Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ifever

Re: Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 07:57

ben wel blij om te horen dat iedereen het wel spannend vond de eerste keer weer met andere paarden.

die van mij had ook alleen de eerste dagen bescherming om, doe ik trouwens ieder jaar als ze weer voor het eerst de wei op gaan.

@ soljev, ik snap van je dat een ongeluk in een klein hoekje zit, daarom is het nu ook 2 jaar later dat mijn paard weer bij paarden staat. ben onder tussen ook verhuisd met me paard dus andere paarden enzovoorts. ik had nu gewoon zo iets moet het doen, wordt er richting haar getrapt gaat ze er uit en komt ze er nooit meer bij. maar in tegendeel mijn paard was helemaal blij en werdt heel goed opgenomen in de kudde. (kudde bestaat uit een shet van 21 en een pony van 8 dus niet zo'n grote kudde) Ik ben iig blij dat ik het gedaan hebt! Lachen

in die 2 jaar hiervoor heeft ever ook altijd in een apart weitje gestaan. maar daar sprong ze regelmatig uit of kroop onder de draden door Clown

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:40

Een shet en een ponytje vind ik iets anders dan een groep paarden. Onze paarden komen ook met onze C pony en de 2 shetjes op de wei. Dan is het risico beperkt en hebben ze toch gezelsschap. Maar echt met groepen paarden brr nee. Veel te veel risico en daar zijn ze toch net iets te waardevol voor, zowel emotioneel als financieel.

Versace ga ik morgen longeren maar geef hem voor de zekerheid de eerste paar keren tranquigel zodat hij niet weer helemaal uit z'n dak gaat. Misschien ook een tip voor jullie wanneer ze de eerste keer de wei oid op gaan?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:11

een shet en een pony noerm ik geen kudde Clown
die van mij stond vorig jaar met 14 anderen en dit jaar gaan ze met z`n 10en tegelijk de wei op
dan is er pas risico
de hele winter heeft ze met 6 anderen inde losgooibak gestaan en dat ging goed.
het gaat mij meer om het rennen en jagen in de grote wei Knipoog

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:54

het is ook wel link met een koppel paarden in de wei.. Maar wat moet je anders...
Ga hem niet binnenhouden..

Mijn paard staat met een koppel van 14 paarden buiten..

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:58

haha het is ook niet echt een kudde maar meer merries hebben we niet op stal staan Clown dus een 'mini kudde'(sta op een kleine prive stal)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:08

Ebo staat in een koppel van 8. Dat gaat prima. zijn been ziet er super uit en hij is ook helemaal vrolijk nu er weer contact is. Hij loopt vaak met een haflinger te dollen.
Solvej, iedereen houdt paarden op zijn eigen manier. Ook al is een paard duur en veel waard, het is en blijft een paard. Zo moeten we het ook behandelen. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Jij stapt ook weer in een auto ookal heb je een zwaar ongeluk gehad.

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:08

Mijn pony Fleur heeft zijn griffelbeentje gescheurd, we konden kiezen : openeren ( 3 maanden rust)
of gewoon met rust genezen in een klein weilandje ( 2maandan duurd dat ong) wou hebben voor de rust gekozen, naar 2 maanden hebben we weer foto´s gemaakt het was nog niet helemaal beter dus moest ik nog 4 weken wachten, toen was het weer helemaal genezen,

die 3 maanden rust heeft hem zo goed gedaan, hij is juist beter gaan dressuren en springen enz..

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:27

tja als ik de keus had gehad had ik ook voor optie 2 gekozen..

Alleen bij mij was er geen keus...
Of opereren... of niets...

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:54

Jep ,bij mij ook. Breuk was echt niet te genezen met rust helaas !!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:10

Ach het groeit wel aan, maar vraag niet hoe *grinnik* bij mij stonden de botjes als V. het zag er dus zo uit en dan lag het griffelbeen zeg maar bij de uiteinden....... Idd opereren of geen rijpony meer.

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 14:29

Ik heb verleden week de fotoos op cdtje laten zetten.
Van voor en na de operatie. T was bij haar ook idd een rare dubbele breuk.Had echt niet goed aangegroeid zonder operatie

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:59

Belker schreef:
Solvej, iedereen houdt paarden op zijn eigen manier. Ook al is een paard duur en veel waard, het is en blijft een paard. Zo moeten we het ook behandelen. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Jij stapt ook weer in een auto ookal heb je een zwaar ongeluk gehad.

Tuurlijk, dat is ook ieders vrije keus Lachen Alleen niet mijn keus.
Maar haha vind het toch wel heel iets anders dan een auto ongeluk Haha! Dan is de keus aan ons zelf en een paard zal er denk ik niet op dezelfde manier bij stilstaan als wij doen na een ongeluk. Versace zet ik ook wel weer in de molen ook al is het daar gebeurd. Maar een paard in een groep met andere paarden brengt toch meer/andere risico's met zich mee. Ook als het niet om het griffelbeen gaat. Maar nogmaals, dat is een persoonlijk besluit.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 11:01

Heb hem trouwens donderdag gelongeerd en hij is toch het best luisterende, braafste paard dat ik ken Haha! Hoe opgetogen, vrolijk en uitgelaten hij ook was hij stapte weg toen ik dat vroeg, draafde pas aan toen ik het vroeg en ook al wilde hij uit zijn dak gaan hij hield zich in en bleef op mijn stemhulpen reageren Haha! Lovers Ben zoooo verliefd op mijn schat Haha!

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:15

ik deels belker's keus...
Ook mijn paard staat weer in de groep. Puur omdat ik vind dat hij daar hoort...

Zie hem ook helemaal opvrolijken sinds hij weer inde wei staat.. Vind sociaal contact heel belangrijk voor een paard..

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:11

Ja sociaal contact vind ik ook erg belangrijk. De weien grenzen aan elkaar dus ze kunnen sowieso met elkaar snuffelen en op en af rennen. De meeste staan ook met de pony's los en hebben dan ook kameraadjes. En de oude paarden staan bij elkaar met z'n 2en.

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:00

ik bedoel onder sociaal contact iets anders...

Maar is ook ieder zijn ding.. Lachen

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 06:44

Nou, ze staat nu een wek in de wei en het is allemaal goed gegaan. Pfff, wat vond ik het spannend! De eerste paar keer maar helemaal ingepakt! Nu is ze in ieder geval uitgekuurd, haha! Hoe gaat het met jullie knollies? Hoe bouwen jullie op? Ik vind het wel lastig hoor, niemand die zegt hoe dat werkt Clown Ik ben benieuwd!

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 06:50

voor mij ook spannend maar dan niet op de weide maar volgende week een scan. Mijn paard heeft een deuk in zijn griffelbeen als ik door was gereden was het gescheurd.
Volgende week hebben we er alweer 4 maanden stappen opzitten en ik hoop dat ik goed nieuws krijg het been was gister wel warm en dik, is dat normaal? of kan dat gewoon door de warmte komen?

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 07:20

Bij mijn paard is het been ietwat warm en ook iets dik. Volgens de dierenarts kan dat nog wel maanden duren voordat dit helemaal weg is, maar hoef ik me er geen zorgen over te maken. Maar goed, die van mij is dan wel geopereerd.

O, als jullie willen weten hoe de eerste paar keren erop gingen, klik dan maar even op de link in mijn onderschrift Haha!

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:17

ik heb pablo al weer helemaal op de wei staan met de groep..
DAt betekent nu van 11 tot 4 ongeveer..

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:45

Versace is gister weer de eerste keer op de wei gekomen. Hij bloeide er helemaal van op Haha! Mn moeder heeft ook foto's gemaakt, zal ze zometeen even plaatsen Haha! Vanmorgen heeft hij er ook even opgestaan. Met de oude pony van mn broertje, maar dat was niet zo'n succes. Het was het proberen waard maar dan is hij toch echt net iets teveel hengst. Dus die is veilig onder het hek door gekropen en daar gaan schuilen voor Versace Bloos! (is een afgezet stuk waar de pony's gewoon onderdoor kunnen). Ben echt blij dat hij weer gewoon paard kan zijn Ja

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:35

Lekker hoor Solvej

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 06:39

Even een vraagje tussendoor, Bij Black is het been vanaf vorige week dat het wat warmer werd iedere keer warm en dik, komt het door het weer of moet ik me echt zorgen gaan maken? Als ik gelopen heb slintk het wel en na het koelen is het gewoon weer dun ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.
Deze week moet de dierenarts toch weer komen voor controle!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:30

Normaal als het been dikker en warmer wordt duidt dat op een ontsteking of problemen van de pees. Misschien even zo rustig mogelijk houden tot de DA is geweest?

uvando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:36

die vn mij heb ook se griffel gebroken en die loopt nu weer 100% goed Haha!