Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:47

GaelleS schreef:
@ Scoxxx, mag ik vragen waarom ge dan niet voor hoefschoenen gaat ? :p

1. die verlies ik (met snelheid);
2. geeft mijn paarden te veel ongemak in hun bewegingen. Ik vraag veel van hen qua werk, ik wil dat ze op de millimeter zo perfect als mogelijk kunnen lopen. Dat lukt niet met hoefschoenen: te lomp en te groot voor mijn paarden in het werk wat zij doen;
3. mijn paarden lopen beter op kunststofijzers wanneer ze in bepaalde (gerichte) training staan... ze komen makkelijker uit de schouder bijv. en losser in de rug + bewegingen;
4. als ze zwaar in training staan, lopen de paarden in hun eigen vrije tijd (wei) makkelijker en soepeler op hun kunststofijzers;
5. trainingen kunnen zwaar zijn, maar mijn wedstrijdpaarden zijn gezond en hebben lol in hun werk. De trainingen zijn doordacht en komen het meest in de richting van trainingen van marathonlopers. Op het moment dat je fysiek "zwaar" presteert in een sport, gaat die ene millimeter echt tellen -vind ik-;
6. wenselijk is (voor mij dan) dat de paarden vanaf de 80-kmwedstijden pas op ijzers komen te staan, maar dat lukt niet altijd... bijv dunne zolen kunnen "roet in het eten" gooien.

Bovenstaand betreft millimeter-werk, maar ik zie het en ik wil persee dat ze bewegen en werken zo goed als mogelijk (kan zijn), zelfs die paar millimeters.
Na zware trainingsweken volgt weken lang rust, dan geldt bovenstaand niet meer: dan zie je ze langzaam aan terug perfect lopen ook op blote voeten.

Elke medaille heeft zijn keerzijde: ijzers heeft op den lange duur geen gunstig effect op de hoeven an sich.
En zo dus eigenlijk mijn keuze's qua blote voeten en ijzers.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 07-09-10 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

GaelleS

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:57

Ah, ok..
Wist niet dat je die op die manier kon verliezen :P

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 23:06

Verlies hoefschoenen is rampzalig tijdens wedstrijden; dan lopen ze zich sneller "gevoeliger" in ruw terrein en dat betekent diskwalificatie door keurend vee-arts.

Maar stel dat we de schoenen nooit zouden verliezen, dan tellen de andere punten te zwaar om ijzers uit te sluiten.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 23:13

Tancreda4 schreef:
Mijn dame ook weer eens, zou ik al een tijdje doen :o
Blootvoets sinds ongeveer 2 jaar. Nieuwe smid sinds bijna 1,5 jaar (blijheid!!!!). Wat scheef op de voeten, naar binnen uitwaaierend. Altijd gevoelig op losse steentjes, momenteel weer wat meer mogelijk vanwege 3 maanden vakantie op het land? Op asfalt en gelijke harde ondergrond gaat het prima, steentjes blijven rot. Rijden momenteel niet gek veel buiten, bij veel drafwerk (aan de fiets) krijgt ze haar easyboots voor aan. Achter eigenlijk nooit hoefschoenen.

Fotos 2 weken na bekappen, ze groeien momenteel best snel heb ik het idee!

Ziet er netjes uit.
Krijg je zelf de voorhoeven niet wat rechter gevijld?
Bij mijn dunne zool-paardjes laat ik ook vaak een randje van een halve mm hoefwand staan: scheelt (begrijp het zelf theoretisch ook niet.... maar ik merk het in de praktijk) in gevoeligheid op het harde.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 23:19

dani_spit schreef:
RV
Afbeelding Afbeelding

Mooie hoeven, maar zelf persoonlijk zie ik graag de takken van ijzers een stuk langer, zodat de hoefballen ook genoeg ondersteund worden.
Staat je paard in steenrijk gebied dat ie zo rap gevoelig is? Want gevoeligheid zou je niet 1-2-3 verwachten met deze hoeven op deze foto's.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 23:40

Super leerzaam topic dit :D

Ik heb een hele tijd geleden ook gereageerd, toen stond mijn merrie (fjord) voor nog op ijzers, ik heb ze er vorig jaar oktober af laten halen en sindsdien doet ze het zonder ijzers, ik moet zeggen dat het nu heel goed gaat in het begin was ze heel gevoelig maar nu loopt ze goed op asfalt ( al probeer ik zoveel mogelijk door de berm te rijden en zo af en toe over het asfalt) alleen steentjes zijn een ramp! ze gaat dan echt struikelen.

Zal weer eens foto's van haar hoeven maken

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 08:59

scoxxx schreef:
Na 4 tot 5 beslagbeurten a 6 weken de dracht, gaan de ijzers er weer af omdat de hoeven anders te zeer vervormen naar mijn zin. Dan gaat betreffend paardje zeker 4 tot 5 weken minstens terug op blote voeten, zodat de hoeven weer kunnen herstellen

Ik denk dat je 4-5 maanden blootsvoets bedoelt? Zo nee, hoe kan het dan dat het veel langer duurt om te vervormen met ijzers dan te herstellen zonder ijzers?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:35

@ Hilli: bij die zwarte C van mij (je weet wel wie ;-)), duurt het 4-5 weken (geen maanden) dat de hoeven weer de formatie krijgen die ik wil.
De zwarte C neigt naar ondergeschoven verzenen + te lange teen, dit neemt toe zodra ze te lang op ijzers staat... maar herstelt zich dus in een ruime maand blootvoets + NB bekappen.

De bruine C met haar dunne zooltjes duurt het overigens wat langer en dan met name niet zozeer haar vorm hoeven, die blijft redelijk gelijk.... maar de kwaliteit hoornzool heeft dan 7 tot 8 weken blootvoets + NB bekappen nodig om weer op "oud niveau" te komen.
Tijdens haar blessure zag je overigens wel de hoefvorm wat veranderen: nu zijn haar hoeven weer als vanouds, loopt ze weer als vanouds.

De andere paarden (niet mijn eigendom) op kunststof heb ik minder zicht op omdat ik niet de volledige regie daarover heb. Kan soms 10 weken duren voordat er weer nieuw beslag onder geslagen wordt. 10 weken = veels te lang vaak en dat geeft een vertekend beeld omdat de negatieve consequenties van ijzers dan vaak te uitvergroot zijn: tenen zijn te lang, hielen die over de takken heen floepsen. Dat is zonde, zover had het niet hoeven komen.

De ervaringen die ik beschrijf in dit topic zijn dus eigenlijk voornamelijk gebaseerd op mijn kudde en de kudde van mijn zus: 9 stuks paard.
De overige paarden die ik doe heb ik eigenlijk te weinig regie over, om 100% zeker van te zijn. Herken wel dingen, maar zeker weten doe ik niet omdat er velerlei zaken van invloed kunnen zijn.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:38

Hilli schreef:
Zo nee, hoe kan het dan dat het veel langer duurt om te vervormen met ijzers dan te herstellen zonder ijzers?

Die zin begrijp ik niet helemaal.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:52

Je hebt de ijzer-periode (nou ja, kunststof) van een aantal maal 6 weken waarin de voeten een andere vorm aannemen. Zeg dus bijvoorbeeld 4-5 maanden. Vervolgens herstellen de voeten zich in een week of 4-5 dus 4,5 keer zo snel. Hoe kan dat?

Op basis hiervan concludeer ik dan dat het met name gaat om het onderste deel/vorm van de hoef, aangezien het vernieuwen van een hele hoef (van kroonwand naar beneden toe) langere tijd in beslag neemt. Klopt dat?

*is ordinair nieuwsgierig dus vraagt scoxxx hemd van lijf*

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:26

Hilli schreef:
Je hebt de ijzer-periode (nou ja, kunststof) van een aantal maal 6 weken waarin de voeten een andere vorm aannemen. Zeg dus bijvoorbeeld 4-5 maanden. Vervolgens herstellen de voeten zich in een week of 4-5 dus 4,5 keer zo snel. Hoe kan dat?

Op basis hiervan concludeer ik dan dat het met name gaat om het onderste deel/vorm van de hoef, aangezien het vernieuwen van een hele hoef (van kroonwand naar beneden toe) langere tijd in beslag neemt. Klopt dat?

*is ordinair nieuwsgierig dus vraagt scoxxx hemd van lijf*

Vragen vind ik keileuk, zeker als ze kritisch zijn: dwingt mij ook om mijn mening en gedachtegangen op een rijtje te zetten, anders fladdert dat allemaal maar kris-kras door mijn hoofd.

Het herstel van 4.5 keer zo snel = denk ik, omdat ik tijdens het ijzerdrachtperiode bepaalde bekaptoepassingen hanteer. De mustangrol van de teen zet ik er bijvoorbeeld zeer vet in om zo de groei van de teen te verlangzamen als ze op hun ijzers staan. Ik schuw er ook niet voor om tot in de witte lijn te vijlen (pete-ramey-way)... zolang die hoefvorm + -balans maar correct blijft.
Kwartierboogjes hanteer ik soms ook toe -indien nodig- bij ijzerdracht: het kunststof buigt toch wel mee.
Zes weken is kort: minder tijd om tot vervorming over te gaan, hoeven blijven goed kort.
Bruine C haar hoeven groeien langzamer: die kan 8 weken op de kunststofjes, evenals het blonde paard van mijn zus.

Dus inderdaad ben ik altijd bezig om het onderste gedeelte van de hoeven (eerste 1 a 2 cm) tijdens de ijzerdracht "in shape" te houden. Maar uiteraard houd ik dit onderste gedeelte hoeven ook "in shape" tijdens de blootdracht (wat een leuke Nederlandse woorden weer, maar is vast kei-fout).

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:29

scoxxx schreef:
[....] tijdens de blootdracht (wat een leuke Nederlandse woorden weer, maar is vast kei-fout).

Is weer eens wat anders dan klederdracht toch? :+

Bedankt voor je toelichting, kan nu goed visualiseren wat er gebeurt en waarom.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:52

scoxxx schreef:
Atalanta schreef:
Ik volg dit topic ook al een tijdje en heb gister ook de foto's van chubby bekeken, waar ik nieuwsgierig naar ben is waar je aan kan zien dat een paard dunne hoefzolen heeft?

Aantal zaken: dunne hoefwanden is vrij vaak ook dunne hoefzolen, overgang voorste puntje van de straal naar de hoefzool, eventueel concaviteit (maar hoeft niet), vorm van de hoef, vorm hielen + steunsels, snel gevoelig. Maar uiteindelijk weet je het pas echt zeker als je de hoef i.r.l. ziet/in handen hebt. En rontgenfoto's geven absoluut uitsluitsel natuurlijk ;-)

Ik las in een andere post dat je vragen leuk vond, dus ;) :
voor jou is het denk ik een totaalplaatje vanuit je ervaring, maar ik vraag me dan af wat je heel concreet ziet aan overgang straal-hoefzool, vorm hielen + steunsels. Wat zie je precies en wat betekent dat? (als je zin hebt om 't uit te leggen)
En hoe zit het met concaviteit; bij deze hoeven was de zool uitgehold door de smid, dus dat maakt ze dunner dan ze van nature zijn. Bij natuurlijk bekappen zeggen ze dat de zool hol trekt op den duur. Mijn eigen paard heeft achter platvoeten en natuurlijk bekapster zei ook dat die met meer arbeid op het harde wel holler zouden worden. Lijkt nu ook wel iets te gebeuren maar ik heb geen goede vergelijkfoto's dus kan het niet met zekerheid zeggen. Zegt concaviteit op zich iets over de dikte van de zool of is het als de zool holler is dat ie automatisch minder gevoelig is omdat er minder contact met ondergrond is?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:56

scoxxx schreef:
Ziet er netjes uit.
Krijg je zelf de voorhoeven niet wat rechter gevijld?
Bij mijn dunne zool-paardjes laat ik ook vaak een randje van een halve mm hoefwand staan: scheelt (begrijp het zelf theoretisch ook niet.... maar ik merk het in de praktijk) in gevoeligheid op het harde.

Ik probeer de voorhoeven om de dag wat bij te vijlen, maar durf er zelf niet teveel aan recht te maken, meer wat ronder vijlen tegen inscheuren of scheurtjes weg vijlen :o Heb je met een halve mm hoefwand niet gelijk meer problemen met sneller inscheuren?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:12

Tancreda4 schreef:
Heb je met een halve mm hoefwand niet gelijk meer problemen met sneller inscheuren?

Nee, ik niet: alles mooi rond afwerken/vijlen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:54

Atalanta schreef:
Ik las in een andere post dat je vragen leuk vond, dus ;) :
voor jou is het denk ik een totaalplaatje vanuit je ervaring, maar ik vraag me dan af wat je heel concreet ziet aan overgang straal-hoefzool, vorm hielen + steunsels. Wat zie je precies en wat betekent dat? (als je zin hebt om 't uit te leggen)?

Weinig "diepgang" in een hoef: soort pannekoek(je)

Atalanta schreef:
En hoe zit het met concaviteit; bij deze hoeven was de zool uitgehold door de smid, dus dat maakt ze dunner dan ze van nature zijn.)?

Tenzij de smid enkel flakey material verwijderd.... dan blijft de zool dik als ze van nature ook zijn.

Atalanta schreef:
Bij natuurlijk bekappen zeggen ze dat de zool hol trekt op den duur. Mijn eigen paard heeft achter platvoeten en natuurlijk bekapster zei ook dat die met meer arbeid op het harde wel holler zouden worden. Lijkt nu ook wel iets te gebeuren maar ik heb geen goede vergelijkfoto's dus kan het niet met zekerheid zeggen. ?

Ik ken de theorie, maar in de praktijk nog nooit gezien dat een hoef hol trekt omdat het paard harder werkt.

Atalanta schreef:
Zegt concaviteit op zich iets over de dikte van de zool of is het als de zool holler is dat ie automatisch minder gevoelig is omdat er minder contact met ondergrond is?

Ook holle zolen maken gewoon grondcontact: je rijdt met je paard immers hier in NL altijd over grotendeels zand en zachte ondergrond. Over het algemeen zijn holle zolen ook dik (genoeg) voor normaal werk en over het algemeen zijn dunne zolen plat en rap gevoelig op steentjes en het harde. Zoals het woord het al zegt: "dunne zolen" = het leven ligt te dicht aan het oppervlak waardoor de hoeven te gevoelig zijn (en blijven).
Zijn veel theorieën over.... het enige wat ik erover kwijt kan = dunne zool-paarden blijven altijd dunne zool-paarden, wat je er ook aan doet (Japanse stenentuin in de wei en een suikervrij dieet) het blijven dunne zool-paarden. Tis aangeboren en zal paards leven lang een issue blijven. Als eigenaar zal je een aangepast management moeten vinden voor dit probleem: ofwel je rijdt nooit over moeilijk terrein, ofwel je past hoefbescherming toe.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:02

Ik ben héél benieuwd wat jullie vinden van de hoeven van deze 10 jarige Friese merrie.
Toen ik de foto's heb gemaakt was ze die dag beslagen.

Afbeelding
LV

Afbeelding
RV

Afbeelding

Afbeelding
LA

Afbeelding
RA

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:07

scoxxx bedankt voor de uitleg!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:22

@yunomi, ik vind de foto's te onduidelijk om daar een uitspraak over te doen.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:26

Okay, ik twijfelde al een beetje.
Foto's zijn ook met mobiel gemaakt.

Als het over het algemeen te onduidelijk is zorg ik binnenkort voor foto's buiten of met de fotocamera.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:31

De foto's zijn onscherp, te donker en teveel van bovenaf geknipt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:14

Ik lees hier ook nog mee hoor, zeer leerzaam en interessant!
Heb het topic ook bij proberen te lezen, maar jammer genoeg ontbreken er veel foto's van de eerste 100 pagina's.

Sharii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:05

Ik heb een vraagje..
Van de week was men paard verschoten en heeft hij zijn easyboot epic kapot gedaan..Ik kan hem nog laten stikken maar ben geïntresseerd in de cavallo's ..Heeft iemand hier enige ervaring mee??
En met de easyboots RX? Mijn paardje heeft overgevoelige hoeven en ze groeien alle kanten uit .. Misschien zijn de RX een oplossing ?Iemand ervaring?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 06:25

Sharii_ schreef:
Ik heb een vraagje..
Van de week was men paard verschoten en heeft hij zijn easyboot epic kapot gedaan..Ik kan hem nog laten stikken maar ben geïntresseerd in de cavallo's ..Heeft iemand hier enige ervaring mee??
En met de easyboots RX? Mijn paardje heeft overgevoelige hoeven en ze groeien alle kanten uit .. Misschien zijn de RX een oplossing ?Iemand ervaring?

Om te rijden zijn de RX niet goed, wel op de wei ofzo.
De Cavallo's hebben een moeilijke pasvorm en zijn best hard waardoor je snel drukkingen krijgt en schuurplekken.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:05

Ik heb de cavallo's

Ze zijn makkelijk an te trekken, van druk/schuurplekken heeft mijn paard geen last gehad.

Ik heb ze toen tweedehands gekocht om te proberen..
Volgens de tabellen zou ik maat 3 nodig hebben (deze heb ik ook). Achteraf zou maat 2 beter zijn geweest. In galop wil ik ze nog wel eens verliezen.
Ik heb nu voor de eerste keer ijzers eronder.