer voor je stal zetten en dat in de drie voerbeurten op laten voeren.

Wat voor paard krijgt er überhaupt 5 kg sportbrok per dag?!? Dat is niet echt gezond!!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 07:27

Bedankt voor de reacties! :D Voel me toch al iets geruster :) Zal binnenkort eens kijken voor een filmpje van haar huppelstapje. Ze heeft inderdaad nog geen balans kunnen ontwikkelen. Ze is zadelmak gemaakt, paar weken bereden, op rust gezet paar maanden en dan terug opgepakt paar weken om terug stil te zetten. En dit zo 2 jaar aan een stuk :) Tot nu dus al een maandje terug aan het werk na 6-8 maanden rust. Maar ik moet wel zeggen dat het de eerste weken vooral opzij springen was en het terug opbouwen van vertrouwen voor mezelf na dat ik eraf gevallen ben. Sinds 2 weken gaat het echt beter! :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:11

michelle___ schreef:
snorkel1986 schreef:
zo das mooi en na die tijd gelijk f gesprongen en voelen??? deed ik wel na 1e galopje weer (was pas 18 weken aant stappen en laatste paar weken draf )

Als je mij bedoeld :))
Ik spring niet. Maar de benen zijn dun gebleven en geen stap onzuiver.

sorry moet er af gesprongen zijn

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:08

hoe vaak "reden" jullie toen jullie weer op mochten bouwen?
Ik mag nu +/- 25 minuten stappen en wat draven.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:31

Bedoel je de eerste stap na het aan de hand stappen of nadat je je schema helemaal hebt afgewerkt?
Mijn allereerste keer er op was een half uur stappen over de hoefslag alleen maar rechtsom. En dat 3 weken lang elke dag

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:45

Hier nog een blessureklant... Paard heeft zich in maart verstapt toen ze onder het zadel gek deed... dag erna pees dik en kreupel. Laten scannen en eigenlijk stelt de schade weinig voor. Het is verrekt en er zit een flinke zwelling in. Als je er vanaf de buitenkant naar kijkt zou je een veel groter probleem verwachten.. dat dan weer wel. Tegen alle verwachtingen in geneest het slecht. Zoals ons werd opgedragen met rust en stappen geprobeerd te werken en ze was echt superlief... maar helaas na 3 maanden geen enkel resultaat. De pees ziet er nog precies hetzelfde uit... ook op de scan en het paard is nog steeds kreupel.

Ze staat nu bij allemaal oudjes in de wei 24/7, want ze werd echt heel ongelukkig van rust en stappen... september weer scannen en dan zien we het wel weer. Ik hoop dat er nog iets van verbetering gaat komen.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:59

@snorkel,
Haha ja dat heb ik idd gedaan :')
En extra gekoeld.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:19

Sansje schreef:
Hier nog een blessureklant... Paard heeft zich in maart verstapt toen ze onder het zadel gek deed... dag erna pees dik en kreupel. Laten scannen en eigenlijk stelt de schade weinig voor. Het is verrekt en er zit een flinke zwelling in. Als je er vanaf de buitenkant naar kijkt zou je een veel groter probleem verwachten.. dat dan weer wel. Tegen alle verwachtingen in geneest het slecht. Zoals ons werd opgedragen met rust en stappen geprobeerd te werken en ze was echt superlief... maar helaas na 3 maanden geen enkel resultaat. De pees ziet er nog precies hetzelfde uit... ook op de scan en het paard is nog steeds kreupel.

Ze staat nu bij allemaal oudjes in de wei 24/7, want ze werd echt heel ongelukkig van rust en stappen... september weer scannen en dan zien we het wel weer. Ik hoop dat er nog iets van verbetering gaat komen.

Bij mijn paard was de blessure dan misschien wel een stuk ernstiger, maar ook bij mij na de 1e pees controle geen enkel resultaat. Toen hadden we dus al 10 weken rust en stappen er op zitten. Wat mijn paard wonderen heeft gedaan, is gewoon weer de wei in en vervolgens beginnen met licht opbouwen. Ik begon eerst een 2 weken met elke dag 20 min stappen onder het zadel en dan 8x een lange zijde draven. Vervolgens dit steeds verder uitgebouwd en het been in de gaten blijven houden natuurlijk. Binnen 8 weken was de pees weer totaal dicht gegroeid en nauwelijks litteken weefsel. Juist omdat ze zo weinig deed, werd de pees niet getriggerd om te herstellen. Want met die kleine scheurtjes (in jou geval) kon ze makkelijk op stal staan en elke dag 20min stappen. Daarom werden de cellen in de pees niet geactiveerd om te verbeteren.

Overigens heb ik dit alles tegen het advies van de DA in gedaan, toen ik terug kwam op controle zei ze; zie je nu wel dat rust helpt? En toen ik haar vervolgens alles vertelde ging ze toch wel nadenken of ze dan niet meer paarden dit advies moest geven. :)

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:28

Sansje schreef:

hier zelfde probleem het is verrekt :j
alleen tegen mijn verwachting in geneest het wel goed, pees is helemaal normaal geen zwelling te voelen.
stap er goed op en wat ik in draf heb gezien ook

enigste probleem waar ik soms tegen aan loop is vocht, ze heeft van zich zelf stalbenen/einschuss benen
gelukkig mogen we weer wandelen en is vocht er ook direct uit

hier nog paar daagjes 24 juni terug na de kliniek
heb goede hoop stiekem *\o/*

en net de rekening gekregen := blij dat ik de verzekering dit jaar niet van af heb gegooid :=

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:30

N0a schreef:
Overigens heb ik dit alles tegen het advies van de DA in gedaan, toen ik terug kwam op controle zei ze; zie je nu wel dat rust helpt? En toen ik haar vervolgens alles vertelde ging ze toch wel nadenken of ze dan niet meer paarden dit advies moest geven. :)

mijn da was ook niet blij dat ik mijn pony op het land zette -O-
wel op een stukje van 7x7 ofzoiets. Maar van mening dat ze nu meer rust krijgt dan in stal steeds rondjes draaien :j

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:33

Luz_ElenaE schreef:
Bedoel je de eerste stap na het aan de hand stappen of nadat je je schema helemaal hebt afgewerkt?
Mijn allereerste keer er op was een half uur stappen over de hoefslag alleen maar rechtsom. En dat 3 weken lang elke dag

mijn pony had een lichte blessure dus ik mocht na 6 weken boxrust en 4 weken stappen er al weer op.
Na 1 week kreeg hij een dikke pees op zijn been dus ben weer gaan stappen, 3 weken en toen weer terug.
Dat was vorige week dinsdag, niks aan de hand met die pees.
Toch liep hij niet lekker maar dit bleek aan de bodem in onze binnenbak te liggen (vrij hard). in de buitenbak loopt
hij als een trein.

De kliniek had mij aangeraden 20 minuten stappen en 10 minuten draven. Ik vind dat zelf gelijk erg veel dus wil het rustiger aan
doen, elke dag 1 of 2 rondjes erbij met draven Ik zat zelf te denken aan 2 dagen rijden en dan 1 dag aan de hand stappen om hem niet gelijk teveel te belasten.
Of zal ik gewoon elke dag erop stappen?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:42

N0a schreef:
Sansje schreef:

Bij mijn paard was de blessure dan misschien wel een stuk ernstiger, maar ook bij mij na de 1e pees controle geen enkel resultaat. Toen hadden we dus al 10 weken rust en stappen er op zitten. Wat mijn paard wonderen heeft gedaan, is gewoon weer de wei in en vervolgens beginnen met licht opbouwen. Ik begon eerst een 2 weken met elke dag 20 min stappen onder het zadel en dan 8x een lange zijde draven. Vervolgens dit steeds verder uitgebouwd en het been in de gaten blijven houden natuurlijk. Binnen 8 weken was de pees weer totaal dicht gegroeid en nauwelijks litteken weefsel. Juist omdat ze zo weinig deed, werd de pees niet getriggerd om te herstellen. Want met die kleine scheurtjes (in jou geval) kon ze makkelijk op stal staan en elke dag 20min stappen. Daarom werden de cellen in de pees niet geactiveerd om te verbeteren.

Er zitten bij mijn merrie helemaal geen scheurtjes in... de peesvezels zijn nog gewoon heel... alleen opgerekt met veel zwelling. Er valt dus niks dicht te groeien en littekenweefsel zal er vermoedelijk ook niet of nauwelijks komen. Ik hoop dat de constante lichte beweging op de wei hetzelfde resultaat gaat geven dan :)

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:43

_Mellanie schreef:
en net de rekening gekregen := blij dat ik de verzekering dit jaar niet van af heb gegooid :=

Laat ik dat nou per januari dit jaar wel gedaan hebben :(