[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GypsyJarig
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:27

Hier word wel bemest, maar met mate. Ik denk dat dat dan nog niet zo verkeerd is.

Zeer leerzaam topic iig, ik ga morgen eens voelen hoe de manekam in normale toestand aanvoelt, zodat ik zeker het verschil voel als er wat is.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:15

Uit interesse: ik kwam een oude foto tegen die ik eens heb genomen van de hoef van een haflinger. Ik heb de foto toen genomen omdat ik het een naar gezicht vond. Maar eigenlijk ben ik wel benieuwd wat jullie er van vinden. Mijn eerste gedachte was namelijk dat het hoefbeen zo gekanteld was dat het richting een zoolbreuk aan het gaan was. Maar nu ik er weer naar kijk, weet ik het niet zo goed meer. Ben benieuwd wat jullie gedachtes zijn.

Afbeelding

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:44

Nado schreef:
Uit interesse: ik kwam een oude foto tegen die ik eens heb genomen van de hoef van een haflinger. Ik heb de foto toen genomen omdat ik het een naar gezicht vond. Maar eigenlijk ben ik wel benieuwd wat jullie er van vinden. Mijn eerste gedachte was namelijk dat het hoefbeen zo gekanteld was dat het richting een zoolbreuk aan het gaan was. Maar nu ik er weer naar kijk, weet ik het niet zo goed meer. Ben benieuwd wat jullie gedachtes zijn.

[ Afbeelding ]

Mijn fjord heeft dat ook gehad mijn smid vermelde dat het een blauweplek in de hoef is die kan ontstaan door de hoefbevangenheid wanneer een paard op een andere wijze gaat lopen. Mijn fjord is het inmiddels weer kwijt.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:48

Mijn fjordenmerrie is nu volgens mij op goed gewicht. Kan de ribben voelen (wintervacht dus ribben zien weet ik nog niet). Ondanks dat heeft ze is haar nek nog steeds niet echt soepel, wel minder opgezet aan de zijkanten. Die van ons staan 24/ buiten met inloop op een weiland dat enkele grassprietjes bevat ze worden bijgevoerd met kuil maar niet meer 24/7 omdat ze een groot deel van het kuil verspilden. Nu voeren we wachten tot ze het op hebben en dan krijgen ze weer bij.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:25

Mijn pony gaat straks ook de wei op na 8 jaar er niet op te zijn geweest.
Heel rustig opbouwen met graaskorf ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:39

@ Nado: Dat is meer een kneuzing door het hoefbeen dan dat hij bijna door de zool heen komt. Hoefbeen zit niet meer helemaal op zijn plaats, dus er komt andere druk op de zool te staan dan normaal.
Sommige paarden hebben het erg (vooral witte voetjes, omdat je het dan zo lekker goed kan zien), andere minder. Sommige paarden blijven er lang gevoelig op, andere weer niet.

Bij alle 4 mijn pony's zie je er aan de buiten kant helemaal niets aan. Ik heb mijn tandarts (die ook collega hoefsmid is) de vraag gesteld om de voeten van mijn pony's te bekijken en te zeggen welke bevangen geweest waren. Hij kon het niet zien, wel 2 goed gegokt omdat die toen iets zwaarder waren dan de rest (maar juist daardoor ook 1 verkeerd gegokt, een 4e durfde hij niet eens aan te wijzen).

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:46

bij mijn HB pony zat er een klein rond zacht plekje op de zool, die heeft volgens mn hoefsmid tegen een doorboring aangezeten.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:12

Bij die van mij is geen twijfel mogelijk als je de hoef ziet. Verbrede witte lijn, maar zelfs aan de vorm blijf je het enigzins zien. Natuurlijk niet meer zo als toendertijd, maar het blijft zichtbaar.

Maar dit ziet er inderdaad uit als kneuzing.

Blon_d, hier is de manenkam ook altijd wat hard zelfs als de ribben zichtbaar zijn..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:17

Ik ben wel benieuwd hoe de voeten van mijn pony's er van binnen uit zien. Maar spek de dierenarts al genoeg, dus om nu prima lopende pony's op de foto te zetten is niet helemaal mijn bedoeling ;).

Alles heeft gewoon een zachte manenkam. Whitney komt slecht bij, word nu wel mooier in bespiering. Dennis is ook wat schraal op z'n rug en ribbig (maar die heeft met koliek op de kliniek gestaan 2 weken geleden, heb liever dat hij langzaam bij komt dan dat hij weer bevangen staat). Caya is wat buikig, Roos zoals altijd een tikkie mollig. En heb dan van de niet-bevangen pony's nog 2 mollige en de rest netjes op gewicht.

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:58

Ik heb een vraagje waar een van jullie misschien wel een antwoord op heeft.
Ik heb vandaag mn paarden verhuisd, m'n shet is afgelopen augustus hoefbevangen geweest en nu eindelijk loopt ze weer goed..heel klein beetje metacam nog(voor 10/20 kilo) maar heb ik expres nog even aangehouden voor de stress vd verhuizing evt.
Ze staat nu nog op oud hooi, krijgt dit op de nieuwe stal ook gevoerd, alleen....'s morgens gaan ze de paddock in, mn paard en mn shet bij elkaar en m'n paard mag geen hooi ivm hoesten en m'n pony gaat nu dus ook de morgenvoerbeurt kuil/voordroog mee eten..
Nu zit ik dus in tweestrijd, zal dit goed gaan, heeft iemand er ervaringen mee?
Dus alleen de ochtendvoerbeurt krijgt ze dan kuil, de rest vd dag oud hooi, dan 's morgens en 's avonds gelijk met de rest een heeeel klein beetje pony muesli.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:03

Van wat voor een soort grond word de kuil/voordroog gewonnen dit kan namelijk ook al een groot verschil zijn.

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:27

uhm..denk kleigrond...weet het niet zeker

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:48

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:55

ja dat ziet er wel verschillend uit, maar was de kwaliteit hetzelfde...dus was het mooie droge kuil, want ik heb van dezelfde boer(van dezelfde grond) dus ook weleens nattere..dus rijkere voordroog van de ene partij of de andere.
Zal 1 voerbeurt met kuil per dag, de rest oud hooi teveel zijn, vraag ik me dan dus af, wil d'r zeker niet volledig op kuil zetten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:00

Ja hele mooie droge kwaliteit wat van de kleigrond af kwam. Van de natte versie van kleigrond is hij namelijk bijna gelijk spierbevangen.

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:52

oke, maar zou het voor een shet last kunnen als ze 1 keer per dag kuil krijgt en de rest vd dag oud hooi?
Of moet ik dan bang zijn voor een terugval van de HB?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:56

Ik kan me helaas ook weer melden en snap er geen hout van -O-
Merrie is anderhalf jaar terug bevangen geweest, foto's gemaakt 1 hoef flink gekanteld andere niets te zien.
Nu is ze weer bevangen op de gekantelde voet. Op de foto's was geen verandering te zien ten opzichte van
de vorige keer.
Paard is netjes op gewicht, krijgt vrijwel alleen ruwvoer wat gemonsterd is op laag eiwit. Geen weidegang, staat
op krullen en krijgt enkele keren per week een klein plak stro tussendoor.
De eerste bevangenheid was op 9 maanden dracht. De 2e na een hengstigheid. Meer kan ik niet bedenken.
Ze wordt nu op cushing getest, hoewel ze pas 8 wordt en geen van alle verschijnselen vertoont.
Iemand een idee waarom ze bevangen raakt?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:58

Je geeft aan laag eiwit, maar hoe is het met fructaan enzo? Eiwit en HB hebben niet met elkaar te maken.

Purkii, dat is niet te zeggen. In oud hooi kan nog veel suiker zitten. Dus altijd voorzichtig zijn en bij twijfel weken.
Mijn merrie eet gewoon voordroog zonder problemen. Wel beperkt, maar doet ze het beter op dan op hooi.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:09

Dyonne schreef:
Je geeft aan laag eiwit, maar hoe is het met fructaan enzo? Eiwit en HB hebben niet met elkaar te maken.

Ohja... dat is dom van mij. Ik heb gewoon de armste van mijn 3 partijen gepakt, dacht ik..
Maar die zit op 148... De partij die het laagst zit qua suikers, zit op 110 maar daar zit de eiwitten weer 20 hoger.
Dank voor het meedenken! Dat ik daar niet aan gedacht had...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:11

Raar zeg, idd mss zit er toch meer suiker in je hooi dan gedacht? Mijn voordroog zat overigens super weinig in, 35 gram per kilo. Terwijl ik daar meer van voerde dan mijn weidehooi vroeger en daar werden ze dik en bevangen van, dus waarschijnlijk zat daar veel meer suiker in dan in mijn voordroog.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:31

capopjekop schreef:
Raar zeg, idd mss zit er toch meer suiker in je hooi dan gedacht? Mijn voordroog zat overigens super weinig in, 35 gram per kilo. Terwijl ik daar meer van voerde dan mijn weidehooi vroeger en daar werden ze dik en bevangen van, dus waarschijnlijk zat daar veel meer suiker in dan in mijn voordroog.

Kloppen mijn monsters dan niet??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:46

Neem aan van wel, ik zeg alleen dat hooi niet perse minder hoeft te bevatten dan voordroog. Dit wordt vaak wel gedacht. Maar bij mij was het dus wel zo. En over suiker had je niets gezegd volgens mij, dus daar kan ik weinig over zeggen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:59

capopjekop schreef:
Neem aan van wel, ik zeg alleen dat hooi niet perse minder hoeft te bevatten dan voordroog. Dit wordt vaak wel gedacht. Maar bij mij was het dus wel zo. En over suiker had je niets gezegd volgens mij, dus daar kan ik weinig over zeggen.

Ah, op die manier... Volgensmij voer je inderdaad heel anders met hooi als voordroog. Dat experimentje zit nog in de pijpleiding.

Ik heb 2 partijen 1 voordroog en 1 hooi.
Hooi heeft 112gram suiker en de voordroog 148gram suiker. Ik heb alleen naar de eiwitten zitten kijken ivm de opfokpaarden.
Die waarden zijn 85gram voor het hooi en 64gram voor de voordroog.

Maargoed, als jij 35gram per kilo hebt... dan moet ik voor deze merrie opzoek naar ander hooi. Want dat verschil is wel enorm!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:26

Inmiddels is het op helaas. Was echt perfect spul. Nu voer ik weer weidehooi bij gemengd met graszaadhooi. Tot nu toe werkt dat ook goed, al durf ik het niet zoveel te geven als van het voordroog.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:46

Ik zit hier met een dilemma. Ik ben nl niet in de gelegenheid geweest om het "paddock" deel van de wei recht te trekken dus dat is door de opgevroren modder bende net een maanlandschap, het enige deel wat nu nog wel recht is zou de wei zijn maar dat is natuurlijk vragen om moeilijkheden voor een pony met aanleg voor HB. Iemand een tip of andere mogelijkheid om de dames wat meer bewegingsmogelijkheden te geven, zonder dat ze kreupel gaan lopen?