Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:02

scoxxx schreef:
Yelomofoon = de hoeven m.n. de achterhoeven zijn op vreemde wijze gedeformeerd: de hoefballen liggen volledig "buiten" de hoef, waardoor er geen enkel passend ijzertje echt goed onderkan.
Voorhoeven: waarom een ijzertje 1.) met brug en 2.) zo smal; draagoppervlakte is nog minder dan een vingerbreed. Heeft het paard overgevoelige zolen? Dan kan ik me er dan idd iets bij voorstellen: echt enkel de draagrand van de hoef als draagoppervlakte en zo min mogelijk draagfunctie op de zolen.
Waarom op ijzers btw? Staat de haf voor de kar?

Ik vind het er helemaal niet zo verkeerd uitzien, hoor. Paard heeft arthrose, dus ik snap het als de smid heeft besloten niks aan de stand te veranderen (dat kan verklaren dat de achterhoeven niet helemaal waterpas staan :P). Ik denk dat de smid heeft gekozen voor deze ijzers ('smal draagoppervlakte') vanwege het gewicht. Zo te zien heeft het paard niet al te beste kwaliteit hoeven, vaker te zien bij arthrose (en is het toevallig een haflinger?). Vandaar waarschijnlijk de keuze van ijzers. Sommige paarden houden anders geen hoeven over, al ken ik er een paar met srthrose die ik ijzerloos heb gezet en het toch prima doen (en zelfs hard groeien!).
Mooier was geweest om een maatje grotere achterijzers onder te slaan, takken lijken wat kort op de foto.
Maar verder zou ik als ik yellomofoon was gewoon lekker bij deze smid blijven, als het paard goed loopt zo ;)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:07

SpikyBlue schreef:
Ik vind het er helemaal niet zo verkeerd uitzien, hoor. Paard heeft arthrose, dus ik snap het als de smid heeft besloten niks aan de stand te veranderen (dat kan verklaren dat de achterhoeven niet helemaal waterpas staan :P). Ik denk dat de smid heeft gekozen voor deze ijzers ('smal draagoppervlakte') vanwege het gewicht. Zo te zien heeft het paard niet al te beste kwaliteit hoeven, vaker te zien bij arthrose (en is het toevallig een haflinger?). Vandaar waarschijnlijk de keuze van ijzers. Sommige paarden houden anders geen hoeven over, al ken ik er een paar met srthrose die ik ijzerloos heb gezet en het toch prima doen (en zelfs hard groeien!).
Mooier was geweest om een maatje grotere achterijzers onder te slaan, takken lijken wat kort op de foto.
Maar verder zou ik als ik yellomofoon was gewoon lekker bij deze smid blijven, als het paard goed loopt zo ;)

Bedankt!
Mijn pony loopt inderdaad goed nu :) Ze heeft echt slechte hoeven, maar een haflinger is ze niet ;)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:11

Mooi zo!
Tja, op de één of andere manier lijken de hoeven/benen/staart haflingerachtig op de foto's, maar heb nu even in je profiel gegluurd en inderdaad, géén Haf ;)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:25

@ Spikey: Vraag ik me af, als t paard van Yellowfoon zulke slechte hoeven heeft, waarom er voor ijzers gekozen wordt. Mijn ervaring met atrosepaarden is dat ze t beter doen op blote voeten in een 24/7-situatie. Ijzers verminderen bloedsomloop hetgeen niet bevordelijk is voor de atrose en m.n. de pijnbeleving.

Eerlijk gezegd zie ik zelf ;-) geen enkel voordeel in een nog smaller draagoppervlak dan rim-beslag sowieso al heeft: nog meer druk op de nagels, nog sneller slechte hoornkwaliteit. M.a.w. je trekt zo'n hoef langzaam maar zeker steeds verder "uit elkaar".

Kies dan voor iets gelijk full support = zooltjes, dan zo'n raar versmald ijzertje om wellicht (weet nog steeds niet de rede van t smalle ijzertje) de hoefzool te ontzien. Nu ja... blote voeten lijkt mijn persoonlijk het beste.... denk ik.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 28-08-10 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:41

shalalie schreef:
Als hoefsmid moet je van buitenaf kunnen zien of het paard hoefbevangen is geweest, het is gewoon harstikke duidelijk op die foto! :).

Vind je? Denk je dat smeden rontgen-ogen hebben? Haha, was het maar waar! ;-)
Er zijn tal van hoefbevangen paarden die niet het klassieke hoefbevangenstandje laten zien; van ontstoken lederhuid zonder kanteling die enkel gevoelig zijn op het harde tot de meest vreemde hoefvormen die je maar kan bedanken.
Zo herinner ik me een hoefbevangen paardje waarbij we iedere 2 maanden ruim 8 tot 10 cm hoef af beitelden... een van de meest vreemde hoeven die ik ooit live gezien heb.

Atrose-paarden willen dit soort achterhoeven ook wel eens laten zien; ontlasting van de voorhoeven t.g.v. pijnervaring in de met name voorhoeven.

shalalie schreef:
Ik vind achterijzers toch eerder te klein, te ver teruggelegd en daardoor lijkt het dat hoefballen 'buiten de hoef" ligt.

Neehoor, ook op blote hoeven zullen deze hoefballen "buiten de hoef" liggen.

carineken

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:46

ik vind het soms wel fascinerend dat er zo een "groot" verschil is tussen bekapte en onbekapte hoeven

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:53

Yellomofoon schreef:
Bedankt voor je mening :)
Ik zal proberen alles te beantwoorden, maar waarom ik de foto's hier neerzet is eigenlijk om na te gaan of het wel goed is gedaan, juist omdat ik er zelf niet veel van afweet... :)
Dat ijzertje met een brug is er gekomen toen men had vastgesteld dat ze rechtsvoor artrose had, hierdoor liep ze ook erg gevoelig en met deze ijzers loopt ze niet meer gevoelig vooraan. Dat van die smalle draagoppervlakte, weet ik geen antwoord op...
Ze staat op ijzers omdat ze 1 heel erg slechte hoeven heeft & 2 door haar artrose weet ik wel zeker dat ze niet meer zonder kan omdat ze zo gevoelig loopt. Ze had trouwens al gewone ijzers nog voor ze artrose had en toen liep ze vooraan gevoelig, daarom is dat brugje er toen op gezet

Kan er trouwens iets aan veranderd worden, aan haar hoefballen, of is ze zo gebouwd?

1 van mijn paarden heeft ook atrose en laat iets soortgelijk zien als de achterhoeven van jouw paardje. Minder extreem ;-) maar toch wel die kant op. Paardje ontlast zijn voorpootjes omdat ie daar klaarblijkelijk de meeste pijn/irritatie ervaart. Mijn paardje verplaatst zijn gewicht dan meer naar achter waardoor de achterhoeven idd ietwat vreemd "groeien".... zo ondergeschoven zeg maar.
Ik denk dat voor het versmalde ijzertje is gekozen (en dat jouw paardje daar zoveel beter op doet) omdat nu ja... heb het in voorgaande post al geschreven... geen/minder druk op de hoornzool dan bijv gewoon rimbeslag dat doet.
Ik vermoed dat de hoornzool mooi "schoon" bekapt wordt door je smid, waardoor de hoornzool te dun wordt en t paardje wellicht te gevoelig wordt met blote voeten m.n. op de voorhoeven. Maar ook waarom gewoon rim-beslag hem geen goed doet.
Btw, het ondergeschovene van mijn paardje zal ie altijd wel blijven houden.... immers hij zal altijd zijn voorhoeven minder proberen te belasten.
Denk wel dat misschien je paardje op blote voeten kan als ie natuurlijk bekapt wordt.

In totaal heb ik 2 atrose-paardjes in de kudde staan. Eentje is al beschreven, de ander heeft naast de atrose ook extreem dunne zooltjes. Ikzelf laat zoveel mogelijk hoorn-zool zitten als mogelijk/netjes/verantwoord is. The Pete-Ramey-way (natuurlijk bekappen). Beide atrosepaardjes doen het goed op blote voeten.
Bij veel pijn in bepaalde periode's zet ik 1 paardje af en toe wel op ijzers, dat wel. Duurt nooit langer dan 1 maand hooguit 2 maanden per jaar.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:26

scoxxx schreef:
shalalie schreef:
Als hoefsmid moet je van buitenaf kunnen zien of het paard hoefbevangen is geweest, het is gewoon harstikke duidelijk op die foto! :).

Er zijn tal van hoefbevangen paarden die niet het klassieke hoefbevangenstandje laten zien; van ontstoken lederhuid zonder kanteling die enkel gevoelig zijn op het harde tot de meest vreemde hoefvormen die je maar kan bedanken.

Ben ik met je eens. Bij Grietje heeft het lang geduurd voordat we de eerste keer (2007) zagen dat ze bevangen was. Ze liep wel gevoelig en op haar verzenen, maar pas na weken was de witte lijn verbreed. Na die bevangenheid zijn haar hoeven weer helemaal netjes geworden. Ze zagen er zelfs beter uit dan ooit. Dus het is lang niet altijd te zien of een pony bevangen is geweest.

shalalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:32

scoxxx schreef:
Zo herinner ik me een hoefbevangen paardje waarbij we iedere 2 maanden ruim 8 tot 10 cm hoef af beitelden... een van de meest vreemde hoeven die ik ooit live gezien heb.

Hoe kan je nou gedachten lezen van anderen? :P Zo denk ik helemaal niet over! :+

Het gaat alleen enkel om die foto. :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:50

Tja, je zit hier in een kijk-en vergelijk topic, lijkt me logisch dat je dan je mening en/of advies geeft. Ik kan het niet laten, ik vraag je om een reactie op deze hoeven. En nee, je hoeft niet op je hoede te zijn, dit zijn nl. probleemloze voetjes. En juist omdat ik ze zo mooi vind ben ik nieuwsgierig wat jij ervan vindt FS. LV
Afbeelding
LA
Afbeelding

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:57

Kinke schreef:
Tja, je zit hier in een kijk-en vergelijk topic, lijkt me logisch dat je dan je mening en/of advies geeft. Ik kan het niet laten, ik vraag je om een reactie op deze hoeven. En nee, je hoeft niet op je hoede te zijn, dit zijn nl. probleemloze voetjes. En juist omdat ik ze zo mooi vind ben ik nieuwsgierig wat jij ervan vindt FS. LV
Afbeelding
LA
Afbeelding

Neigt naar ondergeschoven verzenen ;-)
Maar don't worries: aan ieder hoefje is wel dit-of-dat te "verbeteren". Zeer weinig hoeven zijn daadwerkelijk perfect.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:58

vind je scoxx??? Zal es ff zoeken naar een andere foto van meneer.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:00

hmmm...kan geen andere vinden, tijd voor nieuwe :)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:11

Kinke schreef:
vind je scoxx??? Zal es ff zoeken naar een andere foto van meneer.

Yes, herken de hoefjes van 1 van mijn paarden erin nml. Je ziet ter hoogte van de hielen de (hoorn)lijnen "afbuigen" en ook de haarlijn (kroonrand) draait mee in een bocht ipv 1 rechte lijn te vormen.
Liefst zie je in hoeven "rechte lijnen".
Op tijd bekappen/bijvijlen en hielen kort houden.

Mijn paardje met dit zelfde beeld op ijzers = goed opletten... op ijzers wordt het probleem van de neiging tot ondergeschoven hielen steeds groter. Hoeven worden steeds "vierkanter" op beslag. Bij mijn paardje max 4x op ijzers a 6 weken de keer per jaar.... overig tijd echt blootvoets
Anders worden het (vind ik) probleemhoeven en op blote voeten herstellen de hoeven weer terug naar de vormen waar ik blij/tevreden mee ben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:14

meneer wordt iedere 6 weken bekapt :)
Ik zal er eens op gaan letten. Thanks voor de info!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:24

Wat vinden jullie van deze hoeven?
(ik had er meer gemaakt,maar zijn allemaal onscherp :o )

Afbeelding

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:42

jodi schreef:
Wat vinden jullie van deze hoeven?
(ik had er meer gemaakt,maar zijn allemaal onscherp :o )

Afbeelding

Als je de theorie toepast die ook "losgelaten" is op het paard van Kinke... zie je bij dit paard dat de haarlijn al breekt bij de tenen.
Het punt waar de hielen daadwerkelijk de grond raken ligt richting halverwege de hoef.... graag zie je het grondcontactpunt van de hiel onder de hoefballen liggen (iig heel dichtbij onder de hoefballen).
Komt wel goed (denk ik), maar wel onder beter bekapwerk.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:47

scoxxx schreef:
@ Spikey: Vraag ik me af, als t paard van Yellowfoon zulke slechte hoeven heeft, waarom er voor ijzers gekozen wordt. Mijn ervaring met atrosepaarden is dat ze t beter doen op blote voeten in een 24/7-situatie. Ijzers verminderen bloedsomloop hetgeen niet bevordelijk is voor de atrose en m.n. de pijnbeleving.

Eerlijk gezegd zie ik zelf ;-) geen enkel voordeel in een nog smaller draagoppervlak dan rim-beslag sowieso al heeft: nog meer druk op de nagels, nog sneller slechte hoornkwaliteit. M.a.w. je trekt zo'n hoef langzaam maar zeker steeds verder "uit elkaar".

Kies dan voor iets gelijk full support = zooltjes, dan zo'n raar versmald ijzertje om wellicht (weet nog steeds niet de rede van t smalle ijzertje) de hoefzool te ontzien. Nu ja... blote voeten lijkt mijn persoonlijk het beste.... denk ik.

Waarschijnlijk is daarvoor gekozen omdat hij zonder beslag niet kan lopen van de pijn ;) Laat maar weten als dat niet zo is, Yellofoon.
Ik zie zelf niet zoveel nadelen aan dit ijzer, hoor. Heb nog nooit meegemaakt dat een hoef, zoals jij omschrijft, 'uit elkaar' getrokken wordt. Als er maar genoeg garnituur gelegd wordt en het paard maar goed op tijd beslagen wordt, met het juiste nageltje.
Zooltjes zouden inderdaad ook kunnen. Maar vaak zakken de verzenen daar iets in weg, cq slijten door het hoefmechanisme een geultje in het zooltje, waardoor ze na een tijdje 'vast komen te zitten' in dat geultje.
Andere optie is kunststof.

Begrijp me niet verkeerd: blote voeten heeft ook mijn voorkeur. Maar helaas is het niet altijd haalbaar. Zoals ik al aangaf ken ik ook een aantal paarden met arthrose die het juist zonder ijzers heel goed doen. Maar als zij nog iets met haar paardje wil doen (rust roest) en hij zonder beslag niet uit de voeten kan, dan zij het zo.

Zo zie je maar: zoveel meningen over één gevalletje, ik zou als paardeneigenaar erg onzeker worden van al die verschillende visies :P

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:58

Citaat:
Komt wel goed (denk ik), maar wel onder beter bekapwerk

Dan moet er eerst eens bekapt worden.
Deze is in zijn drie jarige leven nog nooit bekapt!Puur natuur :+

Maar hij zal er toch ooit aan moeten geloven....

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:15

SpikyBlue schreef:
Zo zie je maar: zoveel meningen over één gevalletje, ik zou als paardeneigenaar erg onzeker worden van al die verschillende visies :P

Als eigenaar jezelf verdiepen in het fenomeen hoef en vervolgens goed observeren waar het paard zelf het minste pijn op heeft.
"1 enkele waarheid" bestaat nooit -gut wat ben ik weer filosofisch-.
Er zijn meerdere wegen naar Rome, zolang het paard maar niet onnodig pijn lijdt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:01

Moderatoropmerking:
Zojuist weer een aantal off topic posten moeten verwijderen. Nogmaals: Het is niet de bedoeling om hier een discussie te gaan voeren over traditioneel bekappen vs natuurlijk bekappen. Graag on topic blijven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:10

interessant Jodi, dat de hoeven er zo goed uitzien terwijl er in 3 jaar nog nooit is bekapt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:14

SpikyBlue schreef:
Waarschijnlijk is daarvoor gekozen omdat hij zonder beslag niet kan lopen van de pijn ;)

Anderzijds... beslag is niet bevordelijk voor slechte kwaliteit hoeven. Hoe lang is een ijzer er dan nog onder te slaan, zonder dat ijzers er binnen een paar dagen vanaf floepen. Bij iedere hoefsmidbeurd wordt de kwaliteit hoeven steeds slechter totdat de smid met zijn handen in het haar roept "krijg er echt geen ijzer meer onder joh".
En wellicht kan het dier wel lopen zonder beslag als er minder zool weggekapt zou worden.
Kortom, vanuit welke opvatting bekijk je de hoef en hoe zet je een soort "revalidatie" in (richting pijnvrij genoeg en paardwaardig leven).

Toen onze oude merrie niet pijnvrij genoeg meer was met haar atrose, hebben we ijzers niet eens overwogen.... dit zou niet soulaas genoeg zijn geweest en was de pijn wellicht verminderd, maar niet zodanig dat het dier in leven kon blijven. Dier is ingeslapen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:30

Kinke schreef:
interessant Jodi, dat de hoeven er zo goed uitzien terwijl er in 3 jaar nog nooit is bekapt.

Een terrein met stenen ipv gras en een broertje om mee rond te rennen. :P

Wat ik grappig vind,is dat mooie kwartier-boogje wat hij gemaakt heeft.
Al eens eerder in dit(of het vorige)topic,hadden we geconstateerd dat mijn paarden behoorlijk hakken houden.
Misschien toch om de straal wat te ontlasten op 'gemene' ondergrond ?

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:31

Jodi Ja ik vond dat heel verwonderlijk omdat dat zo tegen alle verwachtingen van de posters in ging! Kan jij dat bericht nog eens kopieren of opvissen? Ik zou het dolgraag nog eens zien met de foto's! Dat was in deel 1 toch?