[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:59

En René Wielens stuurt het inderdaad ook op. Hij is ook degene die je verkoopadressen kan geven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 08:50

Isapaardje schreef:
Even een vraagje van mij tussendoor aan degene wiens paarden NIET meer in de acute fase zijn:

Hoe lopen jullie paarden op harde bodem?

Ik vraag dit omdat het hier een tijd geleden wel leek te gaan, maar tot mijn verbazing toch wel, loopt Isabella weer voorzichtig op de harde weg. Niet echt kreupel (in draf wel trouwens, ook met schoenen), maar ook niet echt lekker vlot.

Ik las hier wel eens dat sommigen hun paard niet eens over harde weg laten lopen, maar hoe zit het met de rest? Gaat dat wel goed? En met of zonder hoefbescherming?

wel weer een hele snelle reactie van mij,pablo loopt prima op de harde bodem,zelfs draven op het asfalt gaat goed(in geval van nood,als er een auto aankomt..)

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 09:29

Janouk; kan ik die voerleverancier die jij opnoemt in mijn lijstje opnemen op mijn website?
Ik heb er nu alleen René Wielens staan.
www.rwdv.nl
Hij stuurt inderdaad op. Kosten 5,50 euro tot 30 kg (zak weegt 18 kg, dus je kunt net geen 2 zakken laten verzenden).

Ook voor Janouk nog een vraag. Waarom heb je Image weer op onderhoudsbrok staan als ik vragen mag? Voor meer energie of beviel het speciaal voer niet goed?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 10:52

Poeh...ben weer een tijdje off-line geweest en heb een boel "bij te lezen".
Ten eerste @ mysa: wat vreselijk om te horen dat Loa er niet meer is! Heel veel sterkte toegewenst... Huilen

romeorowan schreef:
Was het niet iemand van dit topic die een mailtje had gestuurd naar paardnatuurlijk over de cijfers van de fructaanindex?
Want ik kan nergens de betekenis van het cijfer na 'risico' vinden. Het is bij ons in de omgeving nu 17, maar op een schaal van hoeveel?

Yep....dat was ik. Ik heb helaas nog steeds geen antwoord terug gehad. Wel jammer, want ik ben er erg benieuwd naar...
Wat is Utah (mooie naam!) een lekkere dondersteen, zeg. *LOL*

@Isapaardje: Natuurlijk mag je Victor z'n verhaal gebruiken, ik zou het juist hartstikke leuk vinden. Ik heb het ergens op de computer staan, zal er ook nog foto's bij zoeken. Als ik wat meer tijd heb zal ik het je opsturen. Ja
Over het op het harde lopen...ik ben er ook eentje die dat nog niet doe met Victor. Heb het wel geprobeert na ongeveer driekwart jaar (dus ongeveer halverwege 2006), maar dat liep op kreupelheid uit. Komt ook een beetje omdat Victor niet mak is buiten en dus de hele tijd loopt te dansen en dribbelen ipv simpelweg stappen. En ik sta er helemaal alleen voor (da's een nadeel van de pony's thuis hebben ipv op een pensionstal....), dus ik moet nogal wat moed ontwikkelen om hem mee te nemen naar buiten toe. Victor is welliswaar niet zo groot -zo rond de 1.50 m- maar hij kan zich supergroot maken en dan torent ie toch ver boven mij uit. Knipoog Bovendien "vergeet" hij buiten dat er nog iemand aan het andere eind van het touw hangt...
Het zou makkelijker geweest zijn als Mouse bevangen was geweest, want die is maar 1.15 m en wel redelijk buitenmak.... Clown

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 14:40

Kinke schreef:
Als hij echt hoefbevangen is dan zou ik absoluut niet longeren. Het zou niet eens in me op komen om hem weer in de wei te zetten, en al helemaal niet zo snel. Ook al oogt hij niet ernstig bevangen, in het lijf is waarschijnlijk nog van alles mis. Hoefbevangenheid is iets waarbij je veel geduld moet hebben. Wat ik zou doen.....van de wei houden, geen krachtvoer, alleen hooi geven. Verder veel geduld hebben, de hoeven in de gaten houden (krijgen waarschijnlijk een groeispurt), het dier voorlopig met rust laten, zoveel laten bewegen als hij zelf aangeeft. Niet overbelasten!!
En lees je in in de materie.
Succes!

met dat laatste ben ik volop bezig

Ik heb nogmaals met de DA gebeld
hij moet nu 2 weken stilstaan, maar ik denk er eerder aan hem toch een maand te geven, ik wil absoluut geen risico's nemen. Ik moet ook zijn hoeven koelen, maar ik heb geen stromend water dus ik zet ze elke dag in en emmer water en spons ze af. Hij mocht van de DA wel al terug een half uutje op de wei, dat doe ik dus maar ik time wel elke keer, ik haal hem er liever 5 minuten te vroeg af dan 5 minuten te laat. Hij mag 2 weken geen krachtvoer rkijgen en ik ben nu op zoek naar alternatieven voor erna. Krachtvoer wil ik hem niet meer geven, da DA vond dat ok, ze zei hem wel iets te geven als hij hard gewerkt had, ik ben dus nu aan het zoeken welk voer ik het beste kan kiezen....
Het probleem is wel dat hij met 2 andere paarden samen staat, deze krijgen wel krachtvoer en ik kan hem vanaf volgende maand moeilijk elke keer opsluiten als de andere hun eten krijgen, ik ga dus nu eens langs de veevoerderwinkel om te vragen of er iets bestaat met een minimale hoeveelheid eiwit en suiker in dat ik hem eventueel kan geven om hem bezig te houden tijdens het voederen, het is allemaal nog wat puzzelen.

Mja, voorlopig dus elke dag een voetbad en absoluut geen werk Lachen
en slechts een half uur wei per dag, dat mocht van de DA wel langszaam terug opgebouwd worden... maar ik wil er minstens een maand over doen tegen dat hij terug een volledige dag op de wei mag.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:22

@ Isapaardje
Ja, je kan de site van Van Schie opnemen in je overzicht. Of ze opsturen, weet ik niet. Wij hebben volgende week een dressuur/vaardigheidswedstrijd en dan doet hun dubbelspan ook mee. Ik zal wel eens vragen of ze ook Safe & Sound opsturen.

De andere vraag over het voer. In augustus 07 is ze hoefbevangen geraakt. Ze heeft toen eerst Sanequi gehad en daarna Safe & Sound. Toen Image 6 weken bij Visdonk op de kliniek stond voor de operatie, kreeg ze daar 2 x 1/2 onderhoudsbrok en daar deed ze het goed op. Dus toen ze thuis kwam, heb ik haar gewoon weer onderhoudsbrok gegeven om niets te veranderen. De zak Safe & Sound heb ik opgevoerd met kleine handjes als ze moest binnenkomen, etc.
Image doet het goed op onderhoudsbrok van Equiral, dus ik laat het zo.

Image is anders dan jullie paarden, hoefbevangen geraakt door het ontstoken hoefbeen en niet door voer/gras. Tenminste daar verschillen de meningen van de deskundigen nog steeds over. Mijn VA en Bodegraven zeggen: gras/voer en Visdonk en Van Nassau zeggen ontstoken hoefbeen. Aangezien de laatste Image weer op de been hebben gekregen volg ik hun advies.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:23

Weet je ook waardoor je paard bevangen is geraakt?
Als het echt van de weide komt (fructaan in het gras) dan moet je echt heel heel voorzichtig zijn en zou helemaal geen gras, of desnoods met een graasmasker op zodat ze maar een minimale hoeveelheid binnenkrijgen aan te raden zijn.
Als het paard door bijv. overbelasting of bepaalde medicijnen bevangen is geraakt, kun je iets minder voorzichtig zijn met gras, maar het blijft altijd opletten.

Wat het voer betreft .. het gaat niet alleen om eiwitten en suiker. Eiwitten spelen sowieso nauwelijks een rol. Maar WEL zetmeel !!! En dat zit te veel in vele voeders. Vraag dan ook naar het gehalte suiker en zetmeel als je wat zoekt.

Een lijstje van goed voer is te vinden op mijn in de maak zijnde website : http://www.home.versatel.nl/remcodo/bevangenheid.html
Daar staan tevens ook een paar linken naar artikelen vermeld over suiker in voeding en suiker en zetmeel in het gras.

Wat je ook kunt gaan geven is grasbrok. Daar zit over het algemeen "weinig" verkeerds in, maar is ook geen echt krachtvoer te noemen. Vaak moet je grasbrok weken, maar je hebt ook grashaksel (oa van Agrobs). Hier kun je bijv. wat stukjes groente doorheen doen en je hebt een erg gezonde en smakelijke maaltijd om ook jouw paard bezig te houden als de andere paarden eten.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:27

Ik had vroeger Isabella ook op gewone brok van Equiral. Maar ben ooit eens overgestapt naar muesli van Hippolyt. Zat "maar" 20% suiker/zetmeel in. Hoewel het kleine handje geen kwaad zou kunnen, ben ik toch maar voor de zekerheid Safe en Sound gaan geven.
De laatste tijd gaf ik daar nog nauwelijks iets van ook omdat het gras weer wat groeide. Maar ik merk dat ze slomer is de laatste tijd. Weinig zin in werk en op zo'n "jaja ik kom" manier.
Er kan wat "scheef" zitten weer, maar het is ook heel goed mogelijk dat ze toch net wat te weinig energie krijgt nu om echt aan het werk te kunnen voor de kar.
Ik twijfel nu dus wel weer of ik haar niet toch een beetje "krachtvoer" of een grotere schep Safe en Sound moet gaan bijgeven.

vandaar mijn vraag Janouk. Ik dacht dat jij misschien iets soortgelijks merkte nu je weer wat meer met Image bezig bent en haar daarom heb overgezet op onderhoudsbrok.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:32

@ isapaardje
Nee, zelfs het tegenovergestelde. Ik ben zelfs Image gaan terugvoeren de laatste weken, ondanks dat ze steeds meer werk krijgt. (2 x 1/4) Ze is namelijk zo stout en fit. Geweldig om te zien, maar ze is heel druk en heeft weinig been nodig om te vertrekken. Op aanraden van Van Nassau houd ik haar ook zo slank mogelijk. Al houd ik zelf meer van een wat ronder paard. Maar voor haar gezondheid is het beter als ze zo slank mogelijk is. Vork
Ik zou mijn haf ook wel slanker willen, maar die lijkt te groeien van de lucht. Haha! En die zou ik wel wat fitter willen hebben. Ze krijgt nu 2 handen haver bij de Equiral. Ze heeft een heel ander karakter: ze ziet het allemaal wel: Image wil altijd vooruit en hard ook, terwijl Janouk liever rustig aan doet. Heel rustig aan. In het werk tenminste, want in de wei gaat ze geregeld uit haar panty.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:27

Stan is nu een jaar geleden hoefbevangen geweest. IK heb hem dus 1 maart gekocht. We zijn wel steeds wezen wandelen, dat wil zeggen plm 2x per week over de weg (fietspad), wel langzamerhand uitgebouwd. Maar ik vond zijn hoeven er niet mooi uitzien eerlijk gezegd. Nu heeft hij 1 1/2 week geleden een hoefzweer gehad, ben dus zelf nu erg voorzichtig. Het is een beetje trial & error. Ik heb nu dat ik hem met uitstappen of in ieder geval elke dag weer een stukje op het harde laat lopen, maar ik heb nu wel even zoiets van eerst die hoeven weer even goed laten bijkomen, zit een enorm gat in en hij is flink bekapt op beide voorhoeven. Hij loopt trouwens beslist niet gevoelig, hoeven zien er na die grondige bekapbeurt prima uit, maar die witte lijn is zo raar dat ik toch heel voorzichtig ben. Dan maar meer in de bak aan het werk en minder buiten, ik heb geen zin in steeds zere voetjes.
Stan krijgt absoluut niets waar haver of melasse inzit, afgezien van het feit dat het niet goed voor hem is, hij groeit ook van lucht, hij explodeert de volgende dag Clown Knipoog En hij is van zichzelf gelukkig lekker vlot, dus hij heeft het ook niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:12

Afbeelding
Mirna is aan de betere hand Lachen.
Gelukkig staat ze op de weide waar niets meer opstaat Clown
Waar het langer is, kan ze niet bij is nl een afscheiding.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:54

Wat een scheetje jullie Mirna !
Wat lekker dat ze op een kaal weitje kan staan. Ik heb voor Stan ook iets op het oog waar vrijwel niets staat en waar hij dan de hele dag zou kunnen staan (hij staat nu een paar uur in de paddock). Is vlakbij zijn stal, zou ik hem elke dag de hele dag buiten kunnen zetten. Hoop dat het lukt. Denk toch dat het het beste is hoor, gewoon de hele dag of liefst zelfs 24/7 buiten met schuilstal. Maar goed....we roeien lekker door met de riemen die we hebben Vork

Ben je niet bang dat ze uitbreekt? OF is het niet zo'n uitbrekerig type ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:32

Nee, ze is gelukkig geen uitbrekerig type Haha!.
Ze lag deze week, ik schrok me dood.
Gelukkig kwam ze meteen overeind, ze was lekker aan het rollen *LOL*

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:16

janouk schreef:
claubrink schreef:
even een vraagje, kan het zo snel nergen vinden.

ben opzoek naar een leverancier van ik het voer safe & sound kan vinden. woon in Heerhugowaard (noord-holland)
Ben al een tijdje een het google maar vind alleen maar levernaciers in belgie enz.

Van Schie Ruitersport in Zwaanshoek. http://www.vanschieruitersport.nl
Zwaanshoek ligt in de Haarlemmermeer, vlakbij Haarlem. Daar heb ik ook mijn Safe & Sound gehaald.

Thanx voor de tip Haha!

Ben vandaag naar van schie geweest,was wel even schrikken van de prijs voor het voer. Maar als het goed is voor mijn kanjer dan heb ik het er wel voor over.
Ik heb nu 2 zakken mee genomen om te kijken hoe het bevalt. Daarna bestel ik gewoon een stuk of 5 zakken,want dat scheelt me toch een hele rit.( was 40min.rijden met de auto)

Op welk gebied zien merken jullie verschil met het voeren van safe en sound ten opzichte van ander voer?

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:25

Ik weet niet wat voor voer je eerst had, maar ik vond het wel meevallen met de prijs tov Hippolyt Equigard wat ik eerst had.
En 40 minuten rijden valt ook wel mee (wij moeten 1,5 uur rijden haha). Haha!

Verschil kan ik niet echt noemen, want ik heb alles eigenlijk wel gewijzigd tov vorig jaar. Vindt het gewoon fijn en veilig voer om te voeren. Je kunt niet snel te veel geven. De bolletjes zijn handig als beloningssnoepjes ook, dus met alles ineens klaar Haha!

@Smeej: Fijn dat het goed gaat met Mirna.
Wel vind ik haar aan de dikke kant (bulten op billen).
Het gras op de wei vind ik nog vrij lang. Ik zou er althans mijn pony niet op durven zetten ... mijn weitje is nog schraler (korter).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:25

Ze heeft altijd ronde billen gehad hoor, ze heeft geen 'bulten' op haar billen.
Lijkt zo inderdaad Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 08:34

wat een leuke,mooie haf is mirna!!!gek,ik moet toch wel aan insuline resistentie denken...dikke manenkam,kont.....ik hoop dat ik het fout heb...

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:23

Mirna is inderdaad een mooie haflinger! Vingers aflikken
Ze heeft dezelfde "rondingen" als mijn Victor; een regengootje over de rug, twee billen ipv één ronding (maar mogelijk is dat de bouw?) en vetophopingen bij de manenkam.
Victor krijgt nu op advies van de DA elke dag 2 ml vitamine E/selenium-supplement. Ik heb wel het idee dat de manenkam nu ietsje minder wordt, maar het gaat wel heel langzaam. Ik zal straks even foto's maken, hopelijk zien jullie ook al ietsje verschil. Kan best zijn dat ik wat verschil WIL zien en dat het er eigenlijk nog niet is. Tong uitsteken De bult op z'n kont zit er iig nog wel heel duidelijk...
Hij moet het supplement sowieso voor minstens 4 maanden toegediend krijgen en we zijn nog maar 4 weekjes bezig.

Elke avond gaan Vick en Mouse helemaal uit hun dak....lekker rennen en bokken door de bak. Echt een prachtig gezicht, zeker als je bedenkt dat Victor er eigenlijk al niet meer hoorde te zijn volgens sommige mensen. Clown
Ik zet ze wel bijna elke dag toch eventjes op de wei, ondanks de "droogte". Hooguit twee uurtjes (meestal tussen 1 à 2 uurtjes en altijd na 20.30 uur) moet geen kwaad kunnen en ze beleven er zo'n plezier van. Wel hou ik de mest nauwlettend in de gaten, gras blijft eng voor mij. Bloos Ze krijgen de dagen dat ze even op de wei staan geen Safe and Sound, het is of het ene of het andere....

Nog een vraagje aan de mensen die hun hooi weken. Na hoeveel hooinetten of na hoeveel dagen verschonen jullie het water? Al na 2 hooinetten is bij mij het water al bruin, ondanks dat ik ze eerst afspuit voor ik ze laat weken. Nu is het hooi ook erg stoffig, ik hoest zelf al de longen uit m'n lijf bij het opschudden.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:13

Ik spoel het hooi af, dus in een wasmand in de cementton, emmer water eroverheen en uit laten lekken.
Water is inderdaad bijna meteen bruin, maar pas als ik het ga ruiken ververs ik het water. Afhankelijk van de temperatuur buiten na 5 dagen tot een week.
En het ligt inderdaad ook heel erg aan de kwaliteit hooi hoe snel het nodig is.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:22

Ik laat mijn hooi minstens een half uur weken en dat water gooi ik altijd meteen weg daarna.

In mijn zoektocht naar een supplement met vitamine E, zonder seleen, kwam ik het volgende tegen. Het klinkt mij goed toepasselijk, ondanks dat het bedoeld is voor sportpaarden, omdat het werkt op de spijsvertering en de (vet)stofwisseling, terwijl het de spieren ondersteund afvalstoffen te verwerken. En dus (muv de zink) alleen maar uit vitamines bestaat. Wat vinden jullie ervan ?
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25320

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:09

Dank jullie wel voor jullie reactie's. Momenteel gooi ik het water na 1 à 2 dagen weg, da's ongeveer na 8 à 16 hooinetten.
Geven jullie het hooi nat of laten jullie het weer opdrogen? De ene keer krijgen die van mij het nat, net uit het water en dan wat uitgelekt. Maar soms laat ik het weer opdrogen, omdat ze het dan lekkerder vinden. En soms spuit ik het -als het weer opgedroogt is- weer iets nat, als Mouse weer teveel hoest (alhoewel hij bijna altijd hoest bij het eten, of het nu nat is of droog, hooi of gras of S&S en zelfs bij de hoestsiroop...).

@Nado: Victor heeft ook een tekort aan vitamine E (en selenium). Ik geef Victor dit supplement: http://www.paardendrogist.nl/index.asp?strPageType=productpagina&intHoofdgroepID=0&intSubgroepID=0&intProductID=35469
Bevat alleen vitamine E en selenium en Omega 3 vetzuren. Dit was het enigste supplement wat ik toen kon vinden zonder andere ingrediënten dan de vitamine E/selenium (behalve dan de omega 3). Ik wilde juist niet dat er andere dingen toegevoegd werden, omdat hij daar geen tekorten van had en hij bovendien dus de Safe and Sound bijgevoerd kreeg waar ookal vitamines e.d. inzitten.
Waarom wil jij persé geen selenium erin hebben? Mijn DA zei namelijk dat een tekort aan vitamine E en een tekort aan selenium zo'n beetje hand in hand gaan. Een teveel aan selenium is inderdaad schadelijker als een te weinig, dus als de DA niet gericht bloedonderzoek doet zou ik ook geen selenium bijgeven. Vermoed je DA een tekort aan vitamine E of heeft je paard wat extra vitamine E nodig voor een beter herstel oid? (Of is het voor de EMS?)

Edit: Ik lees net dat "jouw" supplement maar voor 2 à 3 dagen geadviseerd wordt, is dat wel lang genoeg dan? Ik moet zelf van de DA minstens 4 maanden lang extra vitamine E/selenium bijvoeren.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:38

Victory: De dierenarts op de kliniek zei specifiek dat ik op zoek moest naar een supplement (zij noemde het preparaat) van vit E zonder selenium, idd voor de EMS. Plus iets voor de darmen, daarvoor heb ik nu - op tip van Isa - Probioforte gekocht.
Aha, goede, dat had ik nog niet gelezen. Maar misschien is het wel iets om een keer als booster te geven.
Ik voer mijn hooi als het even uitgelekt is.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:33

Ik neem aan dat jullie het hooi hoofdzakelijk weken om fructaan uit te spoelen. Ik las laatst ergens dat dat achterhaald is en helemaal niet kan.
Het tijdstip van maaien is belangrijker om het fructaangehalte van het gras te kunnen bepalen (lengte gras, bemestingstoestand, tijdstip van de dag, temperatuur/zon die dag, enz.).
Aangaande het stoffig zijn ... ik had vroeger ook vaak "stoffig" hooi, maar dat kwam vnl. door zand wat in het hooi zat. Sinds ik hooi van kleigrond voer is dat euvel zo goed als over. Dit komt omdat klei veel minder stoft als zand (bij het maaien komt er wel eens een klont klei mee maar dat valt weer als een harde klont uit het hooi; zand geeft stof).

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:06

@Victory Boy
Sinds de laatste bronchitis van Janouk krijgen beide paarden nat, geweekt hooi. Het hooi weekt 6 uur bij mij in een grote cementton en een kruiwagen. Ik verschoon het water elke ochtend.
Ik haal het geweekte hooi uit de ton, gooi het in een broodkrat. Laat het uitlekken en geef het dan nat. Terwijl ik weer een nieuwe plak in het water gooi.

Volgens onze DA moet het hooi minimaal 4 uur weken om alle schimmels, stof, etc. eruit te halen. Harstikke zonde, want ik heb prachtig weidehooi, het is op het eerste gezicht niet stoffig en het ruikt zalig. Terwijl ik geweekt hooi echt niet lekker vindt ruiken, maar sinds Janouk op vlas staat en geweekt hooi krijgt, gaat het wel beter met haar.

Het is echt huize revalidatie hier Haha! : Image herstelt van een gekanteld, ontstoken hoefbeen/hoefbevangenheid en Janouk herstelt van bronchitis.
Goh, wat is de paardensport toch leuk Clown

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:27

Isapaardje schreef:
Ik neem aan dat jullie het hooi hoofdzakelijk weken om fructaan uit te spoelen. Ik las laatst ergens dat dat achterhaald is en helemaal niet kan.

Ja, dat las ik ook ergens maar toch blijf ik het zo voeren. Als ik het niet nat maak heeft Kylian na een dag gewoon hooi eten alweer kloppende kogels. Dat is voor mij genoeg "bewijs" dat het wel degelijk zin heeft om het hooi te weken.
Ik laat het minimaal een half uur weken in een cementton en giet het dan af. Ik gebruik iedere vers water en geef het altijd nat. Kylian doet er nooit moeilijk over en eet het altijd smakelijk op.