Cytek ijzers

Moderators: Firelight, balance, Dyonne, Sica, NadjaNadja, Neonlight, C_arola, Essie73, Coby

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Cytek ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:38

@Chevano : ik begrijp dat je de test gedaan hebt met zowel een normaal ijzer als met een Cytek ijzer??
En beide puntjess kwamen door het ijzer heen ??

Citaat:
Die van mij zijn er niet door heen gekomen en loopt er nu al bijna 9 weken onder
Hij kun je dit zien als het paard de ijzers nog onder heeft ??

Hoefschoenen kun je heel veel over vinden op Bokt, zelf heb ik 2 paarden die er regelmatig op lopen (Old Mac's).

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:33

ze zijn er nu net af en nee zijn er niet doorheen.Ijzers waren zelfs bijna niet verleten dat was wel het geval met de gewone ijzers.

De test is gedaan met een hydraulische werkbank. (dus erg krachtig kan niet met de menselijke hand) Dus alleen door heel veel kracht gaan de puntjes erdoorheen zowel het gewone ijzer als de cytek. Maar dan nog een paar millemeters .

En de widiapuntjes zijn nu korter dan vroeger scheelt ook weer.

En thx voor de tip van de hoefschoenen.

Suzan_Tafka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 07:48

Hoeveel betalen jullie voor cytek ijzers?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:41

90 euro

Ik heb gisteren een wedstrijd gereden met Anouar op kunststof. Hij loopt er heel fijn mee, alleen waren ze achter toch wel een stuk gesleten.
Hij loopt er zelfs zo fijn mee dat hij op het asfalt wilde galoperen en als hij dat dan een stukje deed merkte galopeerde hij niet anders dan op zand.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 13:50

Even een Update...
Kindness is vandaag weer opnieuw bekapt en beslagen... met dit topic in mn achterhoofd heb ik uitgebreid mee gekeken, geen een widiapuntje is door te ijzer en ik heb geen kneuzing kunnen vinden!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:58

Bij nureina hebben we ze er onder uit gehaald, ze liep er in het begin super op maar na de laatste keer alleen maar drama. Ook veel gezeur gehad met de benen. Der afgehaald, andere hoefsmid er bij en weg waren de problemen. Zonde want ik het begin liep ze er super op. Verder ook niks op de hoefsmid aan te merken gehad Knipoog We zijn van hoefsmid veranderd omdat het bij ons gevoelsmatig iets niet klopte.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:18

willem is nog nooit kreupel geweest. ik laat cyteks achter er op slaan en ik merk dat hij van achter niet helemaal lekker meer loopt. wel gewoon goed, maar hij had sneller last vanspierpijn en had sneller last van opgelopen benen(wat hij altijd wel heeft, mag ook wel met 19 jaar)

niet tevreden dus weer terug op gewone ijzers.. is willem 3 weken kreupel geweest door overbelasting. rechtsachter was een probleem met de cyteks. dat was kwestie van trainen werd er gezegd, zodat hij niet meer zou slepen.
maar mooi dat dat been dus kreupel was en gigantisch dik na een strand rit.
dit is dus gebeurd nadat ik de gewone ijzers er weer onder had. zo zie je maar wat een impact 8 weken cyteks kunnen hebben op het gestel van je paard. hij is zo anders gaan bewegen met die cyteks dat zijn stand anders is geworden, ten nadele. de masseur voelde ook meteen het verschil in de bespiering van met de cyteks en de gewone ijzers. hij is nu lang niet zo gespannen meer en is vooral niet meer zo bijterig tijdens de behandeling.. hij staat nu zelfs op stukken met de ogen dicht en de nageeflijkheid is weer terug zoalstie was.

dus nee... nu na een nieuw rondje gewone ijzers kan ik stellig zeggen... mijn grootste vergissing die cytek... nooit weer....

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:32

paardje sinds een paar maanden bekapt volgens cytec manier; het doet pijn aan mijn ogen hoe ze op de voorhoeven staat. heeft ook meer last van gallen gekregen. heeft iemand daar ervaring mee??? idee erachter vind ik goed, maar het resultaat... heb ik mijn twijfels over. paard heeft zeer sterke benen (gelders).

please reageer even op mijn vraag! thanx

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:08

fleurbartels schreef:
paardje sinds een paar maanden bekapt volgens cytec manier; het doet pijn aan mijn ogen hoe ze op de voorhoeven staat. heeft ook meer last van gallen gekregen. heeft iemand daar ervaring mee??? idee erachter vind ik goed, maar het resultaat... heb ik mijn twijfels over. paard heeft zeer sterke benen (gelders).

please reageer even op mijn vraag! thanx

Waar het dan aan ligt is moeilijk zeggen, maar iets klopt er dan niet. Andere smid nemen, zou mijn eerste reactie zijn. Wat was je reden om naar Cytek over te stappen?

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:18

bedankt ikke voor je reactie..

ik ben niet overgestapt op cytek.... mijn hoefsmid is overgestapt.... altijd tevreden geweest over hem en hij wilde overstappen.

ik heb mij verder nooit zo verdiept in hoeven en beslag, aangezien ik daar totaal geen problemen mee had met mijn paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:40

fleurbartels schreef:
bedankt ikke voor je reactie..

ik ben niet overgestapt op cytek.... mijn hoefsmid is overgestapt.... altijd tevreden geweest over hem en hij wilde overstappen.

ik heb mij verder nooit zo verdiept in hoeven en beslag, aangezien ik daar totaal geen problemen mee had met mijn paard.

Tja, exit ijzer en anders exit hoefsmid? Never change a winning team, dat geldt ook voor goede vormen van hoefbeslag. Wat goed werkt, moet je niet zonder reden veranderen.......

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:26

In de regio Wageningen zijn best een paar fatsoenlijke smeden te vinden. Je hebt zelfs keuze Knipoog

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:12

nou, zie mijn post dus over opgelopen benen.. willem had er ook erg last van, nu niet meer.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:28

bedankt voor jullie reacties

[quote="gekke_koei"]nou, zie mijn post dus over opgelopen benen.. quote]

sorry wat bedoel je hiermee?

mijn paard heeft dus GEEN cytec ijzers, maar wordt volgens deze wijze bekapt.

keuze inderdaad genoeg qua hoefsmeden, maar ben zelf geen "job-hopper" ofzo iets. kijk deze periode aan tot de volgende bekapping nodig is...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:41

fleurbartels schreef:
keuze inderdaad genoeg qua hoefsmeden, maar ben zelf geen "job-hopper" ofzo iets. kijk deze periode aan tot de volgende bekapping nodig is...

Dat je wacht tot de volgende bekapping snap ik, zou ik in principe ook doen. Maar ik zou wel heel erg gaan nadenken over wie die bekapping gaat uitvoeren.....

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:47

ik reageerde op jouw vraag over de opgelopen benen.
dat mijn paard daar ook erg last van had toen hij op de cytek ijzers stond.

nu hij weer optraditioneel beslag staat heeftie er geen last van. en het is een paard wat altijd ijzersterke benen heeft gehad en nu sinds gister in 1,5 maand tijd weer kreupel is aan rechts achter.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:27

fleurbartels schreef:

Wat is daar dan anders aan? Er is maar één manier van bekappen en dat is die manier die bij het paard hoort. Elke smid zal een paard op dezelfde wijze neerzetten, mits het een kundige smid is! Alles wat hiervan afwijkt is bagger!

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:54

gallen is een teken van overbelasting.
een waarschuwing voor je.
laat je paard weer bekappen zoals het hoort en je zult zien dat de gallen verminderen.
NEEM AKTIE!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:55

Ga het voor de zekerheid even navragen donderdag. Maar volgens mij staan er bij mij op stage 3 paarden op deze ijzers.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:15

ikke schreef:
fleurbartels schreef:

Wat is daar dan anders aan? Er is maar één manier van bekappen en dat is die manier die bij het paard hoort. Elke smid zal een paard op dezelfde wijze neerzetten, mits het een kundige smid is! Alles wat hiervan afwijkt is bagger!

het is meer het idee van natuurlijk bekappen, de wand en straal mee laten dragen voor betere doorbloeding. de venen (? juiste term?) niet weghalen maar mee laten dragen. opzich het idee is het niet verkeerd.
in iedergeval bedankt voor jullie (eerlijke) reacties en ga zeker goed nadenken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:17

vene=verzenen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:56

fleurbartels schreef:
ikke schreef:

het is meer het idee van natuurlijk bekappen, de wand en straal mee laten dragen voor betere doorbloeding. de venen (? juiste term?) niet weghalen maar mee laten dragen. opzich het idee is het niet verkeerd.
in iedergeval bedankt voor jullie (eerlijke) reacties en ga zeker goed nadenken.

Ik zie geen verschil met wat mijn reguliere smid doet. Zoals jij het beschrijft hoort ELKE smid/bekapper een paard neer te zetten; dat is niet enkel voorbehouden aan een bepaalde stroming. Soort van oude wijn in nieuwe zakken, dus.

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:04

het bekappen van een hoef om er een cytek ijzer onder te plaatsen is hetzelfde als de manier als bij het natuurlijk bekappen.
De wand wordt ingekort tot hoogte van de zool, de straal wordt niet weggesneden, steunsels en zool worden niet weggesneden.
De manier zoals een hoef volgens de Cytek methode of volgens de natuurlijke methode wordt bekapt zijn dus gelijk.
Daarom is cytek hoefbeslag een zooldragend hoefbeslag en niet een wanddragend zoals het traditionele hoefijzer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:53

bart6699 schreef:
het bekappen van een hoef om er een cytek ijzer onder te plaatsen is hetzelfde als de manier als bij het natuurlijk bekappen.
De wand wordt ingekort tot hoogte van de zool, de straal wordt niet weggesneden, steunsels en zool worden niet weggesneden.
De manier zoals een hoef volgens de Cytek methode of volgens de natuurlijke methode wordt bekapt zijn dus gelijk.

Tot hier zie ik geen enkel verschil met willekeurig welke goede smid die ik ooit heb bezig gezien, ook dit is dus oude wijn in nieuwe zakken.
bart6699 schreef:
Daarom is cytek hoefbeslag een zooldragend hoefbeslag en niet een wanddragend zoals het traditionele hoefijzer.

Waarom? Wat is er mis met een dragende wand dan?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:58

bart6699 schreef:

sinds wanneer is de zool van een paardenhoef dragend??? Een hoefsmid die een beetje opgelet heeft, weet dat het hoefbeen in de hoornschoen hangt en níet steunt op de zool. De zool zou namelijk accuut geplet worden onder het gewicht van het paard, zo'n honderd kilo per been. Gevoeligheid bij paarden komt vrijwel altijd door een slechte witte lijn waardoor het hoefbeen toch is gaan drukken op de zool en deze ontstoken raakt.

Steunsels worden wel degelijk weggesneden bij NB.

Cyteks heeft niets maar dan ook niets van doen met NB