Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey_X

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:40

Fijn dat het met jullie paarden goed gaat :)

Bij mijn pony loopt zijn pees nog steeds op tijdens het stappen.
Al heb ik wel het idee dat hij minder dik wordt en sneller weer dun wordt
tijdens het koelen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:45

Bij mijn paard lijkt het been weer dunner geworden te zijn. Gaat echt in fases...nu is het rondom de kogel ook mooi dun ah worden.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:21

Wat fijn dat ze zo lekker in haar vel zit Michelle. :)

Hier vandaag voor het eerst gesprongen na iets meer dan 1 jaar dat we de blessure kregen. Of nouja, gesprongen.. het stelde bar weinig voor voor mevrouw. Kruisjes van 30 cm := Eerste keer dat ik er op af stuurde deed ik het al in m'n broek. En inderdaad, ze zette veelste vroeg af en vloog er minstens 80 cm overheen :'). Daarna nog 2x dat zelfde kruisje gesprongen en nog 1 ander kruisje. Toen na 4 sprongetjes vond ik het wel weer genoeg. Daarna geen pas kreupel, morgen maar eens afwachten of het been dik of warm is.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:20

Mijne krijgt vd week voor t eerst een shockwave behandeling. Iemand ervaring mee ad tussenpees?

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:00

Esther28 schreef:
Mijne krijgt vd week voor t eerst een shockwave behandeling. Iemand ervaring mee ad tussenpees?

Ja Es, meerdere keren naar de kliniek geweest met paard van mijn vriendin met dezelfde blessure, bij hem heeft het geholpen, de scan na een aantal beh zag er zeer goed uit, het blijven koelen is ook net zo belangrijk om de cellen weer aan het werk te zetten. Blessure is alweer 2 1/2 jaar terug en dat been gaat nog steeds goed *D

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:00

hier ook tussen peesbles gehad niet zo heel ernstig vorig jaar juni gekregen en van af feb dit jaar springen weer op gebouwd doe nu alles weer morgen 1e oefen cross weer

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:25

Nou als het goed is kan ik me hier afmelden. Hoewel mijn paard nooit meer genezen kan, is hij vanmiddag door de dierenarts goed genoeg verklaard :) De DA hoeft niet meer te komen, de speciale ijzers moeten eronder blijven als het even kan en ik kan af en toe een drafje erbij pakken. Hij hoeft (en kan misschien) nooit meer te werken, maar blijft gewoon hetzelfde doen als we afgelopen 5 maanden gedaan hebben: stappen en genieten van elkaar :) Ik wissel bakwerk af met buiten en buiten mag er dus ook soms een stukje draf bij komen. Het stappen mag ik nog verder uitbouwen, want ik zit nu op 20 minuten per dag.
Hier blije Vies:
Afbeelding
Hij had voor de tweede keer (misschien zelfs 3e keer, want er zat al littekenweefsel) een blessure aan de tussenpees van allebei zijn voorbenen. Hij loopt nu niet meer kreupel, heeft geen pijn, reageert niet op knijpen e.d. dus hopelijk kan hij nog jaren mee zo.

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:25

Wat goed dat hij de kans bij jou krijgt om nooit meer te hoeven werken en dat jullie beide genieten van het stappen! +:)+

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:46

Wat super!!!

Hier loop ik weer tegen een probleem aan wat betreft zadels. Je moet natuurlijk een rondje galopperen maar dat kan natuurlijk nog niet. Maar zo kunnen ze nog niet optimaal meten of hij helemaal goed ligt of niet. :x

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:13

Als die in draf goed ligt, ligt die in galop vaak ook wel goed. Of hijmoet drastisch gaan schuiven. Vervelend. Vanaf wanneer mag je een stukje galop er bij pakken?

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:22

Over een paar weken pas. :(

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:52

Chrissie schreef:
Wat goed dat hij de kans bij jou krijgt om nooit meer te hoeven werken en dat jullie beide genieten van het stappen! +:)+

Andere optie is inslapen, maar dat gaat niet zomaar gebeuren! Tijd terug gedacht dat het niet meer ging (maar gelukkig was hij twee dagen later toen de DA kwam STUKKE beter!) en heb echt uren gehuild en twee nachten niet geslapen! Ik heb niet voor niets voor dit paard gekozen 5 jaar terug en ik blijf hem helemaal geweldig vinden. Ik vind het super poedersuiker dat ik er niets meer mee kan, maar hij is er nog en daar ben ik echt heel dankbaar om. Vanmiddag nog lekker aan de hand gewandeld en ook daar kan ik gewoon van genieten. :) Het meest jammere vind ik het dat ik niet meer echt uit kan waaien in het bos. Ik vond het heerlijk om samen met hem een uur lang te galopperen en daarna helemaal kapot naar huis te stappen, maar ach, ook dat gemis slijt wel.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:15

Fijn dat hij toch bij je kan blijven :)

Ik ben dinsdag voor controle geweest. Zijn pees is zo goed als genezen, hij liep goed en de scan zag er ook goed uit. Toch maakte ik me zorgen over die opgezette pees. Maar hij liep er goed op en hij werd ook niet dik op kliniek (en een paar dagen daarvoor ook niet meer). Ik mocht weer opbouwen, de eerste dag ging goed maar de tweede dag liep hij dus kreupel rechts... Hij heeft 2 daagjes "vrij" gehad en vandaag heeft mijn moeder even gekeken, maar hij loopt echt niet goed. Daarnaast is hij onwijs chagrijnig. Hij valt aan in de wei en is mij constant aan het bijten, het lijkt wel of hij mij de schuld ervan geeft en zich op mij af reageert. Mijn ouders hebben er namelijk (bijna) geen last van.

Dinsdag naar de kliniek bellen wat we nu moeten doen. Ernaast lopen is geen optie omdat ik bang ben dat er dan ongelukken gaan gebeuren of we anders wel echt ruzie krijgen.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:39

Ik heb even een vraagje.
Bij de vorige eigenaar van mijn paardje is een blessure van aanhechting van de interosseus vastgesteld.
Toen ik haar kocht kreeg ik het advies om haar gewoon te rijden.
Zo gingen we toen na 3 keer rijden door de bak:
http://www.youtube.com/watch?v=0UJVJn21l8s

Daarna heb ik besloten om haar toch stil te zetten in afwachting van inspuitingen.
Nu wonder boven wonder, na 6-8 maanden boxrust kwam de dierenarts voor een nieuwe echo van haar pees.
Zijn beoordeling (na buigproef en keuring en echo) was peesblessure vrij maar wel zwakke kogels.
Zijn advies was eerst hoefsmid om te corrigeren van haar platvoet en daarna 2 maanden rijden om de kogels op gang te krijgen.
Als dat niet helpt dan inspuiten van de kogels. Nu zijn we dus een dikke maand aan het werk (enkel stap en draf in zoveel mogelijk lange lijnen) en merk ik dat het steeds beter gaat. We hebben 1 keer een galop geprobeert om te kijken of ze dan misschien onregelmatig loopt maar ze liep gewoon zonder balans en leek best regelmatig te lopen.

Toch zit ik met een vreemde gevoel in mijn buik door haar vreemde stap. Ik heb haar al door 3 dierenartsen laten onderzoeken maar ze weten het niet meer. Nu komt de dierenarts over een maand op controle voor haar pees maar vroeg ik me toch af of jullie misschien een idee hebben wat dit kan zijn. Mijn dierenarts zegt dat het door stijfheid in de hals en schouder kan komen en dat ik dus nog een tijdje moet doorrijden om haar soepel te maken.

Zo gingen we na 2 weken:
http://www.youtube.com/watch?v=IxgwUmsxAxc

Zo gaan we dus nu na een dikke maand door de bak (2.38 kleine stukjes stap):
http://www.youtube.com/watch?v=bLl0Pe2h2w0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:39

Vandaag een thermografie laten maken. Pezen zijn 100%!!

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:45

Afbeelding
Ik heb vandaag voor het eerst sinds 1,5 jaar gegaloppeerd !
Ik was helemaal vergeten hoe lekker ze zat :+:

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:47

zo das mooi en na die tijd gelijk f gesprongen en voelen??? deed ik wel na 1e galopje weer (was pas 18 weken aant stappen en laatste paar weken draf )

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:53

Yeye kdenk niet dat haar slechte stap met pezen of kogels te maken hebben op het eerste zicht. Je paard laat zich niet zo goed los in de stap wat ook niet zooo verwonderlijk is na een lange periode rust. Zou het advies van je dierenarts opvolgen gewoon rustig doorrijden. Met de tijd zal de stap wel rustiger en beter worden naargelang je paard zich loslaat.

Vonneke super! Hoe gaat zo'n thermografie in zijn werk? Is dat door warmteplekken dat ze tonen op de thermografie? Of zit er meer achter? Want warmte wil alleen ontsteking zeggen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:57

Kort gezegd vind die warmere en koudere plekken in t lichaam. Peesblessure komt dus zeer zeker aan t licht omdat dat veel warmer is dan de rest van t been.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:59

snorkel1986 schreef:
zo das mooi en na die tijd gelijk f gesprongen en voelen??? deed ik wel na 1e galopje weer (was pas 18 weken aant stappen en laatste paar weken draf )

Als je mij bedoeld :))
Ik spring niet. Maar de benen zijn dun gebleven en geen stap onzuiver.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:03

Dus ook als je al een heel eind in de revalidatie zit en geen tekenen meer zijn van ontsteking op het eerste zicht kan je er nog baat bij hebben?
Wij hebben namelijk al groen licht om alle werk terug op te nemen en ben een goede 3 weken aan het galopperen. Zelfs cirkels en longewerk en alles blijft (voorlopig) super goed. Been slank en niet voelbaar warm. Maar toch blijf ik bang dat het opeens weer bij af is..

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:05

ChocoBesnier schreef:
Dus ook als je al een heel eind in de revalidatie zit en geen tekenen meer zijn van ontsteking op het eerste zicht kan je er nog baat bij hebben?
Wij hebben namelijk al groen licht om alle werk terug op te nemen en ben een goede 3 weken aan het galopperen. Zelfs cirkels en longewerk en alles blijft (voorlopig) super goed. Been slank en niet voelbaar warm. Maar toch blijf ik bang dat het opeens weer bij af is..

Daar ben ik ook altijd bang voor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:09

michelle___ schreef:
ChocoBesnier schreef:

Daar ben ik ook altijd bang voor..

Daar blijf je bang voor!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:12

yeye schreef:
Ik heb even een vraagje.
Bij de vorige eigenaar van mijn paardje is een blessure van aanhechting van de interosseus vastgesteld.
Toen ik haar kocht kreeg ik het advies om haar gewoon te rijden.
Zo gingen we toen na 3 keer rijden door de bak:
http://www.youtube.com/watch?v=0UJVJn21l8s

Daarna heb ik besloten om haar toch stil te zetten in afwachting van inspuitingen.
Nu wonder boven wonder, na 6-8 maanden boxrust kwam de dierenarts voor een nieuwe echo van haar pees.
Zijn beoordeling (na buigproef en keuring en echo) was peesblessure vrij maar wel zwakke kogels.
Zijn advies was eerst hoefsmid om te corrigeren van haar platvoet en daarna 2 maanden rijden om de kogels op gang te krijgen.
Als dat niet helpt dan inspuiten van de kogels. Nu zijn we dus een dikke maand aan het werk (enkel stap en draf in zoveel mogelijk lange lijnen) en merk ik dat het steeds beter gaat. We hebben 1 keer een galop geprobeert om te kijken of ze dan misschien onregelmatig loopt maar ze liep gewoon zonder balans en leek best regelmatig te lopen.

Toch zit ik met een vreemde gevoel in mijn buik door haar vreemde stap. Ik heb haar al door 3 dierenartsen laten onderzoeken maar ze weten het niet meer. Nu komt de dierenarts over een maand op controle voor haar pees maar vroeg ik me toch af of jullie misschien een idee hebben wat dit kan zijn. Mijn dierenarts zegt dat het door stijfheid in de hals en schouder kan komen en dat ik dus nog een tijdje moet doorrijden om haar soepel te maken.

Zo gingen we na 2 weken:
http://www.youtube.com/watch?v=IxgwUmsxAxc

Zo gaan we dus nu na een dikke maand door de bak (2.38 kleine stukjes stap):
http://www.youtube.com/watch?v=bLl0Pe2h2w0

Zit de blessure in het achterbeen? In de stap lijkt hij op achter niet goed te lopen en in de draf op het rechtervoorbeen. Mijn paard heeft in allebei de voorbenen een blessure van de tussenpees (interossius) Mijn paard heeft nooit zo kreupel gelopen als jouw paard laat zien op het eerste filmpje.
Ik heb toen mijn paard voor de tweede keer (bij mij, maar waarschijnlijk al zijn derde keer) dezelfde blessure kreeg, veel onderzoek gedaan op internet. Een paard met een tussenpeesblessure blijft eigenlijk nooit goed, de kans is ontzettend groot dat de blessure terugkomt. Volgens mijn eigen DA is het alleen maar de vraag wanneer de blessure zich weer zal openbaren. Ik heb daarom besloten om mijn paard tot weidemaatje te bombarderen, ook al is er niets aan te zien en zijn de pezen nu waarschijnlijk 'goed.'
Overal op internet staat dat een paard met een tussenpeesblessure nooit meer in de sport kan komen, mij is dit nooit verteld in de kliniek en toch zijn ze het er op internet over eens.
Ik wil je hoop niet weghalen, maar ik wil je wel zeggen hoe het bij mij staat. Ik heb geen hoop meer op herstel of verbetering en ben alleen maar blij dat hij er nog is. Rijden gaat nooit meer gebeuren zoals ik het vroeger gedaan heb, ik kan enkel stappen en af en toe een klein stukje draf erbij pakken. Hoe loopt jouw paard los?

Ik was trouwens ook altijd bang dat het terug zou komen en helaas heb ik daar gelijk in gekregen...

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:13

Vonneke, mag ik vragen waar/door wie je de thermografie hebt laten doen en wat je ervoor kwijt was???
Wel super dat zijn pezen helemaal goed zijn :) Hopelijk zijn de andere vage klachten na zijn bezoek aan de osteo ook verdwenen.