merrieveulen schreef:een paard dat altijd (jarenlang) ijzers onder heeft gehad zal vaak niet onmiddelijk goed lopen zonder. de doorbloeding van de hoef neemt toe, en daarmee het gevoel in de hoef. een paard kan daar flink kreupel van zijn. dit is echter niet te wijten aan de kwaliteit van de hoef op zich, maar is veroorzaakt door het ijzer in eerste instantie. de kwaliteit van de hoef gaat in de meeste gevallen nou eenmaal achteruit als er langere tijd een ijzer gebruikt wordt.
Fout, dit wordt niet veroorzaakt door het ijzer, maar door een verkeerde bekapping voor het ijzer eronder gegaan is. Mijn paard is 2 keer van de ijzers afgehaald: eerste keer van "normale ijzers", de tweede keer van Natural Balance ijzers. De eerste keer was een gigantisch fiasco en binnen 3 weken had ze weer ijzers onder, hoeven helemaal scheef afgesleten en elke spier in haar lijf stond pijnlijk strak. Tweede keer liep ze vanaf het moment dat de ijzers er onder vandaan waren gehaald goed, zowel op het harde als op zachte ondergrond. Alleen steentjes werd ze niet blij van.
Achteraf gezien is het vrij logisch te verklaren. De eerste smid haalde toch teveel van de straal af, zodat de straal de grond niet echt kon raken met ijzers onder, bij Natural Balance is dat een nadrukkelijk aandachtspunt, dus was de straal al actief terwijl ze nog op ijzers liep en was de overgang moeiteloos.
Nu loopt ze dus op blote voeten, maar als het om wat voor reden dan ook wenselijk is, krijgt ze gewoon weer ijzers onder. Ik weet nu waar ik op moet letten.