FaberSmid schreef:scoxxx schreef:Da is dan toch weer om te janken he. Nu ja niet die bloten voeten natuurlijk.... maar wel die smid die "jank-werk" levert.
Btw... ik ken ze wel overigens FS, de smeden die met een max aan paarden-beslaan-per-dag werken. Ik geloof 4 (of 5?) max en deze smeden vragen ergenst rond de €200,-- geloof ik voor vierkant zonder toetelegein.
En een hoop klanten ook nog... die smeden zijn zo goed. Maar ja wel een rijke(re) clientèle natuurlijk, dat dan weer wel.... en ook wat duurdere paarden. En hen heb ik overigens nog nooit naar een oplossing zien grijpen a la de "aftrappers-op-korte-takken".
Scoxxx een grens van aanname bij opleiding en smederij, hoefsmeden nemen teveel aan en beloven teveel door tekort aan hoefsmeden en teveel klanten. Dat maakt het niet gemakkelijk, kan u een paard zijn hoefverzorging weigeren?
In Duitsland is het een luxe op de stoeterij met interne kliniek en smederij, 10 hoefsmeden en dan nog iedere hoefsmid 1 tot 3 hoefsmidleerlingen die nog in opleiding zijn of beginnende hoefsmid.
In usa werkt dat weer geheel anders, vanaf een dag kan men hier al als bekapper en hoefsmid aan de slag. Na een keer voor doen en uitleggen, zijn sommige net dolle honden die als bekapper en hoefsmid op hol slaan. Het geduldig toekijken, vragen leren en afwachten is er dan niet meer bij. Maar daar komen die ook van terug, willen maar al te graag hoefsmeden hebben die het nieveau omhoog doen brengen en de invloeden van europa brengen. Als hoefsmid zijnde in die situatie, wordt men speciaal behandeld niks tekort komen en respectvol. De leerlingen zijn ook leergierig en willen graag leren, weten ook dat die gewild zijn. Niet vergetende dat de dressuur en springpaarden hier steeds meer doen worden, afhankelijk van staat.
Wat trouwens ook een luxe is, dat men het been doet opnemen bijvoorbeeld. Dus sommige mensen zijn dan de bok.