Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:11

Esperanza, het ijzer van Darwin heeft wel garnituur maar dat is mooi geslepen (dat glimmende randje), is ook goed tegen het aftrappen.
Een opzet kan ook in het ijzer zelf gemaakt worden ipv uit de voet gehaald. Dan kan je ook het ijzer nog verder terugleggen zodat het paard eerder af kan rollen en niet zo'n last van de lange toon heeft. Dan worden 'automatisch' de takken aan de achterkant iets langer. Ik zal eens kijken of ik daar een foto van heb.
Tegen de gevoeligheid kan er ook nog een leren zooltje tussen gemaakt worden.
Maar, zoals ik al schreef, en meerderen schreven, het is een foto en dat kan inderdaad vertekenen ;) Wij beschrijven alleen wat we van de foto kunnen opmaken.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:16

Afbeelding

Zoiets bedoel ik. Je ziet dat de voet nog vlak is, maar het ijzer uitgesmeed is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:01

scoxxx schreef:
Maar goed, het is mij opgevallen en ik ben onder andere dientengevolge allergisch geworden ;-) voor korte takken zowel in kunststof als rim-beslag!
Korte takken vind ik persoonlijk altijd een "zwakte-aanbod" van behandelend hoefsmid.

Mijn schimmel stond normaal gesproken vergelijkbaar aan de pony. Toen dit paard een peesblessure kreeg (door boven op een balk te springen) heb ik mijn hoefsmid gevraagt wat hij het beste vond voor ondersteuning en herstel. Hij heeft het paard toen op een nog grotere maat ijzer gezet (wel goed omhooggesmeed aan de voorkant) met extra lange naar binnen gesmeede takken om zo het draagvlak te vergroten en de kracht per cm dus kleiner te maken. Of te wel hij stond ook volledig achter jouw theorie :j

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:47

SpikyBlue schreef:
Esperanza, het ijzer van Darwin heeft wel garnituur maar dat is mooi geslepen (dat glimmende randje), is ook goed tegen het aftrappen.
Een opzet kan ook in het ijzer zelf gemaakt worden ipv uit de voet gehaald. Dan kan je ook het ijzer nog verder terugleggen zodat het paard eerder af kan rollen en niet zo'n last van de lange toon heeft. Dan worden 'automatisch' de takken aan de achterkant iets langer. Ik zal eens kijken of ik daar een foto van heb.
Tegen de gevoeligheid kan er ook nog een leren zooltje tussen gemaakt worden.
Maar, zoals ik al schreef, en meerderen schreven, het is een foto en dat kan inderdaad vertekenen ;) Wij beschrijven alleen wat we van de foto kunnen opmaken.

wat betreft een opzet, het ijzer op mijn foto heeft geen opzet omdat het een achterijzer betreft.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:51

@Darwin; het opzet-verhaal gaat ook niet over jouw foto, maar over die van Esperanza, als je dat bedoelt ;)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:17

Shy krijgt morgen weer ijzers, het werkt echt niet met de schoenen de laatste tijd.
Ze bleef gevoelig en gisteren is er weer een gaiter gesneuvelt omdat ze de schoen uit trapte.
Haar voeten zijn gewoon te klein voor hoefschoenen, niets past of blijft zitten.
Ook kreeg ze drukkingen van de gaiters op haar koot.

Hopelijk loopt ze straks weer iets beter met de ijzers, die zullen ook kort bij de takken worden gemaakt omdat ze anders de boel eraf trapt.
Nadeel van een langbenig vierkant model pony....

@Soxxx wat denk jij trouwens wat beter is, iets kortere takken of elke rit een ijzer kwijt?
Zou jij een andere oplossing weten, springschoenen heb ik al geprobeerd dan trapt ze het er nog onderuit.
Rijtechnisch is het niet op te lossen, dat hebben we al geprobeerd.. ver ondertredend achterbeen en een iets te langzaam voorbeen, ze raakt het ijzer net als het voorbeen omhoog komt en het achterbeen neer komt.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:58

Esperanza schreef:
@ Cherokee Chum. Zou jij dat ook doen als je zo'n paard voor het eerst beslaat? Of bouw je dan op naar iets? De voet laat weinig toe, de hoefwand aan de zijkanten is erg dun en brokkelig en de toon is lang. De zool dus plat en gevoelig en het paard is ook gevoelig op het nagelen. De voeten waren ook erg kort. De toon te veel inkorten voor een opzet durfde de smid nog niet zo aan.

Het stomme is dat op de foto's je het garnituur niet zo heel goed kunt zien, terwijl dat er toch wel zit. Ik zal nog eens proberen om betere foto's te maken van het garnituur, want ik was net zo blij dat we dat eindelijk hadden.

SpikyBlue schreef:
Afbeelding

Zoiets bedoel ik. Je ziet dat de voet nog vlak is, maar het ijzer uitgesmeed is.

Dit zou mijn voorkeur hebben.
Bijkomend voordeel is, door de breeduitgesmede toon van het ijzer kan je en de gevoelige zool vrijleggen van dracht en het ijzer terug passen.
Je legt het afwikkelpunt verder naar achter waardoor je tevens de druk van de wat lange toon afhaalt.
Waarschijlijk is die toonwand ook dik omdat hij veel druk krijgt,en je zou eventueel deze op termijn dunner kunnen vijlen om een betere verhouding in de voet te krijgen.
Wat betreft het garnituur,ik geloof je op je woord.
Wat ik al zei ,het is lastig te beoordelen van een foto.
Succes met het opknappen van de voetjes en hopelijk als ze weer wat beter in verhouding zijn en compacter kan je weer terug naar blote voeten!
Groet Jaap.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:07

Even een berichtje uit Krakau (ben op vakantie)

Er lopen hier paarden met een soort verhoging aan de takken van de ijzers. Is dit om de paarden wat meer de benen te laten optillen of zit er betere reden achter? Ik heb even een plaatje van internet gepakt, ik krijg mijn eigen foto's hier niet op de comp.

Afbeelding

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:23

Wat een gezicht hè, het hoefbeslag in sommige landen...
Het schijnt te maken te hebben met grip en slijtage.

Paintlinger

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 18:35

Jegh, dat lijkt me niet fijn voor het paard :n

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:16

Getver, die holle kogel kan niet lekker voelen....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:17

Dat beslag heb ik idd ook in Hongarije en praag gezien, waarschijnlijk iets om het glijden op de gladde klinkers tegen te gaan?? Kan nooit goed zijn voor de gewrichten etc....

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:30

Ik kom al jaren in hongarije en heb het daar nog nooit gezien...

Wat ik wel in hongarije heb gezien is dat er paarden 24/7 op kalkoeken staan. Die gaan op buitenrit met toeristen en als het dan geregeld heeft moeten ze die paarden ook snet uit stal kunnen halen en niet eerst een kwartier pennen in staan draaien. Maar bij dat soort stallen ga ik niet rijden... Dramatiesch vind ik het...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:46

Shyla25 schreef:
@Soxxx wat denk jij trouwens wat beter is, iets kortere takken of elke rit een ijzer kwijt?
Zou jij een andere oplossing weten, springschoenen heb ik al geprobeerd dan trapt ze het er nog onderuit.
Rijtechnisch is het niet op te lossen, dat hebben we al geprobeerd.. ver ondertredend achterbeen en een iets te langzaam voorbeen, ze raakt het ijzer net als het voorbeen omhoog komt en het achterbeen neer komt.

Vakmanschap is moeilijk ja, alwaar Fabersmid ook al naar refereerde overigens.
De basis ligt in een correcte bekapping, en daar gaat het te vaak fout bij hoefsmeden.

Ik heb vaak genoeg paarden bekapt en beslagen die bekend stonden als eeuwige ijzeraftrappers, maar vreemd genoeg (!! ;-) ) kreeg ik het voor elkaar met correcte bekapping en toch hele lange takken dat betreffende paarden sindsdien nooit meer een ijzertje aftrapten.
Maar dan wel ik wel ffkes bezig hoor.... zit ik te kijken, te analyseren, paards beweging goed bekijken, weer kijken, twijfelen, weer kijken en dan ijzertje zus... nee toch maar een mm zo -etc-etc-etc.
Voordeel van niet-commercieel zijn: ik verdien er mijn centen niet mee en kan knutselen wat ik wil ;-).

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:11

Scoxxx dan moet u er toch eens over nadenken, u zelf aan te bieden voor les geven op de hoefsmidopleidingen en vereniging hoefsmeden?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:03

Nou er zitten nu 4x0 ijzers onder, 1 maatje groter dan gedacht.
Als het lukt zal ik van de week eens foto's maken :j

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:14

FaberSmid schreef:
Scoxxx dan moet u er toch eens over nadenken, u zelf aan te bieden voor les geven op de hoefsmidopleidingen en vereniging hoefsmeden?

Neejoh... wie gelooft er nou een meiske van 58 kg in front of allemaal kerels die wel weten hoe het zit. Niemand zo eigenwijs als een hoefsmid... en zeker ten opzichte van het vrouwlijk geslacht.

Maar wat ik door de regels heen probeer duidelijk te maken = als ik het kan, moet een goed hoefsmid het zeker kunnen. Wellicht spelen er factoren mee waardoor een smid rap-rap een paard tegenwoordig in 3 kwartier vierkant op beslag hebt staan.
En eerlijk gezegd, toen ik er 5-8 per dag besloeg... was ik bij de 4de al een heel stuk minder "knutselig". En dan die onopgevoede paarden.... ik was al blij dat ik er uberhaupt een ijzertje onderkreeg zonder een hoef in mijn gezicht. Knutselen leer je dan heel rap af.

Er wordt wellicht gewoon te snel gewerkt door smeden en worden daarom te foute oplossingen gehanteerd (die te makkelijk lijken).
Kan me immers niet voorstellen dat je als smid standaard leert lekker korte takken voor de aftrappers.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:38

scoxxx schreef:
FaberSmid schreef:

Neejoh... wie gelooft er nou een meiske van 58 kg in front of allemaal kerels die wel weten hoe het zit. Niemand zo eigenwijs als een hoefsmid... en zeker ten opzichte van het vrouwlijk geslacht.

Persoonlijk heb ik juist respect voor de dames onder ons. En laat die graag aan het woord, eigenwijs ben ik ook maar niet in dat opzicht dat ik niet open sta voor anderen.

Maar wat ik door de regels heen probeer duidelijk te maken = als ik het kan, moet een goed hoefsmid het zeker kunnen. Wellicht spelen er factoren mee waardoor een smid rap-rap een paard tegenwoordig in 3 kwartier vierkant op beslag hebt staan.
En eerlijk gezegd, toen ik er 5-8 per dag besloeg... was ik bij de 4de al een heel stuk minder "knutselig". En dan die onopgevoede paarden.... ik was al blij dat ik er uberhaupt een ijzertje onderkreeg zonder een hoef in mijn gezicht. Knutselen leer je dan heel rap af.

Soxxx ik kan uw denken begrijpen, maar dat is wat ik niet zal toelaten. Dan maar minder paarden toelaten en de tijd voor nemen, maar niet slecht afwerken en werk afleveren. Dat knutselen mogen de leerlingen op school met de slachthoeven, maar niet met de hoeven van de paarden. Dan moeten de handelingen daar zijn en zich verder ontwikkelen. Veel kijken en doen, niet te vergeten vragen.

Er wordt wellicht gewoon te snel gewerkt door smeden en worden daarom te foute oplossingen gehanteerd (die te makkelijk lijken).
Kan me immers niet voorstellen dat je als smid standaard leert lekker korte takken voor de aftrappers.

IJzers behoren gewoon correct te passen en per hoef per paard "gesmeed" en beslagen zijn. Daar gaat het correct bekappen aan vooraf, vanaf begin tot eind behoord correct te zijn. Het is niet voor niets nog immer een ambacht. Het werk van een hoefsmid is zijn "handtekening" en reclame.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:55

FaberSmid schreef:
darwin schreef:
Ik vind dit ijzer echt belachelijk kort hoor, zeker als je het vergelijkt met het beslag van mijn pony.

Afbeelding

Afbeelding

U laat duidelijk verschil zien, in gevoel voor het ambacht.

Sorry, maar ik ben het hier wel een beetje mee eens.
Het kan erger, maar vind het er niet netjes uitzien.
Qua ondersteuning is het volgens mij ook vrij belangrijk.

Zack staat ook weer op ijzers, zal snel fotootjes maken!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:50

Zack schreef:

En, bevalt het, of was het (nou ja, dat is het sowieso) noodzakelijk kwaad?

Over ijzers gesproken: op stal staat een merrie, ze is nieuw. Deze merrie was alleen voor beslagen, dubbellips. Nu ben ik zelf geen smid, maar zo beroerd als die ijzers eronder zaten, dat kan ik zelfs beter... werkelijk, om je kapot te schamen. De ijzers waren te klein en zaten er zo raar onder. Helaas geen fotografisch bewijs. In elk geval zijn de ijzers er nu onder vandaan en hebben we er een blote-voeten-paard van gemaakt. We zijn nu 2 weken verder en het gaat goed: niet gevoelig, niet meer slijtage dan noodzakelijk en een blij paard :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:32

even een vraag (kan er helaas geen foto van trekken, want heb momenteel geen fototoestel)

mijn paard is al meer dan een jaar achteraan "binnendoor" bekapt omwille van haar knieën (patella fixatie/luxatie)
nu heeft ze van nature al "X-benen" en ziet ze er na 6 weken uit als charlie chaplin. Dus vond mijn nieuwe smid het beter om haar terug recht te zetten achteraan. Kan het zijn dat ze hierdoor achteraan geremd wordt en moeilijk kan ondertreden, of is het gewoon een kwestie van wennen

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:38

Hielp het wel , het binnendoor zetten ?
De welsh cob in mijn onderschrift heeft ook een knie die op slot schiet, en in het verleden hebben we hem ook altijd binnendoor bekapt, maar het resultaat was een knie die nog steeds op slot schiet en hoeven die helemaal scheef afsleten, dus daar zijn we op een gegeven moment maar mee gestopt.
Nu zijn zijn voeten mooi recht, en schiet zijn knie alleen op slot als we hem niet trainen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:04

darwin schreef:
Hielp het wel , het binnendoor zetten ?
De welsh cob in mijn onderschrift heeft ook een knie die op slot schiet, en in het verleden hebben we hem ook altijd binnendoor bekapt, maar het resultaat was een knie die nog steeds op slot schiet en hoeven die helemaal scheef afsleten, dus daar zijn we op een gegeven moment maar mee gestopt.
Nu zijn zijn voeten mooi recht, en schiet zijn knie alleen op slot als we hem niet trainen.

Btw ook een interessante... dit issue van het binnendoorzetten dan.
Wat ik zelf gezien heb is dat hoeven "traag vloeibaar" zijn. Je bekapt een achterhoef dus binnendoor, hetgeen resulteert in een "scheve" hoef zeg maar.
Bekapping 1) = 1 mm verschil tussen binnenkant en buitenkant
Bekapping 2) = 1.2 mm verschil tussen binnenkant en buitenkant
Bekapping 3) = 1.5 mm verschil tussen binnenkant en buitenkant
Bekapping 4) = 2 mm verschil tussen binnenkant en buitenkant

En na een x- aantal bekappingen heb je een wel erg groot verschil c.q. verandering gecreeerd.... en die is niet altijd wenselijk = onnodige slijtage overige beenonderdelen wellicht? Wat je ook wel eens ziet is dat in de beweging een aangeboren "zwaai" bijv. extra gaat uitzwaaien c.q. groter wordt.
Nu ja, ik zet mijn/de paarden altijd recht op hun hoeven... iig zo recht als mogelijk is om te voorkomen dat hoeven langzaam veranderen in te scheve hoeven.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 18-08-10 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:12

Hilli schreef:
Over ijzers gesproken: op stal staat een merrie, ze is nieuw. Deze merrie was alleen voor beslagen, dubbellips. Nu ben ik zelf geen smid, maar zo beroerd als die ijzers eronder zaten, dat kan ik zelfs beter... werkelijk, om je kapot te schamen. De ijzers waren te klein en zaten er zo raar onder. Helaas geen fotografisch bewijs. In elk geval zijn de ijzers er nu onder vandaan en hebben we er een blote-voeten-paard van gemaakt. We zijn nu 2 weken verder en het gaat goed: niet gevoelig, niet meer slijtage dan noodzakelijk en een blij paard :)

Da is dan toch weer om te janken he. Nu ja niet die bloten voeten natuurlijk ;-) .... maar wel die smid die "jank-werk" levert.

Btw... ik ken ze wel overigens FS, de smeden die met een max aan paarden-beslaan-per-dag werken. Ik geloof 4 (of 5?) max en deze smeden vragen ergenst rond de €200,-- geloof ik voor vierkant zonder toetelegein.
En een hoop klanten ook nog... die smeden zijn zo goed. Maar ja wel een rijke(re) clientèle natuurlijk, dat dan weer wel.... en ook wat duurdere paarden. En hen heb ik overigens nog nooit naar een oplossing zien grijpen a la de "aftrappers-op-korte-takken".

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:17

Hilli schreef:
Zack schreef:

En, bevalt het, of was het (nou ja, dat is het sowieso) noodzakelijk kwaad?

Jammer dat je geen foto's hebt..
Soms ziet het er idd vreselijk uit, zo ken ik er ook nog wel een paar.

Noodzakkelijk...
Sja ik vind van wel, ik wil graag met de wagen de weg op en zonder ijzers was het echt niet te doen.
Na 1 ritje moest ik weer een week wachten totdat de hoeven bijgetrokken waren om uberhaupt weer op het harde te kunnen lopen.
dat is voor hem natuurlijk ook niks.
Tot nu toe bevalt het prima, nog niks afgeptrapt of wat dan ook.
Nu zitten ze er natuurlijk nog maar net op ;)