[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:18

O.k., maar Tug bedoelt wel hetzelfde hoor, we hebben al veel gecommuniceerd hierover de afgelopen anderhalf jaar ofzo, en ik kan dat denk ik wel veilig zeggen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:22

@tug, dank je wel. Het was voor mij eigenlijk een open deur vraag, maar denk dat het goed is dat het is uitgesproken! Er zijn toch nog wel mensen die het moeilijk vinden dat hun paard niet meer in de wei mag staan zoals voorheen (voor de HB). Je brengt met weidegang echter wel een behoorlijke risicofactor in. Het is denk ik goed dat iedereen zich daar voldoende bewust van wordt / is / blijft.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 11:27

@ Mysa: Wat Tug bedoelt kan alleen maar geconstateerd worden aan de hand van wat ze hier schrijft. En dat heeft kennelijk tot verwarring bij enkelen geleid. Wat niet wil zeggen dat ik haar niet het voordeel van de twijfel wil geven, maar wetenschap is boringly droog en exact - gevoelsmatige interpretaties leiden tot verkeerde conclusies. Maar dat zal Tug dan zelf ook wel weten. :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:36

een hoefbevanger heeft gewoon levenslang ;)
Levenslang oppassen met voeren/weidegang.
Het is niet anders....de onbezorgde manier van paarden houden is geeindigt na de eerste x hoefbevangenheid.
Gelukkig kan Geerke nog onbezorgt zoveel hooi eten als hij wil. :D

Misschien moet je een ex bevanger wel behandelen als een gewone gezonde shet....met de nodige vitamines en mineralen natuurlijk!

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:18

Of als een gewone gezonde IJs...............

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:28

Met dank aan JP die het heeft uitgeschreven, heb ik een vertaling gemaakt voor mensen die nu nog steeds niet goed begrijpen wat er wordt gezegd omdat ze wellicht geen/slecht engels spreken. Heb geprobeerd het zodanig te vertalen dat het begrijpelijk wordt in het nederlands.

Dus....als je kijkt naar een paard met laminitis,dan moet je er ten eerste proberen achter te komen hoe ernstig die laminitis is. Want als de hoefsmid komt kijken en knijpt in de straal, wat zijn dan zijn bevindingen? Als hij een paard onder handen heeft met een heel erstige hoefbevangenheid - en jullie hebben allemaal vanmiddag pulsaties kunnen voelen, toch? Jullie weten hoe je dat kan voelen, voorbij de vetlok, je voelt de polsslag en als die voelt als: beng - beng- beng, dus heel erg duidelijk, dan betekend dat meestal dat er een ontsteking gaande is in de voet. Als het paard ernstig kreupel loopt, dan kan het natuurlijk zijn dat er een spijker in de hoef zit, maar je hebt nooit spijkers in alle 4 de voeten tegelijk, toch? Okee. En omdat er meer gewicht op de voorhand rust, zullen paarden die hoefbevangen zijn allemaal achteruit hangen zodat het gewicht gelijkmatiger over hun voeten wordt verdeeld. Dat is een directe aanwijzing dat het paard laminitis heeft. Maar...dat houdt een scala aan mogelijkheden in (red.: hij bedoelt hiermee volgens mij: prognoses). Want als je met de visiteertang de hoef onderzoekt, dan reageren de paarden die ernstig hoefbevangen zijn heel snel, zeker in het begin van de ziekte. Maar op het moment dat de diepe buigpees en het weefsel van binnen dood is, dan geeft het paard geen reactie meer. De hoef is eerst heet, maar wordt dan kouder. "Oh, hij wordt beter! Joey wordt weer beter!". FOUT!....DOODGAAN!....NAAR DE HEMEL!...Je moet erg voorzichtig zijn, want als van binnen alles eenmaal dood is, dan komt dat met geen mogelijkheid meer goed. Dus tot zover de ernstige vorm van laminitis.

Een mildere vorm, de laminitis die verband houdt met Cushing en met het Metabool Syndroom, als dát gebeurd, dan is er sprake van een klein gebied wat is aangedaan. Als je die hoef met de visiteertang onderzoekt, dan gebeurd er niks. Je voelt, je tikt...niets. "Oh...dat is dus geen laminitis!".... FOUT!...SLECHT!.....WEES VOORZICHTIG!...Dan komt de dierenarts om een foto te maken en "Kijk....er is geen rotatie van het hoefbeen, dus het is geen laminitis"...FOUT!...Dat kan waar zijn, maar het kan ook niet waar zijn, en als het wél hoefbevangenheid is, dan is dat slecht nieuws.
Wat belangrijk is bij de laminitis die samenhangt met het Metabool Syndroom, in tegenstelling tot de andere oorzaken, is dat het wat kansen biedt. Het biedt kansen. Omdat de verlittekening veel minder is, is de beperking die beweging van de hoefwand heeft veel minder en de aanhechting aan het hoefbeen veel beter en daarom is er een káns.
Het wordt desastreus als er géén kans meer is, maar er wordt gezegd: "" oh...mijn paard heeft een rotatie van het hoefbeen van 15' en het is 1 centimeter gezakt, maar mijn hoefsmid gaat het weer in orde maken." FOUT!....Hij gaat dat niet in orde maken, hij gaat het leren te managen, want als je eenmaal een litteken hebt, dan heb je dat voor het leven.
Jullie hebben paarden, dus je loopt littekens op - financieel, psychologisch, mentaal en lichamelijk. Dat is wat een litteken is. De littekens blijven voor de rest van het leven bij dat paard. En dus, als een paard eenmaal een ernstige vorm van hoefbevangenheid heeft gehad, dan wordt dit nooit meer een "normaal" paard. Ik geloof niet dat dat mogelijk is.
[Vraag uit het publiek of er pathologische symptomen zichtbaar zijn] Eerlijk gezegd niet en dat is meteen ook het grootste gevaar. Als we die dingen zagen gebeuren, dan zouden we een betere uitgangspositie hebben zodat we kunnen begrijpen dat dit een voortdurend proces is - het punt is dat we alleen de terugvallen zien en de erfenissen als we de teugels laten vieren. Dus als je aanneemt dat alles weer in orde is en je gaat weer verder tot de orde van de dag en dan....oh jee...het blijkt níet goed! Snap je? Dus als er één les is die ik probeer in te prenten bij mensen, en ik weet dat ik daarop veel kritiek krijg van dierenartsen enzo die zeggen: "Niet waar, ze kunnen wél weer "normaal" worden." Ik ben echter niet geinteresseerd in die één of twee gevallen die weer normaal beschouwd kunnen worden omdat het heel uitzonderlijk is als weefsel geneest zonder litteken. Gut, als ik me scheer met een scheermes en mezelf snijd, dan krijg ik een litteken. Een kleintje misschien, maar toch. Op de huid echter, maakt dat niet uit. Maar als je een paard bent, en je hebt een litteken in je laminae, dan is dat andere koek omdat dat weefsel een voortdurende en zware taak heeft om enerzijds de hoefwand de ruimte te geven om te groeien en tegelijkertijd het gewicht van het paard te dragen middels de aanhechting aan het hoefbeen. Dat is een verdomd lastige taak voor vers littekenweefsel om te verrichten en ik geloof niet dat dat kan gebeuren. Het litteken is er dus voor altijd!
Dus als je de hoef eenmaal hebt teruggebracht tot een normale vorm, afmeting en structuur voor zover je dat aan de buitenkant kan beoordelen, moet je nooit aannemen dat je nu achteruit kan leunen. Dat kan je nooit als je paard ooit laminitis heeft gehad.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:32

geerke schreef:
Misschien moet je een ex bevanger wel behandelen als een gewone gezonde shet....met de nodige vitamines en mineralen natuurlijk!

Da's een leuke invalshoek! Ik ben nu ook opgehouden Vash te zien als een ex-HB paard. Dit is gewoon nu hoe hij is en dat is nu mijn "normale" paard geworden. We hebben onze lat van wat normaal is bijgesteld. Dat maakt het ook makkelijker om die terug te vallen in voordroog, snoepjes en vrije weken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:39

@tug: bedankt voor je idee van hooit-testen. Heel toevallig weet ik van een grote manege die hooi van dezelfde boer betreft als ik momenteel heb liggen. Kan het eens vragen dus.
Maar... hoeveel maneges/pensionstallen zouden er sowieso zijn die hun hooi laten testen ???
Volgens mij speelt het bij stallen die hoog in de sport lopen c.q. dure paarden fokken eerder als bij een manege.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 14:09

Zo paars! We kunnen wel een zaakje beginnen: ik noteer gesproken teksten, jij vertaalt! Super gedaan!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:29

Lekker is dat; daar verdien ik mijn boterham mee of was het de business waar ik mijn veearts- en hoefsmidrekeningen mee betaal? }> .
Secretariaatsservice

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:38

geerke schreef:
Misschien moet je een ex bevanger wel behandelen als een gewone gezonde shet

:+
Ikke pech dat ik een ex bevangen shet heb.
Die moet dus nog schraler dan schraal :P

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:43

janouk schreef:
Lekker is dat; daar verdien ik mijn boterham mee of was het de business waar ik mijn veearts- en hoefsmidrekeningen mee betaal? }> .
Secretariaatsservice

Ja, zeker lekker, dat! (vertaalster)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:36

Paars en JP

Wat hebben jullie er een werk van gemaakt, super hoor +:)+

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:14

Hallo, ik heb een hoefbevangen shetlander en we zijn hier al een aantal maanden mee aan het sukkelen, soms gaat het goed en ineens gaat het weer slechter.
Ook heeft hij veel last van diaree (echt water) de dierenarts is al vaker voor beide gevallen geweest.
nu wil ik zowiezo nog bloedonderzoek en mestonderzoek doen, maar de dierenarts wilde ook gipsvoeten maken.
Dat doen ze toch normaal alleen in de acute fase of zie ik dat verkeerd.
Dan zou hij ook ergens binnen moeten staan want hij staat nu altijd buiten met schuilstal maar daar is modder.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:18

die diarree komt door de hoefbevangenheid,de darmflora is verstoord.
Die moet eerst herstelt worden.(en de hoefbevangenheid komt vermoedelijk door toxinen in de dikke darm in dit geval....als hij tenminste geen wormbesmetting heeft)
Loopt hij nog op het land,wat krijgt hij te eten?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:23

bedankt voor het vertalen!!! mijn engels is inderdaad niet zo goed dus nu begrijp ik het beter. een interessant stuk weer....

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:30

tjee schreef:
Wat achtergrond info: pony van 8 jaar oud, in maart voor de 2e keer bevangen geraakt, 5 maanden gips, erge kanteling, links is beter dan rechts.

Ik kan me nog herinneren dat de kanteling zo rond de 16 graden zat RV, je ziet dit nu ook duidelijk terug in de stijle afgroei van de hoef.
op deze foto kun je ook aan de ringvorming goed zien dat de hielen harder groeien dan het toongedeelte
Afbeelding.

Wel een mooi verschil trouwens nu hetzelfde hoefje weer netjes bekapt is,
er is alweer een mooi stuk van de hoef afgehaald.
Ik blijf benieuwd naar de reden waarom jouw hoefsmid niet meer opzet in het ijzer slaat.
Afbeelding

Was het filmpje van 12/10 opgenomen direct na de verplichte stalrust ?,
ze lijkt behoorlijk stijf geworden in haar hele lijf en ze houd haar rechterachterbeen ook wat stijver als voorheen.
Hoe reageert ze in haar rug en bekken bij poetsen ed ?

Indrukwekkende foto's trouwens van de stukjes bekapte toon, hoe breed is de witte lijn in cm's ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:20

vito05 schreef:
Hallo, ik heb een hoefbevangen shetlander en we zijn hier al een aantal maanden mee aan het sukkelen, soms gaat het goed en ineens gaat het weer slechter.
Ook heeft hij veel last van diaree (echt water) de dierenarts is al vaker voor beide gevallen geweest.
nu wil ik zowiezo nog bloedonderzoek en mestonderzoek doen, maar de dierenarts wilde ook gipsvoeten maken.
Dat doen ze toch normaal alleen in de acute fase of zie ik dat verkeerd.
Dan zou hij ook ergens binnen moeten staan want hij staat nu altijd buiten met schuilstal maar daar is modder.

Zoals Geerke ook al aangeeft lijkt de darmflora compleet verstoord, om de HB stabiel te krijgen zal dit eerst opgelost moeten worden.
Wil je even exact opschrijven wat de pony nu aan voer krijgt ?
Heeft de DA medicijnen gegeven en zo ja welke en krijgt de pony probiotica oid ?

Gips wordt normaliter alleen gebruikt in de eerste acute fase om te voorkomen dat het hoefbeen verder kantelt,
hierbij is boxrust voorgeschreven en de hielen worden verhoogd om het trekken van de diepe buigpees aan het hoefbeen op te vangen en te verminderen.
Gips kan alleen in een binnenstal gebruikt worden want het mag niet nat worden.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:35

De pony staat op een paddock samen met wat andere paarden, ze kunnen zowel verhard droog staan als modderig en onverhard.
Hij krijgt hooi dat ligt de hele dag maar kan niet de hele dag eten door rangorde van de groep.
Dan gaat hij in de schuilstal stro knabbelen.
Hij krijgt verder een 80 gram marstal force voor de vitamine.
Gras krijgen ze nu niet en als ze op de wei komen word hij op de paddock gehouden, wat wel erg sneu is maar dat is maar voor een uurtje nu.
De hoefbevangeheid lijkt soms onder controle en dan ineens loopt hij weer zo slecht als wat.
Morgenvroeg komt de dierenarts bloed nemen voor onderzoek en mestonderzoek.
En dan wil ik even overleggen over dat gips.
De dierenarts gaf wel aan dat dit een laatste iets is wat we kunnen proberen.
Hij lijkt zonder pijnstilling veel pijn te hebben en dat wil ik ook niet.
Oja als pijnstilling krijgt hij hypopalazone en dat helpt wel gelukkig vrij goed.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:42

Heb je anders al eens hoefijzers overwogen? Een aantal mensen uit dit topic hebben goede ervaringen met ijzers.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:45

Dit is wel al eens geprobeerd maar hij liet zich absoluut niet nagelen, maar ik heb nu wel een andere smid.
Ik ga het dus wel even overleggen om het met verdoving te proberen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:09

Is het mogelijk om heel simpel even muismatjes onder de hoefjes te plakken? Hooi weken is denk ik een lastige omdat de pon in de groep staat? Het eerste wat nu moet is de diarree weg en alleen hooi. ( eventueel de suikers er uit geweekt)
Lolclub kun je eens uitleggen over die gist?
Bij water poepen denk ik wel aan zand en/of wormen.
Niet opgeven nog hoor, de oorzaak moet gevonden. Misschien kun je zelf ook kijken als de pon mest even mest te pakken en in plastic zakkie te doen, flink schudden, poosje wachten en kijken of er zand is, daar kunnen ze ook flink van aan de dunne gaan. Is de pon te dik? Heb je recente foto?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:14

vito05 schreef:
De pony staat op een paddock samen met wat andere paarden, ze kunnen zowel verhard droog staan als modderig en onverhard.
Hij krijgt hooi dat ligt de hele dag maar kan niet de hele dag eten door rangorde van de groep.
Dan gaat hij in de schuilstal stro knabbelen.

Heb je de mogelijkheid om de pony te isoleren van de rest ?
Het is nu enorm moeilijk om in te schatten hoeveel hij van wat precies binnenkrijgt, voor het zelfde geld eet hij veel meer als goed voor hem is en houd je op die manier de HB en de diarree in stand.
Als je de mogelijkheid hebt (en het ook wilt natuurlijk) , zou ik de pony voorlopig opstallen in een diep opgestrooide box met krullen (geen stro !).
hem alleen hooi geven en een beetje Yea-sacc en verder geen extraatjes zoals de force, er moet eerst rust komen in de darmen.
Door de boxrust kan de hele pony zelf ook tot rust komen want ik kan me voorstellen dat die kleine stress krijgt als hij constant weggejaagd wordt bij het hooi door de grotere paarden.
Daarnaast is het niet bevorderlijk voor zijn voeten dat hij steeds weggejaagd wordt en daardoor niet zijn eigen tempo kan bepalen.

Hoeveel Bute krijgt hij en hoelang al ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:18

EstherHegt schreef:

Je bedoelt de yea-sacc 1026 ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:26

lolclub schreef:
EstherHegt schreef:

Je bedoelt de yea-sacc 1026 ?

Yep, voor de pon is dat misschien een mogelijkheid, de diarree moet opgelost, box hoeft niet eens, prikweitje maken in de paddock is ook optie zodat er controle is over hoeveel pon echt eet. Was een hele goeie trouwens van je het isoleren van de rest om te kijken hoeveel de pon eet.

@Vito, heel vaak kan dit het opeenstapelen van klachten ontstaan door dat de pony te dik is en daardoor insulineresistent wordt, dat hoeft niet het geval te zijn hoor, er kunnen ook andere oorzaken zijn, maar wat opvalt in dit verhaal is de diarree en verstoorde darmflora. Kan het zijn dat het optreedt na een periode op gras geweest te zijn? ( uurtje gras kan voldoende zijn om dit op te roepen.)