[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:39

dejong_wever schreef:
Mag ik vragen waarom jullie ze dik in de dekens zetten in de winter?
Mijn paard heeft atrose tussen de kogel en het hoefbeen, dan helpt
het niet om haar dik in de dekens te zetten, aangezien ze geen deken
heeft om haar kogel.

In de winter heb ik haar wel altijd dik in het stro staan, maar een
extra deken krijgt ze niet op.

mijn paard heeft artrose in het hoefgewricht (en kroongewricht is vastgegroeid) en staat in de winter altijd zonder deken. In de winter loopt ze over het algemeen zelfs beter. Hier wordt altijd gezegd dat koud en vochtig weer niet goed is voor de artrose, maar ik merk daar weinig van. Ik ben me nog steeds aan het afvragen hoe dit zou komen....
Wat ik wel merk is dat ze afvalt in de winter. Maar dat mag wel, de zomer maakt haar altijd wel wat te dik.

Berdien

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:11

Dik in de dekens? Ze heeft een 200 grams op :+ En mijn merrie heeft het in haar knie. Daar valt de deken net over heen. Ook zonder dat, ze houdt zichzelf niet warm meer in nat en guur weer. Staat hele dagen rillend in de wei, valt akelig hard in en vindt het gewoon niet prettig buiten. Overigens is mijn merrie 25 ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 19:27

Tja wat heet dik? Ik doe 200 grams op,die ik nog kan uitbreiden met 100 gram eronder.

Ravina heeft de artrose in haar hoefbeen zitten,ik wil voor de winter de back on track springschoenen bestellen

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:59

Ik heb een volbloed merrie van 24. Ze staat onder 250 tot 300 gram, ligt een beetje aan hoe koud de winter is. Dan hoeft ze minder moeite te doen om zich zelf warm te houden, waardoor ze minder zal afvallen. Ik merk ook dat ze het koud heeft in de winter. En daarnaast blijft de vacht korter, is makkelijker met rijden. Als ze veel zweet in de winter kan ik haar niet afspoelen en koelt ze juist eerder af. Mijn merrie heeft ook artrose in de kogels.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 06:38

Mijn popje valt totaal niet in in de winter, heeft het niet koud en krijgt 3 tot 4 uur beweging in de winter.

Hoe komt het dat jullie paarden invallen? Pijn? Te weinig eten? Kou?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 07:09

Leeftijd? :) Jes heeft altijd 24/7 buiten gestaan zonder deken, tot twee jaar terug. Toen kon ze zich niet meer warm houden, ondanks dat ze zo goed als onbeperkt ruwvoer had. Dus toen onder een 200grams gezet en nu gaat het prima. Haar zoon van zes heeft het ook niet koud in de winter, die staat dekenloos 24/7 buiten. Het ene paard is nou eenmaal het andere niet.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 07:10

Ha ook wel handig, 21 lentes (Jong)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:19

tja mijn paard van 5 zonder artrose is ook een kou kleum en staat ook onder de 400 gram en voer ik zo nodig op met 2 x 200 gram.

ik voerde hem zo veel ruwvoer bijna 20 kg en nog had hij het koud terwijl hij modder vet was.
ook norton viel niet in maar ha het gewoon koud hij liep er als hij een deken op had dan voelde hij zich fijn

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:29

Knijn7 schreef:
Zijn er hier mensen die hun ouder paard met artrose 24/7 op de weide hebben staan? Zo ja wat geven jullie je paard wat betreft voer en aanvulling op het voer? En letten jullie nog specifiek ergens op? (natuurlijk krijgt ze in de winter een deken op om warm te blijven en wordt waarschijnlijk wel bijgevoerd om op gewicht te blijven, maar buiten dat om ......??) Zijn jullie er tevreden over, ook wat betreft de artrose?

Mijn artrosepaardje (21 jr) staat het hele jaar door dag en nacht buiten. Hij krijgt onbeperkt hooi en een klein beetje bietenpulp-mengeling om zijn supplementen doorheen te doen.
Sinds afgelopen jaar staat hij ook met een deken en merk dat dat hem echt goed doet. Hij ligt nogal graag buiten in de blub (ondanks het prachtige overdekte strobed wat ze hebben 8)7 ) en wordt dan echt te koud en stram, waardoor hij moeite heeft met opstaan. Met het dekentje is dit goed opgelost.

Hij heeft een tijdje terug een paar nachten op stal gestaan en ik merk inderdaad ook dat hij dan aan alle kanten knakt en stijf is als hij eruit mag. Hij gaat dus nooit meer op stal.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:23

ons oudje had de stal dus echt nodig om ook tot rust te komen en echt zijn eigen plekje te hebben

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 18:16

Zo zie je maar he, hoe verschillend de behoeften van de paardjes zijn. Er zijn er geen twee hetzelfde.

Scheelt het bij ons waarschijnlijk ook wel dat we een kleine kudde hebben (5 paarden) waarvan de meerderheid oude artrosepaardjes. De twee 'jonkies' van 13 jaar zijn ook kalm van karakter.
We grappen altijd over onze kudde als 'de serviceflat' :=

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 17:01

@auky; bedankt voor je reactie. Klinkt allemaal goed. Ik denk dat ik het ook ga proberen en anders moet ze maar weer op stal. Ik ben heel erg benieuwd hoe het zal gaan. Ze komt dan met een ander oud paardje op de weide. En overdag staat er in het weiland ernaast een kleine kudde paarden.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:05

Mister staat altijd op stal 's nachts. zomer en winter.
in de zomer overdag op de weide en in de winter op een stenen paddock, maar nooit 24 uur buiten.

in de winter heeft hij het snel koud.. dus heeft hij zeker 300 gram met hele hals op (en hij verdwijnt er dan bijna altijd helemaal onder omdat hij qua hoogte maar heel klein is, maar wel een 205 nodig heeft qua body := )

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:10

nou de kogel is door de kerk (na een paar dagen zoeken op internet en vergelijken en tips bekijken :D )

Mister gaat ander voer krijgen in de zomer, hij eet het andere gewoon echt niet, en ik wil graag zeker weten dat hij genoeg vitamine en mineralen binnen krijgt.
daarbij wil ik iets gaan geven voor zijn artrose, omdat ik toch een beetje het gevoel heb dat het weer aan het opspelen is.

en wat is het geworden: (tromgeroffel...... :D :+ )
onderhoudskoeken van Hippostar (heeft minder suiker en eiwitten dan de andere koeken, en kan ik bij mij in de buurt halen)
Equiflexion (omdat het vloeibaar is en ik er niet zo heel veel van hoef te geven per dag. dus zou het zelfs ook nog op een boterham kunnen geven)

Equiflexion is net besteld bij de paardendrogist en maandag ga ik eens kijken voor die koeken.
dus het gaat echt gebeuren! := := :=

ik weet dat ik best kan mutsen over dat voer en wat ik wel wil en niet. dus excuses voor mijn gemiep :o

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 07:44

o die koeken die ken ik niet heb je toevallig een linkje ?
ik ben ook een beetje voer zoekende om ze toch laag in suiker te houden maar toch genoeg energie te houden ik voer nu care 4 life is ook laag in suiker en zetmeel moet er maar 650 gram per dag van geven maar 17 euro voor een zak van 15 kg is best veel

als ik dan subli dieet mix pak moet ik gelijk 1200 gram per dag voeren vind ik ook nog erg veel je heb dan wel 20 kg voor 16 euro

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:45

Subli Dieet mix werd mijn menshet erg heet van, al kreeg hij maar een handje.
Vandaar dat ik wel pavo care4life voer en Formula4Feet voor de vitamines.
Maar is wel duur voer.

De equiflexion meng ik met wiesenflakes (gesnipperde grasbrok) van agrobs.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:50

ik dacht dat die hippostar koeken juist net zoveel suikers ( of meer ) bevatten als die van pavo ??? Om je even lekker in de war te brengen :+
Marstall kan je ook zo bezorgd krijgen he, als je die ook overwoog. Ik weet een adres waar ze marstall verkopen en die brengen het thuis !

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 10:34

Ik heb hier nog een potje van frama, met glucosamine, chondroitine en msm staan, zit nog iets minder dan de helft in, gratis voor wie het wil hebben. (misschien fijn om het uit te proberen? Bij mijn paard hielp het helaas niet) Af te halen in spijkenisse. Stuur maar pb bij interesse.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:46

Mister01 fijn dat je eruit bent!

mystery1980 ik hoop dat je er iemand blij mee kunt maken!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:24

Ja maris gooi het maar weer door de war!!! :Y)
het scheelt niet zo veel,maar toch wat en alle kleine beetjes helpen.
marstall bevat meer suiker en eiwitten dan pavo en hippostar.
salvana kon ik niet uit komen. Mijn duits is belabberd :o

hutch, even zoeken op de site van hippostar. Ze heten mueslikoeken.

allebei de adressen bij mij in de buurt verkochten ze dus niet. Maar heb se gelukkig wel kunnen bestellen. Dus volgende week zaterdag heb ik ze binnen.
care4life ben ik niet echt voor in. De aantallen op de zak kloppen al niet eens. Sowieso ben ik een beetje anti pavo aan het worden met hun suikers en eiwitten. Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:45

Jeetje, echt waar marstall koeken die nog meer suikers bevatten als die van pavo ? Dat had ik niet gedacht !

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:37

Dat valt mij ook tegen zeg! pavo vind ik ook niet prettig,ik had de natures best,maar daar leek ze wat op te gaan schuren,nu heb ik dieetmix van subli.

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:06

Ik geef mijn merrie nu glucosamine van Pharma horse, maar begreep uit het forum dat er dus veel suiker in glucosamine zit, logisch eigenlijk. Maar mijn merrie kan niet zo goed tegen suikers. Is die Equiflexion met minder suikers? Of zijn er nog anderen? Die van Laarakker? ( naam is me ontschoten)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:11

Glucosamine is toch een vorm van suiker als ik het goed begrepen heb? Dus een ander merk nemen heeft wat dat betreft weinig zin,glucosamine is glucosamine

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:13

Snoevie schreef:
Glucosamine is toch een vorm van suiker als ik het goed begrepen heb? Dus een ander merk nemen heeft wat dat betreft weinig zin,glucosamine is glucosamine

Nee hoor, mijn paard doet het prima op joint comp , maar van andere merken met glucosamine wordt hij *\o/*