[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nijnteee

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:13

Luzerne heb ik ook gelezen inderdaad, maar is dit wel verantwoord. DA komt volgende week weer bij ons op stal, zal eens overleggen. Ik weet het echt niet meer wat wel en niet kan. Dacht zal eerst hier eens vragen, met alle ervaringen hier.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:45

Nijnteee schreef:
Lees alweer een tijdje mee, nu zag ik dat jullie het over grasbrok en eiwitten hadden.
Mijn vraag is dit verantwoord om te voeren aan een chronisch hoefbevangen paard met cushing? Aangezien mijn Arabier erg aan het invallen is en weinig spiermassa over heeft zou ik graag de gouden tip willen om dit tegen te gaan.

Voer nu Marstall Vito, lijnzaad & hooi in Slowfeeder.

Hier een foto, vind hem echt te schraal

[ [url=m/5FYNbq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou de grasmix en grasbrok van Hartog aandurven, dit gaf ik mijn paard ook toen hij te mager was. Het ging compleet tegen mijn gevoel in om er kilo’s van te voeren, want je bent toch bang dat het teveel is. Maar nul problemen mee gehad.
Ik heb ook met hartog gebeld en zij gaven aan dat in elk geval de grasmix bij uitstek geschikt is voor bevangen paarden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:48

Ik voer mijn cushie die in 2010 bevangen was wel gewoon grasbrok bij. Ik vond het wel spannend in het begin omdat er natuurlijk wel suiker en fructaan inzit en die waarden op papier aan de hoge kant zijn. Maar Amber doet het er nu al 2 jaar goed op. Ik voer het overigens in de zomer niet bij want dan is ze prima op gewicht te houden. Nu was ik eigenlijk net te laat begonnen met weer bijvoeren. Ze is al iets te veel ingevallen naar mijn zin

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:03

Nijnteee schreef:
Luzerne heb ik ook gelezen inderdaad, maar is dit wel verantwoord. DA komt volgende week weer bij ons op stal, zal eens overleggen. Ik weet het echt niet meer wat wel en niet kan. Dacht zal eerst hier eens vragen, met alle ervaringen hier.

Waarom zou je luzerne niet verantwoord vinden?

Hier is mijn luzernehooi een pak lager in suikers dan mijn hooi (amper 5,5% per kg product). Kliniek raadt officieel een maximum van 2 à 3 kg/dag aan zei mijn DA, ik heb ze hier echter in de hete zomer van 2019 nog een tijdje 8 kg daags bijgevoerd zonder problemen (behalve dat ze half hysterisch werden toen er geen luzernehooi meer was en ze weer gewoon hooi moesten eten, is nu 's avonds ook al zo: hooinet mager hooi, en plakje luzernehooi. Waar ze anders gretig aanvallen op hun hooinet, staan ze sinds de levering van het luzernehooi nu te bedelen voor hun extraatje). Anderzijds zit mijn luzernehooi wel nogal laag in energiewaarde, zodat het ook niet echt een dikmaker is, in tegenstelling tot bijv. de Hartog luzerne, die een bewerkte en wss stabielere variant is.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 15:28

Super bedankt voor alle berichtjes! Verantwoord is misschien niet het juiste woord, maar ben bewoon angstig wat betreft het voeren :=
Maar dit zullen jullienvast herkennen?
Ik heb even gekeken voor hertog, kunnen jullie misschien hier een linkje plaatsen met de juiste brok/luzerne/mix ? Er zijn zoveeel

Heb deze gezien,

11% zetmeel & suiker

https://www.hartog-lucerne.com/krachtvo ... uzernebrok

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 15:46

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:11

Nijnteee schreef:
Super bedankt voor alle berichtjes! Verantwoord is misschien niet het juiste woord, maar ben bewoon angstig wat betreft het voeren :=
Maar dit zullen jullienvast herkennen?
Ik heb even gekeken voor hertog, kunnen jullie misschien hier een linkje plaatsen met de juiste brok/luzerne/mix ? Er zijn zoveeel

Heb deze gezien,

11% zetmeel & suiker

https://www.hartog-lucerne.com/krachtvo ... uzernebrok

Ik geef luzerne van de welkoop bij , zongedroogd, zonder melasse, paar handjes per dag is voldoende.
En ik vind je arabier niet erg schraal hoor, bij die van mij zie je haar ribben meer, arabieren zijn rondgeribt en dan zie je de ribben snel. Beter een beetje te dun dan te dik!

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:13

Oké, zeker waar beter dan te dik. Vind alleen dat hij niet meer kwijt moet.
De bespiering doet uiteraard ook wat aan het gehele beeld.
Heb je ook een foto van jou Arabier? Assebassie, ben wel nieuwsgierig geworden.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:16

Hebben jullie je HB paard op speciaal beslag of laten jullie natuurlijk bekappen?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:28

Stal_Fiore schreef:
Hebben jullie je HB paard op speciaal beslag of laten jullie natuurlijk bekappen?

Geen van beide.
We zitten nu op om de 4 weken bekappen.
Merk dat dit net te lang is dus wil tijdelijk naar om de 3 weken.... Kost even maarja... Liever dat dan dat ze een snavelvoetje krijgt.

Is een gewone traditionele smid. Maar dus niks speciaals qua ijzers of wat dan ook

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:45

Grietje werd traditioneel bekapt thuis. Maar toen ze bevangen werd zijn we met haar naar van Nassau gegaan omdat we daar goede ervaring mee hebben. Ze heeft weleens een breakover ijzer gehad maar dat is 2x geweest. Verder blootvoets of op haar softride schoenen.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:59

Mijn paard is nu accuut hoefbevangen en sinds afgelopen dinsdag staat zij op speciaal beslag. Op blote voeten, kon niet dat deed te veel pijn. Ze heeft achter een zooltje met gel om de druk van de teen af te halen. Ze loopt nog steeds beroerd, gaat wel iets beter maar het is nog steeds erg pijnlijk :-(.

Ik ben benieuwd welke opties wat betreft beslag er nog meer zijn. Ik maak mij echt zorgen en vind het vooral heel zielig voor haar. Hoeveel tijd moet ze krijgen om aan dit beslag te wennen?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:02

Paardje staat inmiddels bijna 3 weken hoefbevangen waarvan 2 weken op de kliniek.
Hoefbeentjes beide gekanteld, ongeveer 8 graden. Zoals het nu lijkt geen sinkers. Klinisch lijkt ze wat op te knappen, alhoewel rechts wat stagneert. Ze staat momenteel met beide voetjes in het gips.

Hoeveel graden hebben jullie paardjes? Hoe was/is het herstel?
Wat kunnen jullie allemaal nog met je paardje?

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:21

De mijne is nu 3 weken hoefbevangen. Was eerst erg aan het ook opknappen maar vervolgens sinds afgelopen vrijdag weer slechter. Merk wel na hoeven te koelen met ijskoud water, hij daarna significant beter loopt (bijna normaal). Weet niet of/hoeveel hij gekanteld is. Dierenarts was er vorige week en ze heeft hem met een tang over de hoeven gedrukt en toen reageerde hij minimaal. Vervolgens pijnstillers gekregen en aspirine. Dierenarts vrijdag gesproken omdat hij weer slechter was en zij gaven aan weer pijnstillers te verhogen en in week of 2, mocht hij niet verbeterd zijn, dan foto's te maken. Ik hoop dat hij komende week gewoon stuk verbeterd!

Hoop dat jou/ jullie paardjes ook veel verbeteren en weer goed voelen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:29

Ik heb een tijdje terug mijn ervaring gedeeld omtrent bloedzuigers aanzetten. Misschien is dat voor jullie ook een optie

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:49

Ik ben vandaag precies 2 maand na de diagnose.
Heb vandaag een rit van 9 km buiten gereden onder het zadel in alle gangen.
Gezien alle berichten hier ga ik er vanuit dat wij echt super vroeg er bij zijn geweest en ze heel snel en makkelijk is genezen.
Hadden geen hoefbeen kanteling en was binnen een week van de pijnstillers af.
Zit gewoon beslag onder voor, wel dubbel lips en weinig druk op de zool maar dit zat er ook voor de bevangenheid onder.

Fiona, hoe gaat het met je paardje in het gips?
Heb je foto's die je wilt delen? Vind het erg interessant om te zien hoe ze er bij staat.
Lijkt mij ook erg lastig om ze op de kliniek te hebben ipv thuis.

Hagelslag, die bloedzuigers is hier niet nodig gelukkig maar wel super interessant. Hoop dat het ook andere paarden kan helpen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:54

Hier niet beslagen, wel om de 4 weken natuurlijk bekapt.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 22:07

Hoeveel weken moet je aanhouden voordat ze de acute fase door zijn? Helaas bij mijn paard wel een kanteling, minimaal, maar zit er helaas wel. :-( Ze staat nu ruim 2 weken op pijnstillers en we gaan nu de 3e week in. Ben ik nou zo ongeduldig dat ik graag zie dat ze beter gaat lopen?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 22:30

Nijnteee schreef:
Oké, zeker waar beter dan te dik. Vind alleen dat hij niet meer kwijt moet.
De bespiering doet uiteraard ook wat aan het gehele beeld.
Heb je ook een foto van jou Arabier? Assebassie, ben wel nieuwsgierig geworden.

Afbeelding
Dit was deze zomer, beetje rare houding....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:14

Nijnteee, ik voer ook de grasmix van hartog en erg tevreden, maar ze krijgt ook niet super veel. Ik heb nu een combi gevonden waar ze het super op doet, aangezien ze ook bij mij snel te mager wil worden. Ze is ook al oud dus krijgt sochtends seniores priores met speedibeet en savonds cavalor muesli met grasmix

Stal fiore, die van mij staat wel op speciaal beslag, ze liep altijd al op ijzers met zooltje en nu nog, alleen nu heeft ze iets breakover erin zitten en dubbel lips.
Ze heeft in beide voorbenen een kanteling maar weet niet hoeveel procent, na de acute fase heeft ze ook nog siliconen erin gespoten gehad en een egg bar, dat beslag heeft ze 3x gehad en toen overgestapt naar huidige beslag.
Het is nu ruim een jaar na de hb, ben haar nu weer iets aan het oppakken zodat ik straks weer iets kan gaan rijden, maar dat het zolang duurt is een combi van een tijdje een beroerde smid gehad die mijn paard dr hoeven alleen maar erger maakte, zelf zwanger en daarvoor paard te mager.
Smid komt elke 8 weken trouwens.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:26

Hier komt de hoefsmid vanmiddag weer voor een breakover beslag.
We stonden even zonder beslag maar aangezien mijn pony nu weer bevangen staat en het goed doet op dit beslag gaat ze er nu weer op.
Mijn pony heeft lv een kanteling. Niet heel fors, is ook niet erger geworden tov vorig jaar.

Ik geef nu speefibeet bij en luzerne van vitalbix. Beide zijn laag in suiker en zetmeel.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:32

Ooh ja inderdaad duidelijk zichtbaar, het is natuurlijk ook kijken naar het type paard..
Mijn Arabier is altijd wel wat stevig geweest, nu dus alle behalve. Wat uiteraard wel gezonder is dan te dik :+
bedankt voor je foto, kan je een beetje vergelijken met je eigen hè.
Leuke Arabier btw!

Saber heeft aan 1 been een kanteling, hoefsmid heeft hem toen beslagen met speciaal beslag en siliconen kit. Hij liep direct al beter.
Hij staat nu zonder siliconen kit, alleen een ijzer met een zooltje ertussen.
Al met al is het alweer een jaar verder, saber loopt tot op heden goed! We maken samen kleine buitenritjes, rijd niet meer in de bak etc.

Ooh en de hoefsmid komt om de 7 weken bij saber

Afbeelding
Deze foto is van drie weken terug.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:13

Misschien moet ik ook maar weer met de smid spreken om de mijne misschien zooltjes te geven. Al wilde de mijne vandaag ook de voeten niet eens optillen dus het zal sowieso wel even moeten wachten. Inmiddels 3 weken sinds hij hoefbevangen werd en sinds afgelopen vrijdag erger dan hij in eerste instantie was. Krijgt ook weer novacam voor 450kg al lijkt het amper te werken naar mijn idee. Begin vorige week was hij zo vrolijk en nu.. doet gewoon pijn om te zien.

Video van vanochtend. Dierenarts raadde aan om hem in de paddock te zetten omdat dit tevens koelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:50

Blijft altijd zo sneu he on te zien als ze pijn hebben :(

Nijnteee, wat een knap paard :)
Die van mij is een appaloosa (zonder stippen) maar haar vader had wel iets Arabisch bloed erin zitten had ik begrepen.
Afbeelding
Zo mager was ze geworden na de hb :(

Afbeelding

Afbeelding

Nu is ze zo, mede door de grasmix
Ze is trouwens 27 jaar

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:06

Woow jeetje! Die is opgeknapt zeg!
Dat zou je zeker niet zeggen 27 jaar, mooi dier.
Blijf het lastig vinden de voeding...