[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:01

fanny_1988 dat is balen zeg een 8 jarige met artrose .. niet verkeerd bedoeld maar zijn je vorige fotos ook vergeleken met de fotos van nu ? of beoordeeld door de zelfde dierenarts?

hier wil ik wel iets heel kleins zeggen
hutch zijn benen zien er weer beter uit qua korsten maar we zitten nog niet in de 2 de week

voor de andere dames er is ook een huiskamer topic om off topic met elkaar te kletsen

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:09

hutch84 schreef:
fanny_1988 dat is balen zeg een 8 jarige met artrose .. niet verkeerd bedoeld maar zijn je vorige fotos ook vergeleken met de fotos van nu ? of beoordeeld door de zelfde dierenarts?

hier wil ik wel iets heel kleins zeggen
hutch zijn benen zien er weer beter uit qua korsten maar we zitten nog niet in de 2 de week

voor de andere dames er is ook een huiskamer topic om off topic met elkaar te kletsen

Ha Hutch, ja, de foto's zijn vergeleken met de foto's van 2 jaar geleden. Dat was toen een andere dierenarts. Maar nu ook bekeken door de dierenarts waar ik gister ben geweest (we hadden foto's bij op cd) en die zei dat deze foto's goed beoordeelt waren. Totaal niks op te zien. Dus tja, dat vooruitzicht is niet zo heel positief als het in 2 jaar al zo ontwikkelt is. Maar ook dat zegt niets. Artrose kan ook gewoon tot stilstand komen. Wat een k.t iets zeg. Het is niet simpel. Je hebt zoveel scenario's.

Rideltje1992

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:28

mijn fjord heeft het waarschijnlijk.
loopt gevoelig op de voorvoeten bij de kogel.
als het donderdag nog niet over is gaan we foto's maken.

ik ben best bang dat ze hier al wel langer last van heeft.

kan iemand mij uit leggen wat je moet veranderen als ze het wel heeft? en hoeft het geen einde oefenening te zijn?

alvast bedankt!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:40

Gevoeligheid op de kogel kan vanalles zijn. Ik zou eerst even die donderdag afwachten en nog geen conclusies trekken

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:56

weet je ook zoals wat?
mijn da dacht bijna zeker te weten dat het atrose is.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:14

Maris schreef:
Dus bij jouw paard helpt vit D en zink tegen de artrose / stijfheid ? Heb je ook nog uitleg daarover , waarom dat helpt ?

Het helpt niet tegen stijfheid, hier zul je zelf mee aan de slag moeten.
Onze is verteld dat atrose niet beter kan worden, echter hebben wij in
2005 opnieuw foto's gemaakt en toen leek het juist verbeterd, toen zat
popje nog aan de glucosamine.

Zusje verdiept zich enorm (en werkt) in de medische wereld, zij weet wat
ze doet. Er waren twee punten waarom zij dit wou doen;
- minder medicatie in het lichaam
- verbetering het "rat" lopen van popje
Zelf heb ik deze intresse niet, maar ben erg blij dat zusje dit wel het geflikt.

Daarbij komt dat vitamine D en Zink beduidend minder kost dan de glucosamine.

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:56

Mijn ouders hebben de knoop doorgehakt. Ik wil graag wedstrijden rijden. Maar aangezien hij dit waarschijnlijk toch niet aankan. Of anders verder slijt (misschien). Gaan we na revalidatietijd een ander huisje zoeken. Als hij niet goed is na revalidatietijd, moet hij naar de slacht. Vreselijk! Moet er niet aan denken. Maar als hij pijn blijft houden, dan is dit ook niet eerlijk. Dus als hij goed uit de revalidatietijd komt en iemand zoekt een heel braaf en lief paard, die geen problemen heeft met zijn gebrek. Dan is hij het paard. Het is een super paard. Met heel veel tranen schrijf ik dit berichtje. Ik hoop dat hij de kans krijgt bij iemand anders. Dus heeft iemand interesse, stuur graag een berichtje. Ik gun hem een leuk huisje!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:31

fanny_1988
ik denk niet dat je gezien de crisis veel hoop heb op een jong paard met binnen 2 jaar zo een gebrek te herplaatsen. Er is zo een overschot aan paarden. ( hoewel ik zeker wel hoop dat je het zal lukken)
ik bedoel het niet verkeerd maar 8 jaar binnen 2 jaar flinke artrose en z1
tja ik zou zo een paard nooit kopen ( of accepteren al was hij gratis ) er van uit gaande dat een paard pas bij 7 uitgegroeid is. hij minimaal 3 moet zijn geweest bij inrijden.. ik ga dan toch met zelf wat vragen stellen of jij niet de vorm van artrose heb door middel van overbelasting op jonge leeftijd? ( en bedoel het niet verwijten ik had volgens mij namelijk gelezen dat jou paard pas 8 is ?)

ook wil ik jou voorleggen zoals @dressuur eerder voorgelegd kreeg, denk goed na over de keuze welke je Maakt is dit paard, jou beestje, kan je hem dan zomaar na de slacht doen ? Omdat hij jou sport doel niet meer na kan streven? Of kan jij accepteren dan het een dier is die je ook moet verzorgen in goede en slechte tijden ?( de meesten mensen kopen namelijk een paard met die gedachten)
ik vind dat er heden te dagen te makkelijk gedacht word van o mijn eigen belang is sport en dan word hij maar geslacht of een ander krijgt de problemen van mijn paard ( is in mijn ogen namelijk niet eerlijk )
het is totaal niet waar dat een paard met artrose niet meer geschikt zou kunnen zijn voor de sport..
het is alleen maar net hoe goed je als ruiter er mee om kan gaan. dus ben je berijdt je rij stijl aan te passen langer los rijden stretsen sublimenten masseren goede hoefsmid ?
want ik dat geval kan je paard nog wel jaren mee! ook in de sport weet ik uit eigen ervaring.

andere zijde van het verhaal is als hij zo jong al zo erg artrose heeft kan je hem dan inderdaad niet beter laten slachten voor je hem nog de handel in doe en bv aan mensen verkoop die hem /haar weer door verkopen want hij /zij kreupelt wel erg vaak..

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:02

Ha hutch, even een jank nachtje gehad. Huilend in slaap gevallen. het ligt ook niet in mn aard om hem te laten slachten. Of weg te doen. Maar ik heb al 1 afgekeurd paard staan die ik ook niet kwijt kan. Mn ouders zijn dit beu. Wij hebben thuis een eigen stal. Ik geef ook redelijk veel les buiten mn werk. En wil ik hier goed in blijven en mee willen blijven doen. Dan moet ik een wedstrijd paard houden. En dat is mijn dubio. Dus als hij het red na revalidatie, dan moet hij weg van hun omdat we niet weten wat de artrose gaat doen. Iemand anders op recreatief niveau kan misschien nog wel jaren vooruit. Maar ben bang als wedstrijdpaard, ik hem verder kapot ga rijden. Hij is nu ong echt 1 week kreupel verdeelt over 4 weken. Dus hij wisselt per dag. Even ook terugkomend op jou conclusie. De geschiedenis van hem is totaal bekend. Als 2 jarige gekocht toen 1.63m. 3 jaar idd ingereden ivm zijn praatjes. Daarna op de wei en heeft hij een flinke groeispurt gehad, nu dik 1.80m. Dus niet veel gedaan in die tijd. Tot zijn 6e heeft hij ook meer buiten op de weide geweest dan rijden. Dit was toen ook de reden voor verkoop. Ivm geen tijd. Volledig gekeurd en foto's helemaal goed. In die 2 jaar naar het z1 gereden. Naar niet overbelast. Altijd goed losgereden. Juiste cooling down. Ook altijd heel los paard. Nooit sterk. Altijd fijn gereden. Er is nooit een dag geweest dat ik niet lekker heb kunnen rijden. Hij liep 5 dagen id week. Altijd 1 dag vrij. En we hebben ook allemaal zeer goede bodems. Zijn pezen zijn super sterk. Dus ik zou nooit van overbelasting spreken. We zijn ook nog maar 5 wedstrijden z1 gestart. Ik vind het een raadsel, maar het komt niet door evt overbelasting. Maat tja, we zitten nog steeds met het probleem.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:07

Ik vind het heel sneu voor jou,maar nog meer voor je paard. Ik denk dat er weinig mensen zijn,helemaal in crisistijd,die een paard willen overnemen die iets makeert. Kan je paard bv niet naar een rusthuis?

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:11

Ik wil trouwens best aanpassingen maken, maar ben bang dat hij verder gaat met die artose. dat is ook mijn dubio. Wat is jou ervaring met sportniveau z1 en hoger in deze staat? Is dat haalbaar? Want je zegt dat sport mogelijk blijft? Want als ik hem niet kwijt kan, dan wil ik het toch maar proberen. Wat tja, klinkt stom en harteloos. Maar ben ik niet maar slachten kan altijd nog... :'( hij krijgt en kreeg al glucosamine. Ben bereid ook te kijken op homeopatisch gebied. En hij.krijgt ander beslag. Maar daar moet hij het op gaan doen.

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:12

Snoevie schreef:
Ik vind het heel sneu voor jou,maar nog meer voor je paard. Ik denk dat er weinig mensen zijn,helemaal in crisistijd,die een paard willen overnemen die iets makeert. Kan je paard bv niet naar een rusthuis?

Heb ik geen ervaring mee? Jij wel? Ik hou opties open. Maar het mag niet veel kosten. :-(

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:32

Ik verzin ook maar wat ter plekke,ik weet dat er in wognum,een plaatsje hier in de buurt,een stal is die paarden opvangt,kost 100 euro in de zomer

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:00

geeft niet. Alle opties. Maar dat is helaas te duur. Voor 50 euro p maand hele jaar, zou ik het doen.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:13

Geef het paard even wat rust(van de training) om op adem te komen, gewoon om de dag even een half uurtje wat longeren. Beweging is goed voor een atrose paard.

Popje(mijn paardje) was 10 toen ze zwaar kreupel was en atrose bleek te hebben(was toen M1). Dit was in 2002. We zijn nu in 2013 en ze loopt er nog steeds, ook wij hebben toen aan inslapen gedacht aangezien ze geen pijn mag hebben. Popje krijgt nu alleen Vitamine D en Zink, dit heeft mijn zusje uitgezocht. Ook heeft ze contact gehad met iemand waar zij zelf onder behandeling stond voor acupuntuur. Daar heeft ze pilletjes van mee gekregen en zelf kwam ze er door goed uitzoeken achter wat het supstand was in deze pillen.

Popje word nu 2 maal in de week gelongeerd, wij vinden dit voldoende. Je moet zelf proberen wat jou paard aankan. Wellicht kun je haar straks één keer in de week goed trainen en de rest van de week lichte arbeid.

Ik vind het simpel om een paard maar naar de slacht te doen, dat doe je toch ook niet met je echtgenoot als blijkt dat die een ziekte heeft?! Een paard is geen appelmoes die je weg doet omdat het je niet aanstaat!

Mootje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:24

Probeer artrose niet te negatief te zien. Met goed management kan je nog vele jaren plezier van je paard hebben. Ik hem na lang meelezen toch besloten mijn verhaal met jullie te delen.

Mijn paard is op 9 jarige leeftijd artrose in zijn linker hoefgewricht geconstateerd. Niks leek te helpen volgens de veearts. Hij is ingespoten, eerst met corticosteroïden en later nog met hyaloruunzuur en corticosteroïden, maar werd op de harde volte nooit meer 100%. Na een half jaar stappen en een zomer op de wei ben ik toch weer wat gaan opbouwen. Op zand was hij namelijk al die tijd prima. Pablo was inmiddels bijna depressief en ik ook! En helemaal zonder spieren is ook heel slecht voor artrose.
Na opbouw van een half jaar weer eens op wedstrijd, want hij knapte echt goed op. Ik startte voor de blessure net Z2. Ben hem wel vanaf deze tijd glucosamine gaan geven.
Inmiddels is Pablo 16jaar en begin dit jaar ben ik Grand Prix met hem gestart. Tot 3 weken geleden is alles heel goed gegaan en heb ik hem met constante, maar geen piektraining, goed kunnen houden.
Wel altijd voor of na vakantie superrustig opbouwen, op rustdagen aan de hand stappen of een rustige buitenrit, maar dagelijks bewegen is belangrijk. Ook loopt hij altijd buiten overdag.

Ik hoop dat dit voor jullie ook een positieve boost kan geven!

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:46

Oke, dat is inderdaad een boost. Maar hoe erg is de artrose bij pablo? Bij mijn paard klasse 3. En was die van jou bij aankoop ook goed? Dit zijn verhalen die ik wel kan vertellen tegen mijn ouders. Het enige is dat ik hoop dat de artose nu rustig wordt. En dat hij er mee om kan gaan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:48

En dat jij het een plekje kan geven ! :j
Ik word altijd een beetje stil van die verhalen dat mensen wedstrijd willen rijden en dus hun paard proberen te verkopen omdat het paard het niet meer kan ( misschien ).
Is het misschien geen optie om dan paarden van andere mensen op wedstrijd uit te brengen b.v. ? Zodat je toch wedstrijden kan rijden EN je paard houden ?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:02

Dat is een goed idee Maris......

Dan hoeft ze haar paard niet weg te doen.

Misschien ben ik een sentimentele trut,maar ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen,ondanks dat ik ook graag wedstrijden rij. Maar dat is natuurlijk mijn bescheiden mening

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:36

Toen ik vorige week de foto's liet maken, waren mensen om mij heen het er eigenlijk allemaal mee eens; jammer van de pony, maar wat had ik nog aan hem. Ik had er al eentje die niet voor kar kon, en nog eentje erbij ... ja men wist het wel.
Nou ik ook; heb er geen seconde over hoeven nadenken of hij mocht blijven of niet om die reden. Tuurlijk mag hij blijven. Goed, mennen is mijn hobby, maar dat deed ik maar paar keer in de week. Merendeel beleefde ik het plezier met ze door naar ze te kijken, ze te borstelen, mee te tutten en te spelen. En dat kan allemaal nog.
En voor dat uurtje mennen in de week, heb ik nog een 'leenshet' die het tot op heden bijna altijd wel doet :+

Hier is de artrose trouwens mogelijk ontstaan in slechts 5 maanden tijd door verkeerd belasten van het gebroken been. Omdat hij al die jaren nooit 1 dag niet rad is geweest (ook niet bij vorige eigenaren) en hij prima onbeslagen in alle gangen voor de wagen liep, ga ik er van uit dat hij geen artrose had. Er zijn nooit eerder foto's van hem gemaakt.

@Rideltje1992; Wat de verdenking van de artrose in de kogels betreft; wacht de foto's even af inderdaad. Bij Isabella wisten zowel dierenarts als hoefsmid het ooit zeker ... fikse artrose in de ondervoet. Foto's lieten toen een hele dunne zool en lichte hoefbeenkanteling. En ondanks dat zij al jaren belabberd loopt bij tijd en wijlen, is er nog altijd geen sprake van artrose (en ze is nu bijna 20 jaar).

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:53

Fanny_1988 schreef:
geeft niet. Alle opties. Maar dat is helaas te duur. Voor 50 euro p maand hele jaar, zou ik het doen.

(misschien als idee)
Of je laat hem leasen.
Ik lease Lourenz namelijk ook. Ik ben super gek met hem ondanks zijn gebreken.
Lourenz is nu dan wel 20 jaar en zzz gelopen voor mij is het een goed leerpaard.
Ik ben een recreatie ruiter dus over belast hem niet. De sport heeft hij nu iets meer dan een jaar geleden vaarwel gezegd.
Het werd te zwaar hij werd onregelmatig en je zag verzet en hij had er geen plezier meer in.

Nu wisselen we het bakwerk en longeren af met buitenritjes of wandelingen. Ik rij 5 a 6x in de week met hem.
Ik vind het echt genieten en Lourenz blijft in vorm en kan dit aan.
Tuurlijk zijn er mindere dagen daar passen we het werk op af.
En neem 1x in de 2 weken prive les omdat het een heel wijs paard is en ik nog veel te leren heb.

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 13:38

Wat fijn allemaal dat jullie zo meedenken. Kijk, als je in mijn hart kijkt, dan zou ik hem ook niet weg willen doen. Maar aan de andere kant rij ik erg graag wedstrijden. En ik heb er al 1 staan waar ik niks mee kan. En we hebben een eigen stal en ik wil graag vooruit. Ik zou zeker ook best paarden voor andere willen en kunnen rijden. Maar vind die ook maar eens. Leasen kan wel, maar dan moet ik iemand vinden die dat geld wil betalen. En het is natuurlijk een hoop geld voor zo iemand. Een paar maanden leasen en je hebt het bedrag wat hij waard is al lang weer uitgegeven, zonder dat hij van jou is. Dus voor zo iemand vind ik dat ook niet echt reëel persoonlijk. En wij hebben bij onze stal weinig tot geen uitrijmogelijkheden ivm aan drukke weg (80 km weg). Hij is braaf, maar vind het hier altijd wel wat gevaarlijk. Dus hier is het om recreatie te bieden ook geen plek. Dus zou hij een stal moeten vinden bij ons bos. Mijn ouders vinden dat ik hem beter nu kan 'verkopen' (weggeven) en dat hij zeker hopelijk een langer en gelukkig leven kan lijden. Dus dat gaan we dan ook maar proberen. Maar eerst zijn revalidatie. Het is zonde, echt. Want het is echt een goed paard. Hij had zeker de potentie om een goed lichte tour paard te worden. Maar helaas... :( Misschien wel met iemand die dus meer geduld op kan brengen zoals de eigenaresse van Pablo. Maar mijn ouders willen niet dat ik zolang geen wedstrijden meer rijd en dan blijft het de vraag of hij het aan blijft kunnen. (emotioneel heb ik het er nu wel voor over, rationeel denken mijn ouders van niet) Phoe, het valt niet mee hoor om zoiets te schrijven. :'(

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 16:11

Heb jij plezier in de paarden of is het omdat je ouders er plezier aan hebben?
Als ik het zo lees, lijkt het net dat je wedstrijden "moet" rijden van hun. Als
dat zo is, is je paard beter af bij iemand die het geduld er voor heeft en wellicht
rijdt de toekomstige eigenaar jou er zelfs wel uit in een wedstrijd.

Je gelooft in je paard of niet..

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:26

Dit heeft niets te maken in het niet geloven in je paard. Ik wil inderdaad graag wedstrijden rijden, wat ik ook schrijf in het voorgaande bericht. Ik vind paardrijden leuk. Ik rij al vanaf mijn 3e jaar omdat ik mijn moeders oren van haar kop zeurde. Dus ik wil rijden en niet mijn ouders. Laat dat even voorop stellen. Mijn ouders willen alleen mij zo goed mogelijk begeleiden in mijn keuzes. 10 jaar geleden heb ik een paard verkocht omdat ze niet verder wilde in de sport. Ik had me erbij neergelegd om niet meer op wedstrijd te gaan, zodat ik haar kon houden. Dit heb ik een half jaar vol gehouden. Ik vond het niet leuk. Dus ze kennen mijn ambitie. Dus vandaar dat ze zo reageren. Nu zeg ik emotioneel, ik ga hem houden en we zien wel. Maar als het dus niet lukt, dan weten ze over een half jaar dat ze mij niet gelukkig zien.

Ik geloofde in mijn paard dat hij een lichte tour paard kon worden. Nu vind ik het niet meer eerlijk om dit te wensen na het constateren van artrose. Ik heb wensen om het Z1 en hoger te vervolgen. Maar moet dit nu met een paard dat artrose klasse 3 heeft ontwikkeld in krap 2 jaar tijd? Met een vooruitzicht wat onzeker is? Ik denk dus dat het beter is om hem naar iemand te doen waar hij dus niet moet en ook meer geduld heeft. Bij mij, omdat mijn ambitie er is, moet hij. Want ik wil trainen. En inderdaad. Misschien rijden hij en toekomst eigenaar mij eruit op wedstrijden. Graag, want dan leeft hij nog en heeft hij daar een goed huisje. Ik wens hem het aller beste. En dat is dan naar mijn mening bij iemand die geduld heeft met hem.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:49

Ik vind het alleen maar eerlijk. Als jouw ambitie de sport is, dan doe je jezelf geen plezier met een paard wat dat niet meer kan. Het is ook niet eerlijk om dat van een paard te vragen wat zo heftig en zo snel artrose (heeft) ontwikkelt. En om dan maar niet meer te trainen en geen wedstrijden meer te rijden, dat gaat frustreren en dan heb je ook geen blij paard. Dan liever dit paard weg doen naar een recreatieruiter (als hij dat nog wel aan kan, anders gewoon af maken) en zelf een goed paard kopen.

Dit zeg ik als absolute recreatieruiter he :D En als betaalslaaf van een paard met fixe artrose. Maar ik geloof in combinaties die beiden blij zijn, en anders moet je op zoek gaan naar een oplossing.