Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
petitparis schreef:Maar kan het nu dan zijn dat ze door de gecorrigeerde been/hoefstand moeilijker beweegt en ondertreedt achteraan,
Zack schreef:Wij hebben op stal een paardje waarbij haar knie steeds op slot sloeg.
Haar paard staat overigens wel op ijzers, aan 1 kant is er een soort wig onder het ijzer gesmeed.
Conclussie:
Hoef is mooi recht bekapt, paard staat recht en geen op slot slaande knie meer.
scoxxx schreef:Zack schreef:Wij hebben op stal een paardje waarbij haar knie steeds op slot sloeg.
Haar paard staat overigens wel op ijzers, aan 1 kant is er een soort wig onder het ijzer gesmeed.
Conclussie:
Hoef is mooi recht bekapt, paard staat recht en geen op slot slaande knie meer.
Huh?
Maar 1 wig = toch scheef dan?
petitparis schreef:hmm ze heeft idd een korte rug, maar geen grasbuik, want is door het veelvuldig aftrappen van ijzers veroordeeld tot stal en gecontroleerde beweging
Voor het bezoek van de smid liep ze nog "normaal", dus dan zou ze tijdens haar slaapje op stal, vastgerold zijn of iets dergelijks waardoor ze nu weer geblokkeerd zit.
Ik voel dat er iets niet goed is, alleen 't is niet elke pas of 5m en weet uit ervaring dat ze echt wel gaat "wringen" als ze pijn heeft of geblokkeerd zit...
petitparis schreef:laat ik daar op hopen dat het nu even wennen is voor m'n paard en dat het daarna beter gaat dan ervoor...
nu loopt ze echt raar, naar mijn gevoel dan toch. Anderen zeggen niks mis te zien...
scoxxx schreef:Da is dan toch weer om te janken he. Nu ja niet die bloten voeten natuurlijk.... maar wel die smid die "jank-werk" levert.
Btw... ik ken ze wel overigens FS, de smeden die met een max aan paarden-beslaan-per-dag werken. Ik geloof 4 (of 5?) max en deze smeden vragen ergenst rond de €200,-- geloof ik voor vierkant zonder toetelegein.
En een hoop klanten ook nog... die smeden zijn zo goed. Maar ja wel een rijke(re) clientèle natuurlijk, dat dan weer wel.... en ook wat duurdere paarden. En hen heb ik overigens nog nooit naar een oplossing zien grijpen a la de "aftrappers-op-korte-takken".
petitparis schreef:Momenteel is ze ook niet echt mank/kreupel, want aan de hand is er niks aan te zien op een iets kortere paslengte achteraan na. Ook tijdens het rijden zien meerdere personen niks van abnormaal of onregelmatig en toch heb ik het gevoel alsof ze "vreemd" loopt.
Vandaar mijn vraag hier of dat dit kan verder komen door de "correctie" van de been/hoefstand en moet mijn paard even wennen of heeft die smid effectief iets mis gedaan, waardoor dit probleem zich voor doet. Ik heb deze smid nog maar pas (6 weken) en hij heeft niet bepaald een cadeau gekregen van de vorige. Die vond het niet nodig om te laten weten dat hij zijn afspraak niet ging kunnen nakomen en was pas 3 weken later terug bereikbaar. Door de droogte en hitte is de conditie van mijn paard haar hoeven dramatisch achteruit gegaan tot volledig stuk gebrokkeld (hoefijzers kwamen los na 8 weken). De arme man heeft serieus grote ogen getrokken, omdat mijn vorige smid ook een soort van natural balance toepaste op mijn paard omdat ze vorig jaar een periode makkelijk struikelde, maar vond het niet nodig om terug naar het normale toe te werken.
Dus ik vind het wel moeilijk om over de kunde van deze smid iets te zeggen, omdat hij niet begonnen is met een"normale" situatie. 't feit dat mijn paard hem nog niet gebeten heeft of proberen te trappen is al positief (deed ze bij 2 andere smeden wel en die levereden dan ook echt een rotslechte job, losse hoefwand, bloed,...)
petitparis schreef:'t waren idd aluminium ijzers waarvan de boog "recht" geslagen werd waardoor het ijzer "vierkantig" werd en de teen er een halve cm overkwam. Toen heeft het enorm geholpen, maar ondertussen loopt ze stilaan minde rop de voorhand en kan ze wel terug op "gewoon" aluminium beslag (rare voetenvorm buiten beschouwing gelaten)
.
petitparis schreef:hmm nu doe je me twijfelen, want de verdere positionering is "normaal" en hij doet geen extra stuk van de hoef af, wat wel zo is bij cytec, of haal ik nu 2 dingen door elkaar?
Heb helaas geen foto's van de onderkant...
nu ja haar hoeven zijn het afgelopen jaar niet veranderd, behalve nu met de hitte en droogte