Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mysa schreef:Die bewering heb ik ook gelezen, maar ik heb ook de ontrkachting daarvan gelezen. Hooi is dood materiaal, dus de cenlwanden zijn kapot, dus het fructaan kan door de celwanden passeren als het hooi wordt uitgespoeld. Niet te vaak het zelfde water gebruiken, trouwens, want het fructaan dat je uit het hooi spoelt komt in het water terecht.
Isapaardje schreef:Wat het voer betreft .. het gaat niet alleen om eiwitten en suiker. Eiwitten spelen sowieso nauwelijks een rol.
mysa schreef:Wesselady, wat voor soort suiker is fructaan dan, een meervoudig suiker? En dat slaat op de moleculen of zo? (scheikunde is nooit m'n sterkste kant geweest)
En over de fructaankalender: ik vertrouw daar eerlijk gezegd niet zo op. Ik houd hem al heel lang in de gaten, maar ook in periodes dat het veilig zou zijn, raken er nog veel paarden bevangen. Mijn d.a. zei me ook al er niet blindelings op te vertrouwen.
WesseLady schreef:Vroeger dachten ze idd dat de eiwitten zelf het probleem waren, maar dat is niet waar. Indirect kan het er wel wat mee te maken hebben, maar de directe oorzaak is niet van eiwit. De meeste problemen komen idd voort uit fermentatieproblemen. Dat geldt ook voor bevangenheden die met fructaan te maken hebben. Teveel fructaan verstoort ook de fermentatie, waardoor in plaats van vluchtige vetzuren melkzuur ontstaat. Het melkzuur laat de pH in de darm dalen, bacterien sterven af waarbij endotoxinen ontstaan. De endotoxinen hebben een activerende werking op het enzym Matrix Metallo Proteinase. Dit enzym breekt de lamellen af die de hoefwand en het hoefbeen met elkaar verbinden, met hoefbevangenheid tot gevolg. Maar dat is bij de meesten hier wel bekend
mysa schreef:En die dysbacteriose, zoals het schijnt te heten, kun je opsporen door mestonderzoek, begrijp ik.
Denk je dat winderigheid als enig symptoom, dus verder geen darmafwijking en normale mest, ook op dysbacteriose duidt, of is dat te kort door de bocht?
Isapaardje schreef:Nog een filmpje van vanavond, maar dan van Isabella ...
Heb haar sinds lange tijd op blote voeten over het grindpad laten lopen. Is in het begin fijn grind, op het eind wat grover wit grind. Voorheen rende ze hier altijd overheen in draf, nu bleef ze gewoon stappen met soms een klein gevoelig stapje, maar eigenlijk wel beter als ik had verwacht. Maar ja ... op het eind wachtte een beloning
http://nl.youtube.com/watch?v=de5ouiDs-G4