[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:07

Dankjewel voor je reactie.
Ik zal eens zoeken op kleefkruid wat dat precies is en of daar risico's aanzitten.
Ik kan waar ik de artrose supplmenten bestel ook brandnetel bestellen dus doe het gelijk daar.

Wat lekker zo in het zonnetje Berdien.

Snoevie

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:09

Leuk paard berdien :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:12

Staat geen lijdend paard zo he :) Als ze nog even zo door kan gaan dan ben ik een hele gelukkige eigenaar :j

Ze krijgt overigens geen kruiden oid, behalve dan wat ze in de wei kan eten. Gewoon dagelijks Gluco complex van de EJ en Omega Gold olie van de Paardendrogist. En daar doet ze het heel goed op. Zo goed dat ze nou als 25-jarige weer een heftige relatie heeft met de nieuwe Haflingerruin :roll: :')

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:14

Haha opoepaard aan de boemel met de haflinger :P

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:24

mooi paardje berdien ziet er zeker niet uit als pijn hebbend en relatie op je 25 ste toch wel met een jongere vent dan he

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:14

Geen idee of hij jonger is. Hij loopt wel kreupel van de artrose, dus ze hebben in ieder geval wat om over te praten :')

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:02

Heb ook een bus duivelsklauw besteld, Urka lijkt veel pijn te hebben. Maar het zou dus eigenlijk niet zo goed zijn om het voor langere perioden te geven?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:04

Ka_tje schreef:
Heb ook een bus duivelsklauw besteld, Urka lijkt veel pijn te hebben. Maar het zou dus eigenlijk niet zo goed zijn om het voor langere perioden te geven?

Ik denk dat dat per paard verschilt. Er zijn echt mensen die het heel lang geven. Houdt gewoon goed in de gaten of je paard goed blijft eten ( ivm mogelijke maagklachten door duivelsklauw )

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:52

Interessant topic is dit. Ik ben begonnen met lezen maar moet nog een heel stuk en dat duurt nog wel even.
Daarom nu toch maar vast een berichtje want ik wil jullie mening wel graag horen.

Ik heb een arabier van 22 die tot zijn 18e endurance (t/m klasse 2) heeft gelopen. Daarna door een aantal blessures alleen nog recreatief gereden en ook flinke periodes op rust, o.a. half jaar door peesblessure.
Afgelopen herfst heeft hij een scheurtje in zijn griffelbeentje rechter voorbeen gehad. De hele winter rustig gestapt en in april weer normale buitenritjes gemaakt. HIj begon weer super te lopen. Tot ca. 2 maanden geleden. Loopt hij nu onregelmatig of toch niet? Ja toch, nee toch niet. Uiteindelijk zag ik hem in de wei in draf ook wat onregelmatig lopen. 6 weken rust gehouden maar geen verbetering. Toen naar DA. Kreupelheidsonderzoek. Bij het uitverdoven bleek al direct dat het in de hoef zat. Foto gemaakt en daar was op te zien dat er in de hoef een klein beetje artrose zat (niet uitzonderlijk voor zijn leeftijd) en hij een dunne zool heeft.
Op advies van de DA op comfortijzers met zooltje en siliconen en hij krijgt dagelijks Ekyflex mobility. Ik mocht ook gewoon weer met hem aan het werk.

Ben eerst weer gaan stappen aan de hand. Toen onder het zadel. Aan de longe op zachte bodem draaft hij prima, maar in de wei heb ik toch het idee dat hij nog onregelmatig draaft.

Alles wat ik hier tot nu toe heb gelezen, ging hoofdzakelijk over artrose in kogel of hoger, maar niet over de hoef.

Ben benieuwd of hier mensen zijn die daar ervaring mee hebben.

Wat is nu wijsheid. Blijven stappen onder het zadel en aan de hand? En op welke ondergrond? Direct bij huis zijn de bermen slecht dus moet ik over het asfalt, wat trouwens ook zijn voorkeur heeft. 2 x in de week neem ik hem mee in de trailer om op zandwegen te stappen. Ik zit dicht bij de Sallandse Heuvelrug. Daar zijn ook heuvelachtige stukken. Wel of niet doen?

Ik kijk het nog even aan en neem dan contact op met de DA. Een optie was volgens hem nog om in te spuiten.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:22

Hoi Branki, (jammer genoeg) welkom in dit topic!

Ik heb een paard met artrose in het hoefgewricht. De diagnose is wel pas gesteld toen ze al met pensioen was omdat ze bleef kreupelen. Maar ik denk dat ze dit al erg lang had, ook toen ik nog met haar reed. ze had heel veel goede momenten en heb veel met haar gereden, tot de moment dat het gewoon niet meer ging. Stappen en gecontroleerd bewegen is goed, maar echt heuvelachtig gebied ou ik nu echt niet doen. zandwegen (indien geen zwaar, mul zand) is volgens mij helemaal geen probleem. Ik ervaar dat een zachte ondergrond mijn paardje beter doet dan een harde!

good luck!!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:31

Hoi branki
welkom in dit topic, helaas.
Mijn qh heeft minimale kogelartrose. Hij heeft een haakje aan zijn linkerkogel voor. En ik kreeg ontstekingsremmers en moest wandelen over het harde en liefst recht toe recht aan.
heuvelachtig zou ik vermijden. En ook zware zandpaden beter niet. Het beste zijn paden die vlak en gelijk zijn.

ik moest een week of 3 stappen aan de hand en daarna mocht ik rustig weer wat meer vragen.

veel sterkte!

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:36

Bedankt voor jullie reacties. Ka-tje was jouw paard ook kreupel in stap, of alleen in draf?
Branco stapt gelukkig goed. En zware zandpaden doen we sowieso niet, daar hebben we allebei altijd al een hekel aan gehad.
Stappen over het harde hoor je heel verschillend over. De een zegt niet doen, de ander juist wel. Helaas heb ik de eerste kilometers vanaf huis alleen slechte bermen en dan is asfalt volgens mij nog beter. Dat wil Branco trouwens zelf ook.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:21

Branki, dat is graag gedaan :)
Mijn paard is ook kreupel in stap, het ziet er de laatste tijd zelfs echt niet goed uit :(

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:48

Dan mag ik nog niet klagen Ka-tje. Ik heb vanmiddag nog een stapritje gemaakt en hij stapte lekker, vlot zelfs voor zijn doen.
Ik vraag me alleen af of je dat moet doen, wel stappen met een paard wat onregelmatig loopt in draf. Aan de andere kant merk je in stap niks aan hem en loopt hij gewoon lekker.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:29

branki schreef:
Dan mag ik nog niet klagen Ka-tje. Ik heb vanmiddag nog een stapritje gemaakt en hij stapte lekker, vlot zelfs voor zijn doen.
Ik vraag me alleen af of je dat moet doen, wel stappen met een paard wat onregelmatig loopt in draf. Aan de andere kant merk je in stap niks aan hem en loopt hij gewoon lekker.

Dat heb ik dus ook. Heb mijn paard (die witte in mijn profiel) vanaf december niet meer gereden. Hij is ook alleen onregelmatig in draf. Scheurt nog lekker de wei rond. Soms denk ik...zouden we hem niet gewoon meenemen voor een stapritje. Hij wil graag aandacht en lekker iets doen. Toen ik hem op rust zette in December liep hij weg voor het zadel, dus dat zei mij genoeg :(

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:34

Overigens loopt mijn paard al zo lang als ik hem heb het liefste over de weg. Als ik niet stuur gaat hij van de berm weer op de weg lopen. In stap, maar in draf toen ik nog op hem reed gingen wij ook over de weg. Ik liet hem altijd zelf kiezen met zijn artrose beentjes.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:29

TinePine schreef:
Soms denk ik...zouden we hem niet gewoon meenemen voor een stapritje. Hij wil graag aandacht en lekker iets doen. Toen ik hem op rust zette in December liep hij weg voor het zadel, dus dat zei mij genoeg :(

Als ik jou was, zou ik het geloof ik gewoon eens proberen. December is al weer een hele poos geleden en wie weet wat hij er nu van vindt. Misschien vindt hij het wel hartstikke leuk.
Branco is ook zo eentje die graag aandacht wil, maar hij houdt niet van getut o.i.d. Hij wil "actieve" aandacht.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:59

Misschien eens proberen met mijn bijrijder. Inmiddels heb ik een nieuw paard erbij. Dan kunnen we met zijn tweetjes. Laatst was hij ook mee, maar dan wandelen. Liep ik er naast. Hij was maar wat enthousiast. Gisteren liepen ze los in de bak. Ik heb hem momenteel wat hoger in het voer staan, omdat hij wat afviel. Meneer bleef rondjes crossen terwijl ze 24h buiten staan. Wij behandelen hem als een opa, maar ondertussen :) Hij was na 10 minuten wel helemaal bezweet en buiten adem. Geen conditie meer.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:36

ik bleef stapritjes doen, niet te lang... ook op de baan. ik merkte dat ze dat leuk vond. gewoon niks overzetten en niet ineens 3u de baan op, maar een half uurtje tot drie kwartier moet kunnen toch?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:43

Op de baan is dat de bak in Belgie?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:52

Oja inderdaad dat klinkt eigenlijk wel logisch.
3 uur de bak in dat kan natuurlijk ook niet :+

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:54

met "op de baan" bedoelde ik "op de weg" (sorry) . Ik bedoelde gewoon dat je het moet opbouwen en als ze al niet goed lopen in draf moet je geen enorme buitenritten gaan maken, maar gewoon een beetje in beweging houden.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:28

ik heb na de stap periode aan de hand ook staprondjes onder het zadel gedaan. hij liep in stap niet kreupel, tenzij ik heel kort draaide, maar in draf wel. en van daaruit rustig wat stukjes draf erbij op de weg/vlakke berm. recht toe rechtaan, dus nog niet in de bak.

en pas toen dat echt wel goed ging ben ik weer eens in de bak gegaan en voorzichtig wat gereden.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:08

Ik heb het idee dat de draf van Branco verslechterd is. Morgen of dinsdag de DA maar eens bellen en kijken wat hij zegt. Bij het onderzoek was zijn voorstel om het eerst aan te kijken met aangepast beslag en als er geen verbetering is (volgens mij dus juist verslechtering) de hoef inspuiten.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:45

Vanochtend de DA gebeld en een afspraak gemaakt voor morgen. Branco krijgt dan 2 spuiten. Een met cortisonen (ontstekingsremmer) en een voor de gewrichtsvloeitstof (wat ik zo snel aan de telefoon heb begrepen).