Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:14

Tancreda4 schreef:
Voordat een paard voor de eerste keer wordt beslagen is er bijna nooit sprake van gevoelige hoeven. Dat komt pas later, wanneer de hoeven door de hoefijzers verzwakt zijn geraakt.

Dit las ik bij paardnatuurlijk, maar wat als je paard altijd gevoelige voeten heeft? Ik wil haar niet op ijzers, en daarom heb ik voor haar hoefschoenen. Ze was gevoelig voor ze op ijzers kwam, losse steentjes zijn mega pijnlijk, en nu 2 jaar verder (meer denk ik) op blote voeten is dat niet anders. Naar mijn idee bekappen we op de 'juiste' manier, maar haar gevoeligheid zal altijd blijven waarschijnlijk. Neem ik iig aan...

Hoe is jouw paard opgegroeid (als veulen tot 5-jarige)?

Tancreda4

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:20

Pfff, van veulen tot jaarling heb ik geen idee. De zomer als jaarling 24/7. De zomers erna overdag buiten en snachts op stal. En in de winter en paar uurtjes in de bak en verder binnen helaas. Geen opfok of iets dergelijks en niet ideaal lang buiten dag en nacht hele jaar door.... Hmmm, zou dat er mee te maken kunnen hebben nu ik er zo over nadenk?

Maar dacht dat ze er dan 'overheen' zou groeien. Ze heeft een minder gevoelige periode, paar weken na het bekappen, als ze bijna weer moet wordt het weer wat gevoeliger en na het bekappen verschilt een beetje. Momenteel is ze best geveolig, maar dat komt waarschijnlijk ook vanwege 3 maanden nix doen op het land en nu weer op het harde komen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:29

Tancreda4 schreef:
Pfff, van veulen tot jaarling heb ik geen idee. De zomer als jaarling 24/7. De zomers erna overdag buiten en snachts op stal. En in de winter en paar uurtjes in de bak en verder binnen helaas. Geen opfok of iets dergelijks en niet ideaal lang buiten dag en nacht hele jaar door.... Hmmm, zou dat er mee te maken kunnen hebben nu ik er zo over nadenk?

.

"Slecht" hoef-onderhoud bij jonge dieren (veel binnen staan, (te)weinig hoefsmid gezien e.d.) kan nooit goed zijn voor de ontwikkeling en groei van interne structuren van de hoef (en benen).
Dat kan chronische consequenties hebben in hun latere leven... zeker als ze de sport ingaan.
Ik ken een aantal springpaarden van het hoogste niveau (viavia-hoefsmeden-roddel he ;-) ) die uiteraard zeer beschermend zijn opgegroeid.... maar waarvan de hoefsmid met zijn handen in het haar zit om er nog een beetje fatsoenlijk ijzers onder te krijgen en te houden.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:57

ik heb foto's gemaakt maar nu ff te druk om ze online te zetten, ik zal ze volgende weer uploaden

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:24

Tancreda4 schreef:
Voordat een paard voor de eerste keer wordt beslagen is er bijna nooit sprake van gevoelige hoeven. Dat komt pas later, wanneer de hoeven door de hoefijzers verzwakt zijn geraakt.

Dit las ik bij paardnatuurlijk, maar wat als je paard altijd gevoelige voeten heeft? Ik wil haar niet op ijzers, en daarom heb ik voor haar hoefschoenen. Ze was gevoelig voor ze op ijzers kwam, losse steentjes zijn mega pijnlijk, en nu 2 jaar verder (meer denk ik) op blote voeten is dat niet anders. Naar mijn idee bekappen we op de 'juiste' manier, maar haar gevoeligheid zal altijd blijven waarschijnlijk. Neem ik iig aan...
wat een onzin vind ik dat zeg!
Zack staat swinters bijna altijd op ijzers.
En als hij er vanaf komt loopt hij niet gevoelig.
Nu heeft zack zo te horen een betere hoef verleden gehad dan wiet.
Allee. Vanaf zijn 3e ging t even fout dankzij de toenmalige staleigenaresse..

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:41

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:18

Volgens mij moet je dan wel heel lang zo'n schoen om hebben gehad, en daarnaast; ik wil mijn paard tegemoedkomen tegen het flink gevoelig zijn op sommige ondergronden, en wil daarnaast mijn paard ook graag heel houden en dus komen daar geen ijzers onder maar zo af en toe hoefschoenen... welke gevolgen ze ook kunnen hebben. Ik heb ook mooie pus wonden als voorbeeld als gevolg van ijzers (uitglijden, aftrappen, achterlijk doen)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:40

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 09:37

als je het zover laat komen, lijkt me toch dat je als eigenaar/verzorger van het paard, behoorlijk de ogen in de zak hebt 8)7

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:38

Ik vraag me ook ernstig af hoe je dat voor elkaar krijgt. Ik hoor juist hele positieve verhalen over hoefschoenen. Mijn shet heeft ook schoenen aan. Ze is bevangen en staat door het slechte weer in haar stal en op het beton voor de stal. Om het te verzachten heeft ze schoenen met gelpads erin aan. Ik controleer haar voeten goed, maar ik zie zelfs geen kale plekken.

Ik zal binnenkort ook eens foto's van haar voetjes maken. Ik heb nu alleen zij aanzichten.

Afbeelding
Door de vakantieperiode is ze wat later bekapt dan normaal. Ze gaat normaal om de 7 a 8 weken.
Afbeelding
Na het kappen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 14:15

Grappig dat die wonden nav hoefschoenen altijd bij de kroonrand zitten.
Ik heb easyboots en er wordt altijd duidelijk bij gezegd dat de rand ónder de kroonrand moet zitten.
Zo kun je imo dus niet zulke wonden krijgen.
Bovendien, mocht je paard al een klein schuurplekje hebben grijp je als eigenaar toch direct in?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 01:16

Ik wou ook jullie mening weten over mijn pas opnieuw beslagen pony.
Ze heeft artrose, rechtsvoor en linksachter.
(sorry voor de eventuele schuine fotos...)

http://img.photobucket.com/albums/v703/ ... C04093.jpg
^Rechtsvoor
http://img.photobucket.com/albums/v703/ ... C04094.jpg
^Linksvoor
http://img.photobucket.com/albums/v703/ ... C04095.jpg
^Rechtsachter
http://img.photobucket.com/albums/v703/ ... C04096.jpg
^Linksachter
http://img.photobucket.com/albums/v703/ ... C04097.jpg
^Zijkant voorbenen (heel scheve foto, kijk naar de muur op de achtergrond ;) )
http://img.photobucket.com/albums/v703/ ... C04098.jpg
^Zijkant achterbenen (ook scheef :( )
http://img.photobucket.com/albums/v703/ ... C04099.jpg
^Binnenkant rechtsvoor
http://img.photobucket.com/albums/v703/ ... C04102.jpg
^Binnenkant linksvoor
http://img.photobucket.com/albums/v703/ ... C04100.jpg
^Binnenkant rechtsachter (deze vind ik er wel scheef onderzitten, is dus geen gezichtsbedrog op foto)
http://img.photobucket.com/albums/v703/ ... C04103.jpg
^Binnenkant linksachter

alvast bedankt :)

shalalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:38

Capopjekop@ ziet goed uit, mooi op voetas Bekapt en zeker als ik voor en na foto zie.

Yellomofoon@ beide voorijzers had ik graag wat teruggelegd willen zien, dan rolt het makkelijker af maar misschien heeft hoefsmid de toon gewoon helemaal afgevijlt. Achter ziet heel goed uit. Mooi strak bekapwerk en er zit granituur op ijzers. Afwerken van nagels kon wat beter, het is namelijk wat erafgevijlt en daardoor is nietjes dun en dat vergroot het kans aftrappen van ijzers. :D

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:59

Yellomofoon schreef:
Ik wou ook jullie mening weten over mijn pas opnieuw beslagen pony.
Ze heeft artrose, rechtsvoor en linksachter.
(sorry voor de eventuele schuine fotos...)

Afbeelding
^Rechtsvoor
Afbeelding
^Linksvoor
Afbeelding
^Rechtsachter
Afbeelding
^Linksachter
Afbeelding
^Zijkant voorbenen (heel scheve foto, kijk naar de muur op de achtergrond ;) )
Afbeelding
^Zijkant achterbenen (ook scheef :( )
Afbeelding
^Binnenkant rechtsvoor
Afbeelding
^Binnenkant linksvoor
Afbeelding
^Binnenkant rechtsachter (deze vind ik er wel scheef onderzitten, is dus geen gezichtsbedrog op foto)
Afbeelding
^Binnenkant linksachter

alvast bedankt :)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:10

shalalie schreef:
Capopjekop@ ziet goed uit, mooi op voetas Bekapt en zeker als ik voor en na foto zie.

Yellomofoon@ beide voorijzers had ik graag wat teruggelegd willen zien, dan rolt het makkelijker af maar misschien heeft hoefsmid de toon gewoon helemaal afgevijlt. Achter ziet heel goed uit. Mooi strak bekapwerk en er zit granituur op ijzers. Afwerken van nagels kon wat beter, het is namelijk wat erafgevijlt en daardoor is nietjes dun en dat vergroot het kans aftrappen van ijzers. :D

Eerlijk gezegd wordt ik van beide foto-sessies helemaal niet zo vrolijk.
Vreemde flair toon bij capopjekop en
Yelomofoon = de hoeven m.n. de achterhoeven zijn op vreemde wijze gedeformeerd: de hoefballen liggen volledig "buiten" de hoef, waardoor er geen enkel passend ijzertje echt goed onderkan.
Voorhoeven: waarom een ijzertje 1.) met brug en 2.) zo smal; draagoppervlakte is nog minder dan een vingerbreed. Heeft het paard overgevoelige zolen? Dan kan ik me er dan idd iets bij voorstellen: echt enkel de draagrand van de hoef als draagoppervlakte en zo min mogelijk draagfunctie op de zolen.
Waarom op ijzers btw? Staat de haf voor de kar?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:20

Kun je dat uitleggen van die flair toon?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:24

capopjekop schreef:
Afbeelding

Paardje ontlast de toon hier. Ze schuift de achterbenen onder de buik, belast grotendeels enkel de hielen en de toon/teen groeit door als een pipo-de-clown-schoen zeg maar.(ontlast de teen zo veel als mogelijk).
Is dit dier hoefbevangen (geweest)?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:25

@Scoxxx
Ja dat staat erbij.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:59

Zack schreef:
@Scoxxx
Ja dat staat erbij.

OK, dan is het minder dramatisch dan ik schrijf. Dan is het the-way-it-is en het dier zodanig bekappen datie zo min mogelijk pijn/irritatie heeft.
"Goed" hoefbevangen dieren ontwikkelen wel eens wat vreemde vorm hoeven, kan je verder niks aan doen dan gewoon netjes en op tijd (laten) onderhouden.

shalalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:24

scoxxx schreef:
Eerlijk gezegd wordt ik van beide foto-sessies helemaal niet zo vrolijk.
Vreemde flair toon bij capopjekop en
Yelomofoon = de hoeven m.n. de achterhoeven zijn op vreemde wijze gedeformeerd: de hoefballen liggen volledig "buiten" de hoef, waardoor er geen enkel passend ijzertje echt goed onderkan.
Voorhoeven: waarom een ijzertje 1.) met brug en 2.) zo smal; draagoppervlakte is nog minder dan een vingerbreed. Heeft het paard overgevoelige zolen? Dan kan ik me er dan idd iets bij voorstellen: echt enkel de draagrand van de hoef als draagoppervlakte en zo min mogelijk draagfunctie op de zolen.

Als hoefsmid moet je van buitenaf kunnen zien of het paard hoefbevangen is geweest, het is gewoon harstikke duidelijk op die foto! :)

Ik vind achterijzers toch eerder te klein, te ver teruggelegd en daardoor lijkt het dat hoefballen 'buiten de hoef" ligt.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:31

scoxxx schreef:

Bedankt voor je mening :)
Ik zal proberen alles te beantwoorden, maar waarom ik de foto's hier neerzet is eigenlijk om na te gaan of het wel goed is gedaan, juist omdat ik er zelf niet veel van afweet... :)
Dat ijzertje met een brug is er gekomen toen men had vastgesteld dat ze rechtsvoor artrose had, hierdoor liep ze ook erg gevoelig en met deze ijzers loopt ze niet meer gevoelig vooraan. Dat van die smalle draagoppervlakte, weet ik geen antwoord op...
Ze staat op ijzers omdat ze 1 heel erg slechte hoeven heeft & 2 door haar artrose weet ik wel zeker dat ze niet meer zonder kan omdat ze zo gevoelig loopt. Ze had trouwens al gewone ijzers nog voor ze artrose had en toen liep ze vooraan gevoelig, daarom is dat brugje er toen op gezet

Kan er trouwens iets aan veranderd worden, aan haar hoefballen, of is ze zo gebouwd?

shalalie schreef:
Als hoefsmid moet je van buitenaf kunnen zien of het paard hoefbevangen is geweest, het is gewoon harstikke duidelijk op die foto! :)

Ik vind achterijzers toch eerder te klein, te ver teruggelegd en daardoor lijkt het dat hoefballen 'buiten de hoef" ligt.

Gaat dit over mijn pony?
Zij is naar mijn weten nog nooit hoefbevangen geweest (heb haar inmiddels 9 jaar)...

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:58

@Yellomofoon
Lees even over welke foto's het gaat.
Dan zie je duidelijk dat het dus niet over jouw paard gaat.

shalalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:18

nee het gaat om capopjekop. Sorry voor onduidelijkheid :)

shalalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:20

ijzer met brug heet 'Belgisch balkijzer' ;)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:42

Ik ga morgen proberen foto's te maken van de fries die voor op ijzers staat en achter onbeslagen is.

Daarnaast misschien ook nog van de shetlander die vierkant op ijzers staat.

Vind het er zelf netjes uit zien, maar ben benieuwd wat er hier over word gezegd. :)