Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:27

FaberSmid schreef:
scoxxx schreef:
Da is dan toch weer om te janken he. Nu ja niet die bloten voeten natuurlijk ;-) .... maar wel die smid die "jank-werk" levert.
Btw... ik ken ze wel overigens FS, de smeden die met een max aan paarden-beslaan-per-dag werken. Ik geloof 4 (of 5?) max en deze smeden vragen ergenst rond de €200,-- geloof ik voor vierkant zonder toetelegein.
En een hoop klanten ook nog... die smeden zijn zo goed. Maar ja wel een rijke(re) clientèle natuurlijk, dat dan weer wel.... en ook wat duurdere paarden. En hen heb ik overigens nog nooit naar een oplossing zien grijpen a la de "aftrappers-op-korte-takken".

Scoxxx een grens van aanname bij opleiding en smederij, hoefsmeden nemen teveel aan en beloven teveel door tekort aan hoefsmeden en teveel klanten. Dat maakt het niet gemakkelijk, kan u een paard zijn hoefverzorging weigeren?
In Duitsland is het een luxe op de stoeterij met interne kliniek en smederij, 10 hoefsmeden en dan nog iedere hoefsmid 1 tot 3 hoefsmidleerlingen die nog in opleiding zijn of beginnende hoefsmid.
In usa werkt dat weer geheel anders, vanaf een dag kan men hier al als bekapper en hoefsmid aan de slag. Na een keer voor doen en uitleggen, zijn sommige net dolle honden die als bekapper en hoefsmid op hol slaan. Het geduldig toekijken, vragen leren en afwachten is er dan niet meer bij. Maar daar komen die ook van terug, willen maar al te graag hoefsmeden hebben die het nieveau omhoog doen brengen en de invloeden van europa brengen. Als hoefsmid zijnde in die situatie, wordt men speciaal behandeld niks tekort komen en respectvol. De leerlingen zijn ook leergierig en willen graag leren, weten ook dat die gewild zijn. Niet vergetende dat de dressuur en springpaarden hier steeds meer doen worden, afhankelijk van staat.

Wat trouwens ook een luxe is, dat men het been doet opnemen bijvoorbeeld. Dus sommige mensen zijn dan de bok.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:32

Laatst bijgewerkt door petitparis op 20-08-10 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:38

Foto's van gisteren, "normaal" aluminium beslag:

voor:
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KMYFAI3T-1.jpg

achter:
Afbeelding

ze liep terug volledig normaal gisteren, stapte zelf onder het zadel 2 hoeven over, in draf niet altijd maar dat deed ze ervoor ook niet steeds. Maar ze voelde heel los en ontspannen. Normaal rij ik nooit op de dag dat de hoefsmid geweest is en kan ze altijd op de weide rondlopen, dus misschien toch gewoon even wennen...
Laatst bijgewerkt door petitparis op 20-08-10 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:52

Ik vind de ijzers heeeeeel erg krap liggen.
Zowizo hebben de voorhoeven een erg apparte vorm. Ik kan er niet echt veel van zeggen verder...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:19

over de vorm van de voorhoeven klaagt elke smid die hier passeert :D

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:20

Idd erg krappe ijzers,En ik vind die rechter achtervoet er ook maar vreemd uitzien, lijkt net of ze heel erg "buitenover" is gezet, maar dat kan ook aan de foto liggen.
Waarom heeft ze geen gewone ijzers ?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:24

die vierkantige was een probeersel van mijn toenmalige smid omdat ze zo makkelijk struikelde (liep gewoon teveel op de voorhand achteraf bekeken) en aluminium omwille van het gewicht, grotere keuze aan nagelgaten en iets breder draagvlak dan gewoon ijzeren renijzers
en nu heel krap gezet omdat ze erin geslaagd is, 6x een ijzer af te trappen op 6 weken tijd en zelf 2x in de stapmolen zonder weidegang.
is eerst steeds binnenoor gezet, omwille van knie en is nu terug "recht" gezet omdat ze op charlie chaplin begon te lijken en de achterhoeven volledig naar buiten draaiden. Eigenlijk jammer dat ik geen foto's van net voor het bezoek van de smid heb;

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:27

Eigenlijk zou ik wel een foto willen zien van de onderkant van de voeten...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:29

zal ik in het weekend proberen te maken...

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:30

Na een tijd meelezen ga ik ook maar eens wat posten :+

@ PP Ik vind de hielen vrij hoog, ze zijn hoger dan de foto's van het jaar daarvoor. Althans zo lijkt het, maar alle foto's zijn uit een andere hoek genomen :+

de teen voor lijkt ook behoorlijk uit te waaieren, ;)

Peelie schreef:
Eigenlijk zou ik wel een foto willen zien van de onderkant van de voeten...

Ik ook :j

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:32

petitparis schreef:
Foto's van gisteren:

voor:
Afbeelding
...

Hetgeen Peelie schrijft -veels te klein uiteraard: lijkt erop geen enkel garnituur- maar ook vanuit deze hoek, kan je je wellicht voorstellen dat dit paard in beweging achter de takken wegzakt en zo de hoefballen dus de grond raken zodra hoefje de volledige "balast" van het gewicht draagt?
Indien zo'n hoef dan daadwerkelijk achter de takken wegzakt, is de hoef/been uiteraard veels te traag (geworden) om nog op tijd weg te zijn voor het achterbeen. Veelvuldig aftrappen lijkt me dan een vrij logisch gevolg.
En indien het achter de takken wegzakt, ben je natuurlijk ook niet blij met het wellicht(?) vergrote peesblessure-risico?

De bulp LV doet mij denken aan cytec overigens: het "verzakken" van de hoefschoen is ook zo kenmerkend voor cytec (is mijn ervaring). De eerste (paar) cm laat de originele groei van de hoef zien en voorts komt de bulp = soort van verzakking.
Maar, er ligt duidelijk geen cytec onder hoor. Dit lijkt "zelfgesmeed". Misschien is het verzakken van een hoef een kenmerk voor te kleine ijzers?

Van hetgeen ik zie op de foto's (direct na de smid-werkzaamheden genomen?) lijkt het wel dat het er een tijdje onderligt. Van hetgeen de foto's laten zien, vermoed ik dat dit ook niet zulk "knap" bekapwerk is.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:34

Dat zijn open teen ijzers, gok ik? Hoefsmid doet ook dravers/renpaarden?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:38

nee, het is geen open teen ijzer. Een open teen ijzer is gewoon een omgekeer ijzer onder de hoef...
Dat het er appart uit ziet is wel duidelijk.

Ik ben benieuwd naar de foto's van de onderkant van de hoef.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:39

ik hoor het al, dit wordt een fotospecial :D ik ga mijn best doen. de foto's van vorig jaar heb ik per toeval terug gevonden. denk zelf eerlijk gezegd niet dat ze vooraan veel hoger op de hielen staat dan vorig jaar, aangezien ze toch bijna niet groeien. en er zit een "deuk" LV in de steile voet, maar ga proberen detailfoto's te maken (in hoeverre dat dat kan met een mobieltje...)
Maar ben al blij dat ze terug normaal loopt.

en bekap werk, er valt vooraan niets te bekappen buiten er met de vijl rond gaan zo weinig hoefgroei heeft ze. Had er gisteren nog een nieuwe smid bij voor z'n mening. en hij zou op dit moment niks veranderen, gewoon omdat er vooraan niks meer te corrigeren/ weg te kappen valt...

en wat bedoel je met verzakking? want dan waren de hoeven al verzakt voor ze bij mij kwam...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:04

petitparis schreef:
en bekap werk, er valt vooraan niets te bekappen buiten er met de vijl rond gaan zo weinig hoefgroei heeft ze.

Het herstel c.q. corrigeren van "foute" hoeven begint met knap bekapwerk. Begrijpen hoe zo'n min of meer misvorming ;-) -sorry- eventueel zou kunnen ontstaan.
Begrijpen hoe de hoef zich eventueel min of meer ontwikkelt c.q. groeit (toekomst kijken is eigenlijk natuurlijk onmogelijk... maar je kunt als smid vermoedens hebben en als je dan 4 weken later terugkomt om de hoef opnieuw te doen worden vermoedens bevestigd danwel aangepast).
En ook hoeven waaraan nauwelijks iets aan groeit, zijn te corrigeren.
Van wat ik aan de vage foto's kan zien, herken ik wel bepaalde dingen (denk ik). Ik zou het wenselijk vinden -als het mijn paardje zou zijn- dat de hielen in eerste instantie eens aangepakt worden; het platte hoefje lijkt ondergeschoven hielen en het stijle voetje lijkt veels te hoog qua hielen.

En hoe(veel) van de hielen af, tja... dat kan je alleen ter plaatste beoordelen met de hoef dan daadwerkelijk in de eigen "klauwen".

Als ik eens tijd heb zal ik foto's maken van 1 van mijn paarden met ultiem dunne zooltjes ;-) Planning was het dier dit weekend te bekappen. Groeit ook nauwelijks die hoeven, maar ze komt wel iedere maand met haar hoefjes in mijn handen: correctie.
Ini-miniverschilleke tussen LV en RV en dat dient ook inimini te blijven.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:38

Even buiten de foto's om: sinds mijn vorige smid mijn paard zn voetjes verkeerd bekapte en hij daardoor kreupel werd ben ik me flink in hoeven gaan verdiepen.
Dit topic heeft daar enorm aan bijgedragen en ik kom dagelijks tot de conclusie dat er enorm veel paarden slecht op de voeten staan.
Leerwaarde van dit topic is voor mij dus hoog en ben erg blij met de kenners en geinteresseerden die hier telkens weer reageren!
Zal binnenkort weer eens foto's plaatsen van de hoeven van mijn paard, inmiddels 2x bekapt door de nieuwe smid waarover ik ontzettend tevreden ben!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:55

Gimli_ schreef:
Zal binnenkort weer eens foto's plaatsen van de hoeven van mijn paard, inmiddels 2x bekapt door de nieuwe smid waarover ik ontzettend tevreden ben!

Dat is fijn om te horen ;)

@Petitparis Kijk eens goed naar de verzenen in deze foto, vooral de linker voet:
Afbeelding

Kijk nu eens naar deze:
Afbeelding

Zie je wat er gebeurt is? De verzenen waren redelijk recht als is op de eerste foto al een knik te zien.
Op de 2de foto zijn ze ondergeschoven.... Hoe zou dit nu komen? persoonlijk denk ik verkeerd bekappen/beslaan.

Daarnaast is het ijzer zeker te klein, dit zou voor 1 wedstrijd niet erg zijn maar dit paard loopt er zo te horen langer op.

Cathh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:05

Ik ga seffes ook foto's maken van de hoeven van het paard wat ik rijd. Ik ben er eigenlijk niet zo tevreden over. Hij heeft enkel ijzers vanvoor. Hij heeft vanvoor 2 verschillende voetjes (de ene groter dan de andere). Het ene voetje RV is een steiler voetje (mss zelfs blokvoetje?), ook de wand van die hoef is duidelijk minder dik en gevoeliger.

2 weken geleden had hij zijn ijzer afgetrapt. Hij moest dus maar 1 dag zonder ijzers lopen en de hoefsmid kwam al. Maar nu was die hoef zodanig beginnen omplooien dat hij dus terug een pak kleiner geworden is. (voor dit voorval was het verschil in grootte van hoef niet zo heftig, je zag een klein verschil maar meer niet) Nu zie je het dus echt wel duidelijk. De hoef was dus eigenlijk heel kort geworden waardoor hij wat gevoelig liep, maar eenmaal het ijzer eronder ging het beter.
Nu loopt hij sindsdien ook wat licht onregelmatig. Ontstekingsremmer gekregen maar vlg mij en mijn vader doet hij het nog. (dinsdag komt de DA terug om te controleren)
Nu heeft hij gisteren wéér zijn ijzer afgetrapt... Dit keer in de gang van de stal en terwijl de hoefsmid pas 2 weken was geweest..
Ik vraag me eigenlijk af wat jullie hiervan denken. Ik plaats straks foto's.
Ik zou liever de grotere voet kleiner zien..

Cathh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:23

Hier de foto's:
Afbeelding
LV (en een beetje RV)

Afbeelding
RV

Afbeelding

Afbeelding

Oja, ik heb wel geluk dat zijn hoeven snel groeien.. :)

shalalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:41

Het is vooral slordig afgewerkt, nagels steken nogal uit en hoefwand is niet recht afgevijlt.

Ik mist ook overigens opzet, granituur en LV is het toon iets te lang gelaten.

dit werk is naar mjn mening geen vakmanschap.

Cathh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:47

De hoeven zijn 2 weken geleden gekapt geweest. LV vind ik ook te lang. Wat bedoel je met nagels steken uit?
RV is het ijzertje er recenter terug ondergezet. Helaas kon ik er niet bij zijn toen smid er was, ik hoopte dat hij LV ook ging doen..
Dan komt hij nog maar eens terug.
Niet recht afgevijld, heb je het dan op de foto van RV waar je naast het lipje wat dingen ziet? Hier is nl een stukje hoef weg.

shalalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:55

Bij RV zie je de nietjes van het nagel (spijker) boven het wand uitsteken, daardoor wordt kans het aftrappen van ijzer vergroot.
Want het nietjes van het nagel hoort in het wand te zitten zodat je niet meer kan voelen met je vingers en het ijzer blijft dan ook goed zitten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:21

Voordat een paard voor de eerste keer wordt beslagen is er bijna nooit sprake van gevoelige hoeven. Dat komt pas later, wanneer de hoeven door de hoefijzers verzwakt zijn geraakt.

Dit las ik bij paardnatuurlijk, maar wat als je paard altijd gevoelige voeten heeft? Ik wil haar niet op ijzers, en daarom heb ik voor haar hoefschoenen. Ze was gevoelig voor ze op ijzers kwam, losse steentjes zijn mega pijnlijk, en nu 2 jaar verder (meer denk ik) op blote voeten is dat niet anders. Naar mijn idee bekappen we op de 'juiste' manier, maar haar gevoeligheid zal altijd blijven waarschijnlijk. Neem ik iig aan...

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:03

hoe is de huisvesting?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:07

zomers; dag en nacht op het land met een klein verhard stukje waar ze voer krijgen.
swinters; helaas veel op stal, met vries paar uurtjes het land op, en probeer ze zo lang mogelijk in de bak te laten

Ik rij veel met haar buiten, ik probeer het af te wisselen ook zonder hoefschoenen. Stappen eigenlijk wel dagelijks over het asfalt (uitstappen) zonder schoenen. Dat gaat wel goed, maar die stomme losse steentjes of bv harde dingetjes in het ruiterpad zand zijn niet echt confortable voor haar.