GaelleS schreef:@ Scoxxx, mag ik vragen waarom ge dan niet voor hoefschoenen gaat ? :p
1. die verlies ik (met snelheid);
2. geeft mijn paarden te veel ongemak in hun bewegingen. Ik vraag veel van hen qua werk, ik wil dat ze op de millimeter zo perfect als mogelijk kunnen lopen. Dat lukt niet met hoefschoenen: te lomp en te groot voor mijn paarden in het werk wat zij doen;
3. mijn paarden lopen beter op kunststofijzers wanneer ze in bepaalde (gerichte) training staan... ze komen makkelijker uit de schouder bijv. en losser in de rug + bewegingen;
4. als ze zwaar in training staan, lopen de paarden in hun eigen vrije tijd (wei) makkelijker en soepeler op hun kunststofijzers;
5. trainingen kunnen zwaar zijn, maar mijn wedstrijdpaarden zijn gezond en hebben lol in hun werk. De trainingen zijn doordacht en komen het meest in de richting van trainingen van marathonlopers. Op het moment dat je fysiek "zwaar" presteert in een sport, gaat die ene millimeter echt tellen -vind ik-;
6. wenselijk is (voor mij dan) dat de paarden vanaf de 80-kmwedstijden pas op ijzers komen te staan, maar dat lukt niet altijd... bijv dunne zolen kunnen "roet in het eten" gooien.
Bovenstaand betreft millimeter-werk, maar ik zie het en ik wil persee dat ze bewegen en werken zo goed als mogelijk (kan zijn), zelfs die paar millimeters.
Na zware trainingsweken volgt weken lang rust, dan geldt bovenstaand niet meer: dan zie je ze langzaam aan terug perfect lopen ook op blote voeten.
Elke medaille heeft zijn keerzijde: ijzers heeft op den lange duur geen gunstig effect op de hoeven an sich.
En zo dus eigenlijk mijn keuze's qua blote voeten en ijzers.