[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IsapaardjeJarig

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:09

romeorowan schreef:
Was het niet iemand van dit topic die een mailtje had gestuurd naar paardnatuurlijk over de cijfers van de fructaanindex?
Want ik kan nergens de betekenis van het cijfer na 'risico' vinden. Het is bij ons in de omgeving nu 17, maar op een schaal van hoeveel?

Hoewel ik niet degene was die een mailtje had gestuurd, ben ik wel net zo benieuwd. Daarom heb ik het daar nu even op het forum zelf nagevraagd en hoop dat ik een begrijpend antwoord krijg.
Ik vermoed dat het iets met het algoritme te maken heeft wat op de site staat uitgelegd, maar van dat stukje begrijp ik niet zoveel. Als ik een antwoord heb zal ik het ook hier plaatsen, want ik kan de link naar het forum hier niet herhalen (maar het is nr. 102869).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:49

hoe is het met nado afgelopen???

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:09

ja, dat vraag ik me ook steeds af, op IJF ook nog geen bericht over hem.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 00:08

Iedereen heel erg bedankt voor het duimen! Ik heb een drukke avond gehad dus nu pas tijd voor mijn verhaaltje.

Ik had 2 afspraken op de kliniek, 1 voor Nado zijn hoeven en 1 voor zijn longen, omdat hij nogal snurkend kan ademhalen. Aangekomen zijn eerst zijn longen beluisterd na een aantal rondjes draven in de round pen. Heel licht bronchitus, maar de manier waarop ik hem hou (schuilstal, geen stro en nat hooi) is perfect voor hem en ik hoef hem alleen maar af en toe te ondersteunen met ventilpulmin als hij wat slechter is. Maar dus geen oorzaak voor het rare ademen. Met de slang in zijn neus heeft ze vervolgens zijn luchtpijp bekeken. Luchtpijp is iets ovaal (hackney-afwijking) maar niet ernstig. Strottenklepje, echter, ligt teveel verzonken achter het zachte verhemelte. Ze noemde dit een oude mannen kwaal, krijgen mannen ook na hun 40ste zei ze, en dat veroorzaakt dat snurken. Niets levensbedreigend dus, alleen een rotgeluid, en ik hoefte me er ook geen zorgen om te maken.

Dan zijn zijn hoeven op de foto gegaan. Knappe Nado heeft trouwens nergens een verdoving voor gehad. Ook die slang ging met de praam prima. Op de foto was zonder iets, bleef netjes staan. Foto uitslag duurde echt wel een half uur, eeuwen dus. Nou, toen ik eenmaal in het kamertje was, viel het me dus alles mee. Ik wist al van de kanteling. Voor duidelijke kanteling op beide benen. Rechts sterker dan links. Achter, milde kanteling op links, niet noemenswaardig volgens de arts. Wat echt top is, is dat er geen verzakking plaats gevonden heeft, en er dus nog een hoop ruimte is tussen het hoefbeen en de zool, en geen directe kansen op zoolbreuk dus. Ook was er helemaal geen vocht te zien op de foto, dus geen actieve ontsteking aanwezig. Verder geen artrose verschijnselen of hoefkatrolontsteking (zouden secundair kunnen zijn aan de chronische hoefbevangenheid). Eigenlijk een stuk beter dan ik had durven hopen dus. Deze DA was zelfs van mening dat met een goed bekapbeleid, je de hoefwand naar het hoefbeen kan bewegen, zodat beide weer (een stuk meer) evenredig kunnen gaan lopen. Op basis van de foto's is hij vervolgens bekapt en op de voorbenen beslagen met een afgerond ijzer. Er zit een zooltje onder met daarin 2-componenten siliconenspul. Dit zorgt er voor dat als Nado bv. draait er niet teveel druk op 1 deel van zijn lamellen komt te staan, maar dat de druk over de hele hoef verdeeld wordt. Hij krijgt nu 14 dagen een halve dosis metacam om een ontstekingsreactie op de hoefstandverandering te voorkomen.

Verder heb ik het nog gehad over oorzaken. Zij wist 95% zeker dat het een soort stofwisselingsziekte was (kan de naam even niet meer herinneren), en om hem beter te ondersteunen moet ik vitamine E preparaat gaan bijgeven (liefst zonder seleen) en iets waar probiotica in zit. De magnesium mocht ik laten vallen, want dat hielp niet voldoende voor zijn specifieke ziekte. De schildklier was zeker het probleem niet ook, dus fijn om dat ook uit te sluiten.

Al met al ben ik heel blij dat ik gegaan heb en zoveel meer zekerheid heb gekregen. Natuurlijk blijft het een zorgenkindje en enorm opletten met gras en het type hooi en dergelijke. Maar hij zal er nog wel een poosje zijn, en daar ben ik heel erg blij mee Haha!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 05:34

Super, dat is een mooie uitslag: geeft een hoop rust. Dikke knuffel voor Nado. En jou natuurlijk ook, na zo'n spannende dag.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:10

Geweldig om te horen dat het allemaal 'meevalt'. De stofwisselings aandoening was dat EMS, Equine Metabolic Syndrom?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:50

Dat zal een stressvol dagje geweest zijn voor je Nado, fijn dat het allemaal meevalt, en dat ze je adviezen hebben meegegeven waar je iets mee kunt.
Toch je hoefsmid maar eens aanspreken dat hij je niet zo bang moet maken!
Heb je de foto's nog meegekregen eigenlijk? Ik ben best benieuwd eigenlijk!

Waar hebben ze eigenlijk uit geconcludeerd dat hij die stofwisselingsziekte heeft? Vanwege hoe hij eruit ziet? Of ook nog aan de hand van een bloedtest? (ben even vergeten of je dat ook nog gedaan had)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:23

romeorowan schreef:
Geweldig om te horen dat het allemaal 'meevalt'. De stofwisselings aandoening was dat EMS, Equine Metabolic Syndrom?

Ja, die !! Thanks, ik dacht, ik moet gaan zoeken op het internet wat ze nou zei. Kan ik nu gerichter gaan zoeken Ja

Voor Geerke, schildklier sloot ze uit vanwege zijn vachtconditie en nog een paar punten.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:38

Fijn Nado dat het zo is meegevallen.
Het zal wel EMS zijn inderdaad. Ik PB je zo met info over EMS. Het staat hier wel al ergens in de vele pagina's vermeld, maar is moeilijk terugvinden (edit: pagina 56)

Ik wil overigens nog een keer op de website van Isabella een stukje maken over hoefbevangenheid. Dan niet de standaard "blabla" want dat is veelal wel bekend. Maar de ervaringsverhalen. Praktijk verhalen.
Tegen de tijd dat ik zover ben, klop ik bij een aantal van jullie aan of ze mij (als ze willen) hun verhaal, verslag, beleving, foto's e.d. willen mailen, zodat ik dat kan toevoegen.
Het zal een simpel bestandje worden, want heel erg goed ben ik niet in websites bouwen (zie http://www.home.versatel.nl/remcodo/isahoef.html als voorbeeld hoe ik het "doe"), maar het zal makkelijker zijn alleen een link te hoeven plaatsen als mensen graag een voorbeeld verhaal willen. Ook wil ik er belangrijke linken in opnemen, naar info over bijvoorbeeld EMS, maar ook zaken als kruiden, compositums voor darmen-hoeven-lever en linken naar diverse geschikte voeders.
Ik denk zelf dat dat de beste manier is om niet continu in de herhaling hoeven te vallen voor nieuwkomers (niet dat we dat niet graag doen, maar we krijgen zo alleen maar meer pagina's om het overzicht kwijt te raken Haha!)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:44

Gems, zowel aan de hand van de bloedtesten die hij al eerder had gehad en wat daar uit gekomen was en aan de hand van hoe hij eruit zag. Foto's heb ik meegekregen, ben aan het proberen die van dat programma af te krijgen, best lastig nog.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:46

Isa, dat vind ik een heel goed idee!
De hoefsmid gisteren heeft echt een aantal opmerkingen gemaakt dat hij het tof vond dat ik zoveel wist en hij helemaal niets uit hoefte te leggen, kon gewoon alle termen ed gebruiken. En ik merkte ook bij de internist dat ze het zo goed vond dat ik al zoveel onderzoek gedaan had en zoveel voor mijn kleine, oude (bruikloze) pony deed.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:51

Ik vind het een goed initiatief Isapaardje OK dan! mocht je iets van mij nodig zijn dan hoor ik het wel!

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:55

Het zal niet van de een op de andere dag zijn dat het helemaal compleet is. Maar in hoofdlijnen wil ik proberen er deze week al aan te beginnen.
Isabella's bekapper had er ook al om gevraagd of ik met foto's een soort verslag wilde maken van de ontwikkeling van haar voeten. Maar ik vind dat het niet alleen de voeten zijn. Het hele inwendige paard komt er (in mijn geval zeker) bij kijken. Hoewel alles op de pc staat, is het hier op de harde schijf net zo'n rommeltje om iets te vinden als op dit topic Haha!

Maar als iemand alvast denkt iets belangrijks te hebben, of tips of ideeën om mee te werken aan het bestandje, stuur het via PB. Gaan we er samen een mooie, bruikbare link van maken.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:04

Isa, bedankt voor je link. Wat er staat komt idd grotendeels overeen met wat de DA mij gisteren vertelde.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:29

Hartstikke goed Isapaardje. Als je informatie nodig hebt over Indiana dan zeg je het maar.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:27

Nado hartstikke goed zeg.
HEb ook zeker voor je zitten duimen Lachen

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:37

Isapaardje wat een goed idee!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:03

heeft insuline resistentie niet heel veel te maken met equine metabolic syndrome....ik dacht dat het hetzelfde was...?
ze zijn een onderzoek aan het doen of schildklier hormoon niet een uitkomst kan zijn voor dit soort paarden
Als je het met een dieet redt is het ok,dit ging bij pablo niet meer,die kwam er niet meer "uit".

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:35

dit is de sit van de dierenarts nicholas frank, die zich bezig houdt met endocriene stoornissen bij paarden,en nu ook onderzoekt of het schildklierhormoon zou werken bij ems/insuline resistente paarden.
http://www.vet.utk.edu/cemr/ems.php

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:14

Ja insuline resistentie is een onderdeel of kan een onderdeel zijn van EMS.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:36

Insuline resistentie heeft volgens mij niet met de schildklier, maar met de alvleesklier oftewel pancreas te maken.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:20

Ik lees net ergens bij paardnatuurlijk dat glucosamine niet gegeven moet worden bij insuline resistentie. Dit kwam niet van paardnatuurlijk zelf maar als antwoord op een vraag van een derde persoon.

Glucosamine does not cause a glucose spike. The problem is that it interacts with insulin receptors in a way that prevents them from becoming activated.
Another problem is that, like hyperglycemia, it activates the hexosamine. Activation of the hexosamine pathway by glucosamine in vivo induces insulin resistance in multiple sensitive tissues.

Wat hexosamine is, is me niet bekend maar misschien weten jullie dat en anders zoek ik dat op.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 18:29

Mijn engels is sowieso dermate onderontwikkeld dat ik niet veel van bovenstaande begrijp (excuus Bloos)
Helaas is er wel veel in het engels te vinden, dat mij dus bij tijd en wijlen een beetje ontgaat.

Het begin van de hier eerder besproken website is opgezet. Ik zal hierbij vast de link zetten.
http://www.home.versatel.nl/remcodo/bevangen.html
Er moet nog veel bij, op en aan.
Kost wel veel tijd (heb last van mijn schouders al een paar dagen ook, zeker met typen).

De ervaringsverhalen zullen toch wel het meest interessant zijn ook. Daarom alvast een vraag aan jullie. Wil iedereen die zijn of haar verhaal graag vermeld wil hebben dat aan mij doorgeven? (het verhaal bedoel ik dan Haha!) ... of de pagina geven waar het in dit topic staat vermeld? Liefst met foto van je paard (nog liever elders op internet, zodat ik hem kan gebruiken zoals ik de foto van Image nu even heb "gepikt" hihi).

Op-/aanmerkingen uiteraard welkom.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:13

Isapaardje schreef:
Insuline resistentie heeft volgens mij niet met de schildklier, maar met de alvleesklier oftewel pancreas te maken.

dat wil nog niet zeggen dat een medicijn om de schildklier te activeren niet zou helpen.(ik denk dat het meer werkt voor de aandoeningen bij ems ,stijfheid,hoefbevangenheid enzo...niet tegen ems zelf)
Bij cushing gebruiken ze pergolide....een medicijn wat gebruikt word bij parkinson.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:14

Isa, ik ben tolk/vertaler Engels, als er artikelen zijn die je toch graag geheel, of samengevat wilt gebruiken, kan ik die wel vertalen, als het tenminste geen al te tijdrovende stukken zijn.

Misschien ook handig om een soort indeling te maken.
Bijv. inleiding: algemene omschrijving van wat het is, en wat eventuele oorzaken zijn.

Dan een stukje met de reguliere aanpak.

Vervolgens de 'alternatieve', of beter gezegd aanvullende middelen.

En dan natuurlijk een hoofdstuk ervaringsverhalen.

Weet niet, lijkt me wel handig om het op die manier te doen.