Ervaring renegade hoefschoenen gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

p_ponypaard

Re: Ervaring renegade hoefschoenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:16

mooi zo bijke..... :)

ik ben echt super blij met de schoenen, heb ze nu al weer een aantal weken en het is voor ons echt de oplossing! super! lange ritten gaan prima en ook de kiezelpaden zijn voor ons geen probleem meer!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:25

Ik vroeg me af of je nogsteeds zo tevreden bent.

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:02

Ik gebruik ze nu ook meer (gevoelige hoefjes) en het gaat steeds beter, galoppeer nu ook wel eens...heb het idee dat mijn paard ze ook fijner begint te vinden!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 01:02

Ben ook wel benieuwd wat de langere gebruikers in dit topic er inmiddels van vinden!

Ik heb inmiddels 4 schoenen (omdat ik veel op asfalt moet rijden) maar ik heb er nog steeds niet mee gegallopeerd. Op vakantie heeft mijn haflinger ze nl helemaal niet om gehad, omdat we daar op zand reden. In stap en draf doen die van mij het nog steeds goed, ben ze nog steeds niet kwijtgeraakt hoewel er wel eentje een keer gedraaid zat.

@silence: ben je ook van plan ze te kopen?

@nathalie: wat goed! Galopeer je ook met hoefschoenen in mul zand?

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 01:06

Ik galopeer nu wel op rechte vlakke stukken, dat gaat best goed (heb ze alleen voor) maar mul nog niet geprobeerd..is ook niet echt nodig. Rij nu wel met zadeltassen. Asfalt of grind: aan, zand: uit ..heel gedoe, maar het werkt voor mij! en bij jou?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 01:11

wij hebben hier alleen asfalt he! :+ Dus alleen asfalt uitgeprobeerd, volgens mij zijn ze daar nog het meest geschikt voor. Hoewel Ankie wel bij elke verkeersdrempel die ik in draf neem, op haar muil gaat (maar denk dat ze dat ook doet zonder hoefschoenen). Als ik, zoals op ameland, vooral op zand ondergrond rijd doe ik ze niet om want ankie heeft nog best goede hoeven. Ze loopt niet zo gevoelig dat ik ze altijd om moet doen gelukkig! Ben er nog steeds tevreden over, vind het stukken beter dan elke keer hoefijzers zoeken in de wei :D

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 07:46

Ja, misschien wel.
Ik ben alle opties voor hoefschoenen aan het bekijken.
Omdat we met Silence geregeld op vakantie gaan, maar hem niet op ijzers wil hebben.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:19

hey mensen! nou ik heb ze inmiddels een tijdje, en ze bevallen super!

alleen voor ons een probleem: Jens is er al door heen. in de achter schoenen zitten gaten, en tjha dit komt dus doordat jens ontzettend sleept! we zijn nu op les om te zorgen dat hij zijn achterhand meer gaat gebruiken en z'n voeten op moet gaan tillen. ia weer ik ze gekocht heb heb ik wat tips gekregen hoe ik ze repareren kan......

voor de rest ben ik nog steeds super tevreden, ze zitten super ook als de hoeven groeien. en ook de hoefballen gaan nooit kapot. ze zijn lekker makkelijk aan en uit te doen en vooral jens is er erg blij mee :)

kortom ik zal ze zo weer kopen ;)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 00:17

hoe lang heb je deze nu in gebruik? En wat voor tips heb je gekregen om te repareren? kan je ze ook van te voren preparen zodat ze bij jou straks inder slijten bij het volgende setje?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 09:37

Ja, dat zou voor mij ook handig zijn, anders hoef ik er met Harlie niet eens aan te beginnen.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:19

repareren met een 2 componenten polyester reparatieset wat je in elke automaterialenhandel kan kopen.
Dit is een set bestaande uit polyester met een separate harder en een “lap” glasfiber doek.

Maak eerst een stukje glasfiberdoek op maat en maak volgens in de aangegeven verhoudingen de polyester aan en smeert die rondom het gaatje.
Plak het glasfiberdoek erop en smeer er meer polyester overheen.
Dit geheel laat je vervolgens uitharden en met een uurtje is het keihard.
Eventueel kun je met een zwarte lakstift het geheel bijwerken.

Belangrijker is om te proberen je paard zo te laten lopen dat het niet meer sleept.

ik ga het vanavond proberen dus ik hou jullie op de hoogte ;)

groetjes.....

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:33

Ben benieuwd!

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:49

Hmmm na het zien van de eventuele gevolgen van een paard dat kan panikeren bij het loskomen van de schoen (onderste plakker) en het blijven vasthangen en er tegen kloppen (tegen been en hoef) blijf ik toch maar liever bij mijn ijzers met een speciaal rubber om shocks op te vangen...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:10

Licht jezelf toe SFCAP? Kan me er iets bij voorstellen, ze kunnen altijd losraken en als je dan een gevoelig paard hebt zal hij ongetwijfeld schrikken. Welke ijzers heb je?

Paar weken geleden is de hoefsmid geweest, en de hoeven zijn nu al zo gegroeid dat de schoenen niet meer passen. Dat probleem heb ik steeds, ik moet ze echt zelf gaan bijwerken anders kan ik elke 3 weken de hoefsmid laten komen.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:57

Euh, een vriendin is met haar paard bij ons komen rijden. Schoenen losgeraakt, paard beginnen bokken en springen, zij eraf, enkel gebroken... (ik heb daarna het paard zonder schoenen bereden en t ging super).
Voor mijn paardje heb ik er in febr ijzers laten onderzetten maar met een soort ribberen bescherming die niet heel de hoef daaronder bedekt. Eind september gaan de ijzers er weer af aangezien ik dan mijn wedstrijden stop (endurance) heb ik geen ijzers meer nodig tot volgend jaar...

SoshaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 08:38

Apart, bij mij is nog geen enkele keer een schoen losgeraakt en die van mij maakt toch graag rare sprongen, stampt met de achterhoeven nog wel eens op de ballen van de voorvoet en staat ook nog wel eens met zijn ene voorhoef op de anderen. Zelf op de trailer waar hij vreselijk te keer gaat, blijven ze gewoon zitten.

Lijkt mij toch dat de schoenen echt niet goed gepast hebben, zeker als er meer dan een tegelijk lost komt.

En dat het paard van een loshangende schoen in paniek kan raken, weet ik maar al te goed, ik heb daar een nare ervaring mee gehad met Smit schoenen waar mijn pony doorheen schoot met de hoef.

Maar ja, een ijzer kan ook onder in de hoef terecht komen en dan loopt je paard ook niet vrolijk door als je net in de volle galop zit. Paardrijden blijft nu eenmaal een risico sport.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 21:24

Ben benieuwd hoe het de huidige gebruikers bevalt na langer gebruik.
Slijtage?
Schuurplekken?

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:07

Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik ze meer gebruikte, omdat het zo goed ging, ik weer schuurplekken in de kootholte kreeg, nu dus weer een tijdje niet gebruikt, maar het is ook droog en haar hoeven zijnmooi hard, ze loopt goed zonder! Van de winter weer eens proberen hoe het dan gaat, heeft weken geduurd voordat de schuurplekken weg waren en ik twijfel nog of ze echt wel van de hoefschoenen waren...maar kon geen andere oorzaak vinden, toen ik ze niet meer gebruikte, gingen de plekken vrij snel weg...??:-( Zijn dus soort reservegympies aan het worden!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:17

Nou sinds vorige week heb ik ook dit merk echter enkel voor de voorhoeven.
Ik ben nog beetje afwachtend al is mijn eerste rit goed bevallen.
Zou achter ook van die dingen moeten hebben.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:48

Hinke schreef:
Paar weken geleden is de hoefsmid geweest, en de hoeven zijn nu al zo gegroeid dat de schoenen niet meer passen. Dat probleem heb ik steeds, ik moet ze echt zelf gaan bijwerken anders kan ik elke 3 weken de hoefsmid laten komen.

Dit is bij mij ook zo'n probleem. Mijn paard haar hoeven groeien zo snel dat ze elke 3 à 4 weken zou moeten bekapt worden om de hoeven 'op maat' te houden. Zelf de hoeven bijhouden is geen optie wegens mijn slechte rug.
Nu staan er ijzers onder met een lederen zooltje tussen omdat ze erg gevoelig loopt en barsten/scheuren heeft waarvoor moet gezorgd worden dat die niet meer verder kunnen scheuren, maar ik ben zelf niet echt een voorstander van ijzers en zou die het liefs er z.s.m. terug onderuit hebben. Maar wat dan ... zouden jullie elke 3 à 4 weken een smid laten komen om te bekappen zodat je schoenen kan gebruiken ipv ijzers? Wordt nogal een kostelijke affaire, alhoewel ... een traditionele smid die goed bekapt is zeker zo goed als een natuurlijk bekapper maar dikwijls een stuk goedkoper. Of moet een paard natuurlijk bekapt worden om schoenen te kunnen gebruiken?

SoshaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:24

Tsja, lastig probleem. Mijn pony zijn hoeven groeien niet erg hard en hij scheurt en brokkelt snel. Ik moet hem dus wel zelf bijhouden (wekelijks vijlen) anders brokkelt en scheurt de hele boel er onder uit.

Maar het is inderdaad geen licht werkje, ik heb daar met mijn gammele lijf ook veel problemen mee, maar het gaat echt niet anders. Heb onlangs wel een hele fijne hoefsteun kunnen kopen. In hoogte verstelbaar en met 2 opzet stukken, zodat je de voet ook kunt neerleggen als je de onderkant wilt doen. Scheelt mij wel een hoop pijn of ik het met of zonder doe, maar moeiteloos zal het nooit worden, ben ik bang.

Is er niet iemand in je omgeving met een sterk lijf die het misschien voor je wil doen. Zo heel veel werk is het nou ook weer niet.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:54

Ik ga eens rondhoren op stal want bij ons zijn er meedere die de hoeven van hun paard zelf bijhouden. Bij ons komt er om de zoveel tijd een NB'er het controleren. Ik weet alleen niet of iemand de verantwoordelijkheid wil opnemen om de hoeven van iemand anders z'n paard te bekappen ... zij hebben immers ook niet voldoende kennis om zomaar elk paard te kunnen bekappen.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:13

Vandaag de 2e rit gemaakt met de hoefschoenen en wederom weer goed bevallen. Wel tikte hij zich vandaag een paar x aan (met achtervoeten schopte hij tegen de hoefschoenen) Nu ben ik benieuwd wat er gebeurd als hij straks achter ook hoefschoenen heeft.
Ik bedoel zou hij met zijn achtervoeten de voorschoenen uit kunnen trappen of erin kunnen blijven hangen? Wat betreft jullie opmerkingen over het vijlen denk ik je kunt als dat nodig is toch ook weer paar x zonder hoefschoenen gaan rijden? Voeten worden dan korter dus passen ze daarna weer of denk ik verkeerd. En Ikzelf laat gewoon om de zoveel tijd de smid langs komen voor controle of om eventueel te bekappen. Volgens mij moet het dan helemaal goedkomen. In ergste geval kan ik ook zelf mijn gereedschap gaan gebruiken maar vind een smid toch makkelijker.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:05

@mandyke: als je paard echt slechte hoeven heeft zo ik voorzichtig zijn met overstappen op natuurlijk bekappen. Ik vind dat natuurlijk bekappers zich nogal blind kunnen staren op hun eigen manier van bekappen, maar denk dat het goed is advies te vragen van meerdere mensen. Misschien bijv een hoefsmid die verbonden is aan een kliniek? Ik laat de hoefsmid btw wel regelmatig komen. Maar elke 3 weken is wel weer erg vaak ;) Mijn natuurlijke bekapper vraagt 30 euro voor bekappen, dat is evenveel als wat mn normale bekapper vroeg.

Flurk schreef:
Nou sinds vorige week heb ik ook dit merk echter enkel voor de voorhoeven.
Ik ben nog beetje afwachtend al is mijn eerste rit goed bevallen.
Zou achter ook van die dingen moeten hebben.

Dat kan je het beste aan je hoefsmid vragen. Aangezien je dezelfde hoefsmid hebt als ik zal hij je het niet aanraden als het niet echt nodig is ;) Bij mij zei hij ook dat ik ze niet hoefde voor de achterhoeven (maar heb ze toch gekocht :+ )

Fijn dat ze verder goed bevallen. Je kunt inderdaad een paar keer zonder hoefschoenen gaan rijden, maar bij ankie slijten ze dan niet precies in zon vorm af dat de schoenen dan wel passen. Ze moeten echt mooi rond zijn nl.

Vorige week toen ik naar de les wilde pasten de schoenen weer niet! Terwijl op dezelfde dag de hoefsmid nog langs is geweest voor bekappen. Achter pasten ze wel maar voor waren ze echt te klein. Grrr! Ik wil gewoon die schoenen aan kunnen trekken en wegrijden, en niet elke keer lopen te kloten :o Moet ze nu dus alsnog maar ff zien bij te vijlen zelf. Hopen dat het lukt want ik ben niet zo handig.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:15

bedankt voor je tip Hinke.
De hoefsmid vond het niet onverstandig maar op het moment dat hij ze kwam aanmeten had mijn pony beetje gesleept met de achtervoeten en plat kantje aan waarop hij direct zei dat de schoenen dan geen lang leven zouden hebben.
Mijn pony sleept niet altijd (gelukkig) Ik vind het wel balen voor je dat je die pasproblemen hebt en dat weerhoud mij nog even een extra aanschaf voor de achtervoeten.
Heb er nu pas 2 ritten meegemaakt en voeten veranderen natuurlijk niet erg veel in 1 week tijd.
Maar we gaan het meemaken.
Hebben de andere dames hier in het forum dat probleem niet?
Of is het misschien een probleem wat bij ons 'ras' hoort?