Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roxxiejj

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:51

In mijn ervaring: gedoemt om terug te vallen. Merrie had het na de eerste peesblessure ook, die heeft aan dat been nog 3 keer een peesblessure gehad...

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 11:30

ChocoBesnier schreef:
Wel zei de da dat er redelijk wat bindweefsel was gevormd,.. Dus hier maak ik me wel zorgen om.
Zijn er nog met redelijk wat bindweefsel die wel succesvol aan het werk zijn? Of is het gedoemt om te hervallen?

Die van mij heeft ook redelijk wat bindweefsel. Zijn nu toch al wel vanaf november weer wat aan het oppakken. En momenteel rijden we weer serieus, wijken, galopswissels en dergelijke. Gaat tot nu toe prima. Wel rijd ik minimaal 1x per week nog met haar buiten over het asfalt. :)

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:24

Mijn paard heeft redelijk wat bindweefsel,
hij is nu 1 jaar in het werk maar ik blijf wel erg voorzichtig, altijd goed koelen, ice vibe's erop enz...
Af en toe spring ik

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:33

Nou de mijne liet me gisteren ontzettend schrikken! Hij heeft al sinds twee maanden zijn blessure aan de tussenpees terug. Ik heb vrij snel besloten dat het goed is zo en dat paard weidemaatje is en als het kan met mij stapritjes gaat maken. Draven onder de man, of echt trainen, dat hoeft nooit meer.
Gisteren liep hij kreupel in de stap. Hij wilde ook niet graag lopen. Ik heb tranen met tuiten gehuild en vanmorgen met lood in mijn schoenen de DA gebeld. Als het inderdaad de pees bleek die zo opspeelde, dan zou ik hem laten inslapen. Ik wil hem dat leed niet aandoen. ;( De hele nacht niet van kunnen slapen, maar toch, mijn besluit stond (en staat) vast. Ik was er ook zeker van dat de DA heel slecht nieuws zou hebben.

En wat denken jullie? Vandaag eigenlijk niets aan te zien in de stap (alleen als je erg goed keek) en in de draf vond de DA het ook niet dramatisch. Het linkerbeen was heel erg verbeterd in vergelijking met de vorige keer. Het rechterbeen was nog hetzelfde. Hij adviseert speciaal beslag, toch uit de kudde halen (kudde ruinen die stoeien) en kijken of we hem op een andere manier rustig kunnen houden in de wei. Daarbij nog een twee maanden zo doorstappen. Hij ziet het helemaal niet somber in en denkt echt dat hij nog beter gaat worden. Het gaat alleen lang duren en een sportpaard gaat het niet meer zijn. Dat hoeft ook niet meer gelukkig. :)

Wat het gisteren geweest was kan de DA ook niet zeggen. Mocht hij nog een keer zo kreupel lopen, dan wil de DA meteen langskomen om te kijken. Hij kent het niet als symptoom bij de blessure die mijn paard heeft.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:44

Wat vervelend, gelukkig viel het mee! En ook fijn dat de DA de toekomst positief tegemoet kijkt. Misschien had die zich verstapt of vast gelegen of iets.

Hier gisteren het been weer dik, na het rijden weer dun. En ze liep super, heel apart. Maandag wel voor het eerst in de buitenbak gereden (iets zwaardere bak) dus misschien dat er daarom wat vocht in het been zat.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:20

Kunnen jullie mij vertellen, wat er allemaal onderzocht moet worden voordat je weet of je paard een peesblessure heeft of niet?
Is enkel een peesscan voldoende of moet er veel meer onderzocht worden?

Even een simpele schets van mijn vage 'kreupelheid' bij mijn pony.
Vorig jaar juni hebben wij de Eper Paardenvierdaagse gereden en helemaal aan het eind met de intocht, heeft mijn pony zich verstapt gleed wat weg en moest zich herstellen om overeind te blijven. Gelijk hierna was ze al ietswat gevoelig en liep nét niet lekker. (kreupel was het niet te noemen)
De volgende dag was haar been duidelijk dik en warm, kreupel kon ik haar niet noemen maar toch vertrouwde ik het niet. Ze heeft twee weken veel buiten gelopen met regelmatig een rustig ritje en ik koelde haar been meerdere malen per dag.
Al gauw leek het beter te gaan en na twee weken pakte ik de training weer op. Echter komt het dikke warm been de laatste weken weer steeds vaker terug, zeker wanneer wij een wat zwaardere training hebben gehad.

Nog altijd lijkt mijn pony niet kreupel en is er aan het lopen niets te zien.
Het enige moment wanneer ik iets verschil zie... Is wanneer ik haar bijgezet gelongeerd heb en later vrij laat uitdraven. Wanneer zij dus van aanspanning in totale ontspanning vrij mag bewegen, dan zie ik haar heel licht wat onregelmatig lopen.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 16:02

Niet alle paarden die een peesblessure hebben lopen ook kreupel veel paarden zijn heel taai en laten niet snel zien dat ze pijn hebben.

Mijn paard heeft geen typische peesblessure maar volgens mij is de weg naar een diagnose wel het zelfde gegaan.
Ze beginnen altijd met een kreupelheidsonderzoek daar moet je paard rechtuit over het harde stappen en draven op de harde en zachte volte draven. Dan doen ze vaak nog een buigproef het been wordt dan op een bepaalde manier enkele seconden/minuten gebogen en moet daarna direct wegdraven
Daarna worden er zenuwen verdoofd als je paard kreupel loopt om te zien waar de pijn zit ze beginnen in de hoef en werken steeds hoger op tot dat het paard weer (redelijk) zuiver.
Vervolgens maken ze rontgen foto's als daar niets op te zien is een peesscan en evt. daarna worden er ook nog gewrichten verdoofd, denk aan hoef/sprong/kogel gewricht, bij mij is toen ook nog een slijmbeurs verdoofd.
Dat is volgens mij het hele ritueel als daar geen diagnose uit gemaakt kan worden willen ze soms nog een CT of MRI scan maken omdat dat duidelijk is dan een peesscan.

Ben ik iets vergeten?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 16:11

Wat vervelend Appollootje. Wat jij zegt kan best duiden op een peesblessure, het kan namelijk zo zijn dat als je er op zit je het paard met hand en been begeleid om regelmatig te lopen. :) En in totale vrijheid moet ze zelf op 4 benen lopen en dan kan de kreupelheid aan het licht komen.

Bij mij was er duidelijk het vermoeden van een peesblessure. Bij de kliniek moest ik 3x op en neer draven en ging ze in de pees knijpen. DA had longeerlijn wel bij zich, maar was bij mij niet nodig omdat ze overduidelijk op de pees reageerde. Verder werd ze toen gelijk gescand, en daar kwam inderdaad een peesblessure uit. Als je meteen aangeeft dat je als 1e een scan wilt, (om zo kosten te besparen) dan zullen ze hier heus rekening mee houden. Succes, hou je ons op de hoogte?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:21

Bij mij ook alleen even recht over harde draven enstappen foto ombreuk griffelbeentje uit te sluitendaarnagelijk scan gemaakt verdergeenonderzoek gehad

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:26

Ik zit inmiddels weer in drrrrraf!! *\o/*
En wat voor 1! <3
Afbeelding

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:34

Gefeliciteerd *\o/*

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:39

Wat fijn! En wat is ze slank gebleven, die van mij was echt tonnetje rond := Nu kun je eindelijk al je setjes weer op je eigen paard leggen haha!

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:41

Die van mij was ook heel dik, maar is heel ziek geweest van een virus. :(

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:42

Ah, balen! Nu er weer helemaal boven op? Ik hoop voor je dat je vanaf nu eindelijk van je paard kan gaan genieten, jij hebt al zoveel pech gehad :(:)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:44

Ja was al een tijdje terug.
Maar in die tijd is ze achterhand zo verzuurd dat ie nu echt moet!
Ik ga nu gewoon op me gevoel af en laat hem later wel weer nakijken door een DA. Dalijk moet ik er een salami van maken omdat ze achterhand stuk is..
En zeg eerlijk, daar is die te mooi voor :)) !

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:09

Haha, heel verstandig dat je naar je eigen gevoel luistert. Heb ik ook gedaan en we gaan als een trein. Vanaf het moment dat ik het heft in eigen handen had genomen ging ze met sprongen vooruit en was ze genezen. Als ik haar op rust had laten staan had het waarschijnlijk nooit helemaal genezen.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:22

N0a schreef:
Haha, heel verstandig dat je naar je eigen gevoel luistert. Heb ik ook gedaan en we gaan als een trein. Vanaf het moment dat ik het heft in eigen handen had genomen ging ze met sprongen vooruit en was ze genezen. Als ik haar op rust had laten staan had het waarschijnlijk nooit helemaal genezen.

Die van mij werd gewoon echt een kreng eersteklas.
Steeds bijten en willen vluchten aan de hand.
En ohz is ze gewoon kipkuikenmak. :))

[ITP] Mijn topper ohz, voor het eerst in 2013 in draf! *\o/*!

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:26

Wat een mooi paard heb je Michelle!
Fijn dat je eindelijk weer hebt gedraafd :D

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 10:02

Bedankt voor al jullie reacties!
Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte. Ik ga nog even hier thuis overleggen, maar ik wil eigenlijk zeer binnenkort wel even een bezoekje brengen aan de kliniek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:46

Michelle wat fijn dat je weer draaft!! Hopelijk gaat het nu de goede kant op.

Mijn paard verbaasd me toch nog steeds. Zijn been doet het zo top!
Gisteren weer op concours geweest. Weer gewonnen! Ben nu 6x weggeweest en 6 proeven gewonnen. Ben zo trots op hem!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:30

Ik heb hier al een tijdje niets meer laten weten. Was druk en het topic kwijt geraakt.

Fijn michelle dat je weten drafje hebt gemaakt! Ze ziet er goed uit!

Zo lekker nieuws Vonneke! Topper in de dop duidelijk!

Zal even mijn verhaal weer samenvatten!
Augustus 2012 heeft Toran zijn schieffel aangetikt en daaruit een irritatie aan zijn pees gekregen. Na 3 maanden stappen mocht ik langzaam aan opbouwen. Wat mijn laatste controle zou worden, was slecht nieuws. Doordat de Hoefsmit hem te kort en te snel smal gezet had, was er een andere plek op zijn pees iets geïrriteerd. Ik heb toen besloten hem bij een rusthuis te brengen waar hij overdag buiten staat en 's nachts op stal. Hij doet het er super en is tegen verwachting van de dierenarts in na 4 weken (half maart) buiten genezen verklaart. Ik mocht toen direct op gaan bouwen maar besloten hem toch daar te laten.

Zijn been is nu nog steeds super! Hij heeft nu wel energie over. Dus ga wrss eind april(rond de 25ste) hem oppakken. Ik heb dan 2,5 week vakantie dus kan dan rustig aan beginnen en zijn been beter in de gaten houden. Dus ook goed nieuws hier.
Hij was vorig weekend zelf ontsnapt en op de grote wei vol uit zijn dak gegaan. Heb zijn been direct gekoeld voor de zekerheid, maar had geen enkele reactie gegeven.
Hij staat normaal overdag in een paddock van 6 bij 10 en zodra de wei open gaat, krijgt hij 6 bij 10 aan wei erbij. Daar blijft hij iig tot en met eind juni staan.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:20

Soow zeg, zie dat ik er wel heelnlang uitgelegen heb hier...
Jammer genoeg vele mensen erbij gekomen, en gelukkig al een aantal goede verhalen!!

Ik zit nu op dik 2x 8 weken blessuretijd (beschadiging mediale schenkel la), deze week weer echo, en hopen dat k ondertusse al iets meer mag gaan doen dan half uurtje stappen..(aan de hand/onder t zadel)..
Want meneer begint zich heeeel erg te vervelen, en begint er echt genoeg van te krijgen..
Zie als..steeds meer gedribbel en gedans in ons rondje "stappen"..

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:43

Wat een pech allemaal maar gelukkig ook wat goede verhalen. Ik kan me sinds vandaag helaas ook komen melden. Mijn 7 jarige ruin heeft gek gedaan in de wei en uit de scan van vandaag blijkt dat hij een irritatie heeft bij de aanhechting van de diepe buiger en het checkligament. Moet 2 weken stappen en draven op het harde, niet los en dan terug komen. Iemand dit wel eens meegemaakt?

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:12

Ik moet over klein maandje weer terug voor de 30 weken scan alweer...
En hij verveelt zich de tierelier...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:31

Jammer dat hij zich zo verveelt Rozziejj, jij had hem wel gewoon buiten staan toch?

Ellen, ik heb geen ervaring met die blessure. Volgens mij is de blessure wel al eens genoemd in dit topic.

Mijn paard heeft nu een week speciale ijzers die zijn kapotte pezen moeten ontlasten. De ijzers zijn aan de achterkant smaller en aan de voorkant breder gemaakt. Hierdoor zakt hij met zijn verzenen iets meer door het zand en wordt de tussenpees ontlast. De oppervlakkige buigpees en de diepe buiger moeten nu dus iets meer werk doen zodat de beschadigde pezen kunnen herstellen.
Ik zie geen verschil aan het loopje van mijn paard, hij is ook niet stijf geweest sinds hij de ijzers heeft. In het zand zakt hij zichtbaar iets meer door, dus het doet wel wat het zou doen. Of het helpt weet je natuurlijk nooit. Over een maand of twee komt de dierenarts weer kijken. Vies is nu met pensioen vanwege de blessures, dus scannen doe ik niet meer. Zolang hij zich zichtbaar fijn voelt en stapt zonder pijn is het goed. Gelukkig is het geen paard dat zich verveelt, hij is gewoon precies hetzelfde paard als voor de blessure. Hij is misschien iets meer spooky dan anders, maar zolang ik er niet op zit vind ik dat niet erg :P
Planning is wel om van de zomer met hem stapritjes te maken, dus ik moet mezelf onder mijn kont schoppen en er een keer buiten op kruipen. In de bak gaat het goed en mijn juf heeft er ook al een keer buiten op gestapt, ik ben alleen niet zo'n held O:)