Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:15

Ik persoonlijk bel de DA als mijn paard kreupel is en ik zie geen uiterlijke verwonding en dan nog, niet mijn bekapper. Ben ik nou blond?? Haha!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:21

Niet iedere DA is goed in hoefzweren openleggen. We hebben hier bijvoorbeeld 4 veeartsen in onze regio. Slechts 1 veearts is in staat hoefzweren open te leggen.

Maaruh... over het algemeen lukt het mij ook wel hoor Tong uitsteken Alleen deze keer ffkes niet.
Overigens, was het paardje van mijn zus.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 12-10-08 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:22

Idd niet iedere veearts is een goede paardenart. Bij mij komt ook niet zomaar een willekeurige veearts op de dam omdat ik een DA nodig heb, alleen de goede, eentje met goede reputatie en waar ik ook een goede ervaring mee heb, is die niet in de buurt, ga ik naar een kliniek.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:42

scoxxx schreef:
Niet iedere DA is goed in hoefzweren openleggen. We hebben hier bijvoorbeeld 4 veeartsen in onze regio. Slechts 1 veearts is in staat hoefzweren open te leggen.

Maaruh... over het algemeen lukt het mij ook wel hoor Tong uitsteken Alleen deze keer ffkes niet.
Overigens, was het paardje van mijn zus.

Ik denk dat het ook met een beetje lef te maken heeft.
Een dierenarts kan op allerlei gebied ontzettend goed zijn maar toch niet goed heel diep durven snijden in een hoef op zoek naar een abces.
Ik ken er ook wel een die prima een ontsteking in de hoef kan diagnosticeren maar als het diep zit liever heeft dat een bep. hoefsmid er bij komt om het te openen.

Ieder z'n 'fort' Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 00:46

russel schreef:
Ik persoonlijk bel de DA als mijn paard kreupel is en ik zie geen uiterlijke verwonding en dan nog, niet mijn bekapper. Ben ik nou blond?? Haha!

Ja Blond

Nee, natuurlijk niet maar bij verdenking van een hoefzweer zou ik er wel eerst mijn hoefsmid bij halen. Juist omdat die wat beter en dieper durven te snijden dan een dierenarts. Heb het zelf overigens nog nooit aan de hand gehad Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:54

Ik heb het ook nooit aan de hand gehad, maar bij mijn paard komt eerst de DA de diagnose stellen Sigaar .

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:14

Mijn DA raadde zelfs aan om de hoefsmid te bellen. Maar doordat mijn paard zulke gevoelige voetjes had durfde de smid het ook niet aan. Dus zat er maar 1 ding op.... naar Emmeloord! Daar hadden ze de hoefzweer zo te pakken.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:19

russel schreef:
Een paard past zich aan hoe het op zijn voeten staat, ook daar zie je niets aan, dat ga je merken na een bepaalde tijd. Spreek uit ervaring. Mijn paard is in een jaar anders gaan lopen, hij heeft zelf meer bovenlijnbespiering gekregen. Hij gaat nu anders met zijn benen om, omdat hij nu nl pas echt met zijn benen om kan gaan, dankzij de juiste bekapping....

Het arme beest heeft jaren steeds meer last van zijn lijf, benen en voeten gekregen dankzij Verkeerde bekapping, door verschillende bekappers en hoefsmeden. Het dier heeft het jaar hiervoor 2 jaar ijzerloos gelopen in de hoop dat hij zich zou gaan herstellen. Niet dus.

Helaas ben ik dus een eigenaar die uit velerlei ervaringen kan spreken wat het verkeerde werk doet met je paard.

Hier nog 1 hoor Knipoog Mijn paard is in 1 jaar tijd verprutst en hierdoor heel veel last van zijn lijf, benen en voeten gekregen!! Hij bleef van de ene blessure in de andere gaan! Mijn paard krijgt ook lange tenen en voeten gaan uitzakken, groeit ook niet in de hoogte zeg maar.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:22

russel schreef:
Idd niet iedere veearts is een goede paardenart. Bij mij komt ook niet zomaar een willekeurige veearts op de dam omdat ik een DA nodig heb, alleen de goede, eentje met goede reputatie en waar ik ook een goede ervaring mee heb, is die niet in de buurt, ga ik naar een kliniek.

Door schade en schande ga ik ook alleen nog maar naar mijn vast paardenarts in Bodegraven. Voor mijn geen gewone veearts meer ja voor een enting ofzo. Voor hoefzweer zou ik denk ik in 1e instantie de hoefsmid erbij halen. Ken genoeg verhalen dat DA's de hoefzweren niet kunnen vinden, maar de smeden wel.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:28

fransje23 schreef:
Arabesk schreef:
En wij zullen niet de eersten zijn die op bokt afgezeken worden en die niet per mail of telefoon benaderd zijn door de eigenaar. Ook hoefsmeden (o.a. bram de lange) en andere bekappers (recent nog eentje van de lijst van natuurlijkbekapper.nl) zijn hier al voorbij gekomen en niet te vergeten natuurlijk die ene persoon die er zelf een potje van maakte en er toen een website over schreef.

What else is new on bokt.

Ik denk bij dat soort dingen toch wel vaak, waar rook is vuur.

Je zou er als eigenaar van een paard vanuit moeten kunnen gaan dat degene die je er bij haalt voor de hoeven er voldoende verstand van heeft en problemen signaleert. Juist daarom haal je er iemand bij.

Hier ben ik het helemaal mee eens!! En ook over dat waar rook is is vuur verhaal Knipoog Ik wou dat ik destijds naar het rook verhaal had geluisterd!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:29

AnneOmie schreef:
Hier nog 1 hoor Knipoog Mijn paard is in 1 jaar tijd verprutst en hierdoor heel veel last van zijn lijf, benen en voeten gekregen!! Hij bleef van de ene blessure in de andere gaan! Mijn paard krijgt ook lange tenen en voeten gaan uitzakken, groeit ook niet in de hoogte zeg maar.

En dan zijn er nóg mensen die alleen maar naar de voeten kijken, en dus niet naar het paard in zijn geheel Boos! Snap je dat nou?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:32

Nee en er zijn ook mensen die doen alsof ze naar het paard in zijn geheel kijken.. en dan alsnog je paard helemaal verprutsen. Grote praatjes en ze weten het zogenaamd zo goed... nou dat heb ik gezien Boos!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:32

Esperanza schreef:
En dan zijn er nóg mensen die alleen maar naar de voeten kijken, en dus niet naar het paard in zijn geheel Boos! Snap je dat nou?

Ik snap het wel, doe niet anders, wat het "geheel" doet, voel ik onder het zadel Sigaar .

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:48

Ja leuk als je erop mag zitten Knipoog Ik liep er al zowat een jaar naast dus dan valt er weinig te voelen onder het zadel! Als je paard dan opeens scheef in zijn voeten en lijf wordt en je wijst je smid daarop en dan zegt hij doodleuk ja dat is rijtechnisch... ik antwoordde dan ook met: ja leuk maar ik rij er al maanden niet op! Dat wist hij toen ook wel hoor!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:10

AnneOmie schreef:

Groeide hij vroeger qua hoeven wel in de hoogte?
Krijgt hij nu ondergeschoven verzenen? Platvoetje dus?

Hoe stonden zijn hielen dan tijdens het slechte beslag?
Groeide zijn hielen (snel) over het ijzer heen?

Zou het kunnen dat het slechte beslag ervoor zorgde dat ie nu platvoetjes heeft gekregen? Vanwege slecht/weinig garnituur en dus de hielen verprutst?
Maar ook zie je hoeven sneller groeien in het gebied wat "gewond" is zal maar zeggen. Ik kan me voorstellen dat als je zoveel teen wegkapt dat dit een soortje wond wordt.... dat dit ook voor versnelde groei van de teen zorgt (tijdelijk).

Of is mijn gedachte-gang nu raar?
Graag correctie als het niet klopt Tong uitsteken Clown

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:13

opala schreef:
Esperanza schreef:

Ik snap het wel, doe niet anders, wat het "geheel" doet, voel ik onder het zadel Sigaar .

Wat het geheel doet kan je ook gewoon al voelen aan zijn lichaam en ook goed te kijken naar gedrag, manier van bewegen etc. Daar hoeft geen zadel etc aan te pas te komen.

AnneOmie schreef:
Hier ben ik het helemaal mee eens!! En ook over dat waar rook is is vuur verhaal Knipoog Ik wou dat ik destijds naar het rook verhaal had geluisterd!

Ik heb inmiddels van 3 personen/bedrijven waar nogal wat rook omheen is geweest hier op Bokt ook daadwerkelijk, met eigen ogen maar gelukkig niet bij mijn paard, slecht werk gezien... Dus tot zover gaat mijn theorie ook op.
Natuurlijk is ieder verhaal wel wat gekleurt maar een verhaal komt zelden zomaar op. Ergens is er dan iets fout gegaan.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:07

Scoxx, Omar heeft altijd al een beetje de neiging gehad om lange tenen te krijgen. Door de cytek is dit dus alleen maar nog veel erger geworden en heeft hij vooral op rechts nu echt een platvoetje gekregen. De rechtervoor voet is tijdens de cytek periode ook opeens langer en platter dan links geworden Verward

Nu na 2 beslagbeurten in Bodegraven is zijn rechtervoor voet nog steeds vreemd en is hij zich ook opeens gaan aantikken (trapt vooral zijn rv voet aan), dit heeft hij in die 6,5 jaar dat ik hem heb nog nooit gedaan. Nou ja het hoefsmid/beslag drama is helaas nog steeds niet voorbij. Enige positieve is dat hij nu hij van de cytek af is iig geen pijn meer in zijn voeten en rug heeft!

Ik geloof niet dat zijn hielen echt ooit over het beslag heen zijn gegroeit Verward Sorry maar echt geen idee....

Zou dat de reden zijn dat zijn rv voet opeens zo hard groeit ten opzichte van zijn lv voet? Hij stond echt extreem kort op zijn vooral voorvoeten. Zijn achtervoeten zijn redelijk normaal. Ik baal er echt vreselijk van.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:19

Moeilijk eigenlijk iets zinnigs te schrijven zonder de hoefjes zelf live te hebben gezien natuurlijk. Maar over het algemeen zie je een snellere hoefgroei op "gewonde" hoeven. Logisch, dat doet ieder beschadigd weefsel.
De foto's op blz 13 vind ik een knap staaltje hoefsmidwerk op twee ongelijke hoeven.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:35

Ik probeer deze week nog eens foto's te maken hoe zijn hoeven er nu uit zien, en dan na vrijdag een foto van als hij net gedaan is door mijn nieuwe smid. Ik heb besloten niet meer naar Bodegraven te gaan en Omar door de smid die de meeste paarden bij ons op stal doet (incl. paarden van mijn instructrice) te laten beslaan. Ik hoor heel veel positieve dingen over hem en hij heeft het smid zijn van zijn vader geleerd die vroeger ook smid was Lachen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:55

Haha... durfde het eigenlijk niet te vragen Knipoog Maar foto's zijn inderdaad zeer welkom!!!
Keileuk en enorm leerzaam!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:08

Nou ik vind het niet zo keileuk Haha! Kreeg net een mailtje van Omar's masseuse dat ze Omar niet gedaan heeft omdat hij zo scheef op zijn voeten staat en het zonde van het werk is om hem nu te masseren. Ze komt hem nu volgende week doen als de smid is geweest. Ze is een goede vriendin van mij en doet Omar al zo'n jaar of 4,5. Zijn voeten zijn scheef en gekanteld zei ze en asymetrisch Verward vierkant afgevijld. Het leek het werk wel van een leerling die voor de 1e keer een paard had bekapt zei ze Nagelbijten / Gniffelen Hmmmm weet niet of ik de foto's hier wel durf te plaatsen hoor Nagelbijten / Gniffelen Ik lach er nu wel om maar kan er eigenlijk wel om janken... Ik heb nu al weer 2 weken niet kunnen rijden en had Wanroij willen starten... heb ik weer allemaal kunnen afblazen vanwege verkeerd beslag/bekappen Boos!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:24

Waarom geen foto's durven plaatsen. (Een "mooi" bekapte paardenvoet zegt niets over hoe het paard ermee overweg kan.)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:36

Die van mijn paard is nu zeker niet mooi bekapt en hij kan er ook absoluut niet mee overweg, hij struikeld echt over zijn eigen voeten! Ik ga deze week foto's maken van voor en na!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:50

AnneOmie schreef:
Die van mijn paard is nu zeker niet mooi bekapt en hij kan er ook absoluut niet mee overweg, hij struikeld echt over zijn eigen voeten! Ik ga deze week foto's maken van voor en na!

Vervelend voor je paard en jou Ach gut

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:54

Hoe lang staan hij nu op deze ijzers, Annemiek?

Wel vervelend dat er zoveel mis is en dat het allemaal zolang blijft duren..