Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:31

mag ik me hier ook melden -O-

helaas hier ook peesblessure
tijdens springen toch niet goed neergekomen.

de pees is niet gescheurd en zit geen gat in
maar hoe de dierenarts het verwoordde het is verstuikt

nu 1 week boxrust en daarna mag ze wel op een klein stukje land na buiten
over 7 weken weer heen om te scannen, ze schatte de kans groot dat de pees dan weer was hersteld
maar aangezien ik vlak daarna toch op vakantie ga, plak ik er daarna mooi nog 4 weken bij aan en mag ze lekker op het land

liedjuh2

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:46

Dus eigenlijk nog een beetje geluk bij ongeluk. Hopen voor jou dat over 8 weken ze weer goed is. Wel fijn dat je haar nog even extra tijd geeft.

Ik word wel een klein beetje wanhopig van mijn lieveling. Ze gaan sinds kort een uurtje per dag op een stukje wei. De paddockjes waar hij is staat, is zeg maag in 1 lange rij. Daar aan vast zitten zeg maar kleine stukjes wei. Nu word vooraan begonnen met de hekken open doen dat ze naar hun stukje wei kunnen. Nou is dir van mij blijkbaar gek op de wei( toen ik hem net had was hij er met een hal uurtje klaar mee en kwam hij weer door/ over het hek naar binnen). Nu is het zo dat zodra ze beginnen, hij al over het hek springt. Dit doet hij vanuit stilstand over een hek van ong. 1.30.
Hij is sowieso wel klaar om aan het werk te gaan en heb al sinds maart groen licht om op te bouwen. Toch blijft hij tot 15 juni daar staan. Maar waarom doet hij nou zo iets. Ben echt bang voor zijn been. Ze zijn als het goed is vandaag 2 uur erop geweest en word rustig aan opgebouwd naar hele dag. Hoop dat als hij er meer opkomt, hij rustig kan afwachten. Hoewel dat nooit Toran zijn specialiteit geweest is......

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:47

_Mellanie schreef:

over 7 weken weer heen om te scannen, ze schatte de kans groot dat de pees dan weer was hersteld
maar aangezien ik vlak daarna toch op vakantie ga, plak ik er daarna mooi nog 4 weken bij aan en mag ze lekker op het land

Balen Mellanie dat je je hier ook melden kan...

Je blessure klinkt een beetje als een ontsteking in de peesschede, krijgt je paard ontstekingsremmers? Of is het echt alleen een verstuiking?

Wel raar dat je paard 1 week boxrust krijgt en daarna het land op mag. Neem aan dat je wel 2x 10 minuten mag stappen met de boxrust. Mij werd met klem ontraden om m’n paard buiten te zetten, zelfs op een klein stukje. Mijn paard heeft een peesschede ontsteking gehad. Na een maand stappen leek de ontsteking weg te zijn en heb ik haar toch op een klein stukje land buiten gezet, waardoor madame lekker af en toe een gekke bokkesprong maakte waardoor ik weer opnieuw kon beginnen. De peesschede ontsteking stelde op het eerste gezicht echt niets voor, een heel klein bobbeltje, maar ik ben er bijna een jaar zoet mee geweest….. Uiteindelijk is er niets meer van te zien en is ze weer helemaal de oude, maar ik blijf bang dat ze zicht met bokkesprongen misschien weer verzwikt.

Iedere DA heeft weer andere “regeltjes”volgens mij weten ze zelf ook niet helemaal wat het beste is. Als je paardje rustig blijft, zou ik haar vooral lekker buiten zetten, maar wel rustig aan doen en vooral weer langzaam opbouwen met rijden. Sterkte!

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:11

Weidebloem schreef:
_Mellanie schreef:

Balen Mellanie dat je je hier ook melden kan...

Je blessure klinkt een beetje als een ontsteking in de peesschede, krijgt je paard ontstekingsremmers? Of is het echt alleen een verstuiking?

Wel raar dat je paard 1 week boxrust krijgt en daarna het land op mag. Neem aan dat je wel 2x 10 minuten mag stappen met de boxrust. Mij werd met klem ontraden om m’n paard buiten te zetten, zelfs op een klein stukje. Mijn paard heeft een peesschede ontsteking gehad. Na een maand stappen leek de ontsteking weg te zijn en heb ik haar toch op een klein stukje land buiten gezet, waardoor madame lekker af en toe een gekke bokkesprong maakte waardoor ik weer opnieuw kon beginnen. De peesschede ontsteking stelde op het eerste gezicht echt niets voor, een heel klein bobbeltje, maar ik ben er bijna een jaar zoet mee geweest….. Uiteindelijk is er niets meer van te zien en is ze weer helemaal de oude, maar ik blijf bang dat ze zicht met bokkesprongen misschien weer verzwikt.

Iedere DA heeft weer andere “regeltjes”volgens mij weten ze zelf ook niet helemaal wat het beste is. Als je paardje rustig blijft, zou ik haar vooral lekker buiten zetten, maar wel rustig aan doen en vooral weer langzaam opbouwen met rijden. Sterkte!

nee geen ontsteking, het was echt een verstuiking de pees was wat uitgerekt
paard mag wel op de wei maar op een stukje van 5x5 opzich geen probleem, als er maar gras is dan is ze snel tevreden en gekkesprongen zal niet snel voorkomen omdat ze liever lui dan moe is :j
en na 1 week boxrust heb ik ook een stapschema mee gekregen, ze krijgt alle tijd om te genezen en zet haar liever na de scan nog een poosje op het land dan direct weer rijden :j

er is bij haar geen bultje en weinig zwelling te voelen
alleen op het harde longeren zag je het direct.

Afbeelding

geloof dat 14 het sesamschede kleine verdikking zat
en 12 iets over verrekt is.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:16

en waarmee koelen jullie ? heb zelf nu wel coolings gel
maar las dat klei beter was, hoe moet je dit gebruiken gewoon erop smeren of ?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:20

Ik deed er 20 minuten een coolpack om. Verder niks..

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:27

Ik gebruik nog steeds klei. Nu het wat warmer wordt krijgt die van mij af en toe nog wel eens vocht in het been. Dus gebruik klei om te koelen en vocht eruit te trekken. Werkt super :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:40

Coolpack en klei :)

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:32

Weidebloem schreef:
Coolpack en klei :)

welk coolpack gebruik je ?
ik cool eigenlijks nu daarmiddel van water maar ze weet dat ze van de wasplaats achteruit moet, dat is natuurlijk niet de bedoeling.

dus mijn vraag aan jullie hoe coolen jullie ?

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/v/912271_494100997309608_481553233_n.jpg?oh=5c10f0fa3e9d62164c716dec640a477b&oe=518C99C7&__gda__=1368187167_de7075c151101687c51d5b99b379d9e3
het been vandaag nog erg opgezwollen, het bultje is een litteken van een andere wond

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:50

Ik had Indra coolpacks, die ik dan in zo een HH ding deed die makkelijk om het been kon. Heb ook een tijdje met de slang gekoeld. Werd alleen een beetje lang. Ik kreeg de tijd om hem onder mijn stage tijd te doen, maar dan met een half uur stappen en nog 10 minuten koelen werd het toch wel veel tijd. Bovendien wilde ze als hij in de weekenden in de molen was geweest ook wel koelen, maar dan wel als ik een coolpack had. Werkte erg fijn moet ik zeggen.

Ik ben wel benieuwd wat voor klei jullie gebruiken. Als ik eindelijk weer ga opbouwen, wil ik na het werken ook zijn been in de klei zetten. Zijn alleen zo veel soorten/merken.....

Hoewel ik het idee heb weer terug bij af te zijn.
Toran is geen Toran als hij niet af en toe lollig probeerd te zijn. Hij springt tot nu toe iedere dag over het hek heen de wei in. Nu had de stalbaas het hek verhoogt door middel van een schrikdraadje eroverheen te spannen. Dit gister al, is hij er toch overheen gesprongen. Dus toen ik gisteravond op stal kwam, had hij weer een dik been. Direct gekoeld, maar vrees voor wat ik vanavond aan tref. Hij leek er wel last van te hebben. Dus maar even aankijken en anders weer een ritje langs de veearts....

Edit: Iedere dag, is vanaf zondagavond. Toen was hij met het rijtje af gaan gesprongen. Maandag had hij besloten dat het tijd was en ergens een paar uur voor hij erop mocht al gegaan en toen heeft de stalbaas er een extra draadje boven gespannen. Klinkt zielig, maar Toran express al een keer zijn neus laten stoten tegen het draad. Maar het heeft niet geholpen, want gister is hij weer gesprongen. De stalbaas zou sms-en als hij vandaag ook zou springen, anders gaan we het anders doen. Maar met zijn dikke poot, zal het wel niet. Ik heb niks gehoord en als het goed is, is hij al weer van zijn weitje af.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:19

ik bestel denk ik de indra coolpacks maar dan z'n hele set

en iemand ervaring met deze klei ?
http://www.agradi.nl/pfiff-groene-klei- ... -000ml.htm

ik kan geen ander merk bijna vinden

pfff balen van toran, ben bang dat ik dit probleem ook nog wel krijg ze staat nu 2 dagen op stal en ze heeft nog geen last van ontsnappingsverschijnselen maar kans dat dat nog wel komt :j

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:51

Ik heb nooit echt gekoeld. De dierenartsen op de kliniek vonden dat 'onzin' omdat je dat nooit echt goed deed. Ik weet niet meer precies, maar volgens mij zeiden ze dat je 10 min. moest koelen, dan 5 min. stappen en dan weer 10 min koelen en 5 minuten stappen wilde het zin hebben.

Ik heb alleen gekoeld met het opbouwen, na een zwaardere training. Puur voor mijn eigen gevoel.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:40

ik heb nog een vraagje :+ weet echt weinig van zulke dingen

heb nu indra icepacks bestelt ga er vanuit dat ik die morgen binnen krijg, dat wil ik dan 2x op een dag gebruiken inplaats van met water koelen(hiervoor moet ze na de wasplaats en hou iedere keer me hart vast als ze er af moet)

maar nu wil ik ook klei erbij gebruiken, kan ik dit na het koelen erop doen of juist als vervanging met koelen van icepacks ?

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:38

Even een positief berichtje van mijn kant.

Nadat we een paar weken geleden groen licht hebben gekregen van de kliniek om weer te trainen hebben we gister een test koers gereden om te kijken hoe zijn pees het zou houden.
Het ging super goed en merkte zoveel verschil dan voor de herstelperiode!
Afbeelding

Wij hebben eiwitten gebruikt, en zet hem regelmatig een nacht in zoutbandages voor de PH waarde.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:41

Wat een goed nieuws zeg. Fijn dat je de pees het goed houd.
Ik snap alleen het verhaal over eiwitten en zoutbandage niet.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:37

Esther28 schreef:

+1 :))

En hier een dilemma..
Zadel past voor geen meter meer, en gaat ook niet meer passen. :\

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:54

Eiwitten welke in de pees gespoten zijn ter ondersteuning en bevordering van de groei van de pees en zoutbandages (onderlappen in een emmer zout onderdompelen en droge bandage erover heen) voor de afvoer van afvalstoffen.

Ahh wat een tegenslag Michelle! Hoe gaat het met de blessure van jouw paard?

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:14

Hier happy gister de eerste 4 rondjes galop gedaan sinds zijn blessure en hij mocht gister weer het land op :D
(wel op een postzegel landje, maar het is beter dan niets.. Wat was die jaloers op zijn vriendjes naast hem die rende)

Balen Mies..

Wat goed chrissie dat het zo goed gaat met de pees!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:18

michelle___ schreef:
Esther28 schreef:

+1 :))

En hier een dilemma..
Zadel past voor geen meter meer, en gaat ook niet meer passen. :\

Dat had ik dus precies hetzelfde toen ik er weer mocht beginnen met rijden. Ik heb het risico gelopen en een nieuw zadel gekocht. Gelukkig rijd ik er nog mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:21

Dames, weer eens een vraagje over 'welke beschermers na een peesblessure?'

Morgen ga ik voor het eerst weer met bescherming werken met mijn paard.
Heb gekozen voor de HH memoryfoam beenbeschermers. Deze moet vrij koel blijven.
Ben benieuwd.

Harde kappen gaan het sowieso niet worden. Die worden te warm.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:06

vonneke schreef:
Dames, weer eens een vraagje over 'welke beschermers na een peesblessure?'

Morgen ga ik voor het eerst weer met bescherming werken met mijn paard.
Heb gekozen voor de HH memoryfoam beenbeschermers. Deze moet vrij koel blijven.
Ben benieuwd.

Harde kappen gaan het sowieso niet worden. Die worden te warm.

dat vroeg ik mij dus ook af :j

heb net br pro max aangeschaft maar ben bang dat ik die weer in de verkoop moet doen -O-
ben bang dat been hier onder veel te warm word

heeft iemand hier nog belang bij 1 z'n coolpack ?
http://www.agradi.nl/indra-coolpack-incl-4-packs.htm
heb er namelijk maar eentje nodig

eindelijk bijna de verplichtte boxrust bijna voorbij
het gaat hier super pees is inmiddels helemaal weer normaal, geen zwelling of vocht te voelen. en ze staat ook weer normaal op been inplaats van op rust

hopelijk gaat de volgende 6 weken ook zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:29

BR pro max wordt zeker veel te warm. Mijn paard had er natte benen onder hartje winter!

Ik heb de hh en bevallen goed. Niet moeders mooiste maar ok.

Gister clinic gereden en voor het eerst deze beschermers om. Mooie droge nadien!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:36

Wauw! Wat heb jij een gaaf paard vonneke. Fijn dat het rijden weer zo goed gaat, ziet er super uit. Welke peesbeschermers van HH zijn dat? Hoorde dat HKM schijnbaar ook goede heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:49

Thanks Noa!!!

Het zijn de HH beschermers van memoryfoam. Goede 20 euro!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:52

Mooi paard Vonneke ziet er goed uit!!
Ik heb inderdaad ook de indruk dat de bescherming met Memoryfoam koeler blijft. Ik heb er van Kentucky maar enkel voor vanvoor (blessure in achteraan) Wist niet dat ze koeler bleven dus enkel voor voor besteld...
Ik ben nu 1maand en 2 weken aan het draven. Volgende week is het terug scantijd om te zien als we terug een stapje verder mogen.
Ik heb er goed oog in... In die maand en half is het been steeds goed gebleven. We hebben voornamelijk rechtuit gedraaft en af en toe een circel mee, niet teveel de blessurekant belasten. Ze is op de grotere wei geweest dagelijks met af en toe rodeo. En nog blijft het been goed.
Wel is het been in het begin wat stijver... En ik voel het bindweefsel zitten op de plaats van de blessure (harde bult)