[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:22

mooie site isapaardje@!!!ik zal mijn verhaal ook eens opschrijven!!!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:08

Het succes verhaal van Image met haar gekantelde hoefbeen en hoefbevangenheid staat met foto's op haar website:
http://home.tiscali.nl/janoukenimage/NIEUWS.html

Ik word niet gehinderd door enige vorm van medische kennis Haha! het is echt mijn verhaal zoals ik het heb ervaren.

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:46

ok, ik heb niet heel het topic gelezen (132p's :-p), maar ik wil hier toch even mijn verhaal zetten

Ik heb nu 2 maanden mijn fjord en gisteren heb ik gemerkt dat hij heel moeilijk (stijf liep, op het randje van kreupel), ik heb hem direct afgezadeld en gekeken wat er scheelde, hij was lusteloos, liep heel voorzichtig, zetten geen pas teveel en stond met zijn achterhand ver onder zijn lichaam -> bevangen volgens mij

ik heb de DA gebeld en zij bevestigde mijn vermoeden, ik moest hem van de wei halen en geen kracthvoer meer geven, eens het beter is, mag ik dit terug opbouwen, maar wel minder van beide (vooral wei dan, ik ga hem dan ook vanaf volgende week op een wei zetten met minder gras).

Ik heb hem vandaag even ad longe genomen en links en rechts laten draven, hij liep normaal, was nog niet echt 100% in orde, maar toch zeker 90, het was een wereld verschil met gisteren, hij was weer vrolijk, liep rond (uit zichzelf) en leek nergens last van te hebben.

Ik ben dus van plan hem tot maandag van de wei te houden en hem vanaf dan op een armere wei te zetten. Ik mag hem voorlopig van de DA geen krachtvoer geven, dat krijgt hij dus ook voorlopig niet tot wanneer moet ik nog zien, dat zal ik nog met de DA bespreken. Ik ga hem geen volledige rust geven, maar het werk wel minderen (wandelen in stap en longeren. Ik wil hem zeker niet overbelasten, maar stilstaan is dacht ik slechter in deze situatie).

wat denken jullie van dit verhaal en wat hadden jullie gedaan of zouden jullie nog doen?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:59

Spaqunel: ik denk dat je iets te voortvarend bent. Als je fjord hoefbevangen is, dan zou ik hem volgende week nog niet op de wei zetten. En hoefbevangenheid kan o.a. komen door fructaan in gras (een in wateroplosbare suikermolecuul) die in kort gras meer zit dan in hoog gras. Niet dat hoog gras veel beter is want daar krijgen ze dus per hap meer van binnen en dan worden ze te dik met alle gevolgen van dien.
Verder zou ik hem nog niet longeren.

Isapaardje: hartstikke mooi, duidelijk en overzichtelijk! Mijn complimenten.
Je moet me nog even vertellen hoe ik Indiana's verhaal het beste kan aanleveren. Ik heb ook nog rontgenfoto's (op gewoon papier) van de hoeven zomer 2005, maar hoe krijg ik die bij jou?
(je weet het, ik ben een nono op computergebied).
Oh ja, ik kan de linken naar Isabella's en Image's verhalen niet krijgen.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:07

@Mysa: dank voor het vertaalaanbod. Zal het in gedachte houden.

Verder zit ik wat te twijfelen cq te dubben over wat mijn doel is met het stukje website.

Ik wil niet de zoveelste site over bevangenheid opstellen, want er zijn er al genoeg.
Daarom wil ik wat sites zoeken die naar mijn idee goede informatie geven en daar naar verwijzen.
Daar staan vaak al genoeg reguliere behandelmethoden in.

Ik heb zelf in mijn wanhoop eigenlijk wel naar de alternatieve manier gegrepen en heb er in mijn ogen wel resultaat mee gehad. Maar dat schrijf ik liever op als "ervarings/praktijk" verhaal en niet als een echte behandelmethode voor een hoefbevangen paard.
Ik heb die fout eens gemaakt met de hoevensite van Isabella. Daar had ik op staan dat bevangenheid te genezen was met natuurlijk bekappen en hoefschoenen. Achteraf gezien bleek dat niet waar. Het is slechts een onderdeel van het hele proces. Maar genezen was ze niet, want ze kreeg het toch keer op keer terug. Ook kreeg ik vragen van mensen die via google op mijn site terecht kwamen en dan dachten dat ik aandelen had in natuurlijk bekappen of zoiets haha ... was niet handig achteraf gezien. Heb die hele site dan ook vanaf dat moment drastisch op de schop gegooid.

Liefst heb ik dus alleen maar een verzameling linken. Zoals dat stukje dat Janouk net doorgeeft. Prachtig. Scheelt mij ruimte op mijn provider en ze kan zelf haar eigen teksten bij houden, aanvullen, wijzigen. Ik hoef alleen een link te plaatsen.

Over EMS kan ik te weinig vinden om alleen een link te plaatsen.
Van de voeders kan ik weer wel linken zetten.

Enz.

Naar de indeling wil ik wel kijken. Die zal nog wel een paar keer op de schop gaan (Mij kennende) Haha! keer.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:09

romeorowan schreef:
Oh ja, ik kan de linken naar Isabella's en Image's verhalen niet krijgen.

Klopt, die zijn er ook nog niet. Die van Image ga ik zo meteen wel even toevoegen als directe link naar de site die Janouk net gaf.
Van Isabella verwijs ik zolang even naar de foto reportage op 'mijn album'.

De rest PB ik je even.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:43

Even een vraagje van mij tussendoor aan degene wiens paarden NIET meer in de acute fase zijn:

Hoe lopen jullie paarden op harde bodem?

Ik vraag dit omdat het hier een tijd geleden wel leek te gaan, maar tot mijn verbazing toch wel, loopt Isabella weer voorzichtig op de harde weg. Niet echt kreupel (in draf wel trouwens, ook met schoenen), maar ook niet echt lekker vlot.

Ik las hier wel eens dat sommigen hun paard niet eens over harde weg laten lopen, maar hoe zit het met de rest? Gaat dat wel goed? En met of zonder hoefbescherming?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:59

Euh, ik weet niet goed wat je bedoeld met Acute Fase.. (nogal blond)
Mijn pony ziet er op het eerste zicht beter uit maar durf haar niet meer mee te nemen de weg op, bang dat ze terug stokstijf blijft staan, dat was niet fijn..

Ze loopt ook zonder ijzers. Ik probeer het deze namiddag eens op het erf van de boer, maar daar liggen wel kleine steentjes, is geen asfalt.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:11

Isa, Nado is daar dus enorm wisselend in. Vorige zomer heeft hij nog zonder bescherming/ijzers op het asfalt voor de kar gedraafd (en nam daarin zelf een enorm hoog tempo), en op dit moment loopt hij voorzichtig. Wat bij hem vooral zo is dat in de draai, er veel druk komt op een klein deel van de lamellen, waardoor dat pijnlijk is. Vandaar nu ook die silliconen om de druk over de hele hoef te verdelen. (jaja, je leert nog eens wat op zo'n kliniek Haha! ). Ze konden daar alleen niet verklaren waarom het soms wel super en soms verrot ging. Dat hoorde bij het chronische proces dat het wisselend is, en moeilijk om oorzaken te noemen voor specifieke slechte periodes.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:14

van Tyra weet ik dus niet of ze nu wel of niet acuut is. Maar ze loopt belabberd op het harde. Op het zand iets minder belabberd. Nado, zie jij al verbetering met die siliconen?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:20

Ik ben een van diegene die Image niet op de hard grond laat lopen. Het zand in het gangpad van de stal is wel weg, maar verder ligt overal waar Image over heen moet: zand.
Vorige week bij de controle door Van Nassau heeft ze voor het eerst weer op de harde grond gestapt en gedraafd. Dat ging boven verwachting, al rolt ze op de harde grond haar probleem hoef nog niet goed af. (waarschijnlijk is daar het hoefbeen toch nog teveel voor gekanteld) In de bak rolt ze wel goed af.
Image is dressuurpaard en voor ons geen noodzaak om over de harde grond te lopen. Met Janouk is dat anders, daar mennen wij mee en die draaft wel over de harde weg, maar dat is geen hoefbevangen patient gelukkig.
@isapaardje: jij ment en dan is over de weg natuurlijk onvermijdelijk.

Ik merk nog wel als Image enige tijd gelegen heeft en opstaat, dat ze heel pijnlijk is: alsof haar voet slaapt dan. Dat lijkt me ook wel verklaarbaar, omdat de doorbloeding in de hoef toch slechter is. Maar na een paar passen loopt ze dan weer redelijk en na een paar minuten loopt ze gewoon goed.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:42

Myr, Nado staat de eerste 14 dagen nog op een halve dosis metacam, dus verschil dat ik nu zou zien, weet ik niet waardoor dat komt.

Ik kreeg van de dierenarts op de kliniek om eens te informeren naar dit voer: http://www.sanequi.nl/index.php?id=4
Omdat er helaas geen samenstelling op de site staat heb ik gebeld. Degene die het voer ontwikkeld heeft is zelf dierenarts en zal voor mij een vergelijking gaan maken tussen de samenstelling van de Safe &Sound en haar voer. Dit zal ze op de mail zetten. Ik hoop dat ik gewoon een samenstellingslijst toegestuurd ga krijgen. Maar, ik hou jullie op de hoogte, het klinkt mij in ieder geval interessant.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:42

Isapaardje: voor zover ik het kan bekijken heeft Indiana geen problemen met harde ondergrond. Ik heb voor de stallen betonklinkers. Als ik ze op stal haal dan gooi ik de draadjes los en laat ze over de stenen lopen. Soms (als ze menen dat ze honger hebben) lopen ze in volle vaart over de stenen. Indiana ook.
Verder heb ik nog niet tijdens een buitenrit over de weg hoeven draven, maar ik verwacht daar eigenlijk geen problemen bij.

Indiana is een week na de bevalling al weer volop in training en dan niet door mij, maar door die kleine crimineel die ze gekregen heeft. Wat kan die z'n moeder treiteren zeg. Sta je als volwassen paard 2 uur per dag in het land, nou dan wil je toch maar 1 ding en dat is eten. Nou vergeet het maar. Dan steigert Utah weer op haar hoofd, dan bijt hij weer in haar oren, dan rent hij weer weg en moet zij er weer achter aan.
In de paddock piest hij op haar hooi. Loopt naar de andere paarden, wat Indiana nog helemaal niet vertrouwd, dus moet ze er weer achteraan.
Hij wordt vreselijk brutaal maar wel geweldig leuk.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:13

Hihi, arme Indiana! Maar ze krijgt wel mooi haar beweging zo Haha!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:32

Ik ben al weken niet meer met de pony's op straat geweest, maar de wei is nu echt super hard. Op het moment loopt Aurora als een kieviet Lachen Af en toe een pasje korter in draf, maar verder niks aan te zien. Misschien ga ik aankomend weekend wel weer een eindje wandelen met ze, wel met schoenen aan dan.

Wat een grapjas die Utah, arme Indiana.
Dat voer ziet er best interessant uit Nado, hopelijk is het zo goed als ze beloven.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:06

Nado schreef:
Myr, Nado staat de eerste 14 dagen nog op een halve dosis metacam, dus verschil dat ik nu zou zien, weet ik niet waardoor dat komt.

Ik kreeg van de dierenarts op de kliniek om eens te informeren naar dit voer: http://www.sanequi.nl/index.php?id=4
Omdat er helaas geen samenstelling op de site staat heb ik gebeld. Degene die het voer ontwikkeld heeft is zelf dierenarts en zal voor mij een vergelijking gaan maken tussen de samenstelling van de Safe &Sound en haar voer. Dit zal ze op de mail zetten. Ik hoop dat ik gewoon een samenstellingslijst toegestuurd ga krijgen. Maar, ik hou jullie op de hoogte, het klinkt mij in ieder geval interessant.

Ik heb toen Image net hoefbevangen was ook Sanequi gehad voor haar van de VA. Ze vond het in ieder geval goed te eten. In de acute fase mocht ik haar niets anders geven dan hooi en dat Sanequi gebruikte ik als ik de andere pony voerde, om geen voernijd te krijgen. Ik heb maar 1 zak opgevoerd, maar daar zeker 3 maanden mee gedaan. Daarna heb ik Safe & Sound gehad. Inmiddels staat Image nu weer op onderhoudsbrok.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:54

Ik heb waarschijnlijk toch hetzelfde dan als Nado. Een tijd geleden ging het super goed over de harde weg. Zelfs over een grindpad liep ze zonder problemen.
Sinds een paar dagen merk ik dat ze niet lekker vlot doorstapt. Gewoon alsof ze geen zin heeft. Hoefschoenen brengen enige verbetering, maar niet echt veel. Gaan stappen in de berm (gras) geeft duidelijk verbetering. Alleen is dat voor de kar geen optie.

Vanochtend met haar gaan mennen. Op ons gemak over het asfalt (wel met schoenen) naar het bos. Daar ging ze eerst volop lopen en draven, maar na een tijdje ook niet meer. Naar mijn idee liep ze niet zuiver, echter de man die achter me reed zag er niet veel bijzonders aan. Op de terugweg liep ze wel goed in draf, zeker het laatste stuk. Op de weg echter weer niet.
Pfff, wordt er soms zo moe van. Ben als eerste bang dat het een beginnende bevangenheid gaat worden (tenslotte krijgt ze toch ondanks haar schrale wei behoorlijk wat porties gras extra bijgevoerd zo rondom huis of ergens in het bos e.d.). Maar ten tweede vraag ik me af of het niet toch een overblijfsel is van haar vele malen "bevangen zijn" en ze dit wisselende dus altijd zal houden ...

Verder is ze zeker niet ziek. Op de wei (die toch ook behoorlijk hard is omdat er weinig gras staat), rent ze goed rond als ze zin heeft. Ze kan na een rolpartij zomaar ineens in volle draf wegspurten (zonder uitschudden vaak). Maar "iets" is er niet in orde, anders zou ze ze toch gewoon altijd goed blijven lopen over harde bodem??. Het kan de hoefkraakbeenverbening zijn, maar daar is niet veel over te vinden op internet, behalve dat het vrijwel nooit voor kreupelheid zorgt Bloos .. schieten we dus niet veel mee op haha.

Utah houdt zijn moeder zo te lezen wel lekker bezig. Mooi; blijft Indiana ook gezond door al zal ze haar zoon wel eens onder het gras willen schoffelen haha.

Fijn dat Aurora weer goed loopt. Was ook lange tijd een zorgenkindje Haha!

Ik heb mijn website toch nav wat Mysa gister schreef, wel degelijk helemaal op de schop gegooid. Denk dat hij nu niet alleen overzichtelijker, maar ook completer is.
Er moet nog heel, heel veel op, maar dit is echt het eerste begin.

Er staan al wel wat interesssante linken op naar artikelen. De rest hoop ik van jullie te krijgen, want anders ben ik veel tijd kwijt met het zoeken ernaar.

Ook verhalen van jullie paarden (Kymalin, Romeorowan, Victory-Boy, Nado, Mysa, Geerke, Gemske, wie vergeet ik nu nog?) zou ik graag te zijner tijd (als je wilt uiteraard) willen ontvangen.

En nog steeds ... op en aanmerkingen welkom.

Ga nu mijn tuig poetsen, want dat is net wel erg smerig geworden door stof en huidvet.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:58

Oh ja. Op het forum van paardnatuurlijk heb ik nog altijd geen antwoord gekregen op de getallen. Ik heb nog een keer gevraagd of er dan niemand is dit het weet Bloos

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:38

Mijn paard heeft na de acute fase, nooit meer gevoelig gelopen op harde bodem. Maar ze heeft natuurlijk wel ijzers onder, eerst met zooltjes en siliconen, sinds een half jaar alleen nog maar draverijzers, dus niet helemaal vergelijkbaar met Isabella.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:23

Isabella heeft dit trouwens altijd gehad, dat wisselende. Niet dus alleen na de laatste bevangenheid. Het kwam meestal aan het licht van de overgang van hoefijzers naar blote voeten (in de herfst) en dan was het vaak wel logisch. Seizoen op ijzers gestaan, dus logisch dat ze gevoelig was, zeker op harde weg. Dan ging het in de winter een periode goed, in het voorjaar weer minder en ging ze weer op ijzers voor het komende menseizoen. Dan liep ze goed, tot het weer herfst werd en de ijzers eraf gingen. Echter voorjaar 2003 stond ze al op ijzers (hele winter toen erop gehad) en toen kreeg ze het ook. Het gevoelig lopen en wat hinken. Daarmee begon mijn twijfel of het dus wel wat met blote voeten/hoefijzers te maken had.

Het hinken een bocht om is ze blijven toen, vanaf 2003 dus zo ongeveer. Toen kon een DA al niets vinden en ook nu krijg ik diverse verhalen te horen wat het kan zijn. Op de laatste foto's was niets afwijkends te zien in de ondervoet.

Dus tja .... het zal er wel bijhoren ? Misschien staat het ook echt geheel los van haar bevangenheid.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:30

Super initiatief Isapaardje OK dan!

Isapaardje schreef:
Even een vraagje van mij tussendoor aan degene wiens paarden NIET meer in de acute fase zijn:

Hoe lopen jullie paarden op harde bodem?

Ik vraag dit omdat het hier een tijd geleden wel leek te gaan, maar tot mijn verbazing toch wel, loopt Isabella weer voorzichtig op de harde weg. Niet echt kreupel (in draf wel trouwens, ook met schoenen), maar ook niet echt lekker vlot.

Ik las hier wel eens dat sommigen hun paard niet eens over harde weg laten lopen, maar hoe zit het met de rest? Gaat dat wel goed? En met of zonder hoefbescherming?

Wessel loopt nu weer helemaal regelmatig over de harde weg, zowel in stap als draf. Hij is sinds januari dit jaar weer vol op aan het werk en heeft nooit meer een gevoelige pas gezet. Hij heeft gewoon blote voeten, die ik wel regelmatig vijl. Ik heb het idee dat hij wat moeilijker gaat lopen als de tenen te lang worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:05

Spaqunel schreef:
Ik ben dus van plan hem tot maandag van de wei te houden en hem vanaf dan op een armere wei te zetten. Ik mag hem voorlopig van de DA geen krachtvoer geven, dat krijgt hij dus ook voorlopig niet tot wanneer moet ik nog zien, dat zal ik nog met de DA bespreken. Ik ga hem geen volledige rust geven, maar het werk wel minderen (wandelen in stap en longeren. Ik wil hem zeker niet overbelasten, maar stilstaan is dacht ik slechter in deze situatie).

Als hij echt hoefbevangen is dan zou ik absoluut niet longeren. Het zou niet eens in me op komen om hem weer in de wei te zetten, en al helemaal niet zo snel. Ook al oogt hij niet ernstig bevangen, in het lijf is waarschijnlijk nog van alles mis. Hoefbevangenheid is iets waarbij je veel geduld moet hebben. Wat ik zou doen.....van de wei houden, geen krachtvoer, alleen hooi geven. Verder veel geduld hebben, de hoeven in de gaten houden (krijgen waarschijnlijk een groeispurt), het dier voorlopig met rust laten, zoveel laten bewegen als hij zelf aangeeft. Niet overbelasten!!
En lees je in in de materie.
Succes!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:00

even een vraagje, kan het zo snel nergen vinden.

ben opzoek naar een leverancier van ik het voer safe & sound kan vinden. woon in Heerhugowaard (noord-holland)
Ben al een tijdje een het google maar vind alleen maar levernaciers in belgie enz.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 00:13

Even uit m'n hoofd: René Wielens in Haaksbergen. Stuurt op, volgens mij. Gebruik het zelf niet, dus even googelen of miss. maar even wachten tot dit geverifieerd is door één van de anderen?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 06:21

claubrink schreef:
even een vraagje, kan het zo snel nergen vinden.

ben opzoek naar een leverancier van ik het voer safe & sound kan vinden. woon in Heerhugowaard (noord-holland)
Ben al een tijdje een het google maar vind alleen maar levernaciers in belgie enz.

Van Schie Ruitersport in Zwaanshoek. www.vanschieruitersport.nl
Zwaanshoek ligt in de Haarlemmermeer, vlakbij Haarlem. Daar heb ik ook mijn Safe & Sound gehaald.