Kan ieder paard zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Kan ieder paard zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:13

arno8 schreef:
in de natuur wordt een paard inderdaad niet bekapt, maar omdat ze zoveel bewegen slijten de hoeven voldoende. Hier op onze zompige weilandjes slijten ze te weinig en moet je dus zelf vijlen. Zelfs dagelijks op asfalt rijden, zorgt nog niet voor voldoende slijtage.

Hoe zit dat dan met die camarque-paarden? Dat is daar een redelijk zompig om niet te zeggen moerasgebied.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:58

Nee!
mijn paard kan niet zonder ijzers... tenminste, het kan wel, als ik hem 24 uur per dag op het weiland zet en er verder niets mee doe.
Ik heb niet het hele topic doorgelezen.
Maar sinds mijn paard op ijzers staat (sinds kort) loopt hij als een zonnetje.
Ik kreeg hem een jaar geleden. Toen waren zijn ijzers er net onder vandaan. Ik ben begonnen met natuurlijk bekappen, daar reageerde hij in eerste instantie best goed op. Hij liep niet gevoelig, zijn hoeven werden mooi. Maar op den duur werden zijn tenen te lang en ging hij steeds meer struikelen. Met buitenrijden was het op een gegeven moment niet meer te doen. Hij struikelde over ieder steentje, heuveltje, bobbeltje, boomworteltje, doodeng. Na een ritje waarbij hij minstens 10 keer bijna met zijn neus op de grond terecht was gekomen door het struikelen. Heb ik de knoop doorgehakt. Ik heb hem weer 'normaal' laten bekappen.
Dat was al een wereld van verschil, hij struikelde niet meer. Maar hij heeft een platvoet. Na een paar maanden viel het me steeds meer op dat hij nog niet goed over zijn hoeven kon afrollen en al helemaal niet over die platvoet. Ook al waren zijn tenen nu een stuk korter dan met n.b. nog steeds maakte hij vanuit zijn schouder een moeilijke/rare beweging om toch een beetje te kunnen draven. Door die rare beweging die hij moest maken om te kunnen afrollen ging hij gewoon kreupel lopen.
En nu heeft hij dus speciale 'afrol' ijzers, hij en ik zijn dolblij!
Hij loopt alsof hij opnieuw gesmeerd is. Gaat weer uit zijn dak in het weiland, draaft lekker op het harde en hij loopt de hele dag te glimlachen Haha!
Echt ik heb het geprobeerd, een jaar lang bezig geweest met n.b. en ik had het zo graag zien lukken.
Maar helaas.
En ja ik hou mijn paard zoveel mogelijk natuurlijk. Hij staat 23 uur pd buiten in de zomer (1 uurtje per dag aan het werk) en in de winter nachts binnen.
Maar nee de conclusie is dat niet elk paard zonder ijzers kan...

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:52

bizzybijtje schreef:
Starbreeze schreef:
Lees even mijn aanvulling.
Natuurlijk bekappen? In de natuur worden paardenvoeten niet bekapt.

Máár ik ben van mening dat ieder paard zonder ijzers kan, maar het ligt aan de eigenaar of het paard ijzers moet of niet Pling ...
Als je veel buitenrijd zou het misschien wel een goed idee zijn idd, maar als je enkel in de bak rijd? Nee, dan niet.

Aan de eigenaar ? Frusty

Raar zeg dat het mijn schuld is dat mn pony op ijzers staat.
Op advies van dierenarts en hoefsmid en toch ben ik de schuldige.

Ow ow wat ben ik een slechte eigenaar Slapen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:57

ik heb helaas ook een paard met een slechte hoeven, ze zijn er nu een half jaar vanaf en mijn hoefsmid die er eerst een hard hoofd in had dat ik de ijzers eraf wilde, bemerkte de laatste x dat de hoeven erop vooruit waren gegaan. Ik hoop dat die alleen nog maar beter wordt. Ik heb altijd paarden gehad met hele goed hoeven, helaas deze dan niet en ik hoop de ijzers eronder vandaan te kunnen houden.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:01

bizzybijtje schreef:
Máár ik ben van mening dat ieder paard zonder ijzers kan, maar het ligt aan de eigenaar of het paard ijzers moet of niet Pling ...
Als je veel buitenrijd zou het misschien wel een goed idee zijn idd, maar als je enkel in de bak rijd? Nee, dan niet.

Als deze eigenaar niet besloten had ijzers er onder te laten zetten had mijn paard nu werkeloos op de wei gestaan of al niet meer geleefd.
Denk eens verder dan alleen het slijten van de hoeven, ijzers hebben nog meer functies. Zoals het corrigeren van de stand bijvoorbeeld. Als mijn paard geen ijzers had zouden haar hoeven op zo'n manier slijten dat haar beenstand op den duur verkeerd zou zijn waardoor er niks meer mee gedaan kan worden. (Ze heeft 1 platvoet)
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 26-08-07 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:05

Niet ieder paard kan zonder ijzers, de mijne gelukkig wel en daar hoeft de hoefsmid zelfs maar 2x per jaar voor te komen, lekker makkelijk en goedkoop dus.
Maar er zijn echt paarden met probleemhoeven waar enkel een ijzertje een oplossing kan bieden.
Ik vind die vergelijking met paarden die in het wild leven geen goede vergelijking, die gaat namelijk helemaal niet op. Paarden die in het wild leven moeten zelf heel de dag op zoek naar voedsel en water maar hoeven geen verharde wegen te doen, geen dressuurproefjes rijden en geen jumpings te lopen. Een wild paard staat ook nooit op stal en krijgt geen krachtvoer. Het leven van een wild paard en een sportpaard trekt dus in de verste verte niet op elkaar, de hoeven worden dus ook aan totaal andere dingen blootgesteld. Zoals hiervoor al is gezegd kunnen sommige mensen hun paard wel zonder ijzers laten lopen als die de hele dag op de wei staan en niets anders doen. Dan lijkt hun gedrag ook meer op dat van wilde paarden.
Maar een paard dat jumpings loopt kan over het algemeen niet zonder ijzers, al is het gewoon maar om kalkoenen te kunnen steken zodat hij/zij op gras niet gaat schuiven.
Ik ben wel van mening dat meer paarden in de winter zonder ijzers zouden moeten lopen omdat de hoeven dan weer kunnen recupereren. Maar sommige paarden hebben echt dermate slechte kwaliteit hoeven dat het zonder ijzers niet te doen is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:18

Citaat:
Zelfs dagelijks op asfalt rijden, zorgt nog niet voor voldoende slijtage.

Echt wel...dat is de reden dat mijn fjord vandaag een paar ijzers krijgt. Zijn voeten waren op een gegeven moment zo kort dat ie niet meer wou lopen...beest had er duidelijk last van.
Als ik wil rijd ik elk paard aan gort op het asfalt .

Verder zal het asfalt wel degelijk genoeg slijtage geven(meer rijden) het zal echter verkeerde slijtage zijn omdat alles plat is. Een paard in een rotstuin gebruikt zijn benen en hoeven anders en daardoor zal er op een andere manier slijtage zijn.

Ik ben ook wel benieuwd hoe de witte franse paarden op de voeten staan.
Wil je weten hoe de hollandse paarden in zo'n soort gebied op hun voeten staan dan moet je een keer naar zeewolde...maar je bent gewaarschuwd..niet schrikken om wat je daar ziet. (mijn paarden liet ik daar niet voor niets om de 3 maanden bekappen)

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:41

ikke schreef:
arno8 schreef:
in de natuur wordt een paard inderdaad niet bekapt, maar omdat ze zoveel bewegen slijten de hoeven voldoende. Hier op onze zompige weilandjes slijten ze te weinig en moet je dus zelf vijlen. Zelfs dagelijks op asfalt rijden, zorgt nog niet voor voldoende slijtage.

Hoe zit dat dan met die camarque-paarden? Dat is daar een redelijk zompig om niet te zeggen moerasgebied.

Wij hoeven vrijwel niks te vijlen hoor aan de hoeven van onze paardjes....

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:50

arno8 schreef:

Hoe zit dat dan met die camarque-paarden? Dat is daar een redelijk zompig om niet te zeggen moerasgebied.[/quote] Wij hoeven vrijwel niks te vijlen hoor aan de hoeven van onze paardjes....[/quote]

En dan rij je 7 dagen per week minimaal een uur per dag over asvalt?
En dan praat ik echt over puur alleen asfalt!
Dus geen bermen pakken enz...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:08

ikke schreef:
arno8 schreef:

Ik ben twee keer gaan kijken, ook in de Cota Donana en járen bijna dagelijks in de Oostvaardesplassen. Heb daar uitgebreid over geschreven.

Op HoefNatuurlijk-forum staat nu ook een prima relativerende reactie van een eigenaar.

Bij mij is het muntje al 30 jaar geleden gevallen door koniks, przewalskis en zebras in dierentuinen. Die werden en worden niet bekapt, rara.

De kern is op dit topic al tig keer belicht doch sommige individuen wíllen simpelweg niet. Dat ze daarmee hun eigen paarden en die van anderen schaden dringt ook niet door.

hc

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:20

Verschillend per paard . Nikita rijd alleen maar buiten en hoeft helemaal geen ijzers , en Star : Ik reed een paar keer buiten met vriendinnen , en moet je kijken wat er nu van gekomen is . Ze staat voor op ijzers , door het snelle slijten van de hoeven .
De meeste paarden moeten wel op ijzers , maar Nikita heeft gwoon hele sterke hoeven , noemen ze berghoeven .

Daarom zeg ik dat níet íeder paard zonder ijzers kan , dat zie je maar aan vele paarden op ijzers . Vele daarvan hebben een reden voor hun ijzers .

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:24

Mijn (ex) paard kan absoluut niet zonder ijzers, het was een dressuurpaard van 1.80 hoog (dus een redelijk zware bink) en hij had eendentenen, dat zijn een soort platvoeten en staat de punt van de hoef ver naar voren, hierdoor scheurde de hoef vaak (diep!!) in als hij niet op ijzers stond, daarbij kon je met het bekappen niet goed genoeg de stand bepalen waardoor hij peesproblemen zou krijgen met die eendentenen omdat hij dan niet in staat is zijn hoef "af te rollen" tijdens het lopen. Natuurlijk zou dit in de natuur anders gaan, maar daar treedt ook natuurlijke selectie en evolutie op. Als een paard slechte hoeven heeft gaat hij gewoon dood in de natuur. Mijn ex paard had het ook niet lang overleefd... Ik denk dat we paarden ook niet meer te erg moeten vergelijken met de paarden die in de natuur leven. Natuurlijk hebben ze nog wel het instinct, maar de bouw van onze "sport" paarden is zo ontzettend doorgefokt, dit kun je niet meer vergelijken. Je kunt een chihuahua ook niet vergelijken met een wolf.

Caris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:37

Ik wil graag weten waarom je denk dat elk paard zonder ijzers kan.
Geloof je hierin n.a.v. NH?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:41

Mijn oude paard stond op ijzers toen ik hem kocht. Ik vond dat niet nodig dus werden ze eraf gehaald. Wat een ellende volgde: gekneusde zolen, hoefzweren, kreupel lopen, etc. Mijn paard had zeer bolle zolen en bijna geen verzenen. Die moest echt op ijzers, dan was er niks aan de hand.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:27

en hoe zouden die hoeven zo zijn gekomen dan?
je kan niet van een paard verwachten dat ie in 1 kee rals je em van de ijzers afhaalt volkomen goed loopt en gelijk normaal slijt als je hem over asfalt en stenen rijd. je moet het paard en de hoeven de tijd en de omstandigheden bieden om te herstellen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:07

inderdaad. ik kan bij mijn ijzerloze paard goed merken als ik weinig buitengereden heb. bijv. na de winter, als we dan het langer buitenrijden weer opbouwen, moet ik dat heel voorzichtig doen, omdat hij anders erg gevoelig wordt.

een paard dat altijd (jarenlang) ijzers onder heeft gehad zal vaak niet onmiddelijk goed lopen zonder. de doorbloeding van de hoef neemt toe, en daarmee het gevoel in de hoef. een paard kan daar flink kreupel van zijn. dit is echter niet te wijten aan de kwaliteit van de hoef op zich, maar is veroorzaakt door het ijzer in eerste instantie. de kwaliteit van de hoef gaat in de meeste gevallen nou eenmaal achteruit als er langere tijd een ijzer gebruikt wordt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:19

merrieveulen schreef:
een paard dat altijd (jarenlang) ijzers onder heeft gehad zal vaak niet onmiddelijk goed lopen zonder. de doorbloeding van de hoef neemt toe, en daarmee het gevoel in de hoef. een paard kan daar flink kreupel van zijn. dit is echter niet te wijten aan de kwaliteit van de hoef op zich, maar is veroorzaakt door het ijzer in eerste instantie. de kwaliteit van de hoef gaat in de meeste gevallen nou eenmaal achteruit als er langere tijd een ijzer gebruikt wordt.

Fout, dit wordt niet veroorzaakt door het ijzer, maar door een verkeerde bekapping voor het ijzer eronder gegaan is. Mijn paard is 2 keer van de ijzers afgehaald: eerste keer van "normale ijzers", de tweede keer van Natural Balance ijzers. De eerste keer was een gigantisch fiasco en binnen 3 weken had ze weer ijzers onder, hoeven helemaal scheef afgesleten en elke spier in haar lijf stond pijnlijk strak. Tweede keer liep ze vanaf het moment dat de ijzers er onder vandaan waren gehaald goed, zowel op het harde als op zachte ondergrond. Alleen steentjes werd ze niet blij van.
Achteraf gezien is het vrij logisch te verklaren. De eerste smid haalde toch teveel van de straal af, zodat de straal de grond niet echt kon raken met ijzers onder, bij Natural Balance is dat een nadrukkelijk aandachtspunt, dus was de straal al actief terwijl ze nog op ijzers liep en was de overgang moeiteloos.
Nu loopt ze dus op blote voeten, maar als het om wat voor reden dan ook wenselijk is, krijgt ze gewoon weer ijzers onder. Ik weet nu waar ik op moet letten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:25

helemaal mee eens waratje, en bedankt voor deze aanvulling! mijn dieren worden ook bekapt volgens de natural balance methode (door Ellemieke Fransen), en dat bevalt erg goed. ik heb zelf nooit de behoefte gehad om een ijzer te gebruiken, en het is ook (nog) nooit nodig geweest bij mijn eigen dieren, maar ik heb wel van Ellemieke allemaal info gehad over hun methode, en de ijzers. heel interessant allemaal, en het ontbrak inderdaad in mijn post. dat was inderdaad puur gericht op 'traditionele ijzers'.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:32

Nog één kleine aanvulling, voor de duidelijkheid. Ik ben niet tegen traditioneel beslag, maar het moet wel correct worden toegepast. Er zijn ook traditionele smeden die (zoals het feitelijk hoort) de straal mee laten dragen en voldoende opzet maken voor het afrollen van de hoef. Met dat als uitgangspunt mag het voor een normaal gezond paard geen probleem zijn om van de ijzers gehaald te worden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:35

inderdaad, maar als je bijv. hier op stal kijkt, het enige wat draagt is het ijzer, de straal komt niet eens meer in de buurt van de grond. nu lopen deze paarden uiteraard allemaal prima, en ze zijn ook allemaal gezond, maar toch... op die manier komt er bij mij geen beslag onder. het afrollen wordt inderdaad ook nog weleens vergeten, dan zie je zo'n totaal plat ijzer, en als het er onderuit gaat is de voorkant bijna helemaal weggesleten.

zoals ik al zei staan mijn dieren niet op ijzers, maar ik vijl wel (in overleg en onder begeleiding van smid) de opzet regelmatig bij en de hoefwand mooi rond.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:58

Waratje schreef:
Nog één kleine aanvulling, voor de duidelijkheid. Ik ben niet tegen traditioneel beslag, maar het moet wel correct worden toegepast. Er zijn ook traditionele smeden die (zoals het feitelijk hoort) de straal mee laten dragen en voldoende opzet maken voor het afrollen van de hoef. Met dat als uitgangspunt mag het voor een normaal gezond paard geen probleem zijn om van de ijzers gehaald te worden.

Mijn hoefsmid slaat dus absoluut geen ijzers onder een paard als het niet nodig is. Haha!

Heeft hij me zelf verteld waarom enz....

Dat is iets wat NB ers vergeten Knipoog die anti traditioneel zijn.
Er zijn ook nog goede hoefmeden hoor !!

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:00

nou, je kan wel zeggen; 'ja dat hebben ze in de natuur ook neit.'
maar in de natuur worden ook andere dingen van ze gevraagt dan dat wij mensen doen.
ieder paard is anders, een heeft dus andere eisen.
je kan niet spreken; 'geen een paard heeft ijzers nodig' want geen een paard is het zelfde

rommeke

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:09

Mijn paard heeft hoekatrol ontsteking, nu heeft ie speciaal beslag, en kan dus zelfs (als we zouden willen) op het harde draven. Als je hem zonder ijzers of met normale ijzers dat zou doen. loopt hij gewoon kreupel en heeft hij er last van. dus nee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:33

Ilsje_ schreef:
Mijn paard heeft hoekatrol ontsteking, nu heeft ie speciaal beslag, en kan dus zelfs (als we zouden willen) op het harde draven. Als je hem zonder ijzers of met normale ijzers dat zou doen. loopt hij gewoon kreupel en heeft hij er last van. dus nee.

Is je paard hiermee genezen? IJzers zullen het probleem niet óplossen....
Een ijzerloze aanpak echter wel, waarbij ook de levensomstandigheden verandert moeten worden. Genoeg succesverhalen op www.biomentor.org

Ik heb dit weekend weer genoeg kadaverhoeven gezien, om te weten dat heel veel paarden met speciaal beslag in de worst eindigen. En ook genoeg hoefbenen gezien (inwendig bot) waarbij zelfs de schade van een ijzer was terug te lezen aan het hoefbeen zelf....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:30

Arabesk schreef:
Ik heb dit weekend weer genoeg kadaverhoeven gezien, om te weten dat heel veel paarden met speciaal beslag in de worst eindigen. En ook genoeg hoefbenen gezien (inwendig bot) waarbij zelfs de schade van een ijzer was terug te lezen aan het hoefbeen zelf....

Hoeveel precies? Waarom zijn die bij de slager terecht gekomen en sinds wanneer is een dergelijk gering aantal representatief voor de gehele paardenpopulatie.
Helaas voor jou houden ook paarden zich gewoon aan de grondregels voor statistiek.................