[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Victory-Boy

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:15

Wat een geweldige filmpjes weer! Altijd fantastisch om te zien, jammer dat het mij niet lukt om filmpjes te plaatsen.
Verder iedereen bedankt voor het "hooiwekenadvies", ik week het hooi niet zo zeer om het fructaan uit te spoelen maar meer tegen het stof.
@janouk: Ik heb hetzelfde "probleem" wat jij hebt....het droge hooi ruikt (meestal) goed en het natte hooi ruikt een stuk minder lekker. Hoe gaat het nu met de bronchitis van Janouk? Ik heb Mouse al een paar dagen nauwelijks horen hoesten, dus hopelijk gaat het de goede kant op (ein-de-lijk).

@Isapaardje: Ik heb op dit moment weinig tijd, maar zodra ik weer wat meer tijd heb zal ik je Victor z'n verhaal pb-en met wat foto's.
Ik zou ook nog foto's laten zien van Victor z'n manenkam (en nog wat andere dingen geloof ik), maar het komt er even niet van. Werken is best leuk, maar er gaat veels te veel tijd inzitten... Clown

Verder over de hoeven: Op dit moment groeien de hoeven van zowel Victor als Mouse niet zo snel. Ik hoef er zelf heel weinig van af te halen. Victor zit nog met een klein scheurtje in beide voorhoeven, niets alarmerends. Vlak na de bevangenheid groeide Vick's hoeven idd supersnel, ik moest toen echt elke week vijlen.
Victor zit nu zo'n beetje volledig in z'n zomervacht, maar Mouse moet nog het één en ander wegruien.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:21

Caitlins hoeven gaan nu ook heel hard, de bevangenheid is wel meer dan een jaar geleden maar je kunt het nog steeds wel zien aan de hoeven. Ze heeft nu ook best snel barsten in haar hoeven, dat had ze voor de bevangenheid nooit.

Vanochtend toen ik de waterbak aan het schoonmaken en volpompen was heeft ze de hele tijd gebiologeerd naar het straaltje water staan kijken (ik heb zo'n ouderwetste pomp)
Afbeelding

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:22

Same here..
Mn pony is hoefbevangen geweest.. Was ze helemaal overheen, maar nu dus alweer 5 dagen kreupel, Ze kan 1 achterbeen niet buigen, het is niet dik of warm, mag er ook gewoon aanzitten.. Ik hoop ZO niet dat het weer zo ver is.. Boos!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:56

Ik blijf het geweldig vinden al die filmpjes.
Als ze hier gek doen dan heb ik nooit een camera bij de hand en als ik die dan ophaal en wil filmen dan staan ze me meestal een beetje aan te koekeloeren.

Victory-boy: zelfs mij lukt het nu om filmpjes te plaatsen na de uitleg van Isapaardje, dus hier komt ie:
film op de site laten spelen.
klik met rechter muisknop op het bewegende beeld.
klik met linkermuisknop op eigenschappen (onderaan)
dan komt er een blok in beeld, klik daarvan de link aan (ik moet 3x klikken)
dan doe je Control C
bevestig met OK
dan ga je naar bokt
doe bij bokt reply en typ eventueel tekst die je bij het filmpje wil hebben
en dan Control V.
Als het goed is zou je nu een link van de filmpje krijgen.

Isapaardje: osteoporose is botontkalking. Als de aanmaak van calcium wordt bevorderd dan is er minder kans op botontkalking.
Ik zal ook binnenkort aan het stuk over Indiana beginnen. Ik moet daarvoor naar de 'studeer'kamer want op de laptop zit geen Words.

Ik las hier ook over de T3 en T4 (denk van Geerke Vingers aflikken )Dat is bij Indiana toen getest en was goed. Ik weet nog dat ze het toen hadden over: de totale T3 en T4 waarden (?)

Ik ga zometeen hoeven vijlen. Er komt een vriendin langs om kleine Utah dan vast te houden want anders blijft Indiana niet staan.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:58

Robinelma: ik hoop voor je dat het meevalt.
Alytuiere (wat een lastige naam): dat had Indiana de eerste zomer na de bevangenheid ook. Nu het helemaal is uitgegroeid ziet het er weer super uit.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:09

@Isapaardje:
De 2 weken voordat Stan de hoefzweer officieel had, toen wist ik dus niet dat er al wat zat, liep hij ook steeds slomer mee aan het touw. En ik nog boos worden ook Huilen op de dag dag de zweer doorbrak, liep hij weer als vanouds lekker stoer en vlot mee Haha!

Als ik het goed begrijp wordt die witte lijn dus echt weer smaller??? Aan Stan's hoeven zie je aan de buitenkant echt niets meer. Ik hou ze ook heel goed bij, schaaf er regelmatig langs. Aan de onderkant haal ik niets weg hoor, gaat puur om de buitenkant.

Denk trouwens dat ze bij sommigen ook hard groeien omdat de meesten (denk ik dan) er toch biotine bijvoeren of veel aandacht besteden aan de hoeven. Ik gebruik bij Stan cornucrescine, groeien ze ook heel goed van

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:12

@romeorowan: Dank je wel voor de uitleg, maar ik kan m'n filmpjes niet eens op het internet krijgen. Clown
Ik film met m'n fotocamera en dan krijg ik ze wel op m'n computer, maar als ik ze dan op het internet wil zetten (bv op zippyvideos) dan lukt dat niet. Ik moet ze dan weer omzetten naar een ander "iets" (weet even niet meer hoe dat heet), naar AVI ofzo. De filmpjes zijn MPEG4 en dat wil zo'n uploadsite kennelijk niet pakken.
Ik heb van een collega al eens info gehad over hoe je een filmpje moet omzetten, maar voorlopig lukt het nog niet. Ik heb het al een hele tijd niet meer geprobeert (werd er tureluurs van, was soms een uur bezig voor een paar minuten film en dan mislukte het weer Boos! ), dus misschien doe ik binnenkort weer eens een poging...

@Alytuiere: Wat is Caitlin een prachtige pony! (of is ze een paard?) Vingers aflikken

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:41

Probeer het eens bij www.filmpjes.nl
Normaal plak ik in windowsmoviemaker eerst mijn filmpjes aan elkaar, maar dan rent de kwaliteit achteruit als je ze dan weer uploaded. Zeker bij youtube. Bij filmpjes.nl kun je wat meer en volgens mij ook dat soort bestanden gewoon rechtstreeks via bladeren van je pc naar die site kopiëren. Zij bewerken het dan weer tot een "kleiner" formaat.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:52

Victory-Boy schreef:
@Alytuiere: Wat is Caitlin een prachtige pony! (of is ze een paard?) Vingers aflikken

Caitlin is een e-pony (+/- 1.53 m). Papa is een hele mooie connemara en hij heeft zijn looks zeker doorgegeven. Ze showt ze ook graag aan publiek. Als een dier arrogant kan zijn is zij er zeker een van Knipoog en dat maakt haar ook zo leuk Haha! Aan de andere kant wil ik haar daarom ook wel eens achter het behang plakken

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:59

Zojuist ook bezig geweest met hoef-onderhoud. Van bovenaf gezien ziet het er helemaal niet slecht uit:
Afbeelding

Van onder gezien is het nog een rommeltje .. zolen niet mooi zwart en glad, straal is op dit moment erg rommelig en zacht, en de wand had ik nog niet mooi met een vijltje bijgewerkt. Maar wel is te zien dat ze geen mega brede witte lijn meer heeft.
Afbeelding

En terwijl ik daarna alvast een parcourtje in elkaar knutselde stond zij weer gewoon te slapen (dat bedoel ik dus; ze lijkt continu moe en slaperig ... normaal zou ze met interesse kijken wat ik aan het doen was):
Afbeelding

Let op de oortjes ... die stonden wel bijna continu gespitst naar voren Haha!

Verder nog 2 foto's van gisteren. Op de onderste foto zie je links en rechts wat "streepjes"; dat zijn dus echt haar ribben die je ziet.
Afbeelding

Afbeelding

Verder zojuist dus een parcourtje opgebouwd zoals gezegd. Ze liep eerst wel met interesse te kijken, maar al snel weer op een sjoktempo. Porde haar wat aan tot ze ging draven en dat was tot mijn schrik dus kreupel op linksvoor. Ik kon niets ontdekken (had net gevijld tenslotte), behalve dan een wat dikkere koot (alsof er vocht in zit). Verder geen kloppend iets. Die dikkere koot had ze ook toen ze een hoefzweer had, maar toen liep ze veel meer kreupel. Echter met het verhaal van MaaikeUshi hierboven hou ik het toch maar even heel goed in de gaten.
Na een kwartier ging ze beter lopen, maar werd ze ook wakkerder leek wel (ze ging weer eens lopen klieren eigenlijk om aan te geven dat ze er geen zin meer in had Haha!)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:22

mooie voetjes!zeker voor een ex-hoefbevanger,ze kijkt inderdaad sloom,of is het een moment opname?
Je zou zeggen als die cel-zouten op de schildklier werken dat er wat meer energie in zou zitten....de schildklier is onder meer verantwoordelijk voor de energie huishouding(volgens mij regelt de schildklier bijna alles...temp. hartslag,bloeddruk....enzo)

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:28

Het is wel een moment opname, maar ze stond de hele tijd zo wel in slaap te vallen. Dan weer even alert opkijken voor iets en dan weer hup dat koppie op slaapstand. Ze staat ook veel meer in de uitloop. Het is ook wel benauwd hier, maar toch ...
Het kan wel zijn dat ze iets "verkeerds" krijgt met al die middeltjes en dat het juist averechts werkt nu. Ze heeft meer dingen gekregen die juist energie zouden moeten opleveren. Binnen 3 weken zou ik een andere pony hebben aldus de homeopaat. Dat klopt wel, maar alleen niet zoals ik het graag zie haha. (3 weken geleden was ze nl. heel erg levendig).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:43

Zou je toch zeggen dat het samenhangt met de homeopathische middelen die ze nu krijgt. Misschien reageert ze er extra op, het is ook maar zo'n klein dingetje (jouw paardje).
Volkomen idioot als mensen nu nog zeggen dat ze te dik is, ze is gewoon rondgeribt.
Hoe is haar waterhuishouding? Als het zo warm is hebben die shetjes en zowiezo koudbloeds soms wat meer last dan die warmbloedjes? Electrolyt of simpelweg zout op je hand paar likjes per dag doet soms ook wonderen?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:35

Haai,
De hoefsmid is 2 weken geleden geweest en nu zitten er al weer wat scheuren in de hoeven.
De hoeven zijn er niet gevoeliger door en het zit alleen een stukje aan de onderkant.
Wat zouden jullie doen?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:27

Wilawander schreef:
Daar ik niet meer in het topic kan editten:

Tekening van een hoefbeen kanteling.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Typische hoefbevangen stand

Bedankt, hier heb ik wat aan!

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:45

MaaikeUshi schreef:
Volkomen idioot als mensen nu nog zeggen dat ze te dik is, ze is gewoon rondgeribt.

Ze heeft een beetje een hangbuik (ai laat Isabella dat maar niet horen; ze zou zich zowaar beledigd voelen haha). Die maakt dat ze toch altijd wat dik oogt. Zelf vind ik haar nu nog maar net mooi. Ze mag niet dunner worden, anders is het geen shet meer Knipoog

Citaat:
Hoe is haar waterhuishouding? Als het zo warm is hebben die shetjes en zowiezo koudbloeds soms wat meer last dan die warmbloedjes? Electrolyt of simpelweg zout op je hand paar likjes per dag doet soms ook wonderen?

Ze heeft vandaag wel tijdens het poetsen/krabbelen mijn knieholtes helemaal afgelikt. Was denk ik ook lekker zout.
Maar ze heeft een zoutblok liggen. Echter daar doet ze niet veel mee. Ze is in de 10 jaar dat ik haar heb, nu aan haar tweede zoutblok bezig.
Ze drinkt ook niet overmatig veel. Urine is wel vrij donker vond ik maar ja als je weinig drinkt hebben wij mensen dat zelf ook. Hoe meer je drinkt, hoe lichter het wordt.

Vanmiddag kwam ze even helemaal niet meer toen ik een stukje appel in de wei gooide. Keek me suf en duf aan en bleef waar ze was. Ik ben de geiten gaan voorzien van lekkere dingen en toen werd ze kennelijk wat jaloers of zo, want ineens kwam madame in uitgestrekte (en zuivere) draf naar me toe. Nou schiet mij nu maar lek Bloos

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:49

is het warm in nederland?misschien heeft ze daar last van?

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:53

Het was hier vandaag erg benauwd, maar dat maakt niet zoveel uit. In de periode dat het hier echt heel warm was, gingen met haar zonder veel problemen in volle galop met de kar en 2 personen erop door het bos.
Heb haar voor zekerheid toch maar uit het langere gras gehouden vandaag.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:27

Dat ze niet aan die zoutblokken zit zegt niet zoveel, is mijn ervaring tenminste. Het ene paard likt nu eenmaal niet aan een blok, andere wel, maar ik geloof er eerlijk gezegd niet zo in dat ze altijd zelf weten wat goed voor ze is. Als mijn vorige paard een flinke endurancerit achter de rug had of een flinke up-tempo trainingsrit met warm weer, ging ze echt niet direct aan haar zoutblok. Sterker nog, ze deed het nooit. Gold ook voor het paard daarvoor trouwens.
Ik gaf haar met warm weer electrolyte voor en na de rit, soms ook tijdens.
Ons shetje zat ook nooit aan het zoutblok, tja, ik had een blok in de wei en die was na een jaar zo'n beetje verteerd maar veel deden ze er niet mee Clown maar met die plotselinge warmte ging haar vacht ook atlijd eeen beetje stug zitten en gaf ik ze gewoon electrolyte of keukenzout. En dat hielp echt.
Dat met electrolyte / keukenzout deed ik tot een jaar of 5 ook nooit, maar ook ik leer nog elke dag bij. Vork

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 07:25

Mijn dikke jessica staat op de paddock samen met een andere hoefbevangen pony.
Deze pony is een aantal jaar geleden chronisch hoefbevangen van canada gekomen.
Ze kenden mekaar niet maar hard rennen kunnen ze toch beide niet.
Ik ga zo voor mijn werk nog eens kijken.
Ze krijgen nu zeer beperkt hooi, want zeker die van mij is veel te vet, maar mijn probleem was ook nog eens hoe ga ik dat in de toekomst doen met haar.
Als ik haar terug zet in haar huidige groep zal het ieder jaar fout gaan of ze staat steeds appart.
Waarschijnlijk dat ze in de ponygroep kan waar mijn shet ook al staat, dat betekend zomer en winter dag en nacht buiten maar dan op de paddock en beperkt op de wei.
Dit is een groep die al heel kort wordt gehouden.
Het enigste probleem misschien is dat zij en de baas van de groep niet door 1 deur kunnen en aangezien die in juni een veulen moet krijgen durven we dat nu niet te wagen.
Het zijn beide dominante merries, maar vaak pakt dat beter uit dan we zo denken.
Daarbij komt die groep dagelijks een paar uur op de wei en dat is voor Jessica nu echt niet goed.
Ik heb wel zo'n graaskorf besteld en als ze dat ding omlaat zou ze best een een uurtje op de wei kunnen.
Ik vind dit eigenlijk toch allemaal wel erg sneu, zo op de paddock, uit haar groep, geen gras.
Soms vraag ik me toch wel eens af of ze zo nog wel gelukkig kan zijn.
Ze is met pensioen en doet dus niks meer, de bedoeling was dat ze haar laatste jaren gewoon lekker op de wei kon doorbrengen.
Er knaagt iets aan mijn geweten en dat heeft gewoon te maken met dat mijn voorstelling kapot is.
Ze stond zo fijn in een grote groep op een grote wei, maar helaas wordt ze al vet van gras.
Ik hoop maar heel erg dat ze in het najaar bij de pony's kan, als dat zou lukken komt het goed.
Maar ik ben me nu alweer druk aan het maken als dat niet zo zou zijn.

Sorry voor mijn lange verhaal, maar ik weet af en toe niet meer wat ik met Jessica aan moet, als ik met het ene rekening moet houden is dat voor de andere kwaal weer niet goed.
Ik hoop natuurlijk dat ik haar nog jaren zo kan houden maar dat moet wel op een voor haar fijne manier gaan.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:59

Goedemorgen,

Ik heb gisteravond de schrik van mijn leven gehad, dynamiek is uit haar stukje ontsnapt en stond dus heerlijk gras te eten hoe lang ze daar gestaan heeft kan ik niet zeggen maar ik had liever dat ze op een vette wei terrecht was gekomen dan het zowat kaal gegeten weide die gefrusteerd is die wil groeien. S'avonds had ze aan beiden voorbenen kloppingen, ik heb dus een klote nacht gehad zowat geen oog dichtgedaan.
Vannochtend waren de kloppingen weg, gelukkig hopelijk voel ik vanavond niks Bloos

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:08

Oh, maar dat is echt balen ja, maar goed teken dat je vanochtend niets meer voelde. Hopen dat het met een sisser afloopt!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:35

Isapaardje schreef:
Probeer het eens bij http://www.filmpjes.nl
Normaal plak ik in windowsmoviemaker eerst mijn filmpjes aan elkaar, maar dan rent de kwaliteit achteruit als je ze dan weer uploaded. Zeker bij youtube. Bij filmpjes.nl kun je wat meer en volgens mij ook dat soort bestanden gewoon rechtstreeks via bladeren van je pc naar die site kopiëren. Zij bewerken het dan weer tot een "kleiner" formaat.

Oke, dank je wel! Ik zal het eens proberen via deze site.
Isabella ziet er goed uit, hoefjes gaan ook de goede kant op. Kan je niet een paar weekjes (of dagen) stoppen met 1 of meerdere celzouten geven en kijken of ze weer wat levendiger wordt? Victor kan heel slecht tegen de warmte en staat ook vrij sloom te wezen, maar 'savonds vliegt ie al bokkend de hele bak door. Verder blijft hij ook gewoon alert en komt elke keer kijken wat ik aan het doen ben.

@OohafoO: Misschien kan je de hoeven zelf wat bijvijlen? Victor heeft ook in beide voorhoeven een scheurtje, die probeer ik vrij van de grond te houden zodat het niet verder scheurt. Verder hou ik het zand rond de waterbakken wat nat, zodat z'n voorhoeven in het natte gedeelte moeten staan om water te drinken.

@jesito: Mijn pony staat ook dag en nacht op een paddock en krijgt ook zeer beperkt weidegang. Ik heb hem samen met m'n andere pony thuis staan, da's lekker makkelijk. Ik heb niet het idee dat z'n leven niet meer de moeite waard is, hij is gewoon een vrolijke pony. In de eerste paar maanden van de hoefbevangenheid kwam hij helemaal niet op het gras, hij moest toen eerst helemaal herstellen en ja...da's best sneu om te zien, zo'n zielig hoopje pony met pijn wat geen enkel lolletje mag hebben (zo lijkt het iig).
Van hooi worden ze niet vet, hooguit krijgen ze een "hooibuik", maar da's niet erg. Ik geef zelf niet onbeperkt hooi, maar wel bijna. Het is beter dat ze altijd wat te knabbelen hebben. Ik geef ze zo'n beetje om de 4 à 5 uur 1 of 2 plakken per pony, ligt een beetje aan de buitentemperatuur (oftewel in de winter meer dan in de zomer). Als ik moet werken en als ik ga slapen geef ik ze ongeveer 4 à 5 plakken per pony, zodat ze even vooruit kunnen. In de winter krijgen ze dan ook een plak hooi om op te knabbelen.
Hou de moed erin! Ik weet precies hoe jij je nu voelt (iedereen in dit topic denk ik wel), ik ben ook door deze hel gekomen. Soms zakt de moed je dusdanig in de schoenen dat je wilt opgeven, maar het vechten is echt de moeite waard. Ik hoop voor je dat ze straks bij de pony's kan, maar als dat niet kan kan ze dan niet gewoon bij die andere bevangen pony blijven staan?

@dynamiek: Oei...da's inderdaad schrikken. Ik heb dat met Victor ook eens gehad, gelukkig is dat toen goed gegaan. Hopelijk geldt dat ook voor Dynamiek.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:04

Duivel @ dynamiek
dat is echt fors balen. Ik hoop toch zo dat het met een sisser afloopt en geen kloppende slagaders vanavond. duim, duim, duim

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:37

Hier geen kloppende aders, wel wat dikkere overvulde koten en vooral, en dat is dus echt balen, een stijf en houterig lopende pony. Ik vrees nu toch het ergste Verdrietig
En nog erger ... ik heb geen idee waar het vandaan komt. Het ging juist zo enorm goed de afgelopen maanden. Lekker weer voor de kar aan het rijden; hoeven gingen goed, conditie ging goed, goed door de verharing heen gekomen ... en dan nu dit ....