[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:35

Ik heb een metalen kistje aan een paal geschroefd en daar het apparaat in. Ketting er om met slot en hij zit nog steeds :)

Hier hebben ze vandaag ook een half uurtje gras mogen happen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:41

Pfffff, wat is dat toch met mensen dat het zoooo'n grote moeite is om je even voor te stellen? :roll:
De laatste paar weken 2 nieuwe stalgenoten erbij gekomen. Die ene heeft nog niet eens het fatsoen om goedemorgen te zeggen al loop je pal langs haar heen. En vandaag kwam er weer een binnenstormen die ons vroeg welke stal voor haar was en druk liep te doen terwijl wij met zo'n hoofd stonden van ehhhh ja hallo? "Goh en wie ben jij dan?" :+ "Oh zal ik me even voorstellen?" "Ja doe dat maar" :7
Het is toch vrij normaal dat als je ergens nieuw op stal komt dat je je nieuwe stalgenoten even verteld hoe jij en je paard heten? Of is dat tegenwoordig niet meer zo? Die andere staat er overigens alweer een paar weken en daarvan weet ik nog steeds niet hoe ze heet :') Van het paard weet ik het inmiddels wel, gezien het bordje op de stal :+

Ik heb vanmiddag alle dekjes, longeersingel, singel, halsters, beenbeschermers enzo van Tryggur gewassen. Rijden doen we (voorlopig?) toch niet meer, dus ga het op zolder opbergen. Is nu ook rottig om er steeds tegenaan te kijken en dan zien we na de winter wel verder :j Blijf gewoon lekker grondwerk doen enzo.
Kreeg vandaag trouwens weer een opmerking, kan me daar zoooo boos om maken :\ Dat ik niet elke keer bij terugvallen het wandelen moet 'opgeven' (jaja, met die woorden :roll: ) verdomme, ik gééf het niét op! Het KAN niet, wandelen met een paard wat pijn heeft KAN NIET.. Heb ook zooo geen zin meer in die bemoeienissen en discussies :n

Zo dan, frustraties zijn er weer even uit :o

Tryggur is verder erg lief en knuffelig :+: Maar door de blubberbende kunnen we even niet zoveel :n Hij staat vooral op z'n tegeltjes om het hoekje te gluren omdat ie geen vieze voeten wil :')

@paars: Hoe gaat het nu? Geen koorts meer en komt het een beetje los allemaal?
Wist trouwens niet dat je paarden ook bisolvon kan geven, ik neem het zelf wel altijd als ik last heb van slijm/hoest :j

Wat betreft dunne mest, Tryggur had dat laatst ook een aantal dagen, en hij liet allemaal natte scheten, het spetterde er uit := Hij was verder in z'n gedrag niet anders oid. Maar dat kwam denk ik door een behoorlijk grover pak tussen het graszaadhooi. Het pak nu is weer wat fijner spul en nu heeft ie er geen last meer van. Maar doe nu dus steeds 2 pakken tegelijk open en meng het. Ben wel weer wat gaan schuiven. Heb een halve kilo gewoon overjarig hooi vervangen door 1 kilo graszaadhooi. Momenteel krijgt hij 2,5 kilo overjarig hooi en 5 kilo graszaadhooi, verdeeld over 4 porties. Alleen daarvan kan ie nog steeds niet onbeperkt knabbelen, zou ik de hoeveelheid graszaadhooi nog wat kunnen verhogen? Wil eigenlijk naar de 3 (en misschien als het lukt uiteindelijk weer 2) keer per dag naar hem toe want dit hou ik ook niet eindeloos vol natuurlijk :o

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:54

Afbeelding
Afbeelding

En behoorlijk goed in model en de losse hals aan mijn deken zit nu momenteel behoorlijk ruim. Vraag me af of ik daar nu niet een maatje kleiner van moet hebben. ;)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:30

Wendy15 schreef:
Ik heb vanmiddag alle dekjes, longeersingel, singel, halsters, beenbeschermers enzo van Tryggur gewassen. Rijden doen we (voorlopig?) toch niet meer, dus ga het op zolder opbergen. Is nu ook rottig om er steeds tegenaan te kijken en dan zien we na de winter wel verder :j Blijf gewoon lekker grondwerk doen enzo.
Kreeg vandaag trouwens weer een opmerking, kan me daar zoooo boos om maken :\ Dat ik niet elke keer bij terugvallen het wandelen moet 'opgeven' (jaja, met die woorden :roll: ) verdomme, ik gééf het niét op! Het KAN niet, wandelen met een paard wat pijn heeft KAN NIET.. Heb ook zooo geen zin meer in die bemoeienissen en discussies :n

Goed besluit, die spullen even uit het zicht. Ligt strakkies schoon op zolder te wachten tot het weer voorjaar wordt. Tot die tijd net wat je zegt: stappen, grondwerken en hoeven groeien ;-) . Laat die mensen maar kletsen, verstand hebben ze er niet van, dat blijkt. Misschien kan je de volgende keer zeggen: óf verdiep je in deze aandoening en kom daarna met echte tips, óf bemoei je gewoon verder met je eigen paard en laat mij doen wat juist is. Mensen hebben er echt soms geen idee van. Ze bedoelen het vast nog goed ook (of maak ik het nu alleen maar erger }> )

Wendy15 schreef:
@paars: Hoe gaat het nu? Geen koorts meer en komt het een beetje los allemaal?
Wist trouwens niet dat je paarden ook bisolvon kan geven, ik neem het zelf wel altijd als ik last heb van slijm/hoest :j

Geen koorts meer, vanmiddag even wat beweging gegeven, dat lokte ook geen hoest uit, maar ik vond hem wel wat matter dan normaal. Hij wachtte me iets te veel af. Maar misschien deed hij dat omdat ik dat ook deed....."wat gaat 'ie doen". Vash is supergevoelig daarvoor. Vanavond belde stalgenootje dat 'ie met natte oren stond. Ik naar stal, temp was prima, toch maar weer de ongevoerde deken opgedaan. Het is idd ook niet koud hier met 13'. Waardeloos hoor, die dekens..... Maar goed. Tijdens het lopen zag ik nog steeds een ruime pas, dus waar 'ie ook last van heeft; níet van z'n voeten :+ .
De tip van de bisolvontabletjes heb ik van lolclub. Erg handig en praktisch vooral.

@Marcella: ziet er goed uit!! Klaar voor de actie, geschoren en wel!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:34

Is nog maar 3de keer dat hij geschoren is en zal nog wel even door blijven gaan met vacht aanmaken zolang de dagen korter worden. :=

En baas is te fanatiek met rijden, want zelfs zo kaal weet ik hem nat te rijden. ~~}>

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:48

Het is niet zo dat ik die spullen nog niet had opgeborgen omdat ik op korte termijn dacht er weer op te klimmen hoor :=
Maar eerder kón ik het niet, en ik had nu opeens zo'n bevlieging dat alles meteen moest gebeuren := Heb dus de hele middag in bad alles staan soppen (aangezien ik het niet in de wasmasjien mag gooien hier := ) stuk of 10 dekjes, longeersingel, 2 singels, paar halsters, touwen.. Pffff, way veel werk := Maar alles is schoon, lekker met dettol dus het hele huis meurt ernaar _O- Dan nog m'n zadel soppen en het leerwerk in het vet en dan wil ik het voorlopig niet meer zien := (hoewel af en toe toch nog wel de hoop voorzichtig bovenkomt dat we het ooit nog zullen gebruiken :o )
Kijk nu alleen nog elke dag tegen het marathonwagentje aan waar ik hard voor het gespaard en nooit heb kunnen gebruiken :7 Soms is dat best even zuur :o

Bemoeienissen zijn over het algemeen goedbedoeld, dat geloof ik direct :j En vooral van de mensen die ik mag of respecteer is het extra frustrerend als die zo weinig begrip lijken te tonen.

Fijn dat ie iig geen koorts meer heeft! Dan gaat het vast al de goeie kant op :j Moeilijk he, om te oordelen als je paard zo op je eigen gevoelens reageert. Ik hoor dit jaar van veel paarden die hoesten trouwens, voor mijn gevoel meer dan anders maar kan ook zijn dat ik er meer op let? (Tryggur heeft van het voorjaar ook ontzettend lopen hoesten, al 2 keer dierenarts gevraagd of hij er iets voor moest hebben, nah viel wel mee, uiteindelijk hoestte hij dikke witte klodders op en stond ie te pompen zo benauwd, weer gebeld op vrijdagmiddag, of dat niet na het weekend kon "NEE!")

Het nieuwe paard was er inmiddels, pffff ik wordt echt zenuwachtig van dat beest := Staat als een malle te weven, hoop dat dat wat beter gaat worden als ie gewend is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:25

jP & lolclub:
Ronald denkt aan een combinatie ervan.
Inderdaad vernageld, te nauw en afgebrokkeld maar we weten niet zeker of hij ook bevangen is geweest, preventief op de juiste wijze bananas eronder gezet. Daarom heb ik Ronald nu ook gevraagd, om te kijken hoe hij nu veranderd is.

Ik zie hier veel foto's van vreemde ribbels etc op hoeven na bevangenheid maar ik zie niet zoveel byzonders aan zijn voetjes. Hij loopt wel goed erop.
Ik maak foto's en hou jullie op de hoogte.

Ik hoop ook echt dat het toch geen bevangenheid is geweest, heeft hij wel voor niks niet meer 24/7 op de wei gestaan maar beter voorkomen toch? Volgend jaar weer nieuwe kansen.

Chico is ook even aan de dunne mest geweest, niet echt diarree maar wel natte winden en zo. Misschien verandering van temperatuur wat meespeelt, verder is hij ok.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:30

Wendy15 schreef:
Kijk nu alleen nog elke dag tegen het marathonwagentje aan waar ik hard voor het gespaard en nooit heb kunnen gebruiken Soms is dat best even zuur

Yep ... is bekend fenomeen. Ik heb Isabella voor het laatst in 2007 voor onze marathonwagen gehad. Geloof ook niet dat ze daar nog ooit voorkomt, maar och; verkopen kan ik hem ook niet. Hij staat goed opgeborgen, wel met een paar pakken stro ervoor zodat ik hem niet iedere dag zie hoor haha.
De tweewieler daarentegen is weer 'in het zicht' gekomen voor Isa en dat had ik eigenlijk ook al niet meer gedacht. Dus zeg nooit nooit (en ik denk dat Isa heel wat zieker is geweest dan Tryggur, dus hoop houden hoor ... en geduld !! :P ).

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:52

Hoop, ja, moeilijk iets momenteel.. Het leek een paar keer zo goed te gaan, en dan kreeg ik weer hoop.. Tot het weer mis ging... Zit nu op het punt dat ik het 'eng' vind om te hopen of verder te kijken :o Probeer nu vooral gewoon te genieten van de momenten dat het goed gaat. Eerst was ik bang dát er een terugval zou komen, nu wacht ik af wannéér die terugval komt. Af en toe betrap ik mezelf er op dat ik weer wat vertrouwen krijg en dat beangstigd me, ben dan bang dat ik niet meer genoeg oplet, of weer een teleurstelling en verdriet te verwerken krijg. En af en toe wil ik gewoon m'n kop in het zand steken en er allemaal even niet aan denken := Krijg wel langzaam wat meer rust, maar dan toch regelmatig in ene weer die angst van stel dat... Ach, ik denk dat iedereen hier dat wel herkent.

Heb je Isa nog weer voor de 2wieler gehad? :) Trekt dat nou veel makkelijker dan een 4wieler?
Wie weet heb je er op een gegeven moment ook nog wel een pony bij en kun je tandem gaan rijden! :)) Dan hoeft de voorpony (lees: isa O:) ) niet zo hard te werken. Heel leuk iemand hier bij de menvereniging rijdt nu ook wedstrijdjes in het tandem, heel mooi :j

En tja, dat wagentje kan ik gewoon niet weg doen :n Maar dat ik 'm nog nooit heb kunnen gebruiken maakt het wel extra zuur := Hoop wel dat Tryggur er ooit voor zal komen. Maar als dat niet zo is en hij alleen als wandelpony bij me kan blijven dan knijp ik al m'n handjes dicht :j Zolang hij maar geen pijn heeft en vrolijk is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:16

Of het makkelijker trekt, weet ik niet, maar een tweewieler is wel een stuk lichter. In mijn geval scheelt het zeker zo'n 100 kg.
Dus voor opbouw is de tweewieler geschikter. Daarbij kan ik daar ook makkelijk op en af springen als het moet.
Wendbaarder is hij niet, denk zelfs dat de draaicirkel groter is. Vandaar dat ik niet graag ermee op de wei rijd, want dan moet ik te vaak keren en moet ze overstappen en dat is iets wat ze nog niet goed kan. Maar ja, over de harde weg ook niet echt goed, zelfs met schoenen loopt ze toch liever in de berm (niet handig met kar er achter haha).
Binnenkort hoop ik wel allerlei onderdelen van de easyboots binnen te krijgen en zo de 'ideale' hoefschoen te kunnen fabriceren voor haar.
Dus ja ... ik blijf ook denken en bezig hoor. En uiteraard ook hopen ... maar ben net zo goed bang voor de terugval, mede omdat ik weet dat ze altijd een soort 'tikkende tijdbom' zal blijven.
Zoals de hoefsmid eens zei .. één radartje scheef, en de boel loopt weer vast.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:42

Hoi meiden!

Mijn paard hoest op t moment ook als hij zijn hooi eet en beweging heeft.
Is het een idee om hem daro tijmsiroop suikervrij te geven? De paarse verpakking?

Er werd mij ventipulmin aangeraden,maar heb ergens gelezen op bokt dat ze hier bevangen van kunnen raken als ze er gevoelig voor zijn?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:59

@Firegurl: Hoe kan een sympaticomimeticum (geeft luchtwegverwijdering) nu HB in de hand werken? Dat zie ik 123 niet?
Heeft de DA naar z'n longen geluisterd?

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:09

Ik heb het gelezen hier op bokt...als je het invult bij de zoekfunctie zie je het ook..Ik heb er zelf geen ervaring mee verder.In het verleden heeft hij het wel eens gehad dat ventipulmin,maar toen was hij nog niet gevoelig voor bevangenheid.
Daarom vraag ik het even hier of jullie hier iets vanaf weten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:11

Van Ventipulmin kan een paard wel maagzweren krijgen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:21

Firegurl schreef:
Ik heb het gelezen hier op bokt...als je het invult bij de zoekfunctie zie je het ook..
Heb netgezocht op hoefbevangenheid en ventipulmin, maar kan het niet vinden. Wel als er ook prednison is gegeven, maar dan is dát de trigger waarschijnlijk. Waar heb jij het gelezen dan? Misschien kijk ik eroverheen.
Heeft de DA naar z'n longen geluisterd? Want ventipulmin zou ik persoonlijk alleen willen geven als ze echt benauwd zijn. Als dat niet zo is (zoals nu bij Vash) gáf ik Sputolysin (vrij verkrijgbaar), maar na de tip van lolclub hier krijgt hij nu Bisolvon tabletjes. Beide zorgen ervoor dat slijm minder taai wordt en het versterkt de functie van de trilhaartjes die het slijm naar buiten moeten werken. Da's wat mij betreft altijd de eerste stap. Ventipulmin kom dan eventueel in de fase daarna (mijn mening).

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:08

Wij waren nog aan het dromen van een tweewieler, en nu ben ik blij dat hij hier nog niet staat, al blijf ik hopen Y ooit nog voor een wagentje te hebben. Het tuig hangt er wel al ...

Gisteren na 3 maanden eens haar (nieuwe)zadel erop gelegd, de singel kon zeker 10 gaatjes verder aangespannen worden, helaas is het hierbij gebleven want ze is weer mank rechtsvoor, waarschijnlijk terug een hoefzweer... Ik ben een beetje bang dat ze deze blijft krijgen doordat ze in de modder loopt ??? Maar op gras durf ik nog steeds niet langer dan een paar uur. En op stal is ook niet echt een optie.
Hoefsmid opgebeld, maar die wil wachten tot ze echt mank is en de zweer rijp genoeg is om uit te snijden (haar hoeven zien er echt niet uit na al die uitgesneden zweren...), ik moest maar terugbellen als ze op 3 poten staat, Grrrr, vreselijk ! :(

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:31

Jemig wat vervelend zeg. Kan je niet een deel van de ruimte waar ze loopt verharden? Zodat ze droog kan staan?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:10

Wat vervelend Yoika, sterkte ermee! Kun je misschien een soort hoefzak voor buiten knutselen zodat de hoef schoon blijft?

Mijn pony hoest meestal in het voorjaar, en heb er dit jaar flink wat equipulmin ingestopt (zelfde werkzame stof als ventipulmin). Ook twee keer injectie nodig geweest omdat ze echt benauwd werd. Qua HB heeft dat bij mijn pony geen enkel probleem gegeven.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 17:06

Mijn pony hoestte ook standaard behoorlijk in het voorjaar. Elk jaar opnieuw.
Nu heb ik het zo geregeld dat ze in november haar influenza inenting krijgt, redenerend: de meeste hoestpartijen beginnen met een of andere influenza; dus als ik kan zorgen dat in januari/februari ze de meeste bescherming heeft, en dus ook minder vatbaar is, kan ik veel hoestpartijen al voorkomen.
Vond ik wel slim van mezelf. :D
Ik heb het nu 2 jaar zo gedaan en ze is al 2 jaar in het voorjaar hoestvrij!
Dus deze regel houd ik erin. Begin november worden ze nu ingeent.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 17:33

Iemand een idee hoe zelf een soort hoefzak te maken ?

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 17:49

Ik heb vanmorgen de mest en bloeduitslagen gekregen van mijn pony.
Het mestonderzoek is negatief, al zei de dierenarts wel dat als je een echt betrouwbaar onderzoek je het beste een paar dagen achter elkaar mest moet controleren.
Bloedonderzoek is naar van alles gekeken.
Lever en nieren waren prima, er is in deze check ook even gekeken naar IR, maar ook deze zou meer maals gecontroleerd moeten worden wil je het zeker weten.
Echter hier werd niet naar gezocht en de waarde was gewoon goed, als deze nou echt raar was moest er natuurlijk verder gekeken worden.
Echter had hij een ontsteking in darm en /of maag en zijn witte en rode bloedlichaampjes waren niet goed.
De ene te hoog en de ander te laag.
Hier heb ik nog wat meer vragen voor aan de dierenarts, maar ze komt volgende week toch nog.
Nu krijgt hij eerst antibiotica voor de diaree, maar ik wil waarschijnlijk toch nog mest laten testen op parasieten, virussen of bacterieen.
Nu gaat die ook binnenste buiten, want anders blijf je gissen.
Toch zegt mijn dierenarts dat het waarschijnlijk te maken heeft met een gevoelige darm en maag en dat zou dus betekenen dat hij dit vaker terug krijgt.
Eerst dit weekend weer aankijken met antibiotica, ben erg benieuwd.
Hij loopt wel goed nu.

Bij ons heeft het de hoestsiroop prima gewerkt voor zo'n beginnend hoesje.
Ventipulmin vind ik echt rotzooi en heb nog bijn geen paard gezien dat dit echt wat doet.
Het heeft denk ik met de weerswissel te maken.
Zelf vind ik de hoestmix van simicur erg goed werken.

Als mijn pony een hoefzweer had deed ik altijd twee sokken om haar voet en zo kon ik de voet nat houden en met een zak erom droog.
Maar zo'n echte hoefzak is volgens mij ook niet zo heel duur.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:21

dit: Stukjes over Ventipulmin gevonden:
MirandaFuego zegt hierover: "Ventipulmin werkt prima, zorg dat de dosis goed is en niet minder dan 8 uur ertussen anders krijgt hij een overdosis waar ze bevangen van kunnen raken."
Nogmaals MirandaFuego (Onderstreepte zin was een vraag van mij):" Wist ook niet dat Ventipulmin ook bevangenheid zou kunnen veroorzaken....heeft de DA niets over gezegd.
Nee, de meeste da weten dit niet eens. Het gevaar is ook niet heel groot, alleen bij overdosering( wat gemakkelijker gebeurd omdat je te snel achter elkaar geeft want er moet minstens 8 uur tussen zitten, liefst 12 uur)
En misschien ook wel bij gevoelige paarden, de mijne heeft heel wat vetipulmin-siroop gehad in zijn leven maar had daar geen last van. Ga uitzoeken wat betreft de ventipulmin/bevangenheid want ik heb meer paarden gehoord die het op die manier kregen.
Succes en sterkte."

En Mist zegt het volgende hierover: "Sommige paarden reageren heel heftig op Ventipulmin. Mijn schimmel is ook ooit door Ventipulmin bevangen geraakt- niet erg want ik had het zelfs niet gemerkt, de hoefsmid zag het aan de verbrede witte lijn. Ze heeft er niet kreupel door gelopen.
Ik was dus hoogst verbaasd, hoefsmid vroeg nog: is ze ziek geweest ? medicijnen gehad ? mijn antwoorden waren NEE ! toen vroeg hij letterlijk of ze Ventipulmin had gehad...toen moest ik ja zeggen
Mijn andere paard was verkouden geweest en had dus een pot Ventipulmin gehad- maar omdat ze altijd bij elkaar staan, en ik teveel had heb ik de laatste 2 dagen mijn schimmel ook wat gegeven dom dom dom, ik weet het, en zal het NOOIT meer doen"

@Paars hier even wat gekopieerd ,dit gaat voornamelijk over een overdosering..Zal even verder speuren!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:39

@Wendy
Kun je niet met iemand een afspraak maken dat als jij het hooi klaarlegt dat zij het even bij Tryggur ophangen in zijn schuilhoekje ?

@Marcella
Wat is hij mooi strak en wat ziet hij er goed uit, top hoor !!!

@ElCamino
Dat zou positief zijn als Chico toch niet bevangen was, wil je evengoed foto's maken voor ons ?

@Paars
Natte warme oren kan door koorts komen, natte koude oren zijn vaak het gevolg van nazweten van het werk
als de weerstand even wat minder is gaan paarden ook vaak nazweten, ze hoeven dan dus geen koorts te hebben.

@Firegurl
Ventipulmin werkt in op de bronchiën (diepere luchtwegen) en bevat de werkzame stof clenbuterol.
Clenbuterol is vaatverwijdend en bloeddrukverlagend, het wordt om deze reden een enkele keer zelfs ingezet TEGEN hoefbevangenheid.
Clenbuterol is echter ook een groeihormoon met anabolische effecten en mag iig niet meer aan koeien gegeven worden (ivm vleesproductie) .
Sommige DA' s willen in de groei achterblijvende veulens wel eens een poos aan de clenbuterol zetten, ze worden hier groter en zwaarder van.
Op het moment dat een paard serieus benauwd is (COPD ed) wordt clenbuterol ingezet tezamen met corticoïden, corticoïden kunnen wel een hoefbevangenheid in de hand werken.

@Yoika
Een paard welke constant in de modder loopt verweekt zijn hoeven, waarschijnlijk heeft het er dus wel degelijk mee te maken dat die van jou nu zoveel hoefzweren achter elkaar krijgt.
Heb je niet een droog plekje voor haar waar ze kan staan ?
Hoefzakken omdoen om de voeten droog te houden zou ik niet doen, het gaat er toch in broeien.
Als je ze gebruikt om (tijdelijk) de voeten schoon te houden ivm een hoefzweer is het natuurlijk anders maar de pony aldoor in de hoefzakken zetten om zweren te voorkomen zou ik niet doen.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:04

@Yoika: als ik jou was zou ik er ook voor zorgen dat je paard op de één of andere manier niet meer in de modder hoeft te staan, maar bijv. op een droge verharding. Anders blijf je hoefzweren krijgen. Je wil denk ik een hoefzak omdoen om de zweer te 'broeien'? Je zou hem ook een nachtje in de animalintex kunnen zetten om alles schoon te laten trekken. Maar ik zou hem zowiezo uit die modder halen. Sterkte!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:29

Marco staat ook niet meer in de blubber en ik denk zeker dat het mede hierdoor komt dat het op dit moment ontzettend goed met hem gaat.
is er geen mogelijkheid om hem droog te zetten?