[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:37

Goed weer wat vragen van mij. Jullie kunnen mij er vast mee helpen.

1. Mijn paard is goed afgevallen is nu goed op figuur maar blijft afvallen kan ik iets bijvoeren om hem stabiel in gewicht te houden?

2. Van de zomer wil ik hem mogelijk ook een paar uurtjes het land op hebben. Is dat mogelijk denken jullie? Nu hij zo goed is afgevallen is het risico minder toch?
Plan is dan met een masker en dan elke keer 5 minuten opbouwen. Deze dan 2 tot 3 dagen volhouden en daarna er 5 bij. Is dat een goed opbouw systeem?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:48

Wij hebben een shetlander opgevangen die bij de vorige eigenaresse 'jaren geleden' wel eens hoefbevangen was geweest. Toen we kwamen kijken liep ze wel wat stijf maar dat zou komen omdat ze toen 24/7 in een kleine box stond (kwam van 24/7 buiten maar moest door omstandigheden daar weg). Dat leek ons een logische verklaring bovendien was het een erg lieve pony, hadden we met spoed een maatje nodig voor onze Haflinger en was de eigenaresse een vriendin van mijn instructrice. We zijn dus niet heel kritisch geweest en hebben haar overgenomen.
Het rare stijve loopje bleef maar ze leek er geen last van te hebben. We hebben haar steeds goed in de gaten gehouden (geen pulsatie of warme heoven, ze was nooit te dik eerder te mager en kwam in de zomer maximaal een uurtje op het gras en in de herfst/winter helemaal niet) en ook de hoefsmid regelmatig laten komen en laten controleren. Ze wordt heel sober gehouden op een zandpaddock met hooi in slowfeeders. Omdat ze vermagerde zijn we wel 2 handjes Pavo carte 4-live bij gaan voeren met gekookt lijnzaad en later zonnebloem olie (mee gestopt toen ze slechter ging lopen). De laatste tijd ging ze steeds slechter lopen, vermagerde steeds meer en werd nukkig naar mensen. We hebben gister met spoed de hoefsmid laten komen en volgens hem was ze in ieder geval niet hoefbevangen. Vandaag is de dierenarts geweest en heeft wel hoefbevangenheid vastgesteld, ze heeft nu Metacam voorgeschreven gekregen. Ik kon verder niks uit de dierenarts krijgen qua ernst, prognose en oorzaak.
Ik vraag me nu dus heel erg af hoe het kan (de DA had het over de harde grond maar de afgelopen tijd was het juist weer warmer en de grond dus ook weer zachter). Verder vraag ik me af hoe het kan dat ze 'altijd' al zo apart heeft gelopen, betekend dat dat ze al die tijd hoefbevangen was of dat het hoefbeen gekanteld is? Volgens de vorige eigenaresse is op de foto geweest en was er niks mis maar dat geloof ik niet meer zo...
Ik hoop dat jullie ons verder kunnen helpen en eventueel nog tips/verbeteringen voor ons hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:01

Ash_ schreef:
Goed weer wat vragen van mij. Jullie kunnen mij er vast mee helpen.

1. Mijn paard is goed afgevallen is nu goed op figuur maar blijft afvallen kan ik iets bijvoeren om hem stabiel in gewicht te houden?

2. Van de zomer wil ik hem mogelijk ook een paar uurtjes het land op hebben. Is dat mogelijk denken jullie? Nu hij zo goed is afgevallen is het risico minder toch?
Plan is dan met een masker en dan elke keer 5 minuten opbouwen. Deze dan 2 tot 3 dagen volhouden en daarna er 5 bij. Is dat een goed opbouw systeem?

1: Voer je nu enkel graszaadhooi? Als dat zo is kun je het gaan mengen met weidehooi. Met de hoeveelheid weidehooi bepaal ik of ze aankomen of afvallen. Eventueel een scheut olie kan ook helpen.

2: Dat zul je moeten proberen, ik doe ze niet langer dan een half uur op het gras. Dat gaat tot nu toe goed. Rustig opbouwen en goed je pony in de gaten houden. Als je twijfelt niet op het gras zetten of minder lang. Dat systeem gebruik ik ook zo ongeveer.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:36

Hij krijgt nu al eeb mengsel van graszaad en weidehooi. Kuil kan ik niet geven met oog op Ir. Wat voor olie zal ik dan kunnen geven? Houd dit op gewixht of zet dit ook aan?

Ja wil hem ook zeker niet langer als 1 uur op het landmet masker. Hopelijk is dat te doen met hem met van het land afhalen. Zo niet mag hij (na opbouwen) 1 uuur voor de rest naar binnen gaat het land op.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:37

ik gaf naf omega olie bij toen ik bij Amber de ribben kon tellen. In combinatie met weidehooi en de olie kreeg ze meer vlees op de botten. Inmiddels ben ik gestopt met de olie. Het zet wel aan is mijn ervaring.

Wat is nu de mix? Anders kun je mss het weidehooi nog wat verhogen en wat minder graszaadhooi geven?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:34

Hier wel weidegang in de zomer. Maar altijd zeer strenge strookbegrazing. Heel klein beetje, 2x per dag zijn ze dan even aan het knabbelen en dan is het op. Soms wel sneu, maar is de enige manier om ze niet te zwaar te laten worden. En dit doe ik alle jaren al zo en gaat voor de merrie goed.
Die merrie is zo dol op gras dat ik ook niet alles wil onthouden.

Swift, lastig te zeggen. Wanneer zijn de eerdere foto's gemaakt? Kanteling hoeft niet direct al zo te zijn.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:57

sorry dat ik hier zomaar kom binnen vallen maar ik had een vraagje en misschien hebben jullie hier ervaring mee.

Ik heb een shetlander (22 jaar) en die is hoefbevangen,
vandaag zijn we foto's wezen maken van beide voorbenen en ze zijn helaas wat gekanteld.
nu werd ons aangeraden om onze shet op houten schoenen aan beide voorbenen te zetten.
ik ben benieuwd of dit geholpen heeft , en of jullie paarden ook op het harde moest blijven staan

Afbeelding
Foto met wat ik bedoel

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:50

Dyonne; De vorige eigenaresse is daar niet echt specifiek in, het was 'tijden geleden' ik heb al heel vaak geprobeerd ene duidelijk antwoord te krijgen maar dat lukt niet en ze wuift alles weg.

We 'schrokken' er trouwens van hoe erg ze nu al verbeterd is na 1 dosis Metacam... Ze liep echt weer een stuk normaler, voel me nu helemaal stom dat ik me eerst met een kluitje in het riet heb laten sturen... Is het een goed of een slecht teken dat ze nu al zoveel beter loopt? Het is in ieder geval een teken dat ze, ondanks dat ze weinig liet blijken, toch erg veel pijn had.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:59

Mengsel is nu helft helft. Hij krijgt totaal 9 kg hooi per 24 uur. 2keer helft helft en 1 keer enkel weide hooi. Ik wacht dan nog even af met olie bij geven want hij is nu net goed en als dat aanzet moet ik weer opnieuw beginnen. Ga dan gewoon het weidehooi iets ophogrn en de safe and sound kijken wat dat doet!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:00

Michelle, zo te zien is die houten schoen bedoeld om zowel het afrollen als de voetas kunstmatig te verbeteren. Heeft jouw pony dan ook een erg lange teen met relatief lage verzenen ?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:36

Afbeelding

Foto van de rechtervoorvoet van onze shetlander waar ik eerder al over poste. Deze foto is bij haar eerste hoefbevangenheid in 2010 gemaakt. Ik ben heel benieuwd naar jullie mening.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:37

Die is flink gekanteld in iedergeval,wat zegt de da hierover.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:46

Mijn merrie heeft ditzelfde beeld. Ook op 1 voet bevangen dus?
Pappen en nathouden was het advies van de kliniek. Uiteindelijk was ze
dusdanig goed dat ze nog op de stamboekkeuring is verschenen.
Ik denk dat ze nog wel wat mag zakken in de verzennen?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:00

Deze foto's zijn dus bij de vorige eigenaresse gemaakt (wij hebben de pony nog niet zo lang). Haar eerste verhaal was dat er geen kanteling was (heb er toen uitgebreid over doorgevraagd). Maar nu kwam ze met het verhaal dat de dierenarts heeft gezegd dat ze nog een prima paardwaardig leven kon hebben. Daar hebben wij dus sterk onze twijfels bij omdat ze altijd vreemd en stijf loopt en nu dus van 'niks' weer bevangen is geworden.
Ik heb heel veel vragen, stel ze hier ook maar even...
Is er met deze mate van kanteling (mijn man die natuurkundige is heeft gemeten en komt op een kanteling van ongeveer 20%) nog wel kans op herstel? Deze foto's zijn dus van 2010 en verder is hier, voor zover wij weten, niks mee gedaan. Dit kan dan toch nooit meer verbeteren? Het feit dat ze nu weer hoefbevangen is zou dan betekenen dat het alleen maar erger is geworden, of niet? Verder heeft ze altijd een rare manier van lopen gehad (sowieso zo lang als we haar hebben, nu bijna een jaar) die nu met de Metacam een stuk minder is en dus wel uit pijn voorkomt. We zijn gek op haar (ze is erg belangrijk voor onze dochters en de andere twee pony's) en we willen graag moeite voor haar doen maar we willen het niet voor de hels deuren wegslepen, ze moet wel een pijnvrij, paardwaardig bestaan kunnen hebben.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 20:30

Ja, er is zeker kans op herstel maar dat moet je wel een hele goede smid hebben, en veel geduld. Ik bedenk me dat ik je pb nog moet beantwoorden, dat zal ik zo snel mogelijk doen - was een beetje odergesneeeuwd met werk en studie!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:55

@Swift, mijn pony loopt nu al 16 jaar met 3 gekantelde hoefbeentjes, waarvan die rechtsvoor net zo ver gekanteld is als die van jullie pony. Dus het kan wel. Ik heb nu een fantastische smid, die hem super bekapt en vervolgens op ijzers met zooltjes en silliconengel zet. Persoonlijk vind ik hem nu beter lopen dan in de afgelopen 4 winters (zomers is hij altijd beter) en dat komt door de smid en de provarium breeding (kruiden tegen cushing).

Waar het wel op lijkt is dat er een kleine hoedenrand (Janouk, Geerke, Isa help!) op het hoefbeen zit. Dat heeft mijn pony niet. Ik weet niet hoe dit het verloop beïnvloedt. Herstel is trouwens nooit mogelijk. Het hoefbeen zal nooit meer parallel gaan lopen. Eenmaal gekanteld, altijd gekanteld.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:02

Apart deze foto te zien, ziet er bij een Shetvoetje toch weer heel anders uit.
Voor mijn gevoel zit er veel hoef om het hoefbeen zeg maar. Kan met bekappen denk nog behoorlijk wat gedaan worden.

Dit is terwijl ze weer opnieuw bekapt moet worden. Overigens ruim 6 jaar na de acute HB, en pas de eerste foto's. Dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
Afbeelding

Afbeelding

Andere hoef
Afbeelding

Afbeelding

Barvrouwke, hoe lang na de bevangenheid was dat?
Mijn pony heeft nog een 1e premie gehaald na haar bevangenheid. Jaren heeft ze acceptabel gelopen en geleefd. Maar de laatste tijd kan ik dat helaas niet meer zeggen. Ze is niet meer de pony die ze was. Is vermoeid en loopt niet goed. Veearts wijt het momenteel nog aan de oude bevangenheid. Ik heb mijn twijfels als ik zie hoe beroerd ze soms loopt. :\
Beslag is geoptimaliseerd met zooltjes en hoefpad ondertussen sinds zaterdag. Nu afwachten of dit voldoende gaat doen..

Nado, kan een hoefbeen eigenlijk helemaal niet veranderen van stand? Herstellen zal het natuurlijk nooit. Maar mijn pony was op vier benen zwaar bevangen en daar is nu ruim 6 jaar later toch niet onwijs veel van te zien op de foto's. De kanteling is er wel natuurlijk, maar niet eens extreem.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:06

Dyonne, met goed bekappen kan je dingen natuurlijk wel optimaliseren, maar het weefsel wat stuk is gegaan, dat herstelt nooit. Wat naar om te horen van Mabel, ik hoop dat dit beslag een uitkomst zal zijn!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:11

Ja, dat is mij bekend dat het weefsel inderdaad niet zal herstellen. Maar ik vroeg me af of de kanteling op de foto's voor het gezicht minder kan worden.
Kom je met Nado nog wel op het harde eigenlijk? Er wordt mij (volkomen terecht natuurlijk) gezegd om wendingen en harde ondergrond te mijden. Maar ja, dat is hier bijna onmogelijk..

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:20

Ja, Nado komt nog op het harde. Als hij toe is aan een nieuwe bekapbeurt is hij wat onregelmatig in de bochten, maar verder is hij rechtuit prima en in de rest van de periode gaan bochten ook behoorlijk tot erg goed. Op de dag dat ik besloot de inslaapafspraak af te zeggen heeft hij mij nog voortgesleurd met de rolstoel omdat hij hard dravend besloot te vertrekken :D

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:34

Dat puntje/haakje wat er aan zit wijst er op dat ze echt flink bevangen is geweest volgens mij. Dat was ons ook al opgevallen dat dat er zat en wordt ook van verschillende kanten bevestigd nu dus.
Wij kwamen met googelen tegen dat een kanteling van 20 graden (had procent getyped, beetje dom) echt heel fors is, vanaf 10 graden wordt op internet al aageven dat er nog maar een kleine kans is op herstel en vanaf 13 graden wordt er gegooid met termen als 'geen redden meer aan'...
Nando fijn om te horen dat jou pony het al zo lang zo goed doet. Het probleem is wel een beetje dat deze foto's uit 2010 zijn en er toen eigenlijk niet actief iets aan is gedaan qua beslag o.i.d. Zonder pijnstiller was de fut er ook behoorlijk uit (heel erg afgesloten en in zichzelf gekeerd en moeilijk lopen). Nu met de pijnstillers is het een andere pony en dat is wel even schrikken (omdat we nu weten hoeveel pijn ze al die tijd heeft gehad).
Het voelt ook wel naar dat we nu met deze ellende zitten (heb echt expliciet nagevraagd toen we haar over namen of het hoefbeen niet gekanteld was en dat was niet het geval werd toen verteld). Molly is de pony van onze dochters en deze ellende had ik ze zo graag bespaard (en mijzelf ook).

Zijn er hier nog tips voor goede ervaren hoefsmeden in (de omgeving van) Friesland?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:42

Afbeelding

Dit is trouwens de foto van linksvoor, dat lijkt een stuk beter toch?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 22:10

Het wordt weliswaar nooit meer zo puntgaaf als voorheen, maar dat het weefsel - en dan bedoel ik met name de laminae - zich niet zouden herstellen, dat is niet waar. Als dat werkelijk niet het geval zou zijn, dan liep er geen enkele pony of paard meer rond ná ernstige hoefbevangenheid en kanteling. De natuur is een tovenares, herstel zonder al te veel functieverlies is wél mogelijk. Combineer dat met een zorgzame en zeer kundige smid en zeer regelmatig onderhoud, dan kom je een heel eind en zal de pony zeker weer goed en pijnloos kunnen lopen.

Ik weet helaas geen smeden in Friesland.. maar weet wel dat er in Emmeloord een goede hoefsmid verbonden is aan de kliniek. Dat is toch niet zo ver? Hans van Maurik is een hele goede smid: http://www.dierenkliniekemmeloord.nl/3- ... efsmederij . Het alternatief is anders helemaal in het zuiden des lands bij Rob van Nassau.. maar om daar 'even' heen te rijden.. -O-

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:50

helaas is het met mijn shetje nog niet best. Morgen komt de dierenarts weer. hij zit weer aan de buut, maar deze keer slaat het niet aan want hij loopt nog steeds beroerd... hij ziet er ook echt ziek uit.

Wat is goed bekappen. Ik heb in barneveld geleerd hielen laag, en toon helemaal kort afvijlen.
Dierenarts zegt hielen hoog.

wat moet ik nu doen :(

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:00

Bij DK Wolvega zit Joost Ydema aan de praktijk verbonden, die heeft mijn pony na de hb goed bekapt en bijgehouden.

Mijn eigen smid ben ik ook heel tevreden over, komt al zeker 15 jaar over de vloer en is ook zeer ervaren.
is Germ vd Wal.