[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:29

Van die bacterie is toch al langer bekend dat het diarree veroorzaakt?? Alleen de A en B 'soorten' zijn nieuw voor me.
Het is een bekende ziekenhuisbacterie, die nu in toenemende mate ook bij varkens wordt gekonstateerd.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:30

@Ash_, wat krijgt Haf te eten?

Vash is een beetje verkouden. Hoesterig, gisteravond 39', zweten en snel ademhalen. DA heeft geluisterd en kon niks geks horen. Temp zakte nadien naar 38'; hij heeft zelf zijn koortsaanval dus goed weggewerkt. Verder advies: aankijken. Vanmorgen lagen er 2 dikke klodders groen snot voor de deur. Da's dan wel fijn, dat 'ie dat lekker in het zicht neerkwakt ;-) . Hoef ik niet te zoeken. Temp was 37'. Iemand hier ervaring met het geven van gewelde groene erwten ter ondersteuning bij een verkoudheid? Dat deden wij vroeger altijd.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:31

Bij Isa is inderdaad de HB overgegaan op hoefzweren in in ieder geval beide voorhoeven. Maar omdat er ook sprake was van kanteling en alles bij elkaar, was het helemaal geen normaal en duidelijk beeld meer wat nu wat veroorzaakte, in stand hield of waar het van kwam.
Soms hielp de buut, andere keren kreeg ze een dubbele portie en hielp het niet. Dit heeft maanden geduurd inderdaad. Ondanks alle adviezen, tips en dingen die ik probeerde, het leek niet te werken.

Ik weet nog altijd niet precies wat de trigger was, heb wel een idee, maar dat is ook weer gelijk zo onlogisch dat ik het niet eens 'hardop' durf op te schrijven :o (heb nl. totaal geen bewijs, of onderzoek in die richting).
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 26-10-10 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:32

@paars: Nooit gehoord van die groene erwten :D

Was het echt snot of slijmerige etensresten; ik denk dan aan een slokdarmverstopping nl.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:32

Het is goede kwaliteit hooi en tussen dun en dik in, maar de dierenarts ziet hier geen probleem in.
Hij heeft ook een tijd op alleen oud eiwitarm hooi gestaan en die terugvallen had hij toen ook.
Ik kom er net vandaan omdat de dierenarts weer kwam voor te kijken en heb meteen bloed af laten nemen en mest.
Nu liep meneer weer als een kievit, maar dan rijst weer de vraag eergister liep hij redelijk, gister ronduit slecht en vandaag weer heel goed voor zijn doen.
Hoe kan dat?
Hij heeft natuurlijk ook nog zijn rug probleem, maar het hoofdprobleem vind ik toch wel de hb.
Ik ben ook aan het denken over acupuntuur, ze hadden daar iemand speciaal voor hb -paarden.
Maar ik ben nogal sceptich met dit soort dingen en in mijn ogen allemaal geldklopperij.
Maar ik ben er wel over na aan het denken toch eens te bellen hoe dit in z'n werk gaat.
Eerst wacht ik nu het bloedonderzoek en mest af, daar zou ik donderdag meer over horen.
Ik ben erg benieuwd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:33

@Isapaardje : onlogische dingen kunnen ineens érg logisch worden als meerdere mensen het bekend voorkomt. Door het niet te zeggen blijft het voor jouw altijd onlogisch ;)

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:36

paars schreef:

Vash is een beetje verkouden. Hoesterig, gisteravond 39', zweten en snel ademhalen. DA heeft geluisterd en kon niks geks horen. Temp zakte nadien naar 38'; hij heeft zelf zijn koortsaanval dus goed weggewerkt. Verder advies: aankijken. Vanmorgen lagen er 2 dikke klodders groen snot voor de deur. Da's dan wel fijn, dat 'ie dat lekker in het zicht neerkwakt ;-) . Hoef ik niet te zoeken. Temp was 37'. Iemand hier ervaring met het geven van gewelde groene erwten ter ondersteuning bij een verkoudheid? Dat deden wij vroeger altijd.

Ik hoor nu van veel mensen dat de paarden hoesten, bij ons hoesten er ook een paar.
Komt ook door dat vreemde weer, paar weken gelden was het nog 20 graden en ineens zakt het tot rond de 10 graden overdag en snachts zelfs tegen de vorst.
Hier geven ze hoestsiroop op natuurlijke basis voor mensen, je hebt er wel veel van nodig, maar het lijkt wel goed te helpen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:40

Heeft pon een deken op (had ik al eerder gevraagd, maar je kan het soms niet bijhouden hier ;-) )? Fijn dat het beter gaat vandaag.

@Dubbeldun, echt snot. Geen slijm, gewone 2 taaie klodders geelgroen puur snot. Slokdarmverstopping heeft zijn mams wel gehad, dat zag er heel anders uit. Hij at ook wel gewoon zijn hooi, zei het dat hij het niet helemaal op kreeg.

Hoestsiroop voor mensen (bisolvon bijvoorbeeld) zit volgens mij óf vol met suiker, of met zoetstof, dat durf ik niet :o .

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:44

Nee de pony heeft geen deken op, dan gaat hij dood van de hitte.
Ik hoef gelukkig geen hoestsiroop te geven, dat moest er ook nog bij komen, hoesten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:54

DubbelDun schreef:
@Isapaardje : onlogische dingen kunnen ineens érg logisch worden als meerdere mensen het bekend voorkomt. Door het niet te zeggen blijft het voor jouw altijd onlogisch ;)

Dat vind ik nou weer erg logisch :D . Kom maar gráág op dus, Isapaardje, met je idee van een trigger?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:10

Had er eentje van Kruijf kunnen zijn hè :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 11:13

DubbelDun schreef:
Van die bacterie is toch al langer bekend dat het diarree veroorzaakt?? Alleen de A en B 'soorten' zijn nieuw voor me.
Het is een bekende ziekenhuisbacterie, die nu in toenemende mate ook bij varkens wordt gekonstateerd.

A en B zijn geen soorten maar de betiteling van de gifstoffen die door de Cl.d. worden afgescheiden. Het mag dan wel een bekend gegeven zijn, diarree kan ook door andere bacterieën of aandoeningen van het darmstelsel veroorzaakt worden. Het feit echter dat deze specifieke bacterie echter voor ziekte c.q. levensbedreigende situaties kan zorgen, in tegenstelling tot de wat 'mildere' bacterie, maakt het de moeite waard daar speciaal op te testen.
In principe draagt ieder levend wezen in beheersbare vorm deze bacterie met zich mee maar het uitbreken van ziektes bij paarden door een overdaad van deze bacterie plus de bijbehorende gifstoffen, was tot nu toe geen 'algemeen bekend gegeven' bij paarden.
De relatie van de overdadige groei van deze bacterie en (voormalig) gebruik van antibiotica en verwante medicijnen, is zorgwekkend.
Vandaar mijn verwijzing die je niet 'zomaar' onder tafel moet vegen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:29

Er kunnen erg, heel erg veel oorzaken zijn voor de diarree, kijk maar eens hier.
Een shetlander die al wat langer aan de bute zit en diarhee heeft, dan denk ik meer in die richting? Weet je precies zijn gewicht, zodat je de bute goed kan doseren?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 11:38

Interessant paars - vooral die opmerking in het stuk dat ook buut diarree kan veroorzaken!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:34

Verbaasd me niets, net als Metacam trouwens. Beide kunnen een aanslag op de maag/darmwand zijn.

Citaat:
The most common offenders in this category are antibiotics and dewormers. Both oral and intravenous or intramuscular antibiotics may cause enough disruption of the bacterial organisms in the gut to result in diarrhea.
Kan iemand mij verklaren hoe het mogelijk is dat een middel wat je NIET oraal geeft toch invloed kan hebben op de darmbacterieën ??

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:58

paars schreef:
Hoestsiroop voor mensen (bisolvon bijvoorbeeld) zit volgens mij óf vol met suiker, of met zoetstof, dat durf ik niet :o .

Bisolvon is er ook in tabletjes en druppels, als een paard vastzittende hoest heeft kun je dat geven, wij gebruiken meestal de tabletjes en mengen dat door het voer.
De dosis die we hanteren is de eerste dagen 2x daags 7 tabletten en dan overgaande op 5 tabletten 2x daags voor minimaal een week.
Het spul heeft een optimale werking na 5 uur en dat is dan een reden om juist het paard te gaan laten bewegen rond die tijd, dat stimuleert extra hoesten waardoor het taaie slijm nog makkelijker vrij komt.

Groene erwten werden vroeger waar mijn pony stond ook gebruikt door de boer bij een verkouden of grieperig paard, volgens hem verhoogde het de weerstand door een stofje die erin zit welke in staat is om als virusremmer te fungeren.
Erwten bevatten alleen wel veel zetmeel ;)
Laatst bijgewerkt door lolclub op 26-10-10 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:00

paars schreef:

Alleen oud hooi.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 13:06

DubbelDun schreef:
Verbaasd me niets, net als Metacam trouwens. Beide kunnen een aanslag op de maag/darmwand zijn.

Citaat:
The most common offenders in this category are antibiotics and dewormers. Both oral and intravenous or intramuscular antibiotics may cause enough disruption of the bacterial organisms in the gut to result in diarrhea.
Kan iemand mij verklaren hoe het mogelijk is dat een middel wat je NIET oraal geeft toch invloed kan hebben op de darmbacterieën ??

Via de bloedstroom..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:49

Inderdaad, via de bloedstroom wordt het opgenomen in het lichaam en zo verspreid, hoe je dat ook aanbiedt. Antibiotica remmen de vorming van bepaalde "grondstoffen" die de bacteriën nodig hebben. Ze remmen bijvoorbeeld de opbouw van bacteriële celwanden of veroorzaken lekken in die celwand, waardoor de bacteriën worden gedood. In het lichaam bevinden zich ook miljoenen bacteriën die een nuttige werking hebben, bijvoorbeeld bij de spijsvertering. Daarom moet een antibioticum bij voorkeur alleen de ziekmakende bacteriën doden en de nuttige bacteriën sparen. Smalspectrum antibiotica hebben deze eigenschap, terwijl breedspectrum antibiotica veel verschillende soorten bacteriën bestrijden. Eigenlijk net als met de NSAID's en maagklachten: of je dat nu met een zetpil inneemt of via een pilletje, het effect op de maagwand blijft gelijk.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:51

lolclub schreef:
Bisolvon is er ook in tabletjes en druppels, als een paard vastzittende hoest heeft kun je dat geven, wij gebruiken meestal de tabletjes en mengen dat door het voer.
De dosis die we hanteren is de eerste dagen 2x daags 7 tabletten en dan overgaande op 5 tabletten 2x daags voor minimaal een week.
Het spul heeft een optimale werking na 5 uur en dat is dan een reden om juist het paard te gaan laten bewegen rond die tijd, dat stimuleert extra hoesten waardoor het taaie slijm nog makkelijker vrij komt.

Groene erwten werden vroeger waar mijn pony stond ook gebruikt door de boer bij een verkouden of grieperig paard, volgens hem verhoogde het de weerstand door een stofje die erin zit welke in staat is om als virusremmer te fungeren.
Erwten bevatten alleen wel veel zetmeel ;)

Mmm, de groen erwten dan maar voor iets anders gaan gebruiken (ze stonden al te wellen...) en óp naar de drogist. Dankjewel, met schema en al, super. Vash is iets van 635 kg, de dosering die je aangaf is dan juist?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:52

Van de zomer hadden we een aantal gevallen van HB gehad welke opspeelden direct na de droogte van juni/begin juli.

Op the Horse.com stond vandaag dit artikel (uit 2005) herhaald geschreven door Katy Watts, ik heb het zelf op haar site al eerder gelezen en we hebben het er hier ook al eerder en vaker over gehad,
voor velen is het dus al bekende kost ;) .
Omdat er mensen zijn die aangegeven hebben moeite te hebben met het lezen van Engelstalige stukken heb ik nu een keer de moeite genomen om het te vertalen.

Misschien is het niet helemaal relevant voor deze tijd van het jaar maar wellicht is het bruikbaar voor aanstaand voorjaar en zomer.

Er staat een korte alinea in over de fermentatie van voordroog waaruit blijkt dat dezelfde bacterien ontstaan (in de kuilbaal zelf dus) welke anders in de darmen pas ontwikkelen.
Deze alinea legt rechtstreeks de link naar een zin van Tug uit een eerder door haar geplaatst stukje over voordroog :

in de stukken over het fructaan onderzoek van pollitt en co staat denk ik het best uitgelegd wat de verzuring van de darm inhoudt. er zijn meer stoffen die dat op kunnen leveren, fructaan en zetmeel zijn redelijk netjes gedocumenteerd, de andere suikers zullen waarschijnlijk ook nog wel volgen, maar de al zure kuil geeft eigenlijk een vergelijkbaar gebeuren, hier zijn dan niet de bacterieen bij nodig die zuren maken van suikers, maar komt het al met het kuilgras zelf binnen.

Droogte stress en grasland Kwaliteit
door: Kathryn Watts, BS

Droogte veroorzaakt dat weilanden opdrogen, onkruid gaat bloeien, en dat paarden te dun worden zonder extra voeding. Maar er zijn ook andere dingen aan de hand in de velden die u moet weten om uw paarden te beschermen tegen problemen zoals hoefbevangenheid, koliek, diarree, en giftige onkruid. Het probleem is niet voorbij als het regent, juist niet, de broodnodige regen na een droogte periode kan bijkomende problemen veroorzaken voor grazende paarden.

Men zou kunnen denken dat groen gras het hoogst is in voedingsstoffen en bruin gras is het laagst. Dit geldt voor bepaalde voedingsstoffen, maar niet voor allemaal. Wanneer dood gras beregend wordt zullen in water oplosbare voedingsstoffen uitlekken. Maar bij droogte blijven ze in de plant; feitelijk is het gras dus juist hoger in niet-structurele koolhydraten (NSC) , waaronder de suikers, zetmeel, en fructaan vallen.

De meeste koel-seizoen grassen accumuleren suiker en fructaan (een soort suiker) bij droogtestress. Wanneer de groei van planten vertraagt door gebrek aan water, is het evenwicht tussen de fotosynthese die suiker maakt, en de groei die suiker gebruikt, verloren.
Suikergehaltes stijgen in intens zonlicht en een hoge suikerspiegel veroorzaakt de vorming van fructaan, fructaan is de opslagvorm van koolhydraat in koel-seizoen grassen. Warm seizoen gras maakt geen fructaan, deze soort prefereert liever de opslag van koolhydraten in de vorm van zetmeel.

Fructaan reserves zijn als het vet op een beer in winterslaap: Hoe meer fructaan de planten kunnen accumuleren, hoe meer energie reserves ze hebben om hen te ondersteunen tijdens de droogte en tevens wordt dit gebruikt om een concurrentievoordeel te krijgen als de omstandigheden weer gunstig zijn om groei mogelijk te maken. Spijtig voor paarden die de planten in deze situatie planten eten want fructanen zijn een bekende trigger voor hoefbevangenheid bij gevoelige paarden.

Dan begint het te regenen,
en wat gebeurt er met al deze opgepotte niet structurele koolhydraten als het regent en de groei weer begint?

Fructaan en zetmeel zijn de opslag vormen van koolhydraten.
Transport naar boven in de plant is niet mogelijk, omdat de ketens te groot zijn. Om gebruikt te worden door de nieuwe groeipunt, moeten ze worden afgebroken tot suikers die klein genoeg zijn om van de lagere opslag delen van de plant tot aan het nieuwe groeipunt te komen.
Water stimuleert de aanmaak van enzymen welke fructaan afbreekt van lange ketens in kortere ketens, en uiteindelijk tot de suiker componenten.
Die eerste nieuwe groene scheuten kunnen dus zeer hoog zijn in suiker. De aard van de geproduceerde suikers kunnen variëren afhankelijk van de soort van gras. Engels raaigras is een uitzondering in die zin dat het zelfs extra fructaan aanmaakt tijdens de nieuwe groei.

Dus, het gevolg van regen na een droogte periode is dat de nieuwe groei in uw weiland een snelle verandering in de vorm van koolhydraten stimuleert welke van invloed kunnen zijn op het spijsverteringssysteem van het paard en vervolgens kunnen leiden tot een metabole crisis met een verstoord glucose metabolisme. Het effect van deze verandering van koolhydraten concentratie en de vorm waarin het optreed is nog niet onderzocht in weide paarden, hoewel spijsverteringsproblemen en hoefbevangenheid frequent optreden bij seizoensgebonden veranderingen en perioden van snelle groei van grasland na een droogte-brekende regenperiode.

Studies over de fermentatie van fructaan en suiker in de productie van kuilvoer laten zien dat verschillende soorten bacteriën een voorkeur hebben op specifieke soorten van koolhydraten in planten. Omdat bacteriën voornamelijk de uiteinden van fructaan ketens eten, zijn kortere fructaan ketens sneller gefermenteerd dan langere fructaan ketens. Dit zijn overigens dezelfde soorten bacteriën die de koolhydraten fermenteren in de blindedarm van je paard.

Als het type en de ketenlengte van de koolhydraten snel veranderd (bijvoorbeeld onder invloed van regen), kan de bacteriële populatie ook snel veranderen. De bacterie die de voorkeur geeft aan de nieuwe vorm van koolhydraten kan gaan woekeren, gaat melkzuur produceren en veranderd de populatiedynamiek binnen de dikke darm. Dit is het scenario waar de endo-en exo-toxinen kunnen worden geproduceerd.

We zijn er ons allemaal bewust van dat het veranderen van de koolhydraten niveaus in diëten snel kunnen leiden tot diarree, gas, koliek, en zelfs hoefbevangenheid bij gevoelige paarden. Langdurige droogte - gevolgd door regen - zorgen ook voor plotselinge veranderingen in de koolhydraat-vorm en de concentratie hiervan in uw weiland, en vervolgens dus in het dieet van je paard als hij op de weide staat.

Onkruid in door droogte gestressed weiland
Als ondiep geworteld gras opdroogt, blijven soms alleen nog de sappige onkruiden over met de diepe penwortels. Onkruiden accumuleren ook suiker, zetmeel of fructaan onder droogtestress. Dit maakt onkruid een stuk aantrekkelijker voor je paard, en hij zou kunnen beginnen met het eten hiervan wat meestal niet het geval is wanneer het gras groen is en goed gehydrateerd.

Paardebloem, distels, en cichorei zijn algemeen voorkomende onkruiden en vaak een lekkernij voor paarden, zelfs onder normale omstandigheden. Alle drie bevatten inuline, dezelfde vorm van fructaan welke gebruikt is om hoefbevangenheid te induceren in klinische studies.

Veel planten maken gifstoffen aan onder droogte. Onkruid kan ophopen: nitraten, oxalaten, alkaloïden, blauwzuur en cyanogenic glycosiden, welke een breed scala van gezondheidsproblemen zoals spijsverteringsproblemen, minerale onevenwichtigheden, fotosensibiliteit, en lever-, nier-en neurologische schade kan veroorzaken. Zwenkgras besmet met endofyten geven dramatisch toegenomen niveaus van ergovaline onder droogtestress.
Dit alkaloïde veroorzaakt vernauwing van de bloedvaten, welke abortus kunnen veroorzaken in de al laat in de tijd lopende merries en is tevens geassocieerd met hoefbevangenheid.

Preventieve strategieën
Drachtige of groeiende dieren die grazen op droge weilanden kunnen aanvullende eiwitten en vitaminen nodig hebben, maar de behoefte aan energie zou voldoende kunnen zijn.
Diarree of overtollig gas is een signaal dat toegang tot grasland moet worden beperkt ivm de aanpassing aan de nieuwe koolhydraten niveaus.
Als je paard gevoelig is voor problemen in verband met teveel koolhydraten, test het grasland voor de gehaltes aan niet-structurele koolhydraten (NSC) wanneer het onder ongunstige omstandigheden zoals droogte verkeert .
Monsters met groene planten moeten onmiddellijk worden ingevroren en verscheept om hetzelfde gehalte aan suiker te behouden.
Vergelijk deze niveaus met de NSC inhoud van het hooi waar je paard het wel goed op lijkt te doen .

Als uw weiden te hoog zijn in NSC voor uw paard, beperk dan de toegang van het grasland en voer meer hooi.
Zorg ervoor dat hij niet zo'n honger heeft dat hij begint te knabbelen aan onkruid met mogelijke plantaardige toxines.
Wanneer de regen weer komt, wees voorzichtig en overweeg controle op de toegang door het paard in een paddock met zand te plaatsen voor een deel van de dag, maak gebruik van een graasmasker of strip begrazing met verplaatsbare afrastering totdat het gras minimaal 5 tot 10 centimeter lang is.
Dit zorgt ervoor dat het gras de koolhydraten welke opgebouwd zijn tijdens de droogte kan opgebruiken.
Laatst bijgewerkt door lolclub op 26-10-10 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:54

paars schreef:
Dat vind ik nou weer erg logisch :D . Kom maar gráág op dus, Isapaardje, met je idee van een trigger?

Nou echte trigger zal het niet zijn hoor, het is een op eenstapeling geweest van dingen. Dus je moet ook omgekeerd weer 'afstapelen' zeg maar. Het is dus geen 'dit is het' verhaal waarom ze nu na maanden gesukkel, ineens lekker gaat. Laatste goede bekapping heeft er zeker mee te maken gehad.

Maar er is nog wat wat nu wezenlijk anders is dan tijd geleden.
Ze krijgt weer gras.
Niet veel, maar ze mag iedere dag van mij grazen in behoorlijk gras (met kruiden).
Ik had die stukken voor de andere pony liggen, maar die is dus weg.
Was begonnen Isa er wat van te geven, maar ze leek het eerder beter erop te doen dan minder.

En gek genoeg is dit iets waar ik al langer over loop te denken.
Hier kreeg ze altijd een terugval een paar weken nadat het hooiveld achter was bemest. Daar had ze dan de hele winter iedere dag een kwartier tot half uur op mogen lopen (dus ook bij vorst en koude), maar dan moest ze er vanwege de bemesting af en kreeg ze alleen nog maar hooi. Iets wat dus beter zou moeten zijn voor haar.

Vandaar dat het niet logisch is, waarom ze gras nodig zou hebben, want in feite is dat juist het grootste gevaar; zeker in deze tijd.
Maar kennelijk zit er iets in dat groene spul, wat ze verder niet uit het andere voer dat ze krijgt kan halen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:59

Wat goed, lolclub, dat leest lekker weg hoor!

CITAAT: Als het type en de ketenlengte van de koolhydraten snel veranderd (bijvoorbeeld onder invloed van regen), kan de bacteriële populatie ook snel veranderen. De bacterie die de voorkeur geeft de nieuwe vorm van koolhydraten kan gaan woekeren, gaat melkzuur produceren en veranderd de populatiedynamiek binnen de dikke darm. Dit is het scenario waar de endo-en exo-toxinen kunnen worden geproduceerd.EINDE CITAAT

Is dit ook de reden waarom voordroogkuil en koeienkuil zo zuur ruikt? Is dat melkzuur? Een soort van voorvertering?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:04

Isapaardje schreef:
[
Hier kreeg ze altijd een terugval een paar weken nadat het hooiveld achter was bemest. Daar had ze dan de hele winter iedere dag een kwartier tot half uur op mogen lopen (dus ook bij vorst en koude), maar dan moest ze er vanwege de bemesting af en kreeg ze alleen nog maar hooi. Iets wat dus beter zou moeten zijn voor haar.

Vandaar dat het niet logisch is, waarom ze gras nodig zou hebben, want in feite is dat juist het grootste gevaar; zeker in deze tijd.
Maar kennelijk zit er iets in dat groene spul, wat ze verder niet uit het andere voer dat ze krijgt kan halen.

Meedenkend kan het zijn dat het "gewoon" te maken heeft gehad met de verandering van het aanbod aan de darm. Minder gras; andere bacteriën; de balans verstoord. Bij HB paarden is de marge die we hebben om dingen in het voer te veranderen klein/smal. Dus ik vind het helemaal niet zo onlogisch dat dat ermee te maken zou hebben....?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:13

paars schreef:
Is dit ook de reden waarom voordroogkuil en koeienkuil zo zuur ruikt? Is dat melkzuur? Een soort van voorvertering?

bron: http://www.kuilkenner.nl/sites/kuilkenn ... ering.html

We kuilen gras in om te kunnen bewaren. Het inkuilproces werkt op basis van zuurstofloosheid en verzuring. In een zuurstofloze omgeving hebben schimmels geen kans.

Door verzuring stopt het afbraakproces. Het gras kan zo met behoud van kwaliteit gedurende lange tijd worden.

Strijd onder het kuilplastic
Op gras zitten van nature veel bacteriën, schimmels en gisten. Zodra het gras is gemaaid en afgestorven, doen al deze micro-organismen hun best om het gras af te breken. Hierbij groeit de ene bacteriesoort ten koste van een andere soort.

Twee belangrijke bacteriën in deze strijd zijn de melkzuurbacteriën (de ‘goede’ soort) en de boterzuur-bacteriën (de ‘slechte’ soort). Om het inkuilproces te laten slagen moeten de melkzuurbacteriën de overhand krijgen. De uitgangs-positie van melkzuurbacteriën kan via het maaimoment, de wijze van voordrogen, de inkuilmethode en eventueel met behulp van een toevoegmiddel worden verbeterd.

Melkzuurbacteriën
Melkzuurbacteriën houden niet van vocht en zuurstof. Ze groeien op suiker. Hierbij produceren ze melkzuur. Door gras voor te drogen, stevig aan te rijden en luchtdicht af te sluiten met plastic zijn de groeiomstandigheden ideaal voor melkzuurbacteriën. Zodra deze bacteriën onder het kuilplastic de overhand krijgen, verzuurt de kuil. Afhankelijk van het droge stofgehalte stabiliseert de pH tussen 4 en 5,5. De melkzuurbacteriën krijgen dan zelf last van de zure omgeving, waardoor hun activiteit stagneert. In een goed afgesloten kuil is op dat moment een evenwichtssituatie ontstaan. Het bacterieleven komt tot stilstand en het gras is geconserveerd.
De zuurproductie in een kuil wordt tegengewerkt door eiwit. Eiwit neutraliseert het zuur. In eiwitrijke kuilen moet veel extra zuur worden geproduceerd om de pH te laten dalen. Eiwitrijke kuilen bevatten echter weinig suiker. Er is dus weinig brandstof voor handen om de melkzuurbacteriën zuur te laten produceren. Eiwitrijke kuilen conserveren daarom slecht. Een kuilverbeteraar is aan te raden.

Conservering mislukt
Een graskuil die onvoldoende suiker bevat in relatie tot het droge stof gehalte zal - ook na een perfecte start - niet goed conserveren. De ‘brandstoftank’ voor de melkzuurbacteriën is namelijk leeg voordat de gewenste pH is bereikt. Boterzuurbacteriën krijgen vervolgens de overhand. Hierbij wordt ook melkzuur omgezet in boterzuur. Het gevolg is een stijgende pH, actieve rottingsbacteriën en een mislukte kuil.