[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:18

paars schreef:
lolclub schreef:
Bisolvon is er ook in tabletjes en druppels, als een paard vastzittende hoest heeft kun je dat geven, wij gebruiken meestal de tabletjes en mengen dat door het voer.
De dosis die we hanteren is de eerste dagen 2x daags 7 tabletten en dan overgaande op 5 tabletten 2x daags voor minimaal een week.
Het spul heeft een optimale werking na 5 uur en dat is dan een reden om juist het paard te gaan laten bewegen rond die tijd, dat stimuleert extra hoesten waardoor het taaie slijm nog makkelijker vrij komt.

Groene erwten werden vroeger waar mijn pony stond ook gebruikt door de boer bij een verkouden of grieperig paard, volgens hem verhoogde het de weerstand door een stofje die erin zit welke in staat is om als virusremmer te fungeren.
Erwten bevatten alleen wel veel zetmeel ;)

Mmm, de groen erwten dan maar voor iets anders gaan gebruiken (ze stonden al te wellen...) en óp naar de drogist. Dankjewel, met schema en al, super. Vash is iets van 635 kg, de dosering die je aangaf is dan juist?

Ja, voor Vash is dat goed.
Hij gaat er wel eerst wat meer door hoesten maar dat is puur het taaie slijm wat dunner is geworden en eruit moet,
juist beweging geven op de optimale tijd (5 uur na toediening) activeert de longen om extra te gaan hoesten en het slijm uit te spugen.
Na een paar dagen merk je al verschil maar je moet niet te snel stoppen met de tabletten, wij hanteren meestal een week
Succes !

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 15:36

Nog even over jouw groene erwten: in feite is een erwt een zaadje, dus een kiem. Als ze vers zijn tenminste. En hier is wat over kiemen gezegd wordt in relatie tot verkoudheid:

Waarom zijn kiemen gezond?
Kiemgroenten bevatten grote hoeveelheden anti-oxidanten die de vrije radicalen in ons lichaam onschadelijk maken. Vrije radicalen zijn stoffen die in het lichaam worden aangemaakt en hier de celweefsels beschadigen en het verouderingsproces versnellen.
Ook zijn kiemgroenten een goede bron van veel vitaminen en mineralen, van eiwitten, enzymen, vezels en de nucleïnezuren DNA en RNA. (die onder meer nodig zijn voor celgroei en herstel). Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat door het ontkiemen de hoeveelheid enzymen, eiwitten, mineralen en nucleïnezuren aanzienlijk toenemen ten opzichte van de oorspronkelijke zaden.
Het kiemproces zorg er ook voor dat het zaadje wordt ‘voorverteerd’, waardoor na het eten van het ontkiemde plantje de vertering en de opname van voedingsstoffen in het lichaam worden vergemakkelijkt. De kans op allergieën wordt hierdoor verminderd.
Kiemgroenten ondersteunen dus de spijsvertering en zorgen er tevens voor dat de juiste zuurgraad in het lichaam bereikt wordt of behouden blijft. Daarnaast versterken ze ook het immuunsysteem waardoor de kans op bijvoorbeeld verkoudheid, griep en andere aandoeningen vermindert.

.. of gedroogde erwten van de winkelier nu eenzelfde effect geven? Ik denk het niet.. (Alhoewel... wie kent niet van 'ooit' het bruine boontje dat je tussen twee watjes in een bakje water deed en waar vervolgens toch een plantje uit tevoorschijn kwam..) :D
Kinder-biologie!

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:46

Ik heb eigenlijk de moed terug gevonden om wat te schrijven, want het gaat beter !!!! (Sorry, ego post... ;) )
Da is net weg en er komt nu bijna geen etter meer uit de fistel bij het spoelen, enkel loskomend necrotisch weefsel. De ontsteking is dus zo goed als weg. :D
Het is ook al zeker 10cm minder diep. We zijn dus op de goede weg ! !!
Ze heeft nu nog een spuit langwerkend breedspectrum ab gekregen. Deze week moet ik nog dagelijks uitspoelen en als het zo verder evolueert mag ik vanaf volgende week naar om de 2 dagen spoelen gaan.
Da denkt dat het nu zeer snel zal blijven opgroeien. Ik hoop dat hij gelijk heeft.
Ik 'moet' ook terug beginnen rijden met haar, beweging zal haar goed doen voor de doorbloeding. (Spijtig genoeg ben ik zelf nog aan het herstellen van een operatie, dus het zal longeren en wandelen worden...)

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 15:53

Maar da's toch positief Yoika! Fijn!!

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 16:01

Dat is zeker positief (Een véél beter vooruitzicht dan bij zijn eerst bezoek !)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 16:21

@JP: kijk aan! Misschien toch een handje van geven dan maar ;-) . Bedankt voor het speuren. De tabletjes bisolvon gingen met een handje muesli ongemerkt mee naar binnen :9 . Hoorde hem vanmiddag wel weer kuchen, er kwam alleen niets uit. Temperatuur was goed, 37'. Keurig.

@Yoika: gefeliciteerd!! Moet even terugduiken in je verhaal, maar dit stukje klinkt goed!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:26

@Yoika, het speelde net na het eind van mijn vakantie, heb het gemist omdat ik nog even niet al te veel online was. Maar jullie komen van ver ;-) . Fijn dat het de goeie kant uitgaat. Kan idd lang duren met zo'n fistel, lichaam maakt daar soms echt een gangetje van en zie het dan maar eens dicht te krijgen. Ik duim voor jullie dat die laatste stukkie ook nog dichtgaat!

Vash had vanavond 37,8', dat is netjes. Wie weet was het echt die stevige fluim die hem dwars heeft gezeten. Heb vanavond geen bisolvon meer gegeven, had het om 15.00 gegeven en vond het dan te snel op elkaar....vanaf morgen gaan we voor 2 x daags. Iemand een idee hoe die pilletjes smaken? Heb ze door in ontbijtbakje gedaan, samen met de F4F en wat muesli ;-) .

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 00:09

paars schreef:
Vash had vanavond 37,8', dat is netjes. Wie weet was het echt die stevige fluim die hem dwars heeft gezeten. Heb vanavond geen bisolvon meer gegeven, had het om 15.00 gegeven en vond het dan te snel op elkaar....vanaf morgen gaan we voor 2 x daags. Iemand een idee hoe die pilletjes smaken? Heb ze door in ontbijtbakje gedaan, samen met de F4F en wat muesli ;-) .

Mooi dat Vash geen koorts meer had, misschien loopt het met een sisser af ;) ,
de Bisolvon tabletten smaken naar niks, ik heb hier ook nog nooit problemen gehad met de opname dus het komt vast goed morgenochtend.
Heb je vanavond nog gemerkt dat de snot al wat losser kwam ?

Er heerst trouwens wat onder de paarden, ik weet niet of jullie hetzelfde hebben, maar er zijn stallen hier in de buurt waar de paarden eerst dikke benen krijgen (het begint met 1 been en later volgen om de beurt de andere totdat ze alle 4 dik zijn).
Ze hebben daarnaast verhoging, ze beginnen te snotteren en/of hoesten en krijgen dunne mest (geen echte diarree maar wel dikke brei).
De paarden tonen verder niet echt ziek en blijven gewoon eten.
De dikke benen loop je er niet af door stappen en het duurt ongeveer een week voordat de benen weer dunner worden, de koorts zakt wel binnen een paar dagen tijd.

Misschien herken je deze symptomen ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 00:17

@Yoika
Ik ben blij om te horen dat er wat verbetering in lijkt te komen, gelukkig maar ;)

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:05

Yoika, fijn dat er verbetering is, hopelijk zet die zich verder door en knapt je paardje snel op.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:41

lolclub schreef:
Mooi dat Vash geen koorts meer had, misschien loopt het met een sisser af ;) ,
de Bisolvon tabletten smaken naar niks, ik heb hier ook nog nooit problemen gehad met de opname dus het komt vast goed morgenochtend.
Heb je vanavond nog gemerkt dat de snot al wat losser kwam ?
De voerbak was keurig leeggegeten, da's erg handig zo, nogmaals bedankt voor de tip. Ik merk verder niks aan 'm. Da's ook meteen het enge eraan. Die koorts"aanval" van maandagavond had ik zo kunnen missen als ik er niet bij was geweest, of die avond 5 minuten eerder was gegaan. Hoorde hem 's middags grood kuchen, maar 's avonds helemaal niet meer. Hoe vaak heeft hij dat al gehad? Hoe vaak heeft hij het nu nog? Zo'n fluim is ook goed te missen als die in het vlas beland.
Enfin. Ik ga gewoon een tijdje door met de tabletjes en met temperaturen. Want die ene fluim zal vast broertjes en zusjes hebben die zich nog hebben laten zien....Heb vannacht ook gewoon de 100 grams opgelaten.

lolclub schreef:
Er heerst trouwens wat onder de paarden, ik weet niet of jullie hetzelfde hebben, maar er zijn stallen hier in de buurt waar de paarden eerst dikke benen krijgen (het begint met 1 been en later volgen om de beurt de andere totdat ze alle 4 dik zijn).
Ze hebben daarnaast verhoging, ze beginnen te snotteren en/of hoesten en krijgen dunne mest (geen echte diarree maar wel dikke brei).
De paarden tonen verder niet echt ziek en blijven gewoon eten.
De dikke benen loop je er niet af door stappen en het duurt ongeveer een week voordat de benen weer dunner worden, de koorts zakt wel binnen een paar dagen tijd.

Misschien herken je deze symptomen ?

Het is ook wel weer het seizoen ervoor hoor. Dan weer zon en windstil, dan weer harde wind en regen...bah. Maar nee, dikke benen heeft Vash niet gehad.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:10

paars schreef:
@Y, het speelde net na het eind van mijn vakantie, heb het gemist omdat ik nog even niet al te veel online was. Maar jullie komen van ver ;-) . Fijn dat het de goeie kant uitgaat. Kan idd lang duren met zo'n fistel, lichaam maakt daar soms echt een gangetje van en zie het dan maar eens dicht te krijgen. Ik duim voor jullie dat die laatste stukkie ook nog dichtgaat!

Dat laatste stukje is wel nog zeker 40cm... Het gaat beter, maar we zijn er nog lang niet (Maar Da denkt dat dit nu wel snel zal genezen)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:13

Fijn dat het al beter gaat zeg! Hoelang denkt de DA dat alles nog gaat duren?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:18

Dat kon hij niet zeggen, het goede is dat de ontsteking (= de oorzaak van de fistel) nu weg is en de fistel nu zou moeten kunnen opgroeien.

Ook haar hoefzweren zijn nu trouwens helemaal genezen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:05

Yoika schreef:
Dat laatste stukje is wel nog zeker 40cm... Het gaat beter, maar we zijn er nog lang niet (Maar Da denkt dat dit nu wel snel zal genezen)
Oei, sorry....nam ik zomaar aan dat het veel minder zou zijn (en hoewel ik weet dat "assumen" altijd gevaarlijk kan zijn, deed ik het tóch). Heb je er misschien een foto van? Kan me er eigenlijk niet echt een voorstelling bij maken. Waarmee spoel je de fistelgang (en hoe...)? Komt er nog spontaan prut uit (en met spoelen) of is het nu echt rustig geworden? Heel wat vragen, maar dit hoor je ook echt niet veel (gelukkig).

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 23:51

@paars

Hoe was het met Vash vanavond, blijft de koorts weg ?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 00:04

Ja, ben daar erg blij mee, maar ik begrijp er helemaal niks van.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:38

Hoi.... allemaal veel sterkte met de paardjes, omdat Chico eigenlijk heel goed gaat heb ik niet gepost in dit topic, ik lees wel mee en voel ook met iedereen mee hier.
Een update van Chico, hij staat nu 7 weken op de ijzers en hij wordt weer gedaan. Mijn eigen smid zou komen maar die moet overleggen met Ronald.
Heb gevraagd of Ronald nog een keer wil komen omdat hij hem de 1e keer zo gered heeft.

6 november komt Ronald hem bekijken en beslaan. Aan de hand van hoe hij erbij staat krijgt hij óf hetzelfde beslag óf bananas gemaakt van gewone ijzers met alleen een zool en geen siliconen.
Ik maak ter info wel even een foto hoe hij nu staat en na het beslag.

Ik moet zeggen dat ik erg veel respect heb voor de mensen hier die zoveel energie, tijd en moeite stoppen in het uitzoeken van waardes in voer, soorten voer, hooi, supplementen etc.
Had er geen idee van dat dit allemaal meespeelde.

Chico krijgt gewoon een halve schep Nature's Best met een hand Daily Plus.
Ze krijgen onbeperkt gewoon hooi en doen het er super op. Zolang dit goed gaat blijft het zo. De wei gaan ze niet meer op.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:51

ElCamino schreef:
6 november komt Ronald hem bekijken en beslaan. Aan de hand van hoe hij erbij staat krijgt hij óf hetzelfde beslag óf bananas gemaakt van gewone ijzers met alleen een zool en geen siliconen.
Ik maak ter info wel even een foto hoe hij nu staat en na het beslag.

Goed te horen dat Chico het goed doet, hoe beweegt hij nu ?

Ik vind het heel interessant om foto's zien van voor en na beslag, dus als je dit wilt doen... graag ;)
Misschien heb ik het even gemist maar was Chico nou wel opnieuw bevangen geraakt of was hij toch kreupel geworden door de vernageling/ vervangende hoefsmid ?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:27

Y heeft nu bovenaan de hoef (kroonrand ?) een witte rand, aan beide voorhoeven. Wat zou dit zijn ?

Helaas mankte ze ook weer rechtsvoor... (weer een bein?)
Laatst bijgewerkt door Frisko op 28-10-10 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 15:29

Chico was toch alleen vernageld, te nauw beslagen en afbrokkelende hoefwand? Of vergis ik me?

Yoika: dit is vlgs mij de glazuurlaag, niks om je zorgen over te maken!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:19

Die witte rand dat hebben die van mij ook, volgens mij is dat niks ernstigs. Maar goed om te lezen dat je paardje de goede kant op gaat Yoika.

Vanochtend liepen ze bij mij weer allemaal in de grote volle wei. Pap heeft stroomdraden gekocht, maar dat moet van ons huis naar de wei onder de straat door. Hij heeft het druk maar hij wilde niet dat ik een apparaat op een accu kocht, dus zou ik een maand moeten wachten. Maar vandaag was ik het zo zat, ben naar de boerenbond gegaan om zo'n ding te halen. Anders is Grietje straks weer terug bij af en daar zit ik niet op de wachten. uiteindelijk zag pap dat ook wel in en heeft hij mee geholpen het allemaal aan te sluiten. Ik heb net heel sadistisch zitten lachen toen Hans een tik kreeg :Y)

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:42

Hier was het apparaat met accu direkt verdwenen (gestolen)...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:53

Oh das minder, hopelijk gebeurd dat bij ons niet. Het is maar voor tijdelijk, pap gaat de draad er wel heen trekken. Waar hadden jullie hem toen staan?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:10

Langs de openbare weg, in een oude blikken vuilbak, maar dat mocht niet baten. Nu gaat er ook een draad onder de weg (eerst door een rioolbuis en nu onder de weg toen ze deze kwamen heraanleggen)