[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:01

maar hoe worden ze gezet ben ik benieuwd? laag of hoog op de hielen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:02

Dyonne schreef:
Barvrouwke, hoe lang na de bevangenheid was dat?

Ongeveer anderhalf jaar na contstatering dmv foto´s. Daarvoor was ze al twijfelachtig,
maar kon ik de vinger er niet op leggen helaas. Wie verwacht nou ook een 9 maanden drachtige
merrie bevangen?

In eerste instantie is bij mijn paard ook gezegt, niet teveel zakken (had al 2 verschillende voeten stijl/vlak)
omdat er dan teveel druk komt op de pezen en er dus tehard aan het hoefbeen wordt getrokken. Laatst foto's
wezen maken omdat ze weer bevangen leek. En toen bleek dus dat we haar te stijl (of stijler dan eerst) hadden
gelaten waardoor er vervorming aan het hoefbeen is onstaan. Nu dus toch laten zakken en dat gaat aardig.

Ik ken een paard die 2 hoefbenen door de zool had en liep weer als een tierelier voor zolang dat geduurd heeft.
Foto's zeggen dus niet alles. Blijf naar je paard kijken en handel op gevoel.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:04

Barvrouwke zo.. door de zool en toch genezen?

ik ben zo bang voor mijn shetter. ik zie het slechter en slechter gaan. hij keert in zichzelf en komt zn stalletje ook weinig uit want daar hangt zijn hooi: maar ligt nu ook steeds zijn mest. en vorige keer sloeg de buut direct aan. Nu heeft hij al 2 x gehad en ik zie nog geen verschil. Ook tranqigel en ascal krijgt hij er bij. ik vind het zo verschrikkelijk om hem zo te zien.

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:12

Die van mij werd achteren lager gezet zodat nieuwe hoefaangroei het aantal graden kanteling iets kan verbeteren, kan het even niet logisch typen 8)7

En idd foto's zeggen niet alles. Mijn da zei toen ook tussen 0-4 graden is goed te behandelen, tussen 4-9 is op het randje en 10 en hoger is vaak einde verhaal. Die van mij had 3 en 7 meen ik, maar als je dr zag lopen, helemaal niet slecht.
Mijn eigen smid geloofde het ook niet '7 is teveel' :+ :wow: Pony werd ook 1x bekapt en liep vrijwel meteen weer als een tierelier (gelukkig :o )
Ook toen ze van silliconen beslag terug ging op 'normaal', 'ja ze kan nu wat gevoeliger lopen eerst, pony wandelt weg pompidom en smid zo >;) +:)+

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:15

FahyaFemke schreef:
Barvrouwke zo.. door de zool en toch genezen?

Naja, genezen...Dat kan natuurlijk niet. Maar, hij liep weer fanatiek, zelfs lichte arbeid had hij veel plezier in.
Daarna ben ik hem uit het oog verloren en hij schijnt weer bevangen geraakt te zijn met slechte afloop.
Wel ben ik van mening dat zo een paard 7 dagen per week meerdere malen in de gaten moet worden gehouden,
om zoiets op de rit te krijgen/houden. En dan nog zonder garantie's uiteraard.

Mimimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:35

@Swift Jill van filipa.nl heeft mijn Shetlander met hoefbevangenheid heel goed geholpen. Haar site geeft veel informatie.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:35

Hier nu ook hielen lager en ijzer behoorlijk terug.
Maar dat is nu aangeraden naar aanleiding van de foto's om nog meer druk eraf te halen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 01:19

@ Swift: ik bedenk me opeens dat mijn huidige, eigen smid wellicht ook naar Friesland komt. Dat is Ellemieke Fransen van hoofcomplete: http://www.hoofcomplete.com/

Zij doet nu sinds ruim 5 maanden mijn ooit zo bevangen paard en die loopt weer als een kievit. Pauli, mijn paard, is blootvoets - ze beoordeelt per paard of deze wel of niet met beslag geholpen kan worden.
Ellemieke heeft haar opleiding in de USA gedaan en keert daar regelmatig terug voor bijscholing - een doorgewinterde paardenvrouw - kijkt naar méér dan alleen de voetjes.

Het onderwerp 'hielen laag of hoog' is grond voor heel veel discussie - één ding is men het wel over eens: de teen moet kort zijn, en goed kunnen afrollen ( de zgn mustang roll) - een lange teen is fataal voor een HB paard. De hielhoogte: ja, de een hangt dit aan de buigers ontlasten, de ander is daar weer falikant op tegen. Mijn paard is NIET op lage hiel gezet en alles gaat goed.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 09:44

dankjullie wel voor de ervaringen.

mijn shetje staat vanzichzelf al erg hoog. als ik hem lager wilde zetten ging hij altijd kreupelen. Dus het lijkt me nooit goed om het nu te doen als hij al zoveel pijn heeft.
dat verhaal van die buiger vind ik zo vreemd. want je zet het hoefbeen toch in de kantel-stand als je de hielen hoog laat? het blijft een lastig punt. maar idd de toon kort.

wat hebben jullie moeten doen als de pijnstillers niet aan slaan? De buut werkt deze keer niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 09:51

metacam proberen?
De meningen zijn verdeelt over het laag zetten of juist hoog laten van de hielen.
Ik heb meestal het idee dat juist na de HB de hielen van nature wat stijler worden,maar ik kan het mis hebben.
Mijn paard staat ook wat stijler.(spaans gefokt)
Ik ken verhalen van paarden die erg slecht gingen lopen toen de hielen lager werden gezet.
De toon moet in alle gevallen ingekort worden.Zeker bij de chronische gevallen,anders eindig je met een 'slof'.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:05

Ik heb de hoefsmeden die hier genoemd worden gemaild, ben benieuwd.
Heb vandaag contact met de DA (waar ik al niet zo'n hoge pet van op heb) en hij zegt dat ik van de een op de andere dag moet stoppen met de Metacam volgende week. Verder lees ik overal over afbouwen, wat vinden jullie hiervan?
Volgens hem is het ook niet perse nodig om foto's te maken... We hadden al besloten om dat wel te doen omdat we een beetje bang zijn voor de gevolgen van 3 jar onbehandeld rond lopen op een flink gekanteld hoefbeen en nu weer bevangendheid er over heen. We willen echt ons best voor haar doen maar het moet wel paardwaardig blijven... Ook over deze kwestie ben ik benieuwd naar jullie mening.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:07

Hielen laag is meer druk op de pezen, maar minder op de hoefbeenpunt.
Op deze foto is op de rechtervoet te zien hoe de hoefbeenpunt gaat wijken door teveel druk.
Afbeelding
Hoop dat het goed te zien is, zo klein. Maar je ziet een 'vlok' bij de punt. Die gekke waaier op de foto van de linkervoer is een vuiltje.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 11:09

Ik vind het zeker verstandig als je foto's laat maken. Niet alleen om te zien wat er daadwerkelijk aan de hand is, maar het geeft een serieuze smid ook een goede richtlijn hoe er het beste bekapt kan worden. Zonder foto is het toch altijd maar gokken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:26

Barvrouwke@Het hoefbeen wijkt toch niet door de druk?
Het hoefbeen wijkt omdat de verbinding van de hoeflederhuid weg is,die tijdens de HB ontstoken is.
Of heb ik het nu helemaal fout?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:50

@ Geerke. Het gaat dus niet om de stand van het hele hoefbeen. Maar puur om het puntje
van het hoefbeen.

Zoals de DA van de kliniek het uitlegde;
Je moet het zien als met een beugel. De tand (dus hoefbeen) verschuift.
Aan de kant waar de tand heen gaat lost bot op en aan de kant waar het weggaat ontwikkeld zich bot.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:51

geerke hij heeft als eerste metacam gehad. Vorig jaar, toen hij voor het eerst hb werd, was het met 1 week metacam over. Ik kon het een week geven en toen heb op was gewoon stoppen. Niets afbouwen dus waar iemand hier naar vroeg. Terwijl een goede klant van me dit zeker wel heeft moeten doen met haar shetjes, en ik dit nu denk ik ook moet doen bij de mijne omdat het nu al zo lang duurt.

metacam sloeg dit jaar niet aan, na een week is hij overgezet op buut. en dit mocht ik na een dikke week weer ineens stoppen: waarna hij na 24 uur weer pijn had en niet wilde lopen. Toen op de metacam gezet (dit had ik nog in huis) maar geen resultaat. Dus nu weer op de buut.

Slaat weer niet goed aan, hij loopt nog steeds beroerd. Vanmiddag is de dierenarts weer geweest en ze heeft nu geadviseert 's morgens én 's avonds een half zakje buut te geven. en hij moet op stal. Het zand is nu bevroren dus te hard. Dus t ventje staat nu in een stalletje, gelukkig hebben we een kleine stal op de nieuwe locatie! Hij moet rust rust rust, en op een dikke laag stro. Nou we hebben dr een heel pak in gegooit. Ik hoop dat het allemaal nu echt gaat verbeteren.

het gaat erg tegen mn gevoel in, het opstallen. Maar ze heeft uitgelegd dat rust nu het eenmaal écht aan het doorzetten is, écht het beste is. Want ik dacht namelijk een patroon te zien in het 's winters op stal zetten -->> en daarna bevangen raken.. Ze was het hier ergens wel mee eens dat het daar mee te maken kon hebben, dus in de toekomst niet meer opstallen. Maar nu het eenmaal echt aan het ontsteken is, is opstallen toch weer het beste. Beweging is nu te belastend.

En als het nu nog aanhoudt, met de 2x per dag buut, wordt hij ook op cushing gecontroleerd. dan kunnen ze gericht medicijnen gaan geven zei ze.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:03

jeetje FahyaFemke als ik jou verhaal zo lees ben ik in ieder geval blij dat de metacam bij onze shet wel aanslaat. Ik moet de metacam wel helemaal op maken van de DA, dat is dan 16 dagen en dan moet ik volgens hem dus ineens stoppen.
Voor onze shet hebben we de schuilstal ingericht met eerst een dikke laag zand en daarop een hele laag stro. We hebben een balk voor de ingang waar zij wel onderdoor kan en de andere twee niet. Ze heeft dus wel de stal om zich terug te trekken (en dat doet ze ook veel) maar kan er wel uit als ze wil.
Vandaag was ze heel fanatiek aan het spelen met onze 5 jarige (die was helemaal blij dat er eindelijk wat actie was) ze hadden duidelijk lol maar ik hield wel mijn hart vast... En inderdaad liep ze daarna weer ontzettend kreupel, het lijkt er dus op dat ze zichzelf voorbij loopt met de pijnstilling. Wat is hier wijsheid in? Kan het kwaad of niet?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:07

ik heb dus advies gekregen om ze dat absoluut niet te laten doen.

doordat de witte lijn ontstoken is, die het hoefbeen en de hoefwand bij elkaar houden (toch?) kan deze loslaten bij te grote druk. dan krijg je een verzakking???

Ik had ook het logeetje expres er bij gelaten, zodat mijn shetje in beweging zou blijven. En dat deed hij wel ja, hij moest af en toe rennen voor de boze logee. maar toen ik dit vertelde zei de dierenarts direct(!!) apart zetten hij moet nu rusten.

Dus ik denk dat het voor die van jou ook beter is apart te blijven, het moet eerst weer goed genezen zijn. En nu door de pijnstillers denken ze dat ze het wel aankunnen, maar ondertussen (denk ik) moet je het nog even de tijd geven.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:18

Dan zal ik morgen wel weer bij de DA aan de telefoon hangen, probleem is dat die man het allemaal niet zo serieus lijkt te nemen omdat het 'maar een shetlander' is... Hij doet overal wel erg makkelijk over.
Ik vond het wel heerlijk dat ze weer even lekker paard kon zijn. Had haar nog niet eerder zo zien spelen. Ze is afgelopen weekend wel in haar eentje in volle galop al bokkend door de paddock gegaan, dit vond de DA ook niet boeiend. Echt balen, heb je ene keer een DA nodig, krijg je er zo een (grote praktijk met tig dierenartsen en de enige mogelijkheid in de omgeving).

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:32

dan vraag je toch om een ander. twee ogen zien meer dan 1. Ik heb er al 3 naar laten kijken, bij toeval maar toch is dat wel fijn vind ik.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 23:16

@ Swift: Kan het kwaad of niet?

Ja, dat kan kwaad en dat heb je door het naderhand kreupel lopen ook al ervaren toch?
Ik denk dat zolang de HB accuut is, je beweging moet beperken en ervoor moet zorgen dat ze niet aan de rennert gaat met de anderen. Je DA zal waarschijnlijk aanraden om haar op te stallen als je niet kunt voorkomen dat ze zich overmatig gaat inspannen zolang ze op de pijnstiller staat. En dat is ook terecht als je geen mogelijkheid hebt om de paarden voorlopig gescheiden te houden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:17

Even een overzicht gemaakt van heel fout naar positief. *\o/*
Afbeelding

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:25

Nee dat is nou juist het probleem, mijn DA (waar ik meteen na de eerste keer wild rennen al contact mee heb opgenomen) zegt dat het niks uitmaakt... Hij zegt alleen maar dat het fijn is dat de pijnstiller zo goed werkt. Volgens zowel DA als hoefsmid moet ik haar absoluut niet opstallen omdat beweging juist goed is voor de doorbloeding.
Ze liep daarna inderdaad weer al vanouds dus wijdbeens en stijf achter, dat was niet erger dan hoe ze voorheen liep maar door de pijnstillers was dit kreupele loopje wel weg en na het spelen was het dus weer terug.
Ik zal morgen wel weer even contact opnemen met de DA van de kliniek, die lijkt het wel serieus te nemen en er verstand van te hebben, zijn advies zal ik dan maar gaan volgen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:30

ja dat dacht ik ook. beweging = doorbloeding = genezing... daarom wil ik nooit opstallen.

maar dat verhaal van wat ik hiervoor tikte, dat de witte lijn het hoefbeen los laat en dan dus zakt..... dat wil ik ook niet!!!

ben benieuwd wat de kliniek te zeggen heeft, over beweging of juist niet. ben erg benieuwd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:36

Maar een harde bevroren ondergrond is voor een HB paard absoluut niet fijn om op te lopen en kan dus ook heel veel pijn bezorgen.