[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:10

Ik heb er 2 zakken van gevoerd Dyonne. Maar vond er klonten melasse in en ik vond erg veel stof/residu. Ik koop t niet weer.

connectant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:03

ik gebruik zelf de zongedroogde luzerne van subli, deze is zonder melasse

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:52

Ik gebruik deze ook, maar inderdaad gewoon klonten melasse erin. Nu gebruik ik zo weinig dat ik heel lang doe met 1 zo'n zak.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:36

mag je lucerne voeren aan hb paarden?
want dat heb ik ook nog wel liggen, dan kan ik mn shetje nog een béétje blij maken met me... nu rent hij gewoon voor me weg alstie mij ziet :'(

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:32

Ik voer mijn paard lucerne zonder melasse :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:59

Misschien kun je wat marstall vito of faser light geven? Allebei laag in suiker en zetmeel, beetje muesli-achtig.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 12:55

mysa schreef:
Zei de apotheker ook tegen isapaardje destijds, dat ze handschoenen moest dragen. Zelf nooit gedaan, was wel altijd meteen mijn handen.

Ja klopt, maar ik heb ook nooit handschoenen aangedaan hoor.
Maar kan me indenken dat ze het daar wel deden, sowieso dat het handiger is als je dagelijks meerdere malen met zulke stoffen in aanraking komt. Maar zelfs het veelvuldig inademen van losse kruiden (gruis/pluis dat vrijkomt bijv. bij overscheppen van grote bak naar klein zakje) is 'gevaarlijk'. Om die reden mag de reformzaak hier tegenwoordig niet meer op die manier de kruiden verkopen en komt het al voorverpakt bij hen in de winkel aan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:23

Oh, daar ben je weer eens, heb je gemist!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:00

Ik voer sinds 2 weken magnesiumoxide aan mijn bevangen paard.
Haar goede voorvoet was altijd steenkoud en haar slechte voet wisselend even koud of warmer.
Sinds ik haar magnesium geef zijn beide voorvoeten even warm en veel beter doorbloed.

Wel is ze ook iets voller op de peesschedes, maar dat lijkt me tot nu toe niet zorgelijk?
Het is slechts heel licht voller en iemand die haar niet kent zal het niet opvallen.

Maar ik ben wel aangenaam verrast door de verandering qua doorbloeding. Dus dacht; zal het even delen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:19

Ik lees hier al een tijdje mee en heb nu een vraag. Heb wat gezocht, maar kon het niet vinden. Wat is jullie ervaring met Subli Dieetmix en hoefbevangen paarden? Ik heb nu ook F4F aangeschaft en wil dit sowieso bijvoeren, maar is dit te combineren met Subli dieetplan?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 23:29

FahyaFemke schreef:
zo lang stuk,, aardig duidelijk voor me al ben ik het soms even kwijt ivm dat het in het engels is.
Maar ik begrijp dus met die extreme kou dat ik wat om zijn voeten moet doen. Zijn er ook echt dingen op de markt die hier goed voor zijn? Of moet ik zelf wat maken / wikkelen met bandages?

Liespower, die van jou kan dus nooit, ook niet in de zomer, op de weide? Mja als je hem daarmee gezond kan houden waarom niet. Ik hoop niet dat het met de mijne zover gaat komen. Zowel dan ga ik op zoek naar een maatje voor hem, ik wil hem niet alleen achterhouden als de rest de wei op gaat!

Mysa ok ik zie nu wat jij er om doet! Heb je ook een shet? Ik heb zo'n kleintje, zijn die dingen er ook in mini maat??

Ik zie wel verbetering bij de mijne. hij draafde vanavond voor me weg. aan de ene kant niet leuk dat hij nu zo'n hekel aan me heeft, aan de andere kant dacht ik oei dat kun je toch. Maar hij moet wel voorzichtig doen en niet overbelasten..!!

Nee hij komt echt nooit op de weide.
Hij is zo samen heel gelukkig met zijn cushingpaddockmaatje (:
Ze krijgen getest ruwvoer en een beetje structuurmuesli met vitaminepoeder en ze doen het super!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:25

mysa schreef:
Oh, daar ben je weer eens, heb je gemist!

Andere dingen te doen ... lees af en toe wel eens mee en zag zodoende je berichtje.
Hier hobbelt het allemaal heen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:50

Naath86 schreef:
Ik lees hier al een tijdje mee en heb nu een vraag. Heb wat gezocht, maar kon het niet vinden. Wat is jullie ervaring met Subli Dieetmix en hoefbevangen paarden? Ik heb nu ook F4F aangeschaft en wil dit sowieso bijvoeren, maar is dit te combineren met Subli dieetplan?

Ik voer de Dieetmix van Subli nu al een tijdje.
Mijn pony is in april 2011 HB geraakt en ik heb vervolgens een periode alleen maar hooi gevoerd. Helaas heeft hij hier niet genoeg aan in de winter en ben ik begonnen met het bijvoeren van de Dieetmix. Hij was door de HB flink ingevallen en kwam in de winterperiode ook niet aan, ondanks het bijvoeren. Op aanraden van Subli voer ik nu de Omega 369 bij. Hij is nu perfect op gewicht en is energiek. Ik twijfel er nog over om zowel de Dieetmix als de Omega 369 door te voeren in het voorjaar of dan weer over te gaan op enkel ruwvoer.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:57

Ik meld mij hier helaas ook weer :-(

Mei 2012 is mijn paard HB geraakt, met upsen downs was hij in spetember 2012 HB vrij. Ook bleek hij IR te zijn. Hij krijgt al maanden hooi (wat ik stoom voor het stof wegens luchtwegproblemen) Hij krijgt een halve kilo senior priores van subli met een schepje magnesium. Eigenlijk ging het best wel goed met hem, hij liep weer lekker was vrolijk, zat goed in z'n vel. Maar doordat hij tijdens het rijden toch iets wat energie miste ben ik omega 369 mix bij gaan geven, 50 gram per dag (dusniet zo veel). Hij krijgt 6 dagen in de week beweging, varierend van longeren, rustig rijden tot pittege lessen.

Door de vorst heeft hij zo goed als de gehele vorst periode stil gestaan. Afgelopen dinsdag en woensdag heb ik hem gelongeerd, hij had behoorlijk wat energie en heeft zich die twee dagen flink uitgeleeft aan de longe. Afgelopen donderdag ben ik er weer opgestapt, tijdens het stappen was hij aan het zwalken als een jong paard dat nog geen balans had. Ook leek hij voor wat kort te lopen. In draf zwalkte hij zo goed als niet, in het begin wat kort maar na een tijdje leek het beter te gaan. Dacht dat hij misschien wat spierpijn had van de twee dagen er voor, toen hij zo uit zijn plaat ging. Vond hem ook vrij rustig voor zijn doen.

Vanavond weer wezen rijden. Met poetsen viel hem mij op dat hij met zijn voorbenen onder de massa stond. Tijdens het in stappen was hij weer aan het zwalke als een jong paard en liep hij voor wat kort. Achter liep hij als of hij in zijn broek had gepoept. Na ongeveer 15 minuten draven leek het iets beter te worden. Na 20 minuten maar gestopt, en met hem op het harde gestapt. Ik zag geen verschil met het lopen op het harde of zachte. Rechtsvoor loopt hij iets korter dan links en achter als of hij in zijn broek had gepoept, een beetje wijdbeens. Zijn voeten voelen niet warm aan, maar dat kan ook komen omdat hij de hele dag in het natte zand rond loopt. Hij heeft ook geen koorts. Rechtvoor voel ik heel licht een pulsatie, bij de andere voeten niet.
Dus hij is toch weer licht bevangen ben ik bang. Ga hem ook weer op de ascal zetten.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Is het veroorzaakt doordat hij wel flink wat hooi gegeten heeft maar de hele vorst periode stil heeft gestaan? Zou de kou (minder goede doorbloeding van de voeten) zoals eerder in dit topic genoemd werd de oorzaak zijn? Of die omega 369 mix waar hij tot nu toe slechts 50gr per dag van krijgt?

En is het slim om hem evengoed licht door te blijven rijden, of toch stil zetten. Hij is niet echt kreupel, maar loopt dus wat kort maar niet onregelmatig.

Pfff..... lastig dit

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:18

hooi kan de oorzaak zijn,als ik mijn paard teveel hooi geef staat hij ook binnen een mum van tijd bevangen.Heeft te maken met een verstoorde darmflora,bacterieen die afsterven omdat er een arm 'overloopt'.En die bacterieen in die darm niet kunnen leven.Dat veroorzaakt toxinen en kan hb veroorzaken.
Minderen is meestal de oplossing.Vaak kleine beetjes geven.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:52

Beter niet rijden, maar stappen aan de hand, liefst geen cirkels maar rechtuit. Combi van verminderde doorbloeding en niet werken kan goed de oorzaak zijn. Hoefzweer komt ook regematig voor na hb.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:28

HoiHoi

ik meld me hier ook weer.
2 zomers geleden is mijn shetje hoefbevangen geraakt, maar afgelope zomer is alles gelukkig goed gegaan en afgelope jaar is hij ook niet meer bevangen geraakt.

Maar nu is mijn bijna 20 jarige, drachtige (6maand) haflingermerrie al een tijdje de beginsymptomen aan het ontwikkelen.. Zo heeft ze regelmatig last van een opgezette manenkam, verder is er nog niets aan de hand. Ik moet haar van onze DA gewoon goed in de gaten houden.. Dit is tevens de 1ste keer dat ze hier last van heeft.

tot enkele dagen geleden kreeg ze hooi, luzerne, marstall vito en wat kwik beet bietenpulp.. maar ik ben aan het overschakelen naar hooi, marstall vito en safe and sound van dodson and horrell..
Ook tracht ik het weer en de fructaanindex erg in de gaten te houden want ik merk dat bij het minste zonnetje overdag haar manenkam weer harder staat.. Als ik zie dat het te gevaarlijk is om op de weide te gaan, tracht ik haar op de paddock (of eerder modder-paradice :') ) te houden ..

Maak me nu wel wat zorgen.. Hoe zorg ik ervoor dat ze naar het einde van de dracht voldoende eiwit in haar systeem krijgt voor de melkproducte.. Wat gaat er nu nog komen als ze nu al zo gevoelig is op 6 maanden dracht.. Nee,, ik zie het eventjes niet zitten.. -O-

Ook vind ik het moeilijk dat ze op privépension staat.. Hier heb je namelijk niet alles zelf te zeggen over het weidebeleid..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:31

Kelly, zelf heb ik mijn pony tijdens de dracht niets echt extra gegeven. Ze groeide toch wel en er kwam ook een prima veulen uit. Wel heb ik ervoor gekozen die al vrij snel bij te gaan voeren. Dat is hier prima verlopen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:49

Drachtigheid en voer ben ik niet zo in thuis, maar die harde manenkam is nieuw voor haar? Ik heb er ook 1 die af en toe dat heeft, maar die is bij mij nog nooit bevangen geweest. En mijn bevangene heeft nog nooit een harde manenkam gehad, dus dat zegt ook niet alles.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:02

Met die van mij gaat het gelukkig al weer wat beter, loopt nog wel wat gevoelig maar de pulsatie rechtsvoor lijkt weg te zijn. Ik hou hem voor de zekerheid wel op de ascal totdat de gevoeligheid helemaal weg is. Hopelijk valt het allemaal mee.

Ik denk dat ik hem in het vervolg tijdens de vorst periode maar geen extra hooi meer geef, denk toch dat het daar fout is gegaan in combi met vrijwel geen beweging en mogelijk een verminderde doorbloeding door de kou.
Hoe doen jullie dat met die kou (bij 24/7 buiten) een extra deken op om warm te blijven i.p.v extra hooi om warm te blijven, of uit voorzorg met de vorst op de ascal zetten of zo iets?

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:31

Ik meld me ook!
Sinds zaterdag hebben wij een ernstig verwaarloosde en hoefbevangen shetlandertje in de stal staan. Ze is al 2 jaar af en aan hoefbevangen doordat ze bij de vorige eigenaar telkens ontsnapte naar het weiland van de koeien, het hoefbeen is al gekanteld. voor het hele verhaal moeten jullie m'n andere topic zien.
Nu heeft ze ook last van haar kiezen en eet dus niet erg makkelijk hooi, de tandarts kan volgende week maandag pas komen. Maar ze is redelijk mager en moet zeker niet nog magerder.
Weten jullie iets dat we haar erbij kunnen geven tot maandag in ieder geval, zodat ze niet nog verder afvalt?
Op internet vond ik al dat Safe and Sound, iemand hier (goede) ervaringen mee?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:38

Safe & Sound is super, maar vraagt toch ook wel wat kauwvermogen. Beter in dit geval is denk ik Senioris Prioris, wat ook nog heel makkelijk verkrijgbaar is, namelijk via de Welkoop/Boerenbond. Dit een soort slobber dat je moet aanmaken (moet wel 6 uur weken) waar oa. bietenpulp en zemelen in zit en wat speciaal ontwikkeld is voor oudere paarden die geen ruwvoer meer weg kunnen krijgen.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:57

Nado schreef:
Safe & Sound is super, maar vraagt toch ook wel wat kauwvermogen. Beter in dit geval is denk ik Senioris Prioris, wat ook nog heel makkelijk verkrijgbaar is, namelijk via de Welkoop/Boerenbond. Dit een soort slobber dat je moet aanmaken (moet wel 6 uur weken) waar oa. bietenpulp en zemelen in zit en wat speciaal ontwikkeld is voor oudere paarden die geen ruwvoer meer weg kunnen krijgen.

Dankjewel! :)
Ik zal er even naar kijken.
Kan dit geen kwaad voor hoefbevangenheid?

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:10

Mysa: De harde manenkam is inderdaad nieuw aan haar.. en het valt op dat dit vrij snel ontstaat wanneer ze op het gras gestaan heeft wanneer het snachts/overdag erg koud is, maar het zonnetje overdag toch geschenen heeft.. Daarom dat ik het link met risico op hoefbevangenheid.. Dat wil ik kost wat kost voorkomen, daarom dat ik nu zo met haar voer bezit ben.. :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:30

Snap ik, is ook verstandig hoor.

Oh boy, Nado: antwoord komt echt gauw hoor, maar zit alweer op foontje te prutsen.