Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roxxiejj

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:57

Mijne staat nu sinds een week of 2 iedere dag 2 uur in de wei en 2 uur in de paddock. Dat zorgt al voor een stuk meer rust bij hem :j in de wei is hij lekker aan het rondlopen, dus heb hem nu niet onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:02

Hopelijk allemaal goede berichten binnenkort!!!

Ik ga vanaf zaterdag weer met bescherming rijden. Heb het niet aangedurft omdat het er zo warm onder wordt.
HH kwam met nieuwe flexbeschermers die minder warm zouden moeten zijn.

Vind het echt heel spannend!!

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:23

vonneke schreef:

Ik ga vanaf zaterdag weer met bescherming rijden. Heb het niet aangedurft omdat het er zo warm onder wordt.

Die met bont?

Ik vind bont juist zo warm worden altijd :( ik heb ze van Veredus geprobeerd, met bont, en toen voelde het alsof ik er een ei op kon bakken :( .

Twinkle10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:50

Nou, ik meld me ook maar aan -O-

Tijdens het poetsen merkte ik ineens een bult onder haar linkervoorknie.
heb haar maar gestapt en met koud water afgespoeld, want ik wist dus niet zeker wat het was.

DA laten komen en een echo gemaakt; peesblessure

Ik mag nu 3 maanden een half uur stappen aan de hand en dan 10 a 15 min met koud water afspoelen.
Ik mag daarna compagel erop doen, maar zijn er ook middelen wat eventueel beter is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:52

michelle___ schreef:
[naam] schreef:

Die met bont?

Ik vind bont juist zo warm worden altijd :( ik heb ze van Veredus geprobeerd, met bont, en toen voelde het alsof ik er een ei op kon bakken :( .

Het is geen bont. Bont wordt idd warm. Dit is ander materiaal, blijft juist koeler dan gewone beschermers.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:52

Om te koelen?
Ik gebruik IceVibe coolpacks, kost een rib uit je lijf maar werkt wel! :)

Twinkle10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:48

Ja, ik koel het 10 a 15 min met koud water en daarna smeer ik er compagel op.
Maar ik lees hier en daar ook wel dat er een soort klei word gebruikt,
dus ik ben benieuwd of dat ook 'beter' is

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:54

Groene klei bedoel je? Ja volgens mij weet rox daar meer over maar ik dacht dat het verschil met gel is dat klei zeg maar tot dieper in het been kan koelen en gel heel oppervlakkig koelt. En als je kranten om get been doet en daarover bandageert werkt die klei ook langer door. Ik heb nu nog een pot met gel maar als die op is komt er een klei pot

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 00:33

Ik gebruik ook klei. Koelt idd dieper en heeft een langer effectief. Gel trekt namelijk niet zo goed in als klei. Ik heb gewoon de klei van divoza. Zit in een handige tube en kun je direct smeren.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:49

Luz_Elenae. Dus erover bandageren met een peesblessure zou je ook doen? Dat wordt dan niet warm ofzo door de klei?
Ik gebruik ook de ice vibes na het rijden of na stappen. Maar daarna gebruik ik af en toe klei, meestel als ik de dag erna niet kan komen. 2 dagen later hangt de klei dan droog aan haar benen.
En voor het rijden koel ik met water.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:56

Ik weet niet precies hoe het werkt eerlijk gezegd en ik kan niet goed bandageren dus ik zou zelf niet bandageren puur omdat ik het niet kan. Maar ze gebruiken het in de eventing volgens mij stond het in 1 van de topics van de sgw/eventing even zoeken dus. Of 1 van de crossers hier pb sturen

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:17

ChocoBesnier schreef:
Luz_Elenae. Dus erover bandageren met een peesblessure zou je ook doen? Dat wordt dan niet warm ofzo door de klei?
Ik gebruik ook de ice vibes na het rijden of na stappen. Maar daarna gebruik ik af en toe klei, meestel als ik de dag erna niet kan komen. 2 dagen later hangt de klei dan droog aan haar benen.
En voor het rijden koel ik met water.

Als je er een krant over doet en dat inbandageerd, dan is het vooral om vocht uit het been te trekken. Dat wordt voornamelijk bij stalbenen gedaan.
Klei erop zonder krant en bandage werkt gewoon koelend.

Twinkle10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:36

En waar bestellen/kopen jullie de klei?

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:05

Bij de dierenvoeder (bots) die weten alles over al hun artikelen en supplementen
Ik vraag hun altijd voor advies

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:15

*kruipt onder haar steen vandaan*

Na de cross doe ik eerst altijd koelen met ijs en ze daarna in de klei zetten. Ice tight klei (http://www.dochorse.nl/farnam-ice-tight.html) vind ik zelf erg fijn werken, dan doe ik er natte kranten om heen, bandage lappen en dan bandages. Door de natte kranten eromheen te doen blijft de klei langer vochtig waardoor de werking langer blijft.

Verder gaat het met mijn eigen peesblessurepaard minder.... die staat sinds februari weer met een nieuwe blessure, ditmaal heb ik er bewust voor gekozen niet meer aan stalrust te doen en haar gewoon naar buiten gedaan. Volgende week gaat ze naar een wei waar ze 24/7 naar buiten gaat tot juli en dan laat ik haar weer scannen om te kijken hoe het ervoor staat...

Twinkle10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:22

Oke, bedankt voor de tips! :)

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 18:59

Ik ben al een tijdje op zoek naar "lucht gekoelde peesbeschermers" voor als ik straks weer normaal kan rijden. Heeft iemand hier ervaring mee of tips welke goed zijn?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:27

Ikheb de pe crossbeschermers bevallenqua warmte goed maarslijten redelijk vind ik

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 01:11

ellentje0 schreef:
Ik ben al een tijdje op zoek naar "lucht gekoelde peesbeschermers" voor als ik straks weer normaal kan rijden. Heeft iemand hier ervaring mee of tips welke goed zijn?

Je wil koele beschermers? Dan zou ik voor volledig leren beschermers gaan (dus ook de vulling) daar worden de pezen stukken minder warm onder!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:51

Zo ziet er wel super uit! Echt super dat je vos het goed doet!
Ik wil ook die nieuwe HH gaan proberen als ik in juli weer ga oppakken. Alleen heb dan sowieso ook L nodig. Hij heeft grof en groot beenwerk en die schieffel zitten. Dus M word hem niet.
Wel fijn dat zijn benen dan iig niet warm worden.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:48

Vonneke wat fijn dat het zo goed gaat! Op de foto's ziet het er heel erg geod uit!

Over de beschermers: Mij werd op de kliniek met klem ontraden om peesbeschermers te gebruiken bij het gewone werk. Bij het springen en het crossen vond hij het inderdaad ook wel slimmer om beschermers te gebruiken, maar met het oog op de blessures kon je beschermers verder beter vermijden. Elke beschermer wordt ontzettend heet.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:33

Ik moest zelfs tijdens het revalideren peesbeschermers om. Die schieffel beschermen was in mijn geval "belangrijker" dan de pees. Is natuurlijk niet helemaal waar, maar de schieffel was de veroorzaker van alle problemen. Door de klap is de pees namelijk gaan irriteren.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 09:56

Ik meld mezelf hier ook....
Sinds deze week is bekend dat mijn merrie een blessure heeft aan de tussenpees van het achterbeen.
Een scheurtje vanaf de aanhechting naar beneden...
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik moet nu 2x pd 20 minuten stappen aan de hand. Verder staat ze 2x per dag met een icevibe om, krijgt ze traumeeltabletten, msm en smeer ik 2x per dag het been in met traumeelgel.
Volgens de veearts gaat herstel minstens 8 maanden duren....

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 12:36

Tja.... Pezen duren altij lang is mijn ervaring. Ik zit ondertussen ook al op 28 weken. En zie het nog niet gebeuren dat ik over een maand weer enigzins kan rijden :n

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 12:39

Ik ben ook al een hele tijd bezig. Sinds eind Augustus 2012. Hij is wel, na een terugval, alweer goedgekeurd om op te bouwen. Maar bewust even pauze ingelast om het hem zelf eerst te laten aansterken. Ik ga over 5 hem weer "binnen" halen en dan beginnen met opbouwen. Hoop dan met 2 maanden wel weer op het oude niveau te zitten. Dan ben ik toch bijna een jaar uit de running geweest. En dat voor een relatief lichte blessure. Zijn pees was namelijk alleen geirriteerd.