[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

norton84

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:23

ik zal het je proberen voor te rekenen wat het in mijn geval koste een artrose paard dit verschilt natuurlijk heel erg maar denk dat een indicatie van de kosten je misschien helpt bij je keuze.

elke 6-8 weken speciaal beslag 100 euro (hier werd ik in gematst kost normaal 120 euro)
2 keer per jaar ostheo om alles los te houden laten controleren etc.
elke 6 weken artrose suplement ongeveer 50-70 euro ( ik zocht op aanbiediingen van het merk wat ik wilde geven.
andere duurdere stalling 145 ivm weidegang ( is voor hier normale prijs)
vaker sneller dap ivm vage klachten onregelmatig stijf etc.
gewrichten in laten spuiten 1 been totaal 300 euro. 1 keer 5 jaar goed op gelopen 1 keer 1 jaar.

ik heb het vergeleken met stalgenoot met gezond paard zij reserveerde per maand 200 euro paard.
ik was per maand tussen de 200-250 kwijt.

ik hoop dat iemand uit je vrienden kring hem op wil vangen maar heb er hard hoofd in ik zelf zou niet snel een paard met gebrek kopen.thet kost echt heel veel aan extra's en het is crisis bij iedereen. al moet ik daar in toegeven dat dd waarschijnlijk eczeem heeft en hij mag blijven. ook al riep ik altijd dat nooit.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:02

Dat ligt er ook aan wat voor band je hebt ontwikkeld met je paard.
Ik kocht voor Yoob een andere merrie voor het menwerk, maar hoewel ze niet schuurde bij de vorige eigenaar, werd ze bij ons (aan de bosrand) gek van de jeuk en na een maand was ik net zo horendol als zij van dat geschuur. Niet nog een paard met een gebrek, dus ze ging terug.
Toen kwam gezonde Yoob waar ik enorm veel plezier aan beleefde want hij was voor mij het ideale menpaard, zonder gebreken. Tot hij dus afgelopen winter een schuiver maakte en zijn been brak en nu artrose heeft ontwikkeld ook nog een keer.
Hij gaat echt niet weg; al kan ik mogelijk ook niets meer met hem en is mijn hobby over en uit (want voor een derde pony erbij heb ik simpelweg geen geld. Deze 2 kosten mij aan speciaal voer, supplementen en alle tot op heden uitgevoerde onderzoeken al meer dan gemiddeld).

Wel heb ik besloten (en ook zwart op wit voor mijn nabestaanden als mij wat zou overkomen en ik het niet zelf kan zeggen) dat als ik er niet meer ben of ik om wat voor omstandigheden dan ook niet meer voor ze kan zorgen, ik ze laat inslapen. Ik wil een ander niet met de kosten en zorgen belasten, zeker niet van 2 pony's (wil ze ook niet graag scheiden) en ik zou het nog erger vinden als ze de handel in zouden gaan, mogelijk zelfs zonder zichtbaar gebrek (bij toediening van bijv. veel pijnstiller).

@Mister ... lastige zoektocht volledig zonder suiker. Ik heb voor Isa (EMS) ook altijd moeten opletten, want overal zit wel ergens suiker in om 'het lekker te maken'. En zonder, is het ook meestal oneetbaar en kreeg ik het spul weer nauwelijks toegediend.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:15

isapaardje, het dieet dat ik nu voor hem heb is nagenoeg suikervrij, dus daar ben ik heel blij mee. hij eet het nu niet, omdat hij gras heeft overdag, maar dat komt van de winter wel weer.

ik ben nu alleen wel op zoek naar een artrose supplement, vloeibaar, waar je niet veel van hoeft te geven per dag...

iemand een tip??

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:02

Ik heb zelf nu Equiflexion van de paardendrogist. Is vloeibaar en onderhoudsdosering is 15 tot 25 ml per dag.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:11

Mister, is dat zo ? wordt ieder paard aangeboren met aanleg voor artrose ? echt nog nooit eerder van gehoord ! Ik heb jaren op een manege gestaan en daar was werkelijk geen 1 paard met artrose.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:01

maris ik heb dat weleens gehoord van een da dat elk paard geboren wordt met een minimale aanleg geboren wordt, en dat het oa door training naar boven kan komen, maar dit kan ook door aanleg vanuit de bloedlijnen.

weet je zeker dat er geen enkel paard artrose had? of liepen ze gewoon allemaal goed?

dat kan natuurlijk door verschillende dingen komen. of ze zijn allemaal goed gestart op jonge leeftijd, of de beweging was dusdanig gelijkwaardig dat daardoor alles soepel bleef.

of ze hebben gewoon heel veel mazzel gehad daar op die manege :D ;)

ik zou er geen ander antwoord op kunnen verzinnen.

maar het is wel een interresant vraagstuk dus!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:14

Mister01 schreef:
ohja nog even een vraagje: vloeibaar supplement waar ik niet heel veel van moet geven per dag.
welke bevelen jullie aan????

edit: ik mag Mister totaal geen suiker geven vanwege zijn pssm. en hij krijgt luzerne brok (zonder melasse geperst), magnesium supplement en selenium en vitamine E. daarnaast staat hij nu overdag op de wei, en krijgt het meest schrale hooi dat wij hebben op stal.

Ik zag net deze : http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ion/101144 Maar ik vrees dat daar wel suikers in zitten.... wil je perse een vloeibaar supplement ?
Die Snoevie geeft is niet op basis van glucosamine ( dus minder suikers, DENK ik ) maar is wel een tablet. = deze http://www.sensipharm.nl/paarden/produc ... trose.html ( ik kan ze goedkoper voor je bestellen mocht je dat willen )

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:31

Zijn er hier mensen die hun ouder paard met artrose 24/7 op de weide hebben staan? Zo ja wat geven jullie je paard wat betreft voer en aanvulling op het voer? En letten jullie nog specifiek ergens op? (natuurlijk krijgt ze in de winter een deken op om warm te blijven en wordt waarschijnlijk wel bijgevoerd om op gewicht te blijven, maar buiten dat om ......??) Zijn jullie er tevreden over, ook wat betreft de artrose?

Ik zit erover na te denken om mijn 24 jarige volbloed 24/7 op de weide te zetten. Gezien het feit dat ze dan 's winters zelf kan bepalen hoeveel en wanneer ze beweegt, anders staat ze straks maar 2 tot 4 uurtjes per dag op de weide en de rest op stal. Ik ben bang dat ze daar dan alleen maar nog stijver van word.

Sorry voor de vele vragen. :?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:41

Maris schreef:
Mister01 schreef:
ohja nog even een vraagje: vloeibaar supplement waar ik niet heel veel van moet geven per dag.

edit: ik mag Mister totaal geen suiker geven vanwege zijn pssm. en hij krijgt luzerne brok (zonder melasse geperst), magnesium supplement en selenium en vitamine E. daarnaast staat hij nu overdag op de wei, en krijgt het meest schrale hooi dat wij hebben op stal.

Ik zag net deze : http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ion/101144 Maar ik vrees dat daar wel suikers in zitten.... wil je perse een vloeibaar supplement ?
Die Snoevie geeft is niet op basis van glucosamine ( dus minder suikers, DENK ik ) maar is wel een tablet. = deze http://www.sensipharm.nl/paarden/produc ... trose.html ( ik kan ze goedkoper voor je bestellen mocht je dat willen )

thanx!
tja ik denk idd ook dat er meer suiker zit in die vloeibare van de paarden drogist, maar Mister eet op dit moment helemaal niks buitenom gras en wat hooi. al het krachtvoer of supplement wat ik hem wil voeren eet hij niet.
dus ik ben maar met stukjes brood begonnen om die druppels voor zijn pezen en nu die traumeel druppels erin te krijgen.
en ik ben bang dat het wel de hele zomer hetzelfde verhaaltje zal blijven. meneer vind het gras en hooi lekkerder dan die vieze brokjes. en ik geef hem groot gelijk hoor! maar dat beperkt me wel enorm in wat mijn mogelijkheden zijn tot het geven van een supplement.

hij is ook in het algemeen ook totaal niet op zijn eten, het interreseert hem totaal niet. dus dat maakt het nog lastiger. gelukkig vind hij een stukje brood helemaal geweldig!

af en toe zit ik echt een beetje met mijn handen in het haar hoe ik iets naar binnen krijg bij die knol, want hij is zoooooo kieskeurig, en is iets niet lekker dan eet hij het niet of spuugt het gewoon uit. en ik wil niet een papje elke dag moeten maken en met een spuit dat in zijn mond spuiten. dit doe ik wel wanneer het echt om speciale medicijnen gaat, maar dat zie ik niet zitten voor een lange periode. hij vind het ook helemaal niet fijn en doet steeds lastiger.

dus daarom zat ik aan vloeibaar te denken. :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:47

Snap ik ( dat vloeibare ) !
Grasbrok ofzo eet / wil hij ook niet ? daar kan je gemakkelijk of poeder of vloeibaar spul door heen mengen.....

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:19

ik heb hem nog nooit grasbrok gegeven, omdat het eigenlijk zeer veel overeenkomt met luzerne brok zonder melasse.
en eigenlijk omdat ik advies kreeg van een vriendin met ook pssmers, dat ik beter luzerne brok kon geven heb ik niet echt gekeken naar grasbrok :o

maar zou dat lekkerder zijn dan luzerne brok?? volgens mij, omdat er in allebei geen melasse zit, zit er geen kraak of smaak aan :o

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:24

Geen ervaring mee Knijn7

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:30

Maris schreef:
Mister01 schreef:

de tabletten van sensipharm zijn echt super. ik geef trouwens de smooth locomotion,maar ik zit te denken om de artrosetabletten ook een keer te proberen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:16

Mister, ik weet niet of grasbrok lekkerder is als lucerne brok ( nooit geprobeerd te proeven :+ ). Lucerne bevat wat meer eiwitten en sommige paarden reageren er op met dikke benen. Grasbrok is wat dat betrefd wat "veiliger".

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:53

Mootje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:01

Die Smooth Locomotion tabletten lijken mij ook wel iets dat ik wil proberen!!!
Volgens mij moet ik echt op zoek naar een supplement zonder glucosamine. Dit is toch voornamelijk suiker? Of ben ik niet goed ingelezen?

Maris schreef:
Mister, ik weet niet of grasbrok lekkerder is als lucerne brok ( nooit geprobeerd te proeven :+ ). Lucerne bevat wat meer eiwitten en sommige paarden reageren er op met dikke benen. Grasbrok is wat dat betrefd wat "veiliger".

Mootje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:03

Sorry die quote ging er vanzelf bij!
Ben niet zo'n actieve poster, dus krijg het helaas niet verbeterd.
Ik was eigenlijk op zoek naar wie dat supplement voor minder kon bestellen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:16

Moet je maris ff pb-en!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:20

Knijn7, mijn merrie staat in de zomer 24/7 op de wei en dat gaat top. In de winter komt ze 's nachts op stal en staan ze overdag zo'n 8 uur buite. Ze kan niet bij de groep in die 24/7 buiten blijft omdat ze zich dan te dik eet aan het hooi wat die onbeperkt krijgen. Plus dat ze zich slecht warm houdt, ook met een deken op. Dus het is ook wel lekker dat ze 's nachts op stal komt. Ze wordt er ook niet stijver/slechter van.

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:36

Berdien schreef:
Knijn7, mijn merrie staat in de zomer 24/7 op de wei en dat gaat top. In de winter komt ze 's nachts op stal en staan ze overdag zo'n 8 uur buite. Ze kan niet bij de groep in die 24/7 buiten blijft omdat ze zich dan te dik eet aan het hooi wat die onbeperkt krijgen. Plus dat ze zich slecht warm houdt, ook met een deken op. Dus het is ook wel lekker dat ze 's nachts op stal komt. Ze wordt er ook niet stijver/slechter van.

Bedankt voor je berichtje. Mijn merrie staat nu overdag de hele dag op de weide. Ik hoor van de pensionhouder wanneer zij 's ochtends de paarden naar buiten doet, dat mijn merrie wel stijf loopt. Vandaar dat ik ook zit te denken aan 24/7 op de wei. Mijn merrie heeft in de winter altijd wel dekens op, dus ik hoop dat dat gaat meevallen. En de pensionhouder wil een schuilstal in de wei zetten, dus ik hoop dat ze daar ook genoeg kan schuilen etc. Mijn merrie zal in de winter eerder afvallen dan aankomen. Ik vind het moeilijk om een beslissing te maken, ben nog zo aan het twijfelen.....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:52

Mijn merrie valt ook af, alleen op onbeperkt hooi ben ik weer bang dat ze te zwaar wordt. Nou krijgt ze afgepast hooi, waardoor ze op gewicht blijft.
Zeker als er een schuilstal is dan is 24/7 een hele mooie optie :j

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:46

tja de onze kon niet weg met alleen een schuil stal die kwam zo nodig gewoon zelf naar binnen stond dik in de dekens ( 400 gram water en wind afstotend ) en liep dan redelijk ..
persoonlijk snap ik jullie wel want kou /vocht doet zeer bij artrose maar bewegen is ook belangrijk..

zijn er hier toevallig mensen die of care4live voeren of dieet mix van subli

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:16

Mag ik vragen waarom jullie ze dik in de dekens zetten in de winter?
Mijn paard heeft atrose tussen de kogel en het hoefbeen, dan helpt
het niet om haar dik in de dekens te zetten, aangezien ze geen deken
heeft om haar kogel.

In de winter heb ik haar wel altijd dik in het stro staan, maar een
extra deken krijgt ze niet op.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:20

Ik meld me hier ook maar even, gezien het spat topic nogal stil ligt. Ik heb een 8jarige ruin, sinds vorige week gediagnosticeerd met spat in beide achterbenen.
Heb nu supplementen besteld en de hoefsmid is geregeld en wrs. krijgt hij nog een Tildren infuus en verder (nog) niet rijden, dus wat aan het grondwerken. En heel hard hopen dat ik over een paar maanden weer kan rijden...

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:52

die van ons had het ook in de kogel, ..
tja het had een wissel werking op het moment dat alles lekker warm was om zijn lijf was hij minder stijf in bewegen. ook vrat de artrose dan in de winter wat minder op dus kwam hij in de lente wat beter op gang