Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roxxiejj

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:56

Mijne staat nu per dag 2 uur op een vlakke paddock. Vanaf 1 april mag ie daarnaast ook nog een uur op de paddock. Officieel mag ie ook nog niet naar buiten, maar ik ben al die stalrist zo zat. Mijn paard gaat niet dagelijks uit zijn plaat en als ie dat wel doet, lijkt het een dressuurproef zo beheerst :') :?
Ik had dit trouwens niet gedaan als mijn paard als een idioot zich zou gedragen op paddock of wei, maar diezelfde dag was ie al zoveel beter te pas, doet hem toch echt wel goed :j

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:16

Die van mij kan ook een waanzinnige piaffe aan de hand, en dat voor een huis-tuin-en-keukenpaard :')

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:41

Hihi, ja dan zijn alle paarden ff Salinero's ;)
Mijne doet ook gerust een rijtje perfecte wissels om de pas en een galoppirouette. Die gaan met rijden nog niet zoo vlekkeloos :')

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:04

mijne sukkelt een beetje achter me aan en als die weer terug naar stal wil gaat die in mijn hand happen :')

Ik krijg met rijden wel een super mooie uitgestrekte draf zonder veel moeite en dan hou ik hem nog in :))
Zo'n draf waarbij er af en toe iemand met open mond staat de kijken :')

Mijn pirouetes zijn max 180 graden meestal maar 90 en alleen als ik er op zit...

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:00

Hihi, en deze wind maakt het natuurlijk nog mooier dames :D

Ik vroeg me af of jullie ook ervaring hebben met het moeilijk lopen van je paard
als ze hebben gelegen?

Vanaf dag 1 dat mijn paard kreupel was, kan ze moeilijk lopen met het blessure been
(hinkt een beetje), nadat ze heeft gelegen. Na een paar passen gaat dit dan al weer beter.
Maar ondertussen zijn we 13 maanden verder en nog steeds heeft ze dit,
vandaar dat ik benieuwd ben of meer mensen deze ervaring hebben?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:29

Nee nooit last van gehad en heb bij twee verschillende paarden gehad wat voor bless heb je(welke pees) en wat zegt da er van dat ze dat doet?

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 01:02

Ah oke!
Een blessure aan de aanhechting van de tussenpees naar boven toe zegmaar.
Hij zegt dat het stijfheid is, zo ziet het er ook uit. ik moet eerlijk zeggen dat het al wel erg lang duurt.
Ze staat nu vanaf november in de wei, in afwachting of ze nog herstelt, over 1,5 maand weer verder kijken.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:47

Lizaa, jouw paard heeft een blessure in het achterbeen toch? Werkt het steiler zetten van de hoeven? Mijn dierenarts raadde dat bij mijn paard ook aan namelijk. Vies staat echter al vrij steil en dus kan het niet nog veel steiler. Tussenpees komt extra op druk te staan bij een weke stand. Volgens mij DA kun je ook altijd direct zien wanneer een paard aan het achterbeen een ernstige tussenpees blessure heeft, omdat het paard dan niet meer in staat is om recht te staan, maar door de kogels zakt. De tussenpees houdt blijkbaar het been omhoog vanaf de kogel.

Bedoel je met liggen echt slapen, of ook na het rollen? Bij die van mij zie ik nooit echt iets in de stap. In de draf is het nog net zo beroerd als twee maanden terug heb ik het idee.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:51

Annetje, Ja klopt, rechtsachter. We hebben eigenlijk al best veel geprobeerd met de stand van haar hoeven, ze heeft wigjes gehad,
verbrede teen in ijzers, tonen langer laten.
Een paar maanden geleden zijn er thermografie foto's gemaakt en daaruit bleek dat er nu inderdaad veel
spanning op haar pezen stond. Het advies was om de toon in te korten. Dit is ook gedaan.
Mijn paard heeft eigenlijk haar hele leven die weke stand in haar koten al, ze heeft het niet heel extreem maar toch.

Ik bedoel echt na het slapen, als ze maar kort heeft gelegen zie je er bijna niets aan, maar als ze iets van
10 minuten of een kwartier heeft gelegen wel. En dat duurt dan ook maar even hoor, als ze weer even
heeft gelopen is het weer weg.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:40

Ik ga voor die van mij midden april een afspraak plannen.

Iedereen zeurt maar dat ik haar te slap hou, en dat ik moet gaan draven, dat ze geen spieren heeft...
Maar goed, ze mag niet langer als een uur per dag lopen... :\ En al helemaal niet draven.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:51

Michelle, volgens mij heeft elk paard weinig bespiering over tijdens/na een blessure, al helemaal wanneer
ze niet mogen draven. Als je niet met haar mag draven dan houdt het op. Dat komt wel weer als je
weer iets met haar mag gaan doen!

Ik heb trouwens gister gefilmd hoe mijn paard doet als ze net is opgestaan van het liggen,
misschien dat dan duidelijker is wat ik bedoel.
Hier heeft ze ongeveer een kwartiertje gelegen en stond ze net:

Hierna liep ze weer gewoon goed.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:48

Michelle, raar dat mensen dat zeggen! Je kunt aan de hand met het stappen natuurlijk ook licht trainen. Ik heb de mijne aan de lange lijnen gehad met het stappen en als ik erop ga dan moet hij ook nagevelijk lopen.

Lizaa filmpje ziet eruit alsof paard vooral heel erg goed haard best doet om het been niet meteen te bewegen. Ziet er inderdaad niet fijn uit. Ik zie de mijne nooit liggen, dus ik weet ook niet of hij dit niet ook zou doen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:52

Oei, dat ziet er niet best uit :(:) Is ze wel eens bekeken op atrose of iets anders? Je bent nu ongeveer een jaar bezig toch?
Mijn DA vertelde helemaal aan het begin dat de pezen de eerste 6/10 weken worden gerepareerd door het lichaam. En dat je dan langzaam weer iets moet gaan doen om het te laten herstellen. Als het na een halfjaar nog niet goed was, dan kon je er in de meeste gevallen wel vanuit gaan dat het nooit meer goed zou komen. (volgens mijn DA dan hè.) als het been dan nog niet druk bezig is met herstellen.

Ziet er erg apart uit, ziet er een beetje uit als atrose maar dat durf ik niet voor 100 zekerheid te zeggen.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:10

Nee ik vind het dus ook geen goed gezicht, vooral omdat dit vanaf dag 1 al zichtbaar is en we nu 13 maanden verder zijn, en het dus nog steeds niet weg is.
Ze is wel telkens wat beter aan het draven maar niet 100% goed. Omdat ze dit in het filmpje ook nog steeds laat zien, is dit voor mij een beetje een teken dat het niet weg is.
Mijn DA heeft in november gezegd dat hij haar te goed vond om te zeggen dat het niets meer zou worden,
en daarom het advies om haar een half jaar de wei in te doen en dan verder te kijken.
Nu zijn we een paar maanden verder en lijkt er niet veel veranderd.. Ik ben er dus ook bang voor dat dit
niet meer gaat gebeuren. :(

In het begin zijn er foto's gemaakt van haar kogels en daar was geen atrose op te zien, maar het zou natuurlijk wel ergens anders kunnen zitten.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:26

En als je nu eens begint met lichte beweging? Stukken rechtuit draven, gewoon rustig opbouwen.
1e week, 20 min stappen en 8x een lange zijde draven
2e week, 20 min stappen en iets meer lange zijdes draven
3e week, 20 min stappen en beginnen met een paar keer een heel rondje.

Vervolgens opbouwen naar 1 minuut draven, dan naar 3x 1 minuut met tussendoor 5/10 min stappen etc.

Mijn paard mocht ook officieel nog niet beginnen, heb ik wel gedaan. Spieren werden slap (en ze heeft niet zo'n beste achterhand.) Dus dit was alleen maar in haar voordeel. Uiteindelijk voelde ik de eerste 2/3 weken nog iets aan haar (licht onregelmatig), voerde daarnaast ook een suppelement bij en deed groene klei op het been. Pees werd beduidend sterker en genas vanaf toen super. Vanaf week 4 of 5 liep ze volledig regelmatig en sinds dat moment geen pas kreupel meer gelopen. Achterhand is weer bespierd en dat scheelt ook beduidend veel gewicht op haar blessure been :).

Dit was overigens nadat ze al 3/4 maanden stil had gestaan, met minimale verbetering. Nu zeg ik niet dat dit het ultieme advies is, maar wie weet helpt het.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:52

Ik zou het heel graag doen maar ik heb al weken met een schema gewerkt (week of 10). Eerst rust en vervolgens weer opbouwen, eerst alleen stappen, daarna draf erbij. Maar omdat ze toen nog te kreupel was in de draf mocht ik dit niet meer doen. We hebben het draven er dus wel bij betrokken, maar telkens was dit al "te veel".
In november raadde de DA het ook af, ik heb hem toen nog gevraagd of beweging misschien juist goed is om de spieren wat op te bouwen en om er even "doorheen" te gaan als het ware, maar dit zou het niet ten goede komen volgens hem.
Dus vandaar..

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:14

Hm, het blijft lastig. Je wilt het beste voor je paard, maar soms zijn er zoveel meningen en ideeën. Gek wordt je er van! Wens je in ieder geval veel sterkte en succes met de revalidatie. Hoop dat het uiteindelijk allemaal goed komt, en dat die stijfheid na het opstaan gewoon komt door al het spier verlies.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:21

Lizaa, ik neem aan dat hij achter geblesseerd is/was??
Die van mij was ook heel ernstig geblesseerd, maar dan voor. Die heb ik echter nooit zo zien doen als die van jou. Ik heb met hem het eerste jaar ook veel gestapt. Het eerste half jaar volgens het 'schema' en een paar keer geprobeerd te draven, maar dat was ook elke keer teveel. Ik kreeg toen het advies om te blijven stappen, maar dan wel flink doorstappen en de tijd op te bouwen. Zo heb ik flink wat kilometers gemaakt hier in de omgeving. Ik ben pas beginnen met draven toen ik van de kliniek te horen kreeg dat hij 'goed' was en we weer rustig mochten gaan opbouwen. Dat opbouwen heb ik uiteindelijk 9 maanden over gedaan, maar hij zal nooit meer helemaal de oude worden. In die zin dat zijn been blijft werken, zijn pees is nog steeds wat verdikt wat al is vanaf dat hij 'goed'was in de kliniek en wat ook niet meer weg zal gaan. Ook mogen we nooit meer springen en moet ik gewoon kijken wat zijn pees aankan.

Maar zoals jouw paard doet heb ik die van mij nooit zien doen. Maar goed, de ene blessure is niet de andere natuurlijk. Alleen zou ik na al die tijd eens goed nadenken wat voor opties er nog zijn als die nog zo slecht is zoals nu. Dat wat hij doet is duidelijk ontlasten wat duidt op pijn.
Heel lastig dit, heb je ook al eens een second opinion gevraagd??

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:50

Ja inderdaad lastig. Moet wel zeggen dat ze normaal in de wei gewoon loopt en ook lekker gek
doet wanneer ze dat wil. Het is puur na het liggen dat ze pijn laat zien, dit duurt dan niet heel lang.
Over een tijdje kijken we weer verder. Dan wil ik weer een buigproef laten doen en kijken we hoe ze
hierop reageert.
Ik heb geen second opinion gevraagd.

Bedankt voor jullie mening in ieder geval! :)

Jullie ook veel succes met jullie paardjes!

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:37

Annetje schreef:
Michelle, raar dat mensen dat zeggen! Je kunt aan de hand met het stappen natuurlijk ook licht trainen. Ik heb de mijne aan de lange lijnen gehad met het stappen en als ik erop ga dan moet hij ook nagevelijk lopen.

Lizaa filmpje ziet eruit alsof paard vooral heel erg goed haard best doet om het been niet meteen te bewegen. Ziet er inderdaad niet fijn uit. Ik zie de mijne nooit liggen, dus ik weet ook niet of hij dit niet ook zou doen.

Als ik haar aan een lang lijntje doet zegt ze aju paraplu :wave:
Ik moet ernaast of erop.
En zo lang ze braaf blijft vind ik het oké, spieren komen wel weer. :j

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:00

Heeft dat met het liggen niet te maken met het verkorten van de spieren/pezen, waardoor als ze dan opstaan, dat het even kan duren voor de spieren etc weer gestrechet zijn? Paarden zijn niet gemaakt om lange periodes te liggen, misschien dat het dan toch daarmee te maken heeft..

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:03

Michelle volgens mij snap je niet helemaal wat ik bedoel met lange lijnen :D Het is geen 'lang lijntje.' Ik bedoel dit: [RT-HAW] Micky @ Lange lijnen werk en ik sta dan iets meer opzij voor mijn eigen veiligheid. Dus beetje tussen 'mennen' en longeren met dubbele longe in. Als paard heel vrolijk is sta ik op dezelfde plek als mevrouw met het grote paard op dit plaatje: http://www.gezienbijgien.com/_/rsrc/123 ... &width=420
Foto's even snel opgezocht via google, zijn dus niet van mij.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:08

Annetje schreef:
Michelle volgens mij snap je niet helemaal wat ik bedoel met lange lijnen :D Het is geen 'lang lijntje.' Ik bedoel dit: [RT-HAW] Micky @ Lange lijnen werk en ik sta dan iets meer opzij voor mijn eigen veiligheid. Dus beetje tussen 'mennen' en longeren met dubbele longe in. Als paard heel vrolijk is sta ik op dezelfde plek als mevrouw met het grote paard op dit plaatje: http://www.gezienbijgien.com/_/rsrc/123 ... &width=420
Foto's even snel opgezocht via google, zijn dus niet van mij.

Ah op die fiets. :j
Maar ik mag geen wendingen rijden of zijgangen. :=
Dus dan word het kilometers maken, en dat word ze zo snel zat.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:28

Hupla! Ik mag beginnen draven. Om te beginnen 2 maand en dan daarna nog eens een scan!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 11:24

Wel zei de da dat er redelijk wat bindweefsel was gevormd,.. Dus hier maak ik me wel zorgen om.
Zijn er nog met redelijk wat bindweefsel die wel succesvol aan het werk zijn? Of is het gedoemt om te hervallen?