Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:07

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:27

SpikyBlue schreef:
Waarschijnlijk is daarvoor gekozen omdat hij zonder beslag niet kan lopen van de pijn ;) Laat maar weten als dat niet zo is, Yellofoon.
Ik zie zelf niet zoveel nadelen aan dit ijzer, hoor. Heb nog nooit meegemaakt dat een hoef, zoals jij omschrijft, 'uit elkaar' getrokken wordt. Als er maar genoeg garnituur gelegd wordt en het paard maar goed op tijd beslagen wordt, met het juiste nageltje.
Zooltjes zouden inderdaad ook kunnen. Maar vaak zakken de verzenen daar iets in weg, cq slijten door het hoefmechanisme een geultje in het zooltje, waardoor ze na een tijdje 'vast komen te zitten' in dat geultje.
Andere optie is kunststof.

Begrijp me niet verkeerd: blote voeten heeft ook mijn voorkeur. Maar helaas is het niet altijd haalbaar. Zoals ik al aangaf ken ik ook een aantal paarden met arthrose die het juist zonder ijzers heel goed doen. Maar als zij nog iets met haar paardje wil doen (rust roest) en hij zonder beslag niet uit de voeten kan, dan zij het zo.

Zo zie je maar: zoveel meningen over één gevalletje, ik zou als paardeneigenaar erg onzeker worden van al die verschillende visies :P

Mijn pony heeft enkel het eerste half jaar dat ze van mij was op blote voeten gestaan, haar hoeven brokkelde zo verschrikkelijk veel af dat het volgens de smid ook beter was om haar op ijzers te zetten. (was een andere smid dan die we nu hebben)
Ze begon ongeveer 2 jaar nadat ze ijzers had gevoeliger te lopen, toen werd dus artrose vastgesteld en geadviseerd om deze ijzers eronder te laten slaan...
Ik kan me dus wel voorstellen dat ze zonder ijzers NOG gevoeliger loopt dan met gewone ijzers...
Ze staat bij mij in de zomer/lente 24/7 buiten en in de herfst/winter overdag buiten en 's nachts binnen, ze moet niet meer rijden, wel gaan we regelmatig wandelen (erop of ernaast) en doen ook aan vrijheidsdressuur. Ze moet dus niet meer trainen, maar ik laat haar toch zo veel mogelijk zelf "bewegen", zodat ze zelf beslist of ze stopt of niet ivm eventuele pijn.

Ik zou wel eens willen proberen om haar op blote voeten te zetten maar heb bang dat ze dan veel pijn zal hebben, en zo'n verandering is waarschijnlijk ook niet bevorderend voor de artrose?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:45

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 08:26

@Arabesk

mooi geschreven.

wij hebben een paard op stal staan die al vanaf 2 jr op ijzers met een zool en sileconen staat
als je haar hoeven ziet....om te huilen
omdat ze nu in de reserve tijd staat en straks van mijn stalhoudster word is ze van de ijzers gehaald en nu 2x bekapt
ze heeft erge platvoeten en ik heb de onderkant gezien voor de kapbeurt :oo er zat gewoon een open ruimte tussen de hoefwand en de zool

ik hoop dat dit nog goed gaat komen,paard is 7 jr en heeft dus 5 jr met met dichte ijzers gestaan.

precies zoals jij beschreven hebt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:34

Yellomofoon schreef:
Ik zou wel eens willen proberen om haar op blote voeten te zetten maar heb bang dat ze dan veel pijn zal hebben, en zo'n verandering is waarschijnlijk ook niet bevorderend voor de artrose?

Als je het niet probeert, weet je het niet.
Blote voeten = betere bloeddoorstroming.
Theoretisch gezien is blote voeten beter tegen de pijnbeleving (door atrose) op den langere duur.

shalalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:41

Als het paard goed loopt dan ga je toch niet zomaar veranderen :?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:55

shalalie schreef:
Als het paard goed loopt dan ga je toch niet zomaar veranderen :?

Wel als er een verbetering te behalen valt. Je weet alleen of er een verbetering heeft plaatsgevonden als je iets verandert hebt. Aan een status quo heb je niet veel in je zoektocht naar goed-beter-best.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:03

mirgino schreef:
@Arabesk

mooi geschreven.

wij hebben een paard op stal staan die al vanaf 2 jr op ijzers met een zool en sileconen staat
als je haar hoeven ziet....om te huilen
omdat ze nu in de reserve tijd staat en straks van mijn stalhoudster word is ze van de ijzers gehaald en nu 2x bekapt
ze heeft erge platvoeten en ik heb de onderkant gezien voor de kapbeurt :oo er zat gewoon een open ruimte tussen de hoefwand en de zool

ik hoop dat dit nog goed gaat komen,paard is 7 jr en heeft dus 5 jr met met dichte ijzers gestaan.

precies zoals jij beschreven hebt.

helaas gaat het niet goed met dit paard
ze heeft vannacht binnen gestaan en kon geen pas verzetten staat met dikke benen
nu heeft ze meer klachten oa aan de ligamenten vanwege trauma 9 mnd geleden en lymfeklieren die niet goed werken ze is ook erg frans voor ,erg triest ,en de eigenaresse heeft toch besloten om op het oordeel van de kliniek af te gaan
volgende week word het besluit gemaakt wat er gebeuren gaat
maar het zal hoogst waarschijnlijk toch inslapen worden

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:05

He bah zeg, wat een naar nieuws.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:15

scoxxx schreef:
Als je het niet probeert, weet je het niet.
Blote voeten = betere bloeddoorstroming.
Theoretisch gezien is blote voeten beter tegen de pijnbeleving (door atrose) op den langere duur.

Maar als ze met gewone ijzers al gevoelig loopt dan zal ze toch heel gevoelig lopen zonder ijzers, of zie ik dat verkeerd?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:40

scoxxx schreef:
He bah zeg, wat een naar nieuws.

ja is echt kl*te,paard loopt op de zool
ik heb gezien hoe de voet er vanonder uitzag met kappen
je had de zool en dan zo`n 3cm niks en dan de hoefrand, de smid heeft de hoef bekapt en het zag er weer een stuk beter uit
maar nu op de natte wei lijkt ze nog gevoeliger te zijn ,paard heeft gewoon pijn
en met dat andere erbij is het over.
de DA wilde begin deze maand al inslapen ,maar dat is verschoven omdat ze toch nog wat langer wilde aankijken ,maar het gaat niet.
echt verschrikkelijk het is een echte lieverd en nog zo jong.
ik kan geen foto`s maken omdat het mijn paard niet is,maar ze heeft geen mooie voeten.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:59

Yellomofoon schreef:
Maar als ze met gewone ijzers al gevoelig loopt dan zal ze toch heel gevoelig lopen zonder ijzers, of zie ik dat verkeerd?

Nee, zie je niet verkeerd.
Ffkes terug naar mijn eigen atrose-paarden. Zodra ik teveel zool wegkap, lopen ze kreupel. Bij eentje is het zelfs zo dat een klein floepertje teveel wegkappen, ik het leven al door zie schemeren.
Bij dit paardje kan ik ook de hoefwand niet teveel terug kappen, altijd halve mm laten staan.... anders wordt ze gevoelig(er) op het harde.

Kortom, mijn persoonlijke ervaring en mening is dat een paard kreupelt/gevoeliger wordt daar wanneer je fout bekapt (de harde werkers over vele km-ers uitgezonderd) en zodra het paard goed bekapt is, ieder paard in principe op blote voeten moet kunnen.
Wij hebben onze oude atrose-merrie laten inslapen toen zij niet meer op blote voeten kon (leven). Toen werd de pijn duidelijk te veel voor haar voor een paardwaardig leven.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:02

mirgino schreef:
de DA wilde begin deze maand al inslapen ,maar dat is verschoven omdat ze toch nog wat langer wilde aankijken ,maar het gaat niet.

Oh jee,,, maar ja, afscheid nemen doe je soms als eigenaar in stappen ja en heeft soms meer tijd nodig... zeker als het je eerste paardje is wat je laat inslapen. Triest verhaal.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:44

ze heeft dit paard geboren zien worden en als jaarling gekocht
helaas heeft het paard nooit echt goed in haar vel gezeten en door die franse stand heeft ze denkt de eigenaresse vele andere klachten gekregen,zoals schouder klachten vaak onzuiver lopen

maar die hoeven zijn echt slecht!
helemaal doorgezakt,ze zet ook eerst de buitenkant neer en klapt dan haar hoef neer.
ze vind dit niet paard waardig meer.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:15

Toch ben ik wel benieuwd naar die voeten. Al zou het alleen maar zijn om er iets uit te leren.
Kun je niet toestemming vragen om een paar foto's te maken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:47

Ik heb vandaag ook foto's gemaakt van de pootjes van mijn paardje. Heb er een topic van gemaakt: [BEH] Traditioneel > natuurlijk: Chubby

Of willen jullie liever dat ik hier wat foto's plaats om het centraal te houden?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:41

Chubby schreef:
Ik heb vandaag ook foto's gemaakt van de pootjes van mijn paardje. Heb er een topic van gemaakt: [BEH] Traditioneel > natuurlijk: Chubby

Of willen jullie liever dat ik hier wat foto's plaats om het centraal te houden?

Kei-slim idee om een hoevendossier te gaan bijhouden ;-)
Voor de rest, zie ik dunne hoefwandjes en een dunne hoefzool + een hoef idd niet helemaal in correcte formatie.
Maar dat weet je zelf ook heel goed ;-) Als je de NB-boekjes van Paardnatuurlijk al doorgenomen hebt, weet je al op theoretisch gebied genoeg.
Ben benieuwd hoe de praktijk je straks gaat bevallen en je hebt helemaal gelijk: indien je paard standaard kreupelt na ieder hoefsmidbezoek, zou ik als ik jou was ook de vijl in eigen handen gaan nemen!
Sterker nog, zo ben ik ook ooit begonnen -haha-

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:34

Mijn dame ook weer eens, zou ik al een tijdje doen :o
Blootvoets sinds ongeveer 2 jaar. Nieuwe smid sinds bijna 1,5 jaar (blijheid!!!!). Wat scheef op de voeten, naar binnen uitwaaierend. Altijd gevoelig op losse steentjes, momenteel weer wat meer mogelijk vanwege 3 maanden vakantie op het land? Op asfalt en gelijke harde ondergrond gaat het prima, steentjes blijven rot. Rijden momenteel niet gek veel buiten, bij veel drafwerk (aan de fiets) krijgt ze haar easyboots voor aan. Achter eigenlijk nooit hoefschoenen.

Fotos 2 weken na bekappen, ze groeien momenteel best snel heb ik het idee!

Linksvoor
Afbeelding
http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... C02587.jpg

Rechtsvoor
Afbeelding
http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... C02592.jpg\

Linksachter (scheetje beef en beweegt :o)
Afbeelding
http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... C02600.jpg

Rechtsachter
Afbeelding
http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... C02596.jpg

RV - vooraanzicht
http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... C02602.jpg

LV - vooraanzicht
http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... C02603.jpg

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:59

scoxxx schreef:
Kei-slim idee om een hoevendossier te gaan bijhouden ;-)
Voor de rest, zie ik dunne hoefwandjes en een dunne hoefzool + een hoef idd niet helemaal in correcte formatie.
Maar dat weet je zelf ook heel goed ;-) Als je de NB-boekjes van Paardnatuurlijk al doorgenomen hebt, weet je al op theoretisch gebied genoeg.
Ben benieuwd hoe de praktijk je straks gaat bevallen en je hebt helemaal gelijk: indien je paard standaard kreupelt na ieder hoefsmidbezoek, zou ik als ik jou was ook de vijl in eigen handen gaan nemen!
Sterker nog, zo ben ik ook ooit begonnen -haha-

Ik volg dit topic ook al een tijdje en heb gister ook de foto's van chubby bekeken, waar ik nieuwsgierig naar ben is waar je aan kan zien dat een paard dunne hoefzolen heeft?

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:18

Ik lees hier zo af en toe wel eens mee maar zie termen voorbij komen die mij echt boven m'n petje uitstijgen. Maargoed, ik kan hier uiteindelijk wel iets van leren. Daarom ben ik ook heel erg benieuwd wat jullie van de hoeven van mijn pony vinden.
Pony is een nrps e-pony. Hij wordt natuurlijk bekapt en koud beslagen. Ik heb de foto's net voordat de smid kwam genomen (toen stond hij op 8 weken) en vlak erna. Pony staat op ijzers omdat hij 's zomers kreupel op harde en steentjes loopt. Mocht er sneeuw vallen gaan ze eronder vandaan omdat we anders stal niet uit kunnen. Het gaat in de winter wel goed dwz dan loopt hij niet kreupel zonder ijzers.

Ervoor:
LV en RV
Afbeelding Afbeelding

LA en RA
Afbeelding Afbeelding

Erna:
LV
Afbeelding Afbeelding

RV
Afbeelding Afbeelding

LA
Afbeelding

RA
Afbeelding

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:35

Hij wordt natuurlijk bekapt en daarna beslagen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:07

Henkje schreef:

:D

Ik heb net een fotootje gemaakt van de voorschoenen van Merrit.
Je ziet nauwelijks hoef, maar ik vond hem wel relevant ;)
Afbeelding

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:22

Henkje schreef:

Yep, doe ik zelf ook. Bekappen volgens de Pete Ramey-manier en voorts, indien nodig, hopla een ijzertje eronder.

Vaak pas ik zeker na de 2de tot 3de beslagbeurt wat extra bekaptoepassingen toe, afhankelijk hoe de hoef verder "vervormt" dankzij het ijzer.
Na 4 tot 5 beslagbeurten a 6 weken de dracht, gaan de ijzers er weer af omdat de hoeven anders te zeer vervormen naar mijn zin. Dan gaat betreffend paardje zeker 4 tot 5 weken minstens terug op blote voeten, zodat de hoeven weer kunnen herstellen.
Vergt een strak train- en wedstrijdmanagement wat hoeven betreft, immers in de Ardennen of op wedstrijden wil ik de paarden op ijzers. Ik manage naar pieken toe en in de aanloop naar en in de piek zelf hebben ze ijzers nodig.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:24

@ Scoxxx, mag ik vragen waarom ge dan niet voor hoefschoenen gaat ? :p

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:30

Atalanta schreef:
Ik volg dit topic ook al een tijdje en heb gister ook de foto's van chubby bekeken, waar ik nieuwsgierig naar ben is waar je aan kan zien dat een paard dunne hoefzolen heeft?

Aantal zaken: dunne hoefwanden is vrij vaak ook dunne hoefzolen, overgang voorste puntje van de straal naar de hoefzool, eventueel concaviteit (maar hoeft niet), vorm van de hoef, vorm hielen + steunsels, snel gevoelig. Maar uiteindelijk weet je het pas echt zeker als je de hoef i.r.l. ziet/in handen hebt. En rontgenfoto's geven absoluut uitsluitsel natuurlijk ;-)