[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

enniee

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 08:26

Opzich is dat goed nieuws Victory, gelukkig niks met spat te maken.

hopen dat het snel beter gaat!

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:18

Schrik van mijn leven net gehad!!!!
Kom ik op stal,al bellend,ligt Vic in de paddock.Ik zeg nog tegen vriendin,zal zo wel opstaan want ik kom er aan.
Niet dus.Ik ga bij haar zitten en ze blijft gewoon liggen.....Raar en niet goed.
Ik bel mijn man en vraag of hij dochter ophaald want ik blijf.
Vic bijt verwoed in haar achterhoeven en ademt zwaar.
toch maar de DA bellen voor pijnstillers.Die vertrouwd het niet wil langs komen.
Weer vriendin bellen.Ze bereid mij voor dat dit wel eens het einde kan betekenen......Ik huil,het kan toch niet waar zijn??
Ik zit daar en huil terwijl ik Vic op haar hoofd kus.Mijn allerliefste meisje.....zo`n pijn.....
Paarden in de andere paddock doen gek en sprinten wat heen en weer maar Vic reageert er niet op.
Ik zit daar en huil en kus mijn meisje.....Ze kreund en leund tegen me aan.....

Na een half uur staat ze op....ze loopt,beter dan gisteren.....ze draaft !!!!Een klein stukje maar toch.....
Ik heb mijn droom voorbij laten gaan.
Zitten bij mijn paard terwijl ze ligt

Ik bel de DA af en zucht.....ze blijft nog even.....

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:21

wat vreselijk, hoe kan dat zomaar ineens zo snel gaan?

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:42

Door het bekappen .Dat is gewoon net wat te kort gedaan....Daarom zitten haar ijzers er ook weer onder en ging ik vol goede moed naar stal.
Einde van het liedje is dat ze vandaag wèl beter liep ;)
Ze had het van mij alleen wel meteen mogen doen ;)

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:24

Jemig wat een bizar verhaal..! Als de ijzers er dan eenmaal onder zitten moet ze er toch geen last meer van hebben zou je denken.. Gelukkig lijkt het goed af te lopen!
(Ben je al geswitched van hoefsmid O:) ?)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:11

Zo he Vic, da´s schrikken! Gelukkig dat het nu dan wel weer beter gaat!

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:43

Basi,nee zou niet weten waarom......ik maak ook wel eens een fout.Gaat er om hoe je het weer goed maakt toch?Hij heeft het netjes op gelost,meer kan je niet verwachten.Bij een andere HS weet ik ook niet of hij nòòit fouten maakt die ten koste gaan van mijn paard ;)

p.s ik zie het ook niet als een fout,fout.....

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:59

Victory een geluk bij een ongeluk zeg.
Kan me helemaal begrijpen dat je je dood schrikt :)

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:52

Daar heb je gelijk in inderdaad :j

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:25

Gister een ritje gemaakt en er lag een grote takken partij (90 cm hoog en veilig na checken) ze sprong hem super wat een kracht heeft die knol weer. Ze vond het ook erg leu want werd er een beetje heet van (oeps)

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:29

Hahaha ze had meteen zin in een nieuwe takker partij :P
Super zeg!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:36

Wat leuk zeg!!
wou dat mijn pooon nog zo kon springen.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:41

Super PBA! Vario gaat ook best goed, morgen bellen voor een tildren afspraak :)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:49

Hallo allemaal, ik kom even binnenvallen in dit topic. Normaal ben ik meer te vinden in het 'hoefbevangen topic' maar vandaag is er ook spat geconstateerd bij de pony van mijn dochter. Nog geen tijd gehad om eea helemaal door te lezen maar ik heb 2 brandende vragen: helpt tildren en hoe lang en wat voor een 'rust' moeten zij daarna? Kan nl. door de hoefbevangengevoeligheid de pony niet langer dan 4 uur op land zetten en hij moet eigenlijk elke dag bewegen... weet niet of dat nu samen gaat met een tildren-kuur?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:05

Ik kan niet op je vragen antwoord geven geloof ik, tildrin is per infuus toch?

ik weet wel dat het verschilt per pony hoelang zo'n kuur werkt.. dat hebben ze mij uitgebreid in de kliniek uitgelegd!

misschien kun je de kliniek bellen die weet er vast meer van ;)

trouwens veel succes met de pony, vreselijk nieuws.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:19

Wat beweging betreft, paddock is toch ook prima. Mijn paard kreeg in de winter het infuus en staat dag en nacht buiten maar wel met paddock zonder gras (klei bodem dus niet te doen). Het verschilt per dier hoe en wanneer het aanslaat en hoe de vorm van de spat is. Het infuus kan trouwens alleen helpen als het een actieve spat is. Als er geen veranderingen zijn in het bot doet het infuus ook niets.

Tevens is Splash nu de 11 jaar al gepasseerd. Jeah weer een jaar erbij.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:39

PBA_ hoe oud was jou paard toen hij/zij het kreeg?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:49

dat was in november geconstateerd en meteen behandeld

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:03

Oke!! ;)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:01

Weet ik allemaal niet... pony ging voor verdenking van tussenpeesaanhechting maar na scannen zag dat er goed uit. Toen toch maar foto's gemaakt en kwam dit er uit. Had hier niet op gerekend, temeer omdat de pony in april nog op de foto is geweest en spat uitgesloten was. Dit was overigens wel bij een andere DA. Ben hele dag op pad geweest dus nu te moe om alles door te lezen. Weet eigenlijk niet zo veel van spat dus dit kwam als een koude douche. Kunnen jullie in een notendop uitleggen wat dit allemaal te betekenen heeft en waar ik rekening mee moet houden?

Edit: ga morgen nog wel even DA bellen maar het spookt nogal door mijn hoofd nu.

Pony is 15 jaar, heeft 2x B t/m Z2 doorlopen en is nu weer M1 met mijn dochter, dus heeft zijn kilometers wel gemaakt. Verder is hij hoefbevangengevoelig, dat heeft consequenties voor behandeling (geen corticosteroide!) en moet hij blijven bewegen. Ook een nogal neurotische inslag qua karakter dus stilzetten is niet echt een oplossing. Pfff... vind dit erg moeilijk. De DA heeft dit opgeschreven:
"verdichting in het distale intertarsaal gewricht aan de laterale zijde". Duidt dit op botwoekering of juist dat het bot degenereert?

Ik denk verdichting... maar weet het niet zeker.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:07

ik denk botwoekering?

maar ik kan jou ook niet uitleggen wat spat precies inhoudt, misschien eens op Wiki lezen?

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:12

De dierenarts van de Vallei heeft die van mij wel een tildren infuus geadviseerd, en verwacht bij deze een hele goede reactie daarop. Deze heeft ook aan de binnenzijde zijn spat. Het is bij hem nog wel actief, maar heeft bijna geen botwoekering. Hij legde het ons zo uit, dat de tildren de kraakbeenafbraak stop zet, en de botgroei stimuleerd, zodat het aan elkaar groeit, en hij daarna geen pijn meer ondervind. Daarna kan ik hem weer gaan trainen, rustig aan opbouwen en er heel hoogstwaarschijnlijk mee de dressuur sport in.

Ik ben er trouwens wel achter gekomen dat meneer al weer een stuk sterker is met zijn been als ik verwacht had... hij was het er niet mee eens dat zijn weidegenootjes naar stal gingen vanuit de wei, en sprong zo over het hek heen, welke gok ik een meter hoog is, plus een stroomdraadje 10 cm erboven :o weer terug gezet, sprong dus gewoon weer terug.. :Y)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 07:02

embe, ik ging de eerste keer ook voor tussenpeesblessure, twee jaar geleden. Ander halve maand geleden, ging het steeds slechter en werd ernstige spat en botwoekering geconstateerd. Helaas heb ik haar moeten laten gaan.

Mijn paard was bijna 8 jaar, op driejarige is ze volledig gekeurd met 1-tjes op de sprong.

Sterkte met je beslissingen en laat je goed adviseren door de da. bij welke kliniek ben je?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:12

@Morris: De Raaphorst in Wassenaar DA Van Toor Foto's in april heb ik door andere DA op andere kliniek laten maken. Deze had spat uitgesloten. Nou vraag ik mij af: heeft de eerste DA geen goede foto's genomen en kon je het daarom niet zien of is het zo actief dat dit tussen april en nu gebeurd is??? Nou ja, in ieder geval ga ik vandaag nog even bellen.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:21

volgende week vrijdag gaat Vario aan de Tildren... ben benieuwd!!