[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Frisko

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:37

Ik heb de schrale weide die nu veranderd is in een modderpoel (wel met droog schuilhok waar ze veel vertoefd) en een drogere weide, maar daar is nog heel veel gras... Er zitten nu koeien op in de hoop dat ze er deze winter opkunnen met wat minder gras, er is dus 'nu' niet echt een andere oplossing...
Ik dacht aan de hoefzakken om 'nu' haar hoeven wat te beschermen tegen vuil en modder ?
Ik ga het in ieder geval bespreken met de hs

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:03

Yoika schreef:
Ik heb de schrale weide die nu veranderd is in een modderpoel (wel met droog schuilhok waar ze veel vertoefd) en een drogere weide, maar daar is nog heel veel gras... Er zitten nu koeien op in de hoop dat ze er deze winter opkunnen met wat minder gras, er is dus 'nu' niet echt een andere oplossing...
Ik dacht aan de hoefzakken om 'nu' haar hoeven wat te beschermen tegen vuil en modder ?
Ik ga het in ieder geval bespreken met de hs

Hebben jullie haar thuis of in pension staan ?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:49

Op stal zetten en een bepaalde tijd per dag het gras op met graaskorf?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:54

Zou hoefschoenen niet een idee zijn?
24 uur per dag om zijn ze niet echt voor bedoeld, maar een gedeelte van de dag heb je dan in ieder geval alvast wat drogere voeten. Tenzij het echt blub is tot de koten, dan heb je problemen om de schoenen van binnen droog, maar ook goed aan te houden.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 23:37

lolclub schreef:
Natte warme oren kan door koorts komen, natte koude oren zijn vaak het gevolg van nazweten van het werk
als de weerstand even wat minder is gaan paarden ook vaak nazweten, ze hoeven dan dus geen koorts te hebben.
Ik had om om 14.00 een kleine 15 minuutjes in de longeerbak, wat gestapt en paar rondjes gedraafd. En nat achter z'n oren was hij om 20.00 toen hij sinds 16.30 binnenstond. En het was "warm" gisteravond hier. Vandaar dat ik dacht dat hij het nu "gewoon" te warm had en heb de ongevoerde deken erop gedaan. Die blijft er nu op tot dit "warme" weekend voorbij is. Hij kan het immers wat te koud hebben, dan te warm. Wie weet is er hoop strakkies als zijn thermostaatgewend is aan zijn dunne lijf, en hij weer dekloos kan! Volgende winter bedoel ik dan hoor, natuurlijk. Ze kunnen het uiteindelijk het allerbeste met hun eigen wondervacht.

@Yoika, hij staat veel in de schuilhut schrijf je, is daar wel een droge bodem?

@Firegurl, kan het echt alleen maar verklaren (qua werkzame stof) omdat het wellicht gegeven is in combinatie met een corticosteroïd (wat overigens sterk wordt afgeraden door de fabrikant van Ventipulmin, las ik in de bijsluiter). Ook nog gezocht met engelstalige zoektermen, maar zie nergens dat er een zg. oorzakelijk verband wordt gelegd. Dat iemand op Bokt dan dat verband wél legt, kan, maar zonder onderbouwing kan ik er nog steeds niet veel mee. Maar als je twijfelt, dan beter niet inhalen, toch? Geef dan sputolysin of Bisolvon? Heeft de DA nou naar zijn longen geluisterd? Dat vraag ik nu al wat vaker, want het lijkt me dat dat toch zeker gebeuren moet voor hij een middel wil voorschrijven dat verwijding van de luchtwegen geeft. Anders is het vergelijkbaar dat iemand met een simpele hoest meteen van de huisarts een inhalator krijgt. Schieten op een mug met een olifant.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 23:56

paars schreef:
Ik had om om 14.00 een kleine 15 minuutjes in de longeerbak, wat gestapt en paar rondjes gedraafd. En nat achter z'n oren was hij om 20.00 toen hij sinds 16.30 binnenstond. En het was "warm" gisteravond hier. Vandaar dat ik dacht dat hij het nu "gewoon" te warm had en heb de ongevoerde deken erop gedaan. Die blijft er nu op tot dit "warme" weekend voorbij is. Hij kan het immers wat te koud hebben, dan te warm. Wie weet is er hoop strakkies als zijn thermostaatgewend is aan zijn dunne lijf, en hij weer dekloos kan! Volgende winter bedoel ik dan hoor, natuurlijk. Ze kunnen het uiteindelijk het allerbeste met hun eigen wondervacht.

Ah oke, ik meende gelezen te hebben dat zijn beide oren zelf nat waren ;) , ik heb dat wel eens na een behoorlijke training gehad,
dan zet je je paard droog op stal en ga je een uur later kijken dan heeft ie natte oren en een natte boeg.

Heb je hem nog horen hoesten vandaag ?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 00:07

lolclub schreef:
@Marcella
Wat is hij mooi strak en wat ziet hij er goed uit, top hoor !!!

Zit me nu af te vragen of er nog wat vanaf moet betreffende kilo's. En zit toch ook te twijfelen of ik niet een keertje bloed moeten laten trekken om te kijken of alles in goede verhoudingen is.

Die van mij heeft trouwens ook af en toe scheten waar wat vocht mee komt. Maar zijn mest ziet er de laatste tijd super uit. Alleen als ik minder dan de 3 handjes D&H sensitive geef dan is hij aan de schijterij.

Af en toe worden er nog tussendoor balen voordroog gevoerd van vorig jaar als ik het goed heb. De balen van vorig jaar zijn namelijk dunnere plakken en van dit jaar dikkere plakken. Merendeel is mooi droog spul en ruikt dan ook vaak lekker fris en niet zurig.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 00:21

lolclub schreef:
Heb je hem nog horen hoesten vandaag ?
Nee, wonderlijk. Heb echt het idee dat die fluim die dinsdagmorgen voor zijn box lag hem danig in de weg heeft gezeten. Hij daarom zo benauwd was, wel gek dat de DA niets hoorde rochelen, maar als COPD patient weet ik dat ik bij de huisarts soms ook net even zodanig moet ademhalen dat hij hóórt waar ik last van heb. Kan zo bepalen of ik mét of zonder AB de deur uit loop :+ . Het kan dus dat het er wel degelijk zat, maar hij er net langs kon ademen (zo noem ik het voor mezelf dan). Enfin. Ik ga gewoon door met de pilletjes, na hoeveel dagen ga jij terug naar 2 dd 5? Hij heeft er nu 3 1/2 dag 2dd7 opzitten.

@Marcella: keertje bloed trekken kan altijd, dat geeft toch wat meer zekerheid. Qua gewicht is het met de foto niet echt goed te zien, de manenkam en de schoft zijn zo niet goed te zien. Misschien een keer een "bloot" foto van de andere kant? Blijft toch lastig, maar allicht beter dan met deze foto's. Zoals ik de manenkam kan zien van deze kant is die nog behoorlijk "bol", of ze heeft dik haar (of allebei ;-) )?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 00:26

paars schreef:
Zoals ik de manenkam kan zien van deze kant is die nog behoorlijk "bol", of ze heeft dik haar (of allebei ;-) )?

Allebei, maar hals is al heel veel minder geworden. ;) Kan het namelijk merken aan de halsdeken die nu behoorlijk ruim om zijn nek heen slobbert. Zit er namelijk aan te denken of ik nu niet een maatje kleiner moet van halsdeken.

Zal morgen anders eens kijken voor foto van andere kant van de hals. Op deze foto's had hij de manen aan een kant.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:53

@Isapaardje : mijn ervaring met de Easyboots is dat hoeven er niet droog in blijven. De Old Mac's is helemaal geen oplossing want daar zitten zelfs sleuven in de zool.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:26

@Paars ,nee er is niet naar zijn longen geluisterd..Aangezien hij af en toe wit doorschijnend snot heeft is het niets ernstigs,geel snot duidt op een ontsteking.Het hoesten is alleen als hij draaft of als hij zijn hooi eet.Moest het even in de gaten houden...zonodig zijn hooi weken en veel frisse buitenlucht!

Hij gaf aan als het erger wordt,of maar niet weggaat ze meestal een kuurtje ventipulmin geven. Maar omdat ik dus hier op bokt wat over bevangenheid gelezen had in combinatie met ventipulmin vroeg ik mij af of jullie hier wat meer van wisten! Dus hij hoeft het op dit moment niet te gebruiken nog.
In ieder geval bedankt voor de antwoorden!

Hoe is het nu met jou paardje?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:32

Je kan altijd voor de zekerheid (net als ik) wat Bisolvon gaan geven. Dat maakt eventueel aanwezig slijm dunner en zo makkelijker weg te werken. Hiermee kan je erger voorkomen en je hoeft niet bang te zijn ivm gevoeligheid voor HB (en je dóet wat, tenminste, dat vind ik voor mezelf altijd prettig ;-) ). Met Vash gaat het goed hoor, dankje! Denk dat ik hem vanaf vandaag maar weer gewoon rustig aan de slag laat gaan. Overdrijven doen we toch al nooit daarmee, dus ik laat het bij 15 minuutjes spelevaren ;-) .

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:29

Marcella schreef:
Zit me nu af te vragen of er nog wat vanaf moet betreffende kilo's. En zit toch ook te twijfelen of ik niet een keertje bloed moeten laten trekken om te kijken of alles in goede verhoudingen is.

En hoe komt hij eruit als je hem kritisch scoort zoals aangegeven in het filmpje welke JP geplaatst had laatst ?
Voor een Fjord vind ik hem er persoonlijk al mooi strak uitzien maar ik kan hem natuurlijk alleen maar beoordelen van een foto.
Het is in ieder geval al een heeeeeeel verschil met hoe hij was ;)
Hoe houdt hij zich conditioneel (herstel na arbeid ed ) ?

Marcella schreef:
Die van mij heeft trouwens ook af en toe scheten waar wat vocht mee komt. Maar zijn mest ziet er de laatste tijd super uit. Alleen als ik minder dan de 3 handjes D&H sensitive geef dan is hij aan de schijterij.

Af en toe worden er nog tussendoor balen voordroog gevoerd van vorig jaar als ik het goed heb. De balen van vorig jaar zijn namelijk dunnere plakken en van dit jaar dikkere plakken. Merendeel is mooi droog spul en ruikt dan ook vaak lekker fris en niet zurig.

Grappig dat je dat zegt over de Sensitive, volgens mij zit daar ook de yea-sacc in, wil je dit voor mij eens nakijken op de zak ?
Laatst bijgewerkt door lolclub op 30-10-10 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:41

paars schreef:
Enfin. Ik ga gewoon door met de pilletjes, na hoeveel dagen ga jij terug naar 2 dd 5? Hij heeft er nu 3 1/2 dag 2dd7 opzitten.

Als je hem niet meer hoort hoesten kun je de dosis wel verminderen, het meeste slijm wordt ook ingeslikt,
meestal doen wij ook een dag of 3 (2xd7) en daarna over over op 2xd5.

paars schreef:
Denk dat ik hem vanaf vandaag maar weer gewoon rustig aan de slag laat gaan. Overdrijven doen we toch al nooit daarmee, dus ik laat het bij 15 minuutjes spelevaren ;-) .

Zolang ze geen koorts hebben houden wij ze hier ook in beweging, net als jij wel wat rustiger als normaal en we laten ze niet in het zweet komen.
Alleen als ze echt ziek zijn blijven ze op stal en stappen we ze aan de hand af.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:48

Lolclub helaas heb ik de zak niet meer. Maar heb wat gevonden en je heb gelijk.
http://www.rwdh.nl/index.php?page=shop. ... &Itemid=26

Hij ziet er inderdaad heel strak uit, maar ik vind het maar magertje uitzien. :o Je ziet zijn ribben niet, maar als je gewoon je vingertoppen er langs laat glijden voel je ze wel. Afgelopen vrijdag 16 km gereden met een gemiddelde snelheid van 6,7 km/u. En vorige week een vrijdag 20,5 km gereden met een gemiddelde snelheid van 7,5 km/u. Verschil kan natuurlijk ook komen omdat het de laatste paar dagen ineens weer warmer is, maar vond hem de laatste paar dagen een beetje mat overkomen.

Mijn uitzicht als ik erop zit. :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En misschien leuk vergelijking materiaal zijn vader (rip):
Afbeelding

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 23:42

Vergeleken met paps kan er nog wel wat af ;-) , mooie hengst zeg!
Het is erg wennen aan een afgeslankt paard, vond ik tenminste. Ik kon niet naar hem kijken zonder te denken van...jemineeeee wat is 'ie dun. Het was mijn paard niet meer leek het wel. Maar dat komt met de tijd in orde, haar afgeslankte vorm wordt steeds normaler voor je. Op een dag zie je dat niet meer.
Ik kan van de foto's met zadel van de andere kant genomen nog steeds niet zo goed alles bekijken :o Hebbu geen foto's van alleen z'n lijf zonder tuig? Paard op dieet en wel gewoon aan het werk vraagt natuurlijk wel een wat ingewikkelder voerbeleid. Krijgt 'ie wel genoeg binnen voor wat je met 'm doet (omdat je 'm wat mat vind)?

Tug schreef me dat ze de Bisolvon ook in kilo verpakking verkochten, toen dacht ik: laat ik 'ns op snor naar wat de CBG erover zegt. Vond een bijsluiter van op i-net: een varken/koe/hond/kat (zie geen beschikking voor gebruik bij een paard trouwens, ook niet van de Broxolvon?) van 600 kg zou dan 150 mg 2dd moeten krijgen. Vash zit op 58 mg 2dd. Moet dus eigenlijk wel 19 tabletjes geven per keer Lolclub :D . Bij Jordens Hippo staat dat ze 2,5 mg per 100 kilo moeten krijgen, in de bijsluiter van de CBG hebben ze het over 25 mg per 100 kg.... zou dat zijn omdat het eigenlijk niet beschikt is voor paarden (ik schrijf beschikt) rn ze aan de safe side blijven, of is het een foutje van de site? Verwarrende info al met al. Is naar verhouding erg veel goedkoper in zo'n kilo verpakking, dat zeker! Heb dan alleen veel te veel op voorraad met maar 1 paard op stal.
Lekker off topic in een HB discussie.....excuses voor deze zijstappen ;-) .

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 00:31

Zijn paps was nu ook niet bepaald een rustig dier. Een houten box zou geen spaan van heel blijven. Beestje stond daar bij de hengstenboer in een betonnenbox en overdag een aantal uren buiten op de wei, maar liep alleen maar heen en weer te lopen. Had dus absoluut geen tijd om te eten, maar alleen maar druk in de weer om merries te imponeren. Dus ja dan blijf je paard wel slank.

Hoe warmer het is en met weinig wind des te rustiger/matter hij is (het was hier in de schaduw 15 graden vanmiddag). Hoe kouder het is en vooral des te meer wind hoe frisser en vrolijker hij word. Ook al is hij geschoren voor die van mij geld gewoon dat het gewoon tussen de 5 en 10 graden moet zijn met een lekker fris windje erbij.

Er word goede kwaliteit voordroog gevoerd van eigen land en ook ruimschoots end dus absoluut niet zuinig gedaan (eerder teveel gelukkig). Zoals vanmorgen lag er zelfs nog een pluk in zijn box terwijl hij heerlijk buiten een tukje aan het doen was. En voor de rest zorg ik dat er altijd wat luzerne (nu nog subli) in de voerbak lig zodat hij altijd wat te knabbelen heeft hele dag door. En voor de rest 3 handjes equine sensitive, 3 handjes granenmix (voor de extra energie) en hier gaat ook nog luzerne bij (lijk het alsof hij heel veel krijg). Na het rijden 2 handje grasbrok (equifyt herbs) met daar doorheen een klein schepje vitaminen/mineralen poeder, zonnebloemolie en een paar pompjes appelazijn en 1x in de week gekookte lijnzaad.

Moet alleen trouwens wel zijn vochthuishouding in de gaten houden hij heeft soms de neiging om slecht te drinken. En moest toendertijd op advies van de homopaat dan een theelepeltje zout en een eetlepel donkerbruine basterdsuiker geven (voor zijn natrium gehalte). Hij heeft trouwens een himalaya steen in zijn voerbak liggen, maar daar doet hij niet veel meer mee dan door zijn voerbak te schuiven.

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:53

Sinds afegelopen woensdag heb ik te horen gekregen dat mijn mini zwaar bevanven is. RV is al een stuk gekanteld en hij staat hier niet op. Hij staat momenteel al vanaf vrijdag op de kliniek waar ze hem 2x pd een hoge dosis pijnstilling geven. Moet zometeen bellen om te horen of er vetering is, zoja dan gaat gij over op 1x pd pijnstilling en mag hij dinsdag misschien naar huis. Als er geen verbetering is dan zullen we over moeten gaan op andere aanpak.

Het staat normaal gesproken in een weilandje wat meer zand dan gras heeft. Dus de DA vermoed dat er een ontsteking heeft gezeten, aangezien ik hem vorige week iets wat kreupel aantrof. Ik dacht dat hij wat te jolig was geweest en heb veel gestapt en gekoeld. Maar woensdag lag hij in stal en kwam niet overeind. Nadat ik hem overeind geholpen had en hij gelijk weer door zijn beentjes zakte wist ik dat het goed fout zat en heb gelijk de DA gebeld.

Ik heb totaal geen ervaring met hoefbevangenheid en hoop dat ik hier meer kan leren en wat tips kan lezen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:09

Hoi Yvanka_, wat vervelend allemaal zeg. Leuke mini's heb je (even in je profiel gekeken. Om welke gaat het? Benji? Hopelijk doet de kliniek nog meer dan alleen pijnstilling geven, wat doen ze nog meer? Op pagina 1 van dit topic kan je zien wat er zoals in de acute fase gedaan kan of moet worden. Het verband tussen een ontsteking (waar?) en zand ontgaat me, maar misschien begrijp ik het verkeerd? In ieder geval hoop ik dat je hier wat wijzer gaat worden van dit ziektebeeld en dat je mini weer snel opknapt. Heb gelezen dat met name bute als pijnstiller bij mini's heel nauwkeurig gedoseerd moet worden, is dat de reden dat ze hem in de kliniek hebben gelaten?

KiimSharon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:47

ik hou een werkstuk over hoefbevangenheid en nu ben ik bij het onderwerp belemmeringen en mogelijkheden . Nou mijn vraag als een paard hoefbevangenheid heeft gehad kan hij/zij erna weer gewoon rijden zoals voor de hoefbevangenheid?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:51

@KiimSharon : dat is sterk afhankelijk van de mate van HB en de hoogte van presteren. Dat moet je per situatie bekijken.

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:50

paars schreef:
Hoi Yvanka_, wat vervelend allemaal zeg. Leuke mini's heb je (even in je profiel gekeken. Om welke gaat het? Benji? Hopelijk doet de kliniek nog meer dan alleen pijnstilling geven, wat doen ze nog meer? Op pagina 1 van dit topic kan je zien wat er zoals in de acute fase gedaan kan of moet worden. Het verband tussen een ontsteking (waar?) en zand ontgaat me, maar misschien begrijp ik het verkeerd? In ieder geval hoop ik dat je hier wat wijzer gaat worden van dit ziektebeeld en dat je mini weer snel opknapt. Heb gelezen dat met name bute als pijnstiller bij mini's heel nauwkeurig gedoseerd moet worden, is dat de reden dat ze hem in de kliniek hebben gelaten?

Ik heb maar 1 mini en dat is inderdaad Benji ;)
Hij krijgt metacam, dit is voor de pijn en tegelijk ontstekingremmers als ik het goed begrepen heb. Daarnaast krijgt hij nog bloedverdunners. De reden dat ze hem daar houden is dat hij geprikt moet worden met pijnstilling, dit moet inderdaad nauwkeurig gebeuren.

Ik bedoelde meer te zeggen met dat hij op zand staat dat het niet met eten / te veel suikers te maken heeft ;)

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:52

KiimSharon schreef:
ik hou een werkstuk over hoefbevangenheid en nu ben ik bij het onderwerp belemmeringen en mogelijkheden . Nou mijn vraag als een paard hoefbevangenheid heeft gehad kan hij/zij erna weer gewoon rijden zoals voor de hoefbevangenheid?

Dit is wel mogelijk maar het is inderdaad afhankelijk van de mate van de kanteling en afhankelijk van het paard.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 00:42

't is stil hier.. geen nieuws, goed nieuws? Dat hopen we dan maar! :D

Voor degenen die Yea-Sacc van Dodson&Horrell gebruiken - hetzelfde product wordt ook geleverd door Chevital, Heemskerk ( zelfde gistcultuur) alleen véél goedkoper!
D&H = 1 kg verpakking = 35 euro
Chevital = 5 kg verpakking..... 35 euro ( Chevital Live Yeast)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 01:05

Understanding Nutritional Risks in Laminitic Horses
by: Tracy Gantz
October 30 2010, Article # 17167 The Horse.com

We might be feeding our horses too well, at least as far as predisposing them to laminitis. Ray J. Geor, BVSc, PhD, Dipl. ACVIM, professor and chair of the Department of Large Animal Clinical Sciences at Michigan State University, spoke about controlling nutritional risks in pre- and post-laminitic horses at the Sept. 17-18 Laminitis West Conference in Monterey, Calif.

"All of us recognize that horses evolved to consume roughage," said Geor. "Despite the fact that we're all well aware of that, we tend to feed horses somewhat differently. We often feed them starch-based meals (cereal grains and sweet feeds, for example) or allow them to graze 'improved pastures' that are rich in sugars."

Pastures designed for dairy cattle, for example, have a much higher carbohydrate content than is ideal for horses. Overconsumption of these types of feeds can lead to laminitis, especially in horses and ponies with equine metabolic syndrome (EMS). Changes in pasture, like that which occurs in spring and fall when the water-soluble carbohydrate (WSC) and starch contents rise, pose the greatest risk for an episode of laminitis.

Consumption of pasture rich in WSC can markedly disturb the microbial population of the horse's hindgut and trigger events that lead to the development of laminitis. Yet not all horses turned out on WSC-rich pasture will develop laminitis. Geor explained that horses and ponies with features of EMS appear to be more susceptible to laminitis under these conditions. Clinical features of EMS include obesity and/or regional accumulations of excessive fat (e.g., a cresty neck) and insulin resistance. In these animals, exaggerated increases in blood insulin after feeding might contribute to laminitis.

"So the first step in lowering risk for laminitis is to identify these high-risk animals before they become a proverbial 'train wreck,'" said Geor. "Secondly, we've got to do a better job in terms of managing carbohydrate nutrition in these high-risk horses and ponies."

Geor emphasized three key concepts related to risk of nutrition-related laminitis:

1.Substantial flow of rapidly fermentable carbohydrate (i.e., starch and WSC) to the hindgut can occur with grain feeding and pasture grazing under certain conditions, leading to changes to and instability of the microbial community living in the hindgut. Reduction in the size of grain and grain-based meals and restricted access to pasture at certain times of the year can help reduce diet-associated disturbances in hindgut function.
2.Dietary starches and WSC markedly affect blood-insulin responses, and equids with EMS tend to have exaggerated responses. Very high blood insulin is one factor that contributes to development of laminitis in EMS animals.
3.Seasonal factors can modify the risk for nutritionally associated laminitis through effects on appetite, adipose (fat tissue) mass, insulin sensitivity, and the dynamics of blood insulin.
Geor said researchers are just beginning to recognize these seasonal risks.

"Horses and ponies are seasonal animals," he said. "They're designed to gain weight during the summer and into the fall and to lose weight during the winter. The question remains whether or not our modern management techniques interrupt that natural, seasonal cycle and contribute to obesity, which then contributes to insulin resistance."

Geor speculated that insulin-resistant animals might lack the flexibility to adapt to changes in dietary conditions (e.g., seasonal changes in pasture), and this plays a role in their susceptibility to laminitis.

He concluded his talk with the take-home messages that carbohydrate nutrition is strongly linked to laminitis risk, and that strict management of carbohydrate nutrition is indicated for equids with an insulin-resistant phenotype (i.e., EMS).