[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

enniee

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:10

Het gaat wel goed met de paarden van iedereen!! :D

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:31

Netjes zeg allemaal, gaat echt super bij de meeste zo te horen (bij mij ook!)

@Ennie, je kan ook vragen of hij de ijzers wat meer afrond aan de voorkant zeg maar, dan kunnen ze beter afrollen, bij ons heeft dat goed geholpen, hij heeft ook binnendoor gestaan, dat werkte opzich ook wel goed :)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:29

enniee schreef:
Oke, ik zal mijn hoefsmid er eens naar vragen, wil graag het beste voor m'n pony.

maar binnendoor staan , dan staat ze dus meer op de binnenkant van de hoef? of begrijp ik dit nu weer verkeerd? :+

Ja, dat wel maar het is maar heel gering hoor: je moet het niet voorstellen als cm's verschil. Ook heeft ze wat afgeronde voorkant, zodat ze wat beter kan afrollen (zoals TigeBD zegt). Het is een combinatie van die 2, die voor Kiek heel goed werkt. Of dat voor andere paarden/pony's ook zo werkt weet ik niet, al moet ik zeggen dat ik wel vaker gehoord hebt dat ze daarna weer prima lopen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:15

enniee schreef:
Oke, ik zal mijn hoefsmid er eens naar vragen, wil graag het beste voor m'n pony.

maar binnendoor staan , dan staat ze dus meer op de binnenkant van de hoef? of begrijp ik dit nu weer verkeerd? :+

Vraag even aan je dierenarts of de hoefstand veranderd moet worden of dat deze goed is.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:27

Mijn ervaring is dat je dat juist beter niét aan de DA kunt vragen, maar aan je eigen hoefsmid (mits je er een hebt die je kent en die kundig is). Die zien dit echt veel vaker dan een DA en weten - is mijn ervaring - veel meer van hoeven en correcties in stand dan menig DA. Die van mij hoefde ik niets uit te leggen, die wist meteen wat de bedoeling was.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:12

DAt ligt er dan aan per DA denk ik. Die van mij heeft tot nu toe nog steeds zinnige dingen gezegd daarover. Tevens heb ik de stand van splash niet hoeven veranderen tot dusver en ze loopt er super mee weg.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:20

Hey hey,

Dit topic staat nog steeds tussen mijn 'eigen berichten' en af en toe steek ik eens m'n hoofd om de deur :')

Mijn paardje heeft inmiddels officieel spat in sprong, en artrose in knie en misschien ook de heup. Ik had het advies meegekregen om twee maanden glucosamine te geven en dan zou het weer goed gaan zonder glucosamine te geven.
Alleen zitten die twee maanden er nu op, heeft hij misschien een kleine verbetering doorgemaakt, de kuur is voorbij en eigenlijk ben ik niet onder de indruk. Sterker nog, nou loopt hij weer slechter, zelfs in de wei.

Dit gaat al sinds vorig jaar augustus een beetje sukkelend verder, en word het steeds een beetje erger; het is niet de artrose die gegeven moment ophoud met erger worden heb ik het vermoeden.
Weet iemand hier hoe lang het écht duurt voordat die glucosamine wat doet? Kan dat binnen twee maanden werken of zijn we weer een half jaar verder voordat het zou moeten werken? (met het risico dat hij nóg een half jaar verder strompelt?)
Hij is ook zo'n figurant die vooral niet laat zien dat hij erger last van heeft totdat het echt erg word, en dat hij zo loopt is voor mij eigenlijk al best eng.

Hebben jullie daar ervaring mee?

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:51

Glucosamine is toch een supplement?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:44

Ik ben nog een foto van mij vorige les, die ik er gaaf vind :)
Afbeelding

Roanne, meestal zeggen ze dat je rond 2 maanden verschil moet zien bij glucosamine.
Maar het werkt niet altijd bij elk paard.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:08

Het wisseld een beetje per paard. Ik gaf mijn paard eerst glucosamine en dat werkte niet. Nu geef ik gelatinaat en doet prima zijn werk. De artrose speelt zelfs in de winter niet meer op. Maar nu is het wel zo dat je dat spul moet blijen geven om het resultaat vast te houden. Als kuur heb ik nog nooit gehoord dat het blijft werken.

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:24

Leuke foto Zamero!
Volgens mij da waren supplementen niet echt nuttig Roane, misschien even je da bellen wat die ervan zegt?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:27

Leukef foto Zamero!! :D
over glucosamine weet ik niks.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:11

Roane, hoe ernstig is de spat?

Bij mijn paard heeft de DA ernstige spat en botwoekering geconstateerd. Ik kon nog Tildren en inspuiten proberen, en dan zou ze misschien pijnvrij worden, maar ze nooit meer wedstrijden kunnen lopen.
Dus een zeer ernstige situatie. Ik heb helaas afscheid genomen van mijn paard (8jaar).

Ik denk dat je je goed moet laten adviseren door de DA.

edit: twee weken voor de diagnose heb ik nog twee m-proeven gereden. Ze had al langere tijd last van opstartproblemen, maar daarna liep ze goed (waarschijnlijk door de pijn heen).

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:01

Hoi......ik kan me (jammer genoeg) hier ook melden.
Mijn lieve Merrie heeft ook spat.8 jaar.
Op de foto minimaal maar in de praktijk zakt ze gewoon door hèt been heen.Ze is afgelopen maandag ingespoten en staat nu op box-rust.
Baal als een stekker :(

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:11

Hoi victory helaas welkom, om welke reden heeft je paard boxrust want beweging is juist goed voor ze.

Met Splash ging het de afgelopen dagen even wat minder (nee niks met haar benen) maar ze kreeg ineens verhoging en bleef maar flemen (bij haar uiting pijn/ ongemak) en at niks meer. Na 2 dagen gin het beter. de verhoging was net niet hoog genoeg om de DA te bellen, darmgeluiden klonken iets minder maar wel aanwezig en had wat bleek tandvlees maar na wat lichte beweging (onbelast) zag dat er iets bet uit. Nu rent ze weer door de wei en loopt te brullen.Wat het nu geweest was geen idee?

Amelieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:13

Even puur informatief :
Als een paard spat heeft wordt een spatbeslag geadviseerd
Als een paard hoefkatrol heeft wordt geen beslag geadviseerd

Dus wat moet je dan doen als je paard beide heeft ?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:19

Amelieke schreef:
Even puur informatief :

hoeft niet. mijn paard heeft geen spatbeslag en ken paarden met HKO die geen aangeast beslag hebben.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:02

PBA,dat was op advies van de DA....omdat ze ingespoten is?
Ik mag nu 11 dagen een kwartiertje stappen per dag.

Amelieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:45

PBA_ schreef:
Amelieke schreef:
Even puur informatief :

hoeft niet. mijn paard heeft geen spatbeslag en ken paarden met HKO die geen aangeast beslag hebben.

dus gewoon geen beslag en dan een behandeling met die spatversnellers?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:49

Ik bedoel er mee te zeggen dat het niet altijd hoeft. kan per dier veschillen maar in mijn geval nit nodig. Zij heeft een tildren infuus gehad en ik had haar notabene voor het eerst net van haar ijzers gehaald

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:41

Victory2000 welkom hier, wat erg zeg.
Maar hopen dat het snel wat beter gaat met je paarden :)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:46

Welkom (jammer genoeg) Victory 2000!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:47

Amelieke schreef:
Even puur informatief :

mijn pony heeft ook beide, heb voor spat geen beslag en voor hko wel, dit haal ik er binnenkort weer af omdat het niet meer nodig is nu ik op de manier van Adb rijd. Het gaat nu stukken beter met dr, ze loopt heerlijk ontspannen, voorwaarts.. Nog nooit zo heerlijk op haar gereden.. Voor mij niet anders meer *D

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:54

Dank jullie wel voor het welkom :D
enniee,daar was ik ook naar aan het kijken.Ben er alleen nog niet achter wààrom het bij zijn methode goed gaat.Is het gewoon de klassieke manier of is het toch klassiek+???
Anderen nog meer ervaring met een bepaalde manier van rijden waardoor een spat paardje aan de loop bleef??

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:16

Aller belangrijkste is toch altijd het goed rechtrichten ;)