[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gemske

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:58

@jesito: ik gebruik het graasmasker nu een jaar voor Aurora, ben ondertussen aan de tweede toe. Ik ben er erg tevreden over. Aurora heeft hem maar een of twee keer afgekregen (hij zit met klitteband vast) en ze probeert het toch echt wel. Mijn pony's gaan nu een paar uur per dag de wei op, Aurora alleen nog met masker. Voor de rest staan ze in de stal/paddock met alleen hooi.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:33

Update Image

Na al die filmpjes kan ik natuurlijk niet achterblijven: even een filmpje gemaakt van het revalideren van Image door zichzelf.

Lekker is dat! Ben je zelf heel voorzichtig aan het opbouwen met je paarden
Image rijden wij alleen rechtuit en grote bochten, geen onverwachtse bewegingen, alles goed voorbereiden, galop slechts 2 rondjes en dan weer draf. Bloos
Janouk bouwen we langzaam op na haar bronchitis. Veel stap en drafwerk, laag en lang.
De meningen van de deskundigen verschillen erg hoe je het beste kan opbouwen na een gekanteld hoefbeen en zware hoefbevangenheid. Het is zo moeilijk om de juiste revalidatie te kiezen.

En dan heb je de dames zelf ook nog. Ze hebben zelf weer hele andere ideeen over revalideren. Haha!

Je kan best met 4 benen omhoog springen op de plaats en dan vertrekken in uitgestrekte galop om dan een noodstop te maken. Je kan best bokken, galopperen op kleine voltes, korte draaien maken. Tuurlijk wel. Beetje snelheid maken, lekker bokken en dan weer een noodstop. Worden je benen sterk van en je lichaam lekker los.

Je bent vast heel nieuwsgierig geworden naar de revalidatie ideeen van de dames. Let op: ze waren al 5 minuten bezig voor ik mijn fotocamera gevonden had.
Zo ziet de revalidatie eruit vanuit het keukenraam.

http://nl.youtube.com/watch?v=jSd55Saa0TU

(ik geniet er zo van dat beide dames weer zo vrolijk zijn. Goh, wat heb ik dat gemist)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:43

OK dan! Brilliant filmpje, Janouk!!!

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:55

Geweldig Janouk!!
En dan op het eind kijken ze je aan zo van "heb je gezien wat we kunnen?!" Haha.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:57

Haha! en dan te bedenken dat we vorige week hele gesprekken hebben gehad of Image weer onder het zadel zou mogen wijken of dat zijgangen nog te vroeg was.
Na dit filmpje gaat het niveau in de training omhoog: ik denk dat ze wel weer kan gaan wijken. Haha!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:40

gemske schreef:
@jesito: ik gebruik het graasmasker nu een jaar voor Aurora, ben ondertussen aan de tweede toe. Ik ben er erg tevreden over. Aurora heeft hem maar een of twee keer afgekregen (hij zit met klitteband vast) en ze probeert het toch echt wel. Mijn pony's gaan nu een paar uur per dag de wei op, Aurora alleen nog met masker. Voor de rest staan ze in de stal/paddock met alleen hooi.

Ik denk dat mijn pony hem ook zo af heeft, want zelfs een vliegenfrontriem aan haar halster, moet ik dagelijks wer gaan zoeken in de wei.
En dan doe ik het halster al strakker en de frontriem naai ik vast en al diverse halsters en frontriemen geprobeerd maar het lukt haar steeds weer.
Ik denk dat ze dat masker helemaal niet gaat accepteren, maar ik geloof dat je er wel een kunt krijgen voor te testen bij de paardedrogist.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:02

Geweldig filmpje! Heerlijk om ze zo weer te zien na hoefbevangenheid.

Ik heb ook zo'n graasmasker besteld, maar ik vrees dat die ook niet zo lang aan zal blijven. En aargh, ik liet vanmiddag mijn Shet in de grote wei, peert mijn ex-hoefbevangen pony hem er gewoon achteraan dwars door de draad, behalve dat de hele paddock uit zijn voegen is omdat de schrikdraad achter haar been bleef haken, mocht ik ook een half uur achter ponylief aanlopen. Op stal gezet, tja eigen schuld dikke bult en vanavond fiks ik de stroomdraad wel weer. Dan maak je een ruime paddock voor zo'n dier, mét een privé wei erbij, schaf je een Shetlander zodat ze niet alleen staat én krijgt ze een graaskorf zodat ze af en toe lekker bij de paarden in de grote wei kan, flikt ze me dit. Stoom uit je oren

Groeien bij jullie trouwens die hoeven van ex-bevangen pony's ook zo razendhard? Vroeger moest ze één keer paar jaar naar de smid, nu zo ongeveer per 6 weken.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:15

Bij haf gaan ze ook ontzettend snel. Niet normaal. Echt om de 5 weken moet de smid komen en dan vind ik ze eigelijk al te lang

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:14

Zieke hoeven groeien altijd harder.
Dat heeft moeder natuur zo ingebouwd Haha!

Isabella's hoeven gingen eerst mega hard. Ik haalde er zelf om de 2 dagen een stukje vanaf. En nu al weken niet meer naar omgekeken. Ze lijken nauwelijks te groeien. Misschien is dat dus ook een teken dat ze weer op weg is "gezond" te worden?

Nu dat slome er nog af. Jeetje zeg; vandaag was het wel heel erg. Ik heb 100 meter aan het touw lopen trekken, toen ik er genoeg van had. Heb haar gekeerd en weer terug naar haar domein gebracht. Zij had overduidelijk geen zin in wandelen, maar ik ook niet op die manier. Pffff .... het was al zo drukkend.
Nee energie is hier ver te zoeken op dit moment. Geen idee waarom. Misschien ligt het aan de celzouten? Moet dan nog navragen of dat kan.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:22

Geen idee, bij Bonita is het ondertussen een hele tijd alweer geleden dat ze bevangen heeft gestaan, maar ze blijven als kool groeien. Moet je nagaan dat ik toen nog een smid had die gewoon niet op kwam dagen... De hoeven zien er nog niet uit, maar ze loopt wel als een tierelier.

Ik ga inderdaad tussendoor haar voorkant ook een beetje bijvijlen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:28

Gek, hier groeien de hoeven nog steeds nauwelijks.

@Isa, ik ga je nog pm-en om het verhaal af te maken wat ik was begonnen, maar ik kon even geen letter op papier krijgen, komt wel weer. En Tyra is goed, heel goed zelfs. En da's dan ook weer zo dubbel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:57

handig bedacht van moeder natuur, hoe sneller ze groeien hoe sneller ze weer 'normaal' zijn Lachen

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:35

Nou ik geloof niet dat 'normaal' er ooit nog in gaat zitten voor haar, zal morgen wel eens foto's maken van haar hoefjes en het is echt al een hele tijd geleden dat ze bevangen heeft gestaan. De witte lijn blijft ook gigantisch breed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:36

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:08

Ik wil het artikel binnenkort wel vertalen, maar even in het kort komt het er op neer dat er steeds vaker bij paarden insulineresistentie wordt geconstateerd. Insulineresistentie is hetzelfde als Diabetes type II bij mensen. Dat wil zeggen: als een paard eet krijgt hij glucose (suiker ) binnen. Ook zetmeel wordt in het lichaam omgezet in suiker, trouwens. Normaal gesproken gaat de alvleesklier dan insuline produceren, insuline zorgt ervoor dat de suiker in de cellen omgezet kan worden in energie. Bij insulineresistentie gebeurt dat ook, alleen zijn de cellen ongevoeliger geworden voor insuline. Het lichaam reageert daarop door steeds meer insuline te produceren. Een tijdje lang reageren de cellen dan wel op die verhoogde insuline, maar er komt een moment dat ze bijna niet meer reageren. Wat je dan krijgt is dat de suiker (glucose) niet meer verteerd en omgezet kan worden, en dan wordt het vervolgens opgeslagen als vet. Vandaar de vetbulten die je vaak bij deze paarden ziet.

Deze paarden hebben niet voldoende energie, omdat ze de suiker in hun lichaam niet kunnen benutten.

Ook onstaan vaak kleine ontstekingen van bijv. de huid. Maar het grootste probleem is laminitis (hoefbevangenheid). Bij mensen met diabetes zie je ook vaak ernstige voetproblemen.

De rest volgt dus binnenkort.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:14

dank je voor de vertaling!!dat kan ik dus niet....ik weet waar ze het over hebben maar wat het in het nederland betekent????
dat zelfde probleem heb ik dus in het frans ook ,lastig hoor.
Ik zet het niet om in mijn hoofd,misschien is dat het...

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:21

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:58

bij mensen is het zo dat een te trage schilklier de insuline resistentie versterkt.....ik denk dat het bij paarden ook zo is
(maar dat wisten jullie al...)

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:12

Er zijn celzouten voor betere schildklierwerking. Oa Kalium Jodatum. Daar staat bij toepassing:
bij verhoogde bloeddruk, activeert de werking van het hart en de hersenen, bij neiging tot chronische huid- en slijmvliesontsteking, bevordert de eetlust en de vertering.
Ook bij arteriosclerose en reumatisch gezwollen gewrichten. Verhoogde stofwisseling met als gevolg vetzucht of vermagering.
Verbetert de afweerklachten van het lichaam en alle ontstoken gewrichten.

@Mysa; ik wacht je verhaal rustig af. Neem er de tijd voor die je nodig hebt. Kan me indenken dat je hoofd er nog helemaal niet naar staat. Wel erg fijn te horen dat het veel beter gaat met Tyra. Hopelijk houdt zij die stijgende lijn vast.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:15

Indra schreef:
Nou ik geloof niet dat 'normaal' er ooit nog in gaat zitten voor haar, zal morgen wel eens foto's maken van haar hoefjes en het is echt al een hele tijd geleden dat ze bevangen heeft gestaan. De witte lijn blijft ook gigantisch breed...

Toch eens zoeken naar een andere hoefsmid dan.
Hoewel Isabella haar voeten ook nog niet helemaal optimaal zijn (wat ook niet kan, want het is allemaal nog geen jaar geleden, en een hoef heeft minimaal een jaar nodig om uit te groeien). Maar het ziet er wel naar uit dat (mits het zo blijft) over tijd de voeten weer normaal zijn. Van bovenaf gezien zien ze er al normaal uit. Van onder gezien kun je nog altijd zien waar de hoefzweer heeft gezeten (wand wijkt daar wat) en de toon is nog kort omdat er nog altijd die scheuren in zitten (dat duurt ook nog al een tijdje). Maar de witte lijn wordt volgens mij weer net zo "smal" als hij vroeger was. Kwestie van goed en vooral zeer regelmatig laten bekappen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:18

Goedemorgen,

Mijn smid vertelde mij 3 weken geleden dat het haast niet meer te zien is dat dynamiek hoefbevangen is geweest.

Isa hoe staat het met je site? je mag evt ook de foto van dynamiek in het gips gebruiken van mij

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:20

Isapaardje schreef:
Er zijn celzouten voor betere schildklierwerking. Oa Kalium Jodatum. Daar staat bij toepassing:
bij verhoogde bloeddruk, activeert de werking van het hart en de hersenen, bij neiging tot chronische huid- en slijmvliesontsteking, bevordert de eetlust en de vertering.
Ook bij arteriosclerose en reumatisch gezwollen gewrichten. Verhoogde stofwisseling met als gevolg vetzucht of vermagering.
Verbetert de afweerklachten van het lichaam en alle ontstoken gewrichten.

@Mysa; ik wacht je verhaal rustig af. Neem er de tijd voor die je nodig hebt. Kan me indenken dat je hoofd er nog helemaal niet naar staat. Wel erg fijn te horen dat het veel beter gaat met Tyra. Hopelijk houdt zij die stijgende lijn vast.

dat heb ik lang geleden eens geprobeerd,kelp...daar zit ook jodium in,bij pablo werkte dat jammergenoeg niet...
werken de celzouten bij isabella?merk je verschil,of duurt dat een tijdje?

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:21

dynamiek schreef:
Isa hoe staat het met je site?

Even op een laag pitje. Ik heb op dit moment weinig tijd om allerlei linken op te zoeken en dan te plaatsen op de site. Zit nu wel even achter de pc, maar hij gaat straks weer voor de rest van de dag uit.
Maar de eerste info staat er op. Ik hoop dat jullie me zoveel mogelijk (via pb graag, anders moet ik hier weer gaan zoeken) informatie gaan aanleveren in de vorm van foto's, verhalen, maar zeker ook interessante linken. Mag ook in het engels, want er zijn altijd mensen die het wel goed kunnen lezen (ik niet, dus vertalen doe ik het zeker niet. Maar dat wil niet zeggen dat de link niet interessant is haha). Dus kom maar op met posten; des te sneller is er een overzichtelijke site Haha!

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:27

geerke schreef:
werken de celzouten bij isabella?merk je verschil,of duurt dat een tijdje?

Ik merk alleen dat ze super sloom is. Nu is één van de celzouten die ze krijgt een biochemisch kalmeringsmiddel, ingezet bij onrust en slaapstoornissen (en voor betere werking van zenuwstelsel en schildklier ook).
Dus tja ... het zou zomaar kunnen dat dit middel dus werkt.

Ik kan haar niet ziek noemen, maar dat maffe en gekke gebok en geren van haar is er helemaal af. Als ik haar voorheen mee naar buiten wilde nemen, was ze bijna niet te houden, zo blij. Nu sjokt ze gewoon mee van "oh we gaan wandelen, het zal wel". Vandaar dat ik het nog wil navragen, want nu zit ik een beetje in de zorgen of ze niet toch tegen een bevangenheid oid zit aan te hikken met haar slome gedrag.

Een ander celzout geeft goede resultaten bij darm- en maagklachten. Maar ondersteunt ook de hypofyse en de schildklier, die de aanmaak van calcium bevordert, wat weer te maken heeft met osteoporose (wat het ook mag betekenen ... type deze tekst over van het celzouten overzicht dat ik heb).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:48

Jeetje, bedankt voor de uitleg + site Lachen.