[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 02:07

Wederom een interessant artikel JP! Omdat het zó rustig is hier "even" vertaald, misschien niet helemaal 1 op 1 en juist, dus bij vragen of twijfel, houdt daar rekening mee. Denk dat de grote lijn wel voor de niet-engels lezers hierdoor echter wel duidelijker is....???

Citaat:
Understanding Nutritional Risks in Laminitic Horses
by: Tracy Gantz
October 30 2010, Article # 17167 The Horse.com

Het kan zijn dat we onze paarden té goed voeren, we verhogen daarmee de kans dat ze hoefbevangen raken. Ray J. Geor, BVSc, PhD, Dipl. ACVIM, professor and chair of the Department of Large Animal Clinical Sciences at Michigan State University, vertelde hoe we de risico's onder handen kunnen nemen bij paarden die bijna hoefbevangen zijn of na hoefbevangenheid op de Laminitis West Conference in Monterey, California, USA op 17 en 18 September.

"we onderkennen allemaal dat paarden in principe ruwvoer-eters zijn," zei Geor. "Ondanks het feit dat we ons dat allemaal dus bewust zijn, hebben we toch de neiging onze paarden anders te voeren. We voeren vaak maaltijden die op zetmeel zijn gebaseerd (zoals granen, zoete voeders) of laten ze grazen op "verbeterd" grasland dat rijk is aan suikers.

Weides die ontwikkeld zijn voor melkgevend vee, bijvoorbeeld, hebben een veel hogere waarde aan koolhydraten dan voor paarden goed is. Overconsumptie van dit soort voer kan leiden tot hoefbevangenheid, speciaal bij paarden en pony's die lijden aan het Equine Metabolic Syndrome (EMS). Veranderingen in het gras, zoals die voorkomen in het voorjaar en de herfst, als het aandeel van wateroplosbare koolhydraten en zetmeel stijgt, zorgen voor een groot risico op een periode van hoefbevangenheid.

Het eten van gras uit weides die rijk zijn aan koolhydraten kunnen de bacterieflora in het achterste deel van de darm van het paard verstoren en kunnen zo een hoefbevangenheid uitlokken. Maar niet alle paarden die op die weide grazen zullen hoefbevangen worden. Geor legt uit dat paarden die verschijnselen vertonen van EMS hier meer kans op lijken te hebben onder dezelfde omstandigheden. Klinische verschijnselen zoals obesitas (te dik zijn) en/of meer lokale plekken met veel vet (bijv. een dikke manenkam) en insuline resistentie. Bij deze dieren, kan de enorme toename van insuline na het eten mede leiden tot hoefbevangenheid.

"Dus de eerste stap die we moeten nemen om hoefbevangenheid te voorkomen, is om díe hoog-risico paarden te herkennen, vóórdat ze ziek worden," zegt Geor. "Ten tweede, moeten we beter grip krijgen op de koolhydraat inname in de voeding bij deze paarden met een hoog-risico ".

Geor benadrukt 3 belangrijke principes in relatie tot het risico op de vorm van hoefbevangenheid die met voeding samenhangt:
1: Bij het voeren van granen en bij weidegang onder bepaalde condities kan er een gestage toevoer zijn van snel verteerbare koolhydraten naar het achterste deel van de darm, die aanleiding geeft tot verandering van de darmflora in die darm. Vermindering van de hoeveelheid granen en beperkte weidegang op bepaalde tijden van het jaar kan die voedings gerelateerde verstoringen in de darmflora verminderen.
2. Granen en wateroplosbare koolhydraten hebben een effect op de insuline, zéker bij paarden met EMS. De hoge insuline waardes is een factor die bijdraagt bij de ontwikkeling van hoefbevangenheid bij een paard met EMS.
3. Seizoensfactoren hebben invloed op het risico van een voedingsgerelateerde hoefbevangenheid door middel van het effect op eetlust, vetophopingen, gevoeligheid voor insuline en de aanwezigheid van insuline in het bloed.

Geor verteld dat de onderzoekers nog maar net die seizoensgebonden factoren te herkennen.
"Paarden en pony's zijn seizoens-dieren," zegt hij. "Ze komen normaalgesproken aan gedurende de zomer en herfst en verliezen weer gewicht in de winter. De vraag rijst of we dit proces al dan niet verstoren door ons moderne management en die natuurlijke, seizoens cyclus en daardoor bijdragen aan het te dik worden van paarden, dat weer kan leiden tot insuline resistentie."

Geor speculeert dat het zo zou kunnen zijn dat dieren die insuline resistent zijn niet meer de flexibiliteit hebben om om te kunnen gaan met veranderingen in voeding (zoals de seizoensverandering in gras), en dat dat een rol speelt in hun aanleg tot hoefbevangenheid.

Hij besluit zijn verhaal met een boodschap die we mee naar huis moeten nemen: intake van koolhydraten staat sterk in relatie met het risico tot hoefbevangenheid, en dat een streng management van die koolhydraten in de voeding noodzakelijk is voor paarden met een insuline resistentie of aanverwante aandoending (zoals EMS).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 10:54

Super, Paars!!
Even inhakend op die zomer-wintercyclus: de Laminitis Clinic adviseert om HB-gevoelige paarden ook niet te snel een paard onder een warm dek te zetten. Om warm te blijven moet het paard energie aanwenden en gebruikt daarvoor z'n eigen lichaamsvetjes en de warmtebron van goed gevulde darmen. Ook dat helpt met het verminderen van het risico op HB.
Uiteraard moet je een ziek paard wel met een deken beschermen want te veel 'interen' is ook niet goed. Maar in de wetenschap dat een paard kou toch anders ervaart dan wij, is het beter om zolang de temperaturen nog niet te veel 'below zero' zijn, die 300-400 grams deken nog even in de kast te laten en het paardenlijf zélf de kou te laten opvangen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:58

Mooi stukje leesvoer weer :)

Ik moet er niet aan denken die van mij een 300/400 grams deken op te doen :oo Ze zouden er in blijven vrees ik.
Het moet al flink onder nul zijn wil er een 200 grams op gaan. Verder doen ze het gewoon met de regendeken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:13

Jannepauli schreef:
Super, Paars!!
Even inhakend op die zomer-wintercyclus: de Laminitis Clinic adviseert om HB-gevoelige paarden ook niet te snel een paard onder een warm dek te zetten. Om warm te blijven moet het paard energie aanwenden en gebruikt daarvoor z'n eigen lichaamsvetjes en de warmtebron van goed gevulde darmen. Ook dat helpt met het verminderen van het risico op HB.
Uiteraard moet je een ziek paard wel met een deken beschermen want te veel 'interen' is ook niet goed. Maar in de wetenschap dat een paard kou toch anders ervaart dan wij, is het beter om zolang de temperaturen nog niet te veel 'below zero' zijn, die 300-400 grams deken nog even in de kast te laten en het paardenlijf zélf de kou te laten opvangen.

dan moeten ze wel vet hebben...die van mij staat lekker warm onder een staldeken s'nachts.
Om te zorgen dat hij warm blijft en op gewicht.
Ben zelfs meer pulp gaan voeren een tijdje terug,ik zag botjes boven op zijn kont :o
Nu is hij naar mijn idee op goed gewicht...zal eens een foto maken.
Dan kunnen er meer oordelen,dat is ook belangrijk!Want wat ik zie hoeft nog niet goed te zijn natuurlijk... :D

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:21

Ik meld me hier ook maar eens. Lees al een tijdje af en toe op de achtergrond mee... Mijn shetje is ook bevangen. Toen ik het vermoeden had, was het juni denk ik. Ze liep wat moeilijk en leek haar gewicht wat naar achteren te verplaatsen. Dus gelijk op rantsoen en de volgende dag naar de DA. Rechtsvoor was haar hoefbeentje wat gekanteld (10% als ik het goed zeg) en links was eigenlijk nog goed. Pareltje (zo heet ze) in het gips laten zetten en ze liep er meteen mee weg. Uiteraard ook nog pijnstillers/ontstekingsremmers ingespoten gekregen. Eenmaal thuis gekomen, mocht ze enkel in de (zand)paddock met een plukje hooi. Na twee dagen kreeg ze een grote bult in haar hals op de plek waar ze gespoten was door de DA. Ik bellen, direct naar de kliniek. Bleek ze een spuitabces te hebben wat best diep zat en tegen een grote ader aan drukte. Ze wilde er niet meteen in snijden omdat het te diep lag en eerst wilden kijken of het naar de oppervlakte wilde komen. Pareltje een week op de kliniek gestaan (op hun kosten gelukkig...) met nog steeds pijnstillers, ontstekingsremmers en nu dus ook bloedverdunners om te voorkomen dat het bijna dichtgedrukte vat dicht zou gaan... Na een week kwam het abces naar de oppervlakte, is het open gegaan en langzaam weg getrokken...gelukkig! Maar goed, na zes weken gips het gips eraf. Ze liep wat op eieren dus besloten nog een ronde gips te doen. Dit zodat de zool wat dikker zou worden en dat ze minder gevoelig gaat lopen. Ook de tweede ronde gips is inmiddels achter de rug. Volgens de DA was haar zool dik genoeg om ijzertjes te proberen met een zooltje daartussen. Ze loopt daar inmiddels een week mee en ik moet zeggen dat het tot nu toe prima gaat! Ze staat nog steeds in de (zand)paddock met wat hooi en water. Voor haar gezondheid zou ze alleen nog wel wat af mogen vallen maar ik vind het moeilijk aanpakken. Ik zou haar graag wat beweging geven aan de longe maar ik vind het moeilijk om te beslissen wanneer dat te doen? Zou ze er nu al aan toe zijn? Ze loopt nog wel wat kort maar dat zal een combinatie van de ijzers en HB zijn denk ik? Heeft iemand anders ervaring met de aanpak van mijn DA op HB?

paars

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:53

Hoi Pitt25, goed dat je het herkende in juni en actie hebt ondernomen. Heb zelf een KWPN-er die te dik was en op dieet moest. Wat deed je voor ze HB werd met Pareltje (leuke naam!)? En hebben ze haar in de kliniek wellicht gewogen? Dat laatste is altijd wel erg handig om een beetje te berekenen wat hun basis behoefte is qua ruwvoer. Zodat je niet te weinig geeft, maar ook zeker niet te veel. Mijn paard is vorig jaar afgevallen puur op het dieet, de beweging opbouwen op een manier dat hij echt calorien verbrandt, daar ben ik nu pas mee bezig. Het was eerder meer wat beweging geven, de boel wat soepel houden, doorbloeding in de hoef stimuleren. Het schema wat ik daarvoor heb gebruikt vind je op blz 36 of ergens daar in de buurt... ;-) . De basis van het afvallen is de voeding. Dus: wat krijgt ze nu allemaal op een dag te eten (incl. mogelijke supplementen, medicijnen etc.)? Wat voor hooi geef je? Staat ze alleen of heeft ze een maatje die haar ook wat in beweging houdt? Water en hooi ruim uit elkaar zetten is een eerste stap. Dat maakt dat ze sowieso al wat moet wandelen van hooi naar water.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 12:01

Hallo Pitt - wat de vragen betreft sluit ik me aan bij Paars - het totaalplaatje van het 'management' is belangrijk, dus daar ben ik ook benieuwd naar.
Wat beweging betreft: ik zou zeker niet meteen met longeren beginnen - dat kan de hoefjes te veel belasten. Maar wandelen aan de hand is een goed begin en als je per dag al 10-15 minuten stevig kan doorstappen ( inclusief eventueel een stukje op harde grond erbij pakken) dan zou je al snel moeten kunnen zien hoe Pareltje ( wat een prachtige naam!!) dat verdraagt. Zo kun je het langzaam opbouwen ( met het schemaatje van Paars erbij) en als alles goed gaat, wat longewerk gaan doen.

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:13

Bedankt voor de snelle reacties! En d'r naam, haha, niet zelf verzonnen. Foto staat trouwens in mijn profiel. Nee, we hebben haar destijds niet gewogen. Ze is twee jaar geleden eens gewogen en toen woog ze (dacht ik) 285 kg. En toen was ze denk ik iets lichter dan nu. Ze is ongeveer 91 cm. hoog. Wel kan ik merken dat ze afgevallen is omdat haar hals fors dunner is geworden. Voordat ze HB werd, reden er 6 kindertjes per week op haar rug verdeeld over 3 lessen van ongeveer 3 kwartier. Geen intensieve lessen hoor; kleine pony, kleine kindjes, veel stap en draf. Ze staat bij een E-pony in de paddock maar de paddock is groot (5x20 oid). Het water en hooi uit elkaar zetten is wel een goede optie, nog niet aan gedacht. Ik ga direct even naar je schema kijken Paars!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:56

Je zal verbaasd staan hoevaak ze tijdens het eten even een slokje gaan halen. In haar paddock betekend dat dus meteen al 40 meter lopen ;-) . Zonder dat jij er iets voor hoeft te doen of laten.
En dan zijn we dus nog steeds benieuwd naar wat ze nu eet :D ? Wat betreft haar gewicht kan je er een telefoontje naar de kliniek op wagen, misschien hebben ze haar gewogen, met medicijngifte moet je, zeker bij kleine paarden, toch wel oppassen met de dosering. 285 kg of 250, scheel "maar" 30 kg, maar is wel meteen 10% verschil. Je kan overwegen Pareltje te laten wegen via http://www.paardenweegschaal.nl , weet niet of je op een grote stal staat, misschien zijn er meerdere die het willen weten (je moest eens weten hoeveel je ernaast kunt zitten als je schat...). Het is ook erg praktisch voor het ontwormen, je geeft niet teveel noch te weinig. Je kan hem ook mailen en vragen wanneer hij bij je in de buurt is. Het is een welwillende vent.

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:11

waren ook zoveel vragen :o... Maar eigenlijk krijgt ze naast hooi niets te eten; af en toe een stukje wortel of brood maar verder laat ik de extra's weg. Tja, in hoeveelheden hooi... een kleine plak hooi per dag? Ik zal ook eens kijken op de website om Parel te laten wegen. We hebben een kleine stal bij ons thuis; 5 paarden/pony's. Qua pijnstilling en ontstekingsremmers staat ze sinds afgelopen vrijdag op 0 en daar doet ze het tot nu toe goed op. Ik ga vanmiddag eens een stukje met haar wandelen over wat harde ondergrond, kijken hoe ze zich daar onder houdt...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:30

Ga niet teveel experimenteren in deze vroege fase. Iedere pijnscheut geeft stress en maakt dat het herstel uiteindelijk langer duurt. Haastige spoed is zelden goed, maar bij HB is dat (helaas) echt een únderstatement! Wandelen, oké, maar liever dus op zachte ondergrond.
Een kleine plak hooi per dag? Weet je wat voor een soort hooi het is? Welke snede, van wat voor soort wei (rijk bemest, onbemest etc)? Er zijn hier meer eigenaren van shetlanders met HB, misschien dat die qua hoeveelheden hun ervaringen kunnen delen? Ik kan zelf eerlijk niet zoveel met "kleine" plak hooi voor een shetlander die 2 jaar geleden misschien 285 woog. Sorry daarvoor. Ben van het type meten = weten.... Dat geeft me rust ;-) . Dan kan ik rekenen en op die manier managen, snappie? Ik kan wel mijn riedeltje over het effect van graszaadhooi bij afvallen en het nut van de combinatie hooi met graszaadhooi aan je kwijt, maar daar heb je misschien al over gelezen? Krijgt Pareltje nog iets van een suplement?

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:36

Nee, wat voor soort hooi het is, durf ik niet met zekerheid te zeggen, daarvoor zou ik de leverancier moeten bellen. Wel krijgen wij zogeheten 'paardenhooi' (zo staat het op de rekening) maar wat dat precies inhoudt, zou ik moeten nagaan. Naast hooi krijgt ze geen aanvullende supplementen o.i.d. Dit op aanraden van onze DA. Ze heeft wel een liksteen in de stal hangen. Over graszaadhooi heb ik wel al wat gelezen; weet dat het vooral maagvulling is. Maar je mag je riedeltje aan me kwijt hoor; dommer word ik er niet van ;)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:42

Pitt25 schreef:
Ze is twee jaar geleden eens gewogen en toen woog ze (dacht ik) 285 kg. Ze is ongeveer 91 cm. hoog.

Dat kan nooit kloppen.
Isabella is 103 cm en was in haar 'dikke' periode 220 kg (gewogen op weegbrug).
Ze zal nu net onder de 200 kg zitten.
Ik denk dat 185 kg voor jouw pony van 91 cm een betere indicatie is.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:40

Hoi Pitt25, eerst en vooral sterkte met je pony.
Ik heb ook een vraagje voor jou, wat betreft het spuitabces bij je pony, weet je ook hoe en waarmee het behandeld is geweest en is het nu helemaal genezen ?
Mijn pony heeft 3maanden geleden ook een spuitabces opgelopen wat door slechte opvolging/behandeling van de da geëvolueerd is in een fistel. Het gaat nu op en af met haar, maar genezen is het nog lang niet... Vandaar mijn interesse.

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:26

dan zal het wellicht 185 kilo zijn geweest :o...

@yoika: ik geloof dat Pareltje weinig behandeling heeft gehad op de bloedverdunners na. Ze moest op de kliniek staan zodat ze regelmatig konden controleren of het abces het (grote) naasliggende bloedvat niet dicht zou drukken. Het abces zat rechts in haar hals zeg maar en is toen naar boven getrokken richting manenkam en toen open gegaan. Ze heeft 6 jaar geleden ook al een spuitabces gehad (als gevolg van de behandeling van droes) maar dat abces lag net onder de huid en was makkelijk open te maken. Ze lijkt nu nog wel iets verdikking in haar hals te hebben maar heeft er geen last van en de ontsteking is ook weg. Heeft die van jou t ook in zijn hals?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:54

Je "moet", als je dit probleem wilt aanpakken proberen om zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Juiste informatie. Want alleen daar heb je iets aan. Je zit zomaar misschien 100 kg ernaast met de schatting van haar gewicht! Daarvan kan ik een nacht wakker liggen. Als je niet weet wat je shet weegt, kan je haar dus niet verantwoord op dieet zetten. Dat is dus wat mij betreft nu de eerste stap: Kom erachter wat ze weegt. Daar zijn verschillende manieren voor, als je een trailer hebt kan je met haar naar een weegbrug. Je weegt de combinatie mét en zonder Pareltje erin en voila. Dan heb je een begin.

Wat betreft het (graszaad)hooi; ik ben bezig om te kijken of we in de OP hier ook iets over kunnen opnemen. Mag ik je tot die tijd verwijzen naar de zoekfunctie? Er is namelijk al best e.e.a. over geschreven?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:38

Pitt25 schreef:
dan zal het wellicht 185 kilo zijn geweest :o...

Ik sluit me bij paars aan.
100 kg maakt wel heel veel uit bij zo'n kleine pony !!
Kijk alleen al naar een wormkuur. Als je voorheen voor '300 kg paard' gaf, dan zat je wellicht aan bijna een dubbele dosering voor zo'n klein paardje.
Isabella is ook hoefbevangen geraakt omdat de dierenarts een injectie tegen manenschuren in te hoge dosering had gegeven. Ach sorry, was dosering paard ... maar wat maakt het uit.
Nou zoveel dat ik nu al een leven lang loop te tobben met dat paard !!!

Dat was ook de reden dat ze hier eens de weegbrug opging.
Want die overdoseringen ben ik enorm van geschrokken.

Daarbij, ook met uitrekenen van voer, is het ook van belang dat je weet wat een paard weegt.
Dus ja ... naar de weegbrug met je pony :D

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:17

Zojuist de paardenweegschaal geraadpleegd of ze binnenkort nog een keer richting Utrecht komen. Want om ze nou voor één pony uit Emmen te laten komen, vind ik ook weer zo wat. Maar ik las ook dat je je pony kunt opmeten en dan het gewicht uit kunt rekenen. Is deze methode een beetje betrouwbaar of geen ervaring mee? Anders wordt t echt de weegbrug denk ik :D

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:26

Pitt25 schreef:
Zojuist de paardenweegschaal geraadpleegd of ze binnenkort nog een keer richting Utrecht komen. Want om ze nou voor één pony uit Emmen te laten komen, vind ik ook weer zo wat. Maar ik las ook dat je je pony kunt opmeten en dan het gewicht uit kunt rekenen. Is deze methode een beetje betrouwbaar of geen ervaring mee? Anders wordt t echt de weegbrug denk ik :D

dat opmeten is niet echt secuur
mijn appie was kort en gedrongen met dikke billen,en volgens de meetlint 380kg
maar werd door DA geschat op 500/550 kg
en daar zat ze ook tegenaan
mijn kruising quarterxkwpn weegt op de weegbrug 556kg en volgend het meetlint 460kg

als je precies wilt weten is de weegschaal het beste

wij hebben een cooperatie waar graan gewogen word ,daar kan je ook een paard op wegen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:33

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 19:54

janouk schreef:
http://www.tekstotaal.com/cpaardengewicht.html

hier kan je redelijk berekenen hoe zwaar je paard is. Geeft een redelijke indicatie.

Klopt, dit is een goede meetmethode!
Bij mijn Pauli scheelde het - in vergelijking met de weegbrug van Utrecht - een krappe twee kilo.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:01

ik heb geen idee hoeveel mijn paarden wegen :o
Zal de link van Janouk eens bekijken...
Dit is pablo vandaag...Hij is toch goed zo?...

Afbeelding

Afbeelding

Herfst <3

Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 20:19

Pablo lijkt me prima in vorm hoor - ik maakte me al zorgen toen je het over uitstekende botten had! :D
En oh, wat een mooie kleurtjes geeft die herfst bij jou.. en je hebt zon .. da's heel wat beter dan ons grauwe nevelige weer van vandaag..

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:28

@Yvanka
Welkom hier, al nieuws over Benji ?

@Jannepauli
Dank je voor het ingezonden stuk,

de dosering van de Yea-sacc van D&H is 10 gr per dag, die van Chevital is 50 gr pd, dat maakt het dus weer even duur ;) , geen idee trouwens wat er verder aan opvulspul in de chevital zit waarom je er 5x keer zoveel van moet geven...

Over dekens... Hittie heeft wel een deken op (nu 200 grams), ze wordt gereden en van de winter ook in de binnenbak, ik zit niet te wachten op een paard wat 5 uur nadien nog nat op stal staat, dus het is kiezen tussen twee kwaden.

Hoe is het met Pauli ?

@Pitt25
Ook welkom hier, wat een leuke naam voor een pony ;)

@Paars
Bedankt voor het vertalen, super joh,
hoe is het met Vash ?
De paardenweegschaal zit hier vlakbij ;) , zal ook eens kontakt opnemen met ze,
hoeveel hooi krijgt Vash nu precies in totaal ?, Hittie zit op 11 kilo nu en blijft nog steeds afvallen, de ribben liggen nu al duidelijk voelbaar onder dr vel.

@Janouk
Wat een tip ;) , ik ga morgen Hittie om te beginnen eens even opmeten...

@Geerke
Pablo ziet er goed uit, wel een lekker gevuld buikje maar niet veel vet zo het het lijkt,
wat zijn de kleuren mooi van de bomen, hoe is de temperatuur nu ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:30

Hittie is vandaag weer naar de smid geweest, het was alweer 6 weken geleden.
iemand geïnteresseerd in de foto's ?