[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ka_tje

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:06

Berdien, ik had het niet beter kunnen verwoorden. Ben het helemaal met je eens :)

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:51

Dank je. Zo voelt het ook! Berdien heeft het heel fijn verwoord. Ik hoop inderdaad dat hij pijnloos nog heel veel jaren met een leuk ander baasje door het leven mag gaan. Als hij inderdaad niet pijnloos meer mag worden, dan moet ik helaas de aller moeilijkste keuze gaan maken. Maar met pijn leven is ook niet eerlijk. Maar dat is nu afwachten. We gaan nu eerst revalideren en kijken wat er de komende weken gaat gebeuren. Maar ik ben al wel zoekende naar een nieuw huisje, waar hij na revalidatie heen kan. Dus als iemand een leuk persoon weet, graag een berichtje. Ik gun het hem!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 21:31

Maar denk er nog wel over na hoe het nu kan dat hij zo snel artrose heeft ontwikkeld !! Toch ergens een overbelasting om de een of andere reden lijkt mij ??

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 21:57

Maris schreef:
Maar denk er nog wel over na hoe het nu kan dat hij zo snel artrose heeft ontwikkeld !! Toch ergens een overbelasting om de een of andere reden lijkt mij ??

Wellicht een verkeerde stand van het hoefbeen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:10

Ja zoiets idd bijvoorbeeld.

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:37

Geen idee? Da had er ook totaal geen verklaring voor. Paard staat correct op zijn benen. Geen kanteling hoefbeen etc. Ze vonden juist dat hij keurig correct op zijn hoeven stond. Da vond ook dat er geen sprake is van overbelasting mbt tot het rijden. Het zal misschien een erfelijke kwestie zijn? (als dat kan?)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 23:12

Artrose kan ook komen door -zware- overbelasting op jonge leeftijd. Dat is ook de reden waarom veel importTinkers nu met artrose in Nederlandse weides staan. Die worden op veel te jonge leeftijd voor de wagen geknupt en moeten dan direct hard aan het werk. Lichaam is er niet klaar voor, gaat verkeerd en teveel belasten en op latere leeftijd krijg je het dubbel terug. Mijn merrie haar kniebanden zijn bijvoorbeeld ook aan gort. Nou heb ik haar zelf nu 11 jaar en weet ik wat er met haar gebeurd is, maar ze komt wel uit Engeland. En daar gaan ze er iets minder zachtzinnig om dan hier. Haar zoon heb ik daarom met z'n vierde pas echt onder het zadel gepakt, ben als de dood dat hij hetzelfde krijgt. Merrie is nou 25 en met pensioen en doet het góed.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 23:41

en ik denk toch ook na het lezen van al je posten dat je toch een grote kans heb op overmatige belasting op jonge leeftijd
zeker als je paard 180 is, moet je pas de zware trainingen aan gaan na hun 8 ste jaar. eerder zijn deze grote paarden lichamelijk er niet aan toe.( de groei schijven sluiten pas op 7 jarige leeftijd )
(in mijn ogen maar dat ben ik )
behoord een 8 jarige paard nog niet z1 of hoger te lopen en al zeker deze oefeningen niet te kunnen.
en is deze artrose misschien een gevolg van het feit groot paard en zware oefeningen al dan niet door verkeerd gereden te worden( overvragen) ( let op ik beweer niet dat het zo is , maar is acht de kans erg groot aanwezig )

ik ben een echte wedstrijd ruiter ,ik heb een 5 jarige bijna gezond paard . als morgen blijkt dat hij zware artrose klasse 3 heeft. dan zet ik mijn droom aan de kant. zonder pardon.
ik zou me schamen als ik hem op dat moment te koop zou zetten. Ik ben een verbintenis aangegaan door hem te kopen. en zoals je zelf zegt je heb al een paard met een gebrek wat je niet kwijt kon..
met mijn jonkie trek ik 1 jaar uit per nivo tot hij volwassen is lichamelijk en geestelijk

ik zou nog eens goed nadenken of je een paard met zo een zware artrose nog moet willen verkopen, want je zal hem verkopen aan iemand die echt weg is van dat beestje er en dan na een jaar veel verdriet van heeft omdat het dan echt afgelopen is door dat hij dan zo veel pijn heeft..

ook wil ik nog toevoegen dat het paard nu correct op zijn hoeven staat wil niet zeggen dat eerder door slecht bekappen er geen schade ontstaan kan zijn

het kan nu overkomen dat ik alleen maar kritiek geef ik probeer je ook te helpen
een rust huis van 50 euro per maand moet je proberen te vinden bij een boer,
maar voorkom dat een paard met klasse 3 artrose in de handel terecht komt en zo veel pijn zal krijgen

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 07:31

Als ik hem weg doe, zal hij niet naar de handel gaan. En ik weet ook zeer zeker dat hij niet verkeerd bereden is. Ik heb zeer goed les en ik denk niet dat ik verkeerd kan rijden. Ik ben ook zeer zacht voor hem. Ik heb hem ook nooit overvraagd. Paard heeft ook nog nooit gestaakt. Dus aan het rijden zal het niet echt liggen. Paard doet alle oefeningen met gemak. Ook zelf altijd duidelijk goed op en afgebouwd in mijn rijden. Er zaten ook vele weken bij dat we leuke dingen deden. Bos en lekker niet veel oefenen met rijden. Ook voor het z heb ik alle tijd genomen. Ik heb een half jaar over het m1 gedaan en een half jaar over het m2. We waren ook nog maar 5x z gestart.Dat jaar ervoor heb ik goed de tijd genomen om hem te leren kennen en om hem klaar te maken voor de wedstrijden. Ik heb zelf niks fout gedaan in mn rijden. En diegene voor mij denk ik niet voor zover ik weet natuurlijk. Maar goed, het blijft gissen. Ik zou hem ook willen houden. Maar dat gaat gewoonweg niet. Niet met de ambitie die ik heb en ik heb een stal met lessen waar ik heel gedreven in ben. Dus wil graag mijn best doen op wedstrijden. Ik ben nog jong. En ik kan het zelf nu ook nog. Als ik nu ouder had geweest, dan zou de keuze misschien anders zijn geweest?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:00

fanny helaas kan ik je niet verder helpen dan het geven van mijn mening wel wil ik je nog mee geven verschuil je niet achter je leeftijd ( 25 ) want ik ben ook 29. en ik heb ook dromen.
jij kan nooit garanderen dat je paard niet de handel in komt. zodra jij hem verkocht heb en bij de andere mensen is er geen klik is zijn z1 verleden een mooi iets om in de advertentie er bij te melden ( dus let daar op )

voor de rest stop ik.
met mijn inzicht: groot paard = laat in ontwikkeling, uit gegroeid zijn ( loopt een topic over hier op bokt ) = minimaal 7/8/9 voor dat een paard dus klaar is met botten sluiten. = bij ongesloten botten eerder kans op artrose door overbelasting als ze al op nivo getraind worden

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:35

ik heb naar mijn mening niet heel zwaar getraind. Maar goed. Ieder zo zijn ding. Ik probeer mijn paard ook naar mensen te doen in mijn directe omgeving of via vrienden zodat ik contact kan houden. Want handel, nee. Dat zou ik verschrikkelijk vinden. Dus ik doe hem wel verantwoordelijk weg.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:35

Ook een gezond paard kan de handel in komen, die garantie heb je nooit. Enige wat je kan doen is goed naar jezelf en je eigen wensen kijken, en naar je paard. En als je paard niet aansluit bij je wensen dan kun je inderdaad je wensen en ambities op zij zetten en genieten van wat je paard nog kan. Maar als je weet dat je daarmee niet gelukkig wordt (en daar is niks mis mee, iedereen heeft paarden om een andere reden) dan is het eerlijker om je paard te verkopen. Ik heb zelf de middelen en de ruimte om mijn krakkemikkige -maar blije- merrie aan te houden, daarnaast heb ik geen ambities om ver te komen in de sport. Heb ik de paarden ook niet voor :')

Zelf heb ik ook een -voor zijn ras- enorm paard. Flynn wordt zes volgende week en is over de 1.65m. Voor een KWPN'er geen grote maat, voor een Tinker wel. Daarnaast is hij niet alleen hoog maar ook massief. Mijn dikke olifant :+: Maar juist vanwege zijn grootte (en zijn geestelijke ontwikkeling, hij is niet zo slim) doe ik heel rustig aan. Zo galoppeer ik niet in de bak bijvoorbeeld, daar heeft hij de kracht nog niet voor. Dus doen we het gewoon niet. Hij staat 24/7 buiten, ik doe er alles aan om zijn lijf niet onnodig te belasten en zo lang mogelijk van hem te kunnen genieten.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:15

hmm moet er niet aan denken dat mn reus nu al wedstrijden zou moeten lopen
voor rest sluit ik me aan bij mede bokkers mbt artrose. en hoop dat je je paard kwijt kan bij fam en dat die de kosten mbt het hebben van artrose paard kunnen betalen.

los hiervan **** wat heeft iedereen momenteel mn paard is ziek ik ruim hem op. grr kan daar zo boos om worden niet alleen in dit topic maar ook in andere waarrin ik meelees of bericht. oke het is crisis maar tis geen appelmoes hoor

Mootje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:26

Het is heel lastig om een groot paard goed op te bouwen. Zowel jong als geblesseerd.
Ik denk dat ieder paard dat zelf wel aangeeft. Ik heb Pablo sinds hij 3 is en echt rustig getraind, hij is 1,77 m en best slap. Artrose is gekomen toen ik met hem wandelde en hij half op een stoepje stond en er zijwaarts gleed. Soort van enkel verzwikken. Gewricht was eerst prima, alleen banden verrekt. Na 3 maanden stappen wel artrose vorming op de foto. Dus inspuiten en stappen. Heel lang gestapt en heel rustig opgebouwd. Niet met de gedachte aan wedstrijden, maar met de gedachte dat we zouden zien waar we komen.

Helaas is Pablo 3 weken geleden hoefbevangen geraakt. Aan beide benen. Pffff sommige paarden hebben altijd pech!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:46

mootje dan heb je dus artorose door een trauma en niet door overbelasting maar neemt niet weg dat het bijzonder kort .uitermate .teleurstellend is. dat je dan ook nog hoefbevangenheid er bij krijgt

ik ben ook na norton wel meer ga nadenken ook omda thutch pas 5 is hij wedstrijden loopt en ik voer dus altijd mineralen en vitaminen bij juist om hem geen te korten te laten krijgen in zijn nog resterende groei en sluit proces ook staat hij zoveel mogelijk op de wei in het voorjaar overdag zomer 24/7 ex onweersbuien winter dag deel op paddock

Mootje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:36

De oorzaak is inderdaad misschien anders, maar het gevolg helaas hetzelfde.
De artrose is nu sinds 7 jaar en de hoefbevangenheid 3 weken. Lijkt me dus ook geen verband te hebben. Hoefbevangenheid was er ook na de tweede dag land. Dat is helaas klaar nu dus!

Weten jullie een goed artrose supplement met weinig suiker? Ik geef Pablo sinds 5 jaar Naf Superflex, maar dit kan natuurlijk niet meer.... Ook lastig wat hij moet gaan eten. Hij is inmiddels weer goed, dus hoop dat hij ook weer iets mag eten naast droog hooi en een summerfit koekje...
Maar dat is vast een ander topic...

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:14

ik denk dat jet heel goed samen kan hoor
persoonlijk je moet letten op tarwe is zetmeel =suiker en het suiker /melasse gehalte in het voer ook appels wortels bevatten suiker

ik zou zeggen pavo daily plus voor het kauwen en bezig te zijn terwijl andere paarden hun brokken eten , en dan iets van dieet mix onderhouds muslie onderhouds brok of pavo care for life

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 07:17

Grasbrok? Die van mij(haflinger, zij heeft geen atrose) word van lucht al dik.. Vreselijk, vooral
als mensen zich er dan ook mee gaan bemoeien. Ze krijgt 5kg hooi en een handje muesli en in
het weekend hebben ze zemelen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 07:20

Ik geef Joint comp Mootje en Lorenz doet het er goed op. Zag na een paar weken al goed verschil.
Het zal altijd afwachten zijn hoe een paard het op een bepaald supplement doet.

http://www.nmlhealth.com/p,58,1414/Phyt ... -pony.aspx

Ik bestel het via bokker maris dan is het iets goedkoper dan zo online kopen.

Er staat 2x daags maar ik geef Lorenz 1x op een dag een half schepje op slechte dagen 3/4 schepje.
Ik ben ook niet begonnen met 2x per dag.

Samenstelling: Samenstelling (per 7 gram): Extract van Boswellia serrata, Ribes nigrum, Salix alba, Solidago virga aurea. Chondroitinesulfaat, 775 mg Glucosaminesulfaat (als -sulfaat 2 KCl), 0,014 mg Koper(als -chelaat), 359 mg Magnesium (als -citraat), 3 mg Mangaan (als -chelaat), 904 mg Methylsulfonylmethaan (MSM), 58,1 mg Niacinamide, 586 mg Vitamine C (als ascorbinezuur). Bentonite-Montmorillonite.

Eigenschappen per ingrediënt: Joint comp zorgt voor smering van de gewrichten en ondersteunt de opbouw en het behoud van gezond kraakbeen in de gewrichten. Joint comp bevat de bouwstoffen glucosaminesulfaat en chondroitinesulfaat voor de vorming van de proteoglycanen. De proteoglycanen vormen samen met water, kraakbeencellen en collageen het gewrichtskraakbeen. Het kraakbeen fungeert als een stootkussen tussen beide delen van het gewricht.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 07:25

ik geloof dat er niemand in dit topic zich realiseert dat ELK paard geboren wordt met aanleg voor artrose, spat en nog meer van die enge ziektes.
het is alleen wat er in verloop van tijd met een paard gebeurt in hoeverre dat naar boven komt voordat het paard de leeftijd van 10 jaar heeft bereikt.

10 jaar is echt de leeftijd waarbij zulk soort afwijkingen naar boven gekomen moeten zijn, anders blijft het paard schoon totdat er eventueel op latere leeftijd dingen ontstaan echt puur door slijtage door leeftijd.

in het geval van artrose heb ik ook nog nooit gehoord van uitslijtingen van gewrichten bij jonge paarden met artrose. alleen dat er bot bijgegroeid is, dus woekering. of zie ik dat verkeerd???
ik bedoel goede gewrichten die dan extra bot woekeringen krijgen, terwijl bij oudere paarden de gewrichten een eind zijn uitgesleten en daardoor woekering ontstaat.
of zijn hier voorbeelden die het tegendeel bewijzen??

Mister was 9 jaar toen er artrose werd geconstateerd. hij heeft kogelartrose, wat in houdt dat hij een haakje heeft aan zijn linkerkogel aan de voorkant. (en waarschijnlijk heeft hij rechts ook wel wat zitten, zegt mijn gevoel) in mijn geval weet ik van mij zelf dat ik hem echt wel hard heb laten werken, we trainden op hoog niveau. maar ik weet ook dat ik ALLES netjes heb opgebouwd en nooit zonder training dingen heb gevraagd die hij niet kon. dus kan ik met 90% zekerheid zeggen dat dit niet door mijn rijden is ontstaan.
maar Mister is van zijn 2e tot 3e van een andere eigenaar geweest die geen baas over hem kon en hem daarom bij zeker 5 verschillende trainers gezet (waarvan ik weet) die het hem allemaal wel even zouden leren, tot het punt waarop hij compleet is geflipt.

toen wilde ze Mister naar de slacht brengen omdat hij gek zou zijn en gevaarlijk, maar daar heeft de fokker een stokje voor gestoken, en heeft hem terug genomen.
een paar weken daarna kwam ik op zoek naar een paard, en Mister koos mij uit.

nu heb ik door die artrose, en bijkomend de pssm, mijn dromen om te reinen en koeienwedstrijden te gaan doen allemaal aan de kant gezet, omdat de band die ik inmiddels met hem heb zoveel meer waard is dan op show te gaan.
dat wil niet zeggen dat ik er af en toe niet heel erg van baal en het zware trainen ook heel erg mis.
maar ik weet wel dat ik een gouden paard heb die voor mij ook door het vuur gaat, en ik zie wel hoe lang hij het nog red. ik ben wel heel nuchter in het feit dat wanneer hij niet pijnvrij kan lopen het klaar is. ik bedank hem dan voor een hele mooie tijd samen en laat hem gaan.

maar daar wil ik voorlopig niet aan denken. ik heb hem nog en we maken nu op een andere manier plezier dan eerst. :D

oeps, het is wel een lang verhaal geworden :o

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 08:10

Vergis je niet in dat summerfitkoekje ... iedere stukje wat je geeft is 30% suiker/zetmeel.
Goed supplement zonder suiker en toegevoegd selenium is Formula4Feet. Zelf voer ik inmiddels voor het lekker Pavo Care4Life (suiker/zetmeel arm voer voor sobere rassen met extra hoog vitamine/mineralen gehalte).
Er is een inderdaad een centraal topic over hoefbevangenheid :
[BEH] Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 08:12

ohja nog even een vraagje: vloeibaar supplement waar ik niet heel veel van moet geven per dag.
welke bevelen jullie aan????

edit: ik mag Mister totaal geen suiker geven vanwege zijn pssm. en hij krijgt luzerne brok (zonder melasse geperst), magnesium supplement en selenium en vitamine E. daarnaast staat hij nu overdag op de wei, en krijgt het meest schrale hooi dat wij hebben op stal.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 08:26

ik ben het met je eens mister ieder paard heeft aanleg tot artrose. maar om dd te nemen. zwaar ondervoed op jonge leeftijd. dus te kort verhoogt zijn kans extra op problemen denk ik. dus wat is mijn idee dan eerst op conditie qua gewicht is hij op gewicht dan rustig inrijden en max 4 dagen iets vragen tot ik het idee heb dat hij echt volwassen is. hij is nu nog echt een puppy qua doen met zijn 4 jaar. dus meer als 2 keer erop en wat stap draf galop max 20-30 min doe ik niet. ik wil hem heel houden. dus door nu voorzichtig te doen extra te ondersteunen daar waar mogelijk hoop ik hem heel te houden.

Norton kreeg altijd zomer en winter hetzelfde suplement.

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:47

Mister01 schreef:
ik geloof dat er niemand in dit topic zich realiseert dat ELK paard geboren wordt met aanleg voor artrose, spat en nog meer van die enge ziektes.
het is alleen wat er in verloop van tijd met een paard gebeurt in hoeverre dat naar boven komt voordat het paard de leeftijd van 10 jaar heeft bereikt.

10 jaar is echt de leeftijd waarbij zulk soort afwijkingen naar boven gekomen moeten zijn, anders blijft het paard schoon totdat er eventueel op latere leeftijd dingen ontstaan echt puur door slijtage door leeftijd.

in het geval van artrose heb ik ook nog nooit gehoord van uitslijtingen van gewrichten bij jonge paarden met artrose. alleen dat er bot bijgegroeid is, dus woekering. of zie ik dat verkeerd???
ik bedoel goede gewrichten die dan extra bot woekeringen krijgen, terwijl bij oudere paarden de gewrichten een eind zijn uitgesleten en daardoor woekering ontstaat.
of zijn hier voorbeelden die het tegendeel bewijzen??

Mister was 9 jaar toen er artrose werd geconstateerd. hij heeft kogelartrose, wat in houdt dat hij een haakje heeft aan zijn linkerkogel aan de voorkant. (en waarschijnlijk heeft hij rechts ook wel wat zitten, zegt mijn gevoel) in mijn geval weet ik van mij zelf dat ik hem echt wel hard heb laten werken, we trainden op hoog niveau. maar ik weet ook dat ik ALLES netjes heb opgebouwd en nooit zonder training dingen heb gevraagd die hij niet kon. dus kan ik met 90% zekerheid zeggen dat dit niet door mijn rijden is ontstaan.
maar Mister is van zijn 2e tot 3e van een andere eigenaar geweest die geen baas over hem kon en hem daarom bij zeker 5 verschillende trainers gezet (waarvan ik weet) die het hem allemaal wel even zouden leren, tot het punt waarop hij compleet is geflipt.

toen wilde ze Mister naar de slacht brengen omdat hij gek zou zijn en gevaarlijk, maar daar heeft de fokker een stokje voor gestoken, en heeft hem terug genomen.
een paar weken daarna kwam ik op zoek naar een paard, en Mister koos mij uit.

nu heb ik door die artrose, en bijkomend de pssm, mijn dromen om te reinen en koeienwedstrijden te gaan doen allemaal aan de kant gezet, omdat de band die ik inmiddels met hem heb zoveel meer waard is dan op show te gaan.
dat wil niet zeggen dat ik er af en toe niet heel erg van baal en het zware trainen ook heel erg mis.
maar ik weet wel dat ik een gouden paard heb die voor mij ook door het vuur gaat, en ik zie wel hoe lang hij het nog red. ik ben wel heel nuchter in het feit dat wanneer hij niet pijnvrij kan lopen het klaar is. ik bedank hem dan voor een hele mooie tijd samen en laat hem gaan.

maar daar wil ik voorlopig niet aan denken. ik heb hem nog en we maken nu op een andere manier plezier dan eerst. :D

oeps, het is wel een lang verhaal geworden :o

Geeft niet. :)
Ik heb precies hetzelfde gevoel wat jij hier schrijft:

Bij mij is het ook niet bij mijn rijden ontstaan. Nu weet ik wel dat terugdenkend de vorige eigenaresse ook andere soms erop liet rijden omdat zij er te weinig tijd voor had. Nu weet zij en ik niet wat er toen gebeurd is. Dus wie weet, is het inderdaad toen mis gegaan. Helaas kan ik dit niet omkeerbaar maken. Maar ik blijf erbij dat ik een goed huisje ga zoeken in mijn directe omgeving. Daar ga ik mn best voor doen. Ik gun hem een lang een gelukkig leven bij iemand die niet teveel van hem vraagt. Bij mij gaat dit echt gewoon weg niet. Dus dit is het eerlijkste voor ons beide.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:55

fanny imo kan je dan beter de keuze maken om hem af te maken dan zoeken naar een nieuwe baas. er is een overschot aan paarden op dit moment en iemand vinden die onder deze omstandigheden bereid is om je paard op te nemen is al bijna een onmogelijke opgave.
maar dan moet die persoon ook nog bereid zijn om er zeer veel moeite in te steken, en geld ook, om deze aandoening onder controle te houden.
je kan mazzel hebben en wie weet loopt hij na deze inspuitingen de komende 10 jaar super goed! maar het kan ook heel anders gaan.

wanneer je hem af maakt weet je dat hij niet zal lijden en hoef je niet onzeker te zijn over hoe de nieuwe eigenaar die artrose wil behandelen.

maar het is jouw keuze.